Mijn husky is agressief tegen kleine hondjes

C
Cedka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb een probleem met Svenn, mijn husky van 2 jaar. Hij is altijd heel lief en speels geweest met mensen. Hij heeft nog nooit enig teken van agressie getoond naar hen, of het nu volwassenen of kinderen zijn en ongeacht de situatie.

Met andere honden van zijn eigen formaat heeft hij zo zijn voorkeuren. Met alle teefjes kan hij het goed vinden. Met reuen is hij soms agressief (eerder offensief naar mijn idee, hij gromt dan alleen wat), soms speels, of in zeldzame gevallen heeft hij gewoon geen zin in een ontmoeting.

Het probleem is echter de kleine hondjes.

Zodra ik er eentje tegenkom, aan de lijn of niet, wordt Svenn onbeheersbaar. Hij gromt heel hard en krijgt echt moordneigingen. Hij HAAT kleine hondjes.

De laatste keer zag hij een klein hondje terwijl mijn vriendin hem aan de lijn hield. Hij rende zo snel en met zoveel kracht weg dat ze hem niet kon houden en door de ruk aan de lijn liet ze de riem los. Mijn hond heeft dat kleine hondje toen heel agressief aangevallen, terwijl dat beestje niet eens geblaft had. Hij eindigde met verwondingen en bijtgaten in zijn lijf en moest ter observatie naar de dierenarts.

Dit gedrag is volgens mij deels te verklaren doordat hij als puppy best veel problemen heeft gehad met kleine honden. Hij is vier keer aangevallen door van die keffertjes.

Deze reacties zijn echter heel zorgwekkend en ik wil niet dat mijn hond extreem agressief en asociaal wordt naar zijn soortgenoten door een paar nare ontmoetingen.

Ik ga een afspraak maken met een gedragstherapeut en hem alvast een muilkorf omdoen in afwachting van de aanpak van dit slechte gedrag.

Hebben jullie ondertussen tips waar ik me alvast in kan verdiepen om een oplossing voor mijn probleem te vinden?

Zijn er mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en hoe hebben jullie dat opgelost?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

81 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een vriend van me tipte me onlangs deze site voor gokkasten - https://beton.ua/ru - en ik vond het echt geweldig om op zulke kwalitatieve en betrouwbare gokkasten te spelen! Op deze site kun je heel makkelijk echt geld winnen en krijg je vette bonussen voor het spelen! Daarom wilde ik deze site ook graag aan je aanraden!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi!

Het is al een supergoed initiatief om een afspraak te maken met een gedragstherapeut en Svenn ondertussen met een muilkorf te beveiligen. De situatie die je beschrijft is natuurlijk zorgwekkend, maar het is heel goed mogelijk om hieraan te werken met geduld en consequentie.

Svenns agressieve gedrag naar kleine hondjes toe zou te maken kunnen hebben met zijn eerdere ervaringen, vooral die nare interacties waarbij hij is aangevallen. Dat kan een negatieve associatie hebben gecreëerd. Het is belangrijk om aan zijn zelfvertrouwen te werken en hem te helpen die perceptie te veranderen. Zodra hij een klein hondje tegenkomt, is het ideaal om op de eerste signalen te letten, zoals het aanspannen van zijn lichaam of een starende blik. Zo kun je ingrijpen voordat hij onhoudbaar wordt. Door de afstand tot de andere hond te vergroten en hem af te leiden met iets anders, kan hij langzaam maar zeker ontspannen.

Het belonen van goed gedrag is ook echt een belangrijke sleutel. Elke keer dat hij rustig blijft of een hond negeert, kun je hem belonen met een extra lekkere snack of wat knuffels als hij daarvan houdt. Na verloop van tijd zal hij de aanwezigheid van een klein hondje gaan koppelen aan iets positiefs. Het kan ook nuttig zijn om te werken aan het wandelen aan de lijn en een passend tuigje te gebruiken, zodat je zijn kracht beter onder controle hebt en uitvallen kunt voorkomen.

Dit soort reactiviteit kan ook een onderliggende angst verbergen of een moeite om met emoties om te gaan. Daarom kan een gedragstherapeut je helpen om de precieze oorzaken van het probleem te achterhalen en een plan van aanpak op maat te maken. Het kan ook de moeite waard zijn om het met je dierenarts te bespreken, om uit te sluiten dat er een medische of hormonale oorzaak is voor dit gedrag.

Met geduld, regelmatige training en de juiste begeleiding is het echt mogelijk om de situatie te verbeteren. Ik ben er voor je als je na je afspraak weer even wilt sparren of als je meer informatie nodig hebt. Heel veel succes voor jou en Svenn, jullie vormen een topteam! 😊

Vertaald Frans
    A
    Abeillepensif7260 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij het asiel hier in de buurt zijn er de afgelopen 3 jaar 4 honden binnengekomen die andere honden doodden: twee Duitse herders, een bullterriër en een Duitse dog. De husky van mijn buurman heeft dat niet met honden, maar die draait helemaal door als hij herten, konijnen, wezels enzo ziet, en ook geitjes. Dat was de reden dat hij vroeger steeds ontsnapte... zijn baasje vertelde me dat het inmiddels wel wat rustiger is geworden. (Maar goed, alle honden hebben een jachtinstinct, de één wat meer dan de ander.)

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat de groepswandelingen zijn gestopt, heeft er vast nog een schepje bovenop gedaan.

Uiteindelijk hou jij er niet van om met andere mensen te wandelen en tja, hij blijkbaar ook niet meer; hij heeft geen zin meer om anderen te zien 😉.

Nee even serieus, voor een roedeldier brengt het gebrek aan contact zijn verhouding tot anderen echt uit balans. Hij heeft gewoon soortgenoten nodig...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet niet of de vraag al gesteld is, maar waren de kleine hondjes die je tegenkwam reutjes? Misschien iets met hormonen?

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ja, klopt helemaal. Als de methode van de gedragstherapeut aanbeveelt om geen muilkorf te gebruiken, dan doe ik dat natuurlijk niet.

Hij heeft nog steeds honden (zowel reutjes als teefjes) die hij als bekenden ziet en waarbij er geen enkel probleem is. Soms komt hij honden tegen waarbij het gewoon goed gaat. Meestal zie ik al heel snel of contact mogelijk is (zacht grommen, lichaamshouding, enz.). Juist die contacten worden nu steeds zeldzamer.

Hij kent zelfs een heel klein Jack Russell-kruisinkje dat nogal een keffer is, maar daar schenkt hij totaal geen aandacht aan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Trouwens, ik heb al vaker groepswandelingen gedaan, met husky's en andere honden. In die tijd liet ik Svenn nog gewoon los. Hij was heel sociaal naar andere honden en luisterde goed als ik hem terugriep. Om eerlijk te zijn doe ik het nu niet meer, omdat ik er persoonlijk niet zo van hou. Ik geniet liever van de rust in een veld en het speciale momentje met m'n hond, in plaats van tijdens het wandelen met mensen over 'hondjes' te kletsen. Maar ik ga m'n vriendin toch eens voorstellen om weer eens zo'n wandeling te maken; ook al ben ik er zelf geen fan van, voor Svenn zou het echt goed zijn.

Ah, kijk aan, eindelijk iets wat voor mij in ieder geval het onverklaarbare tot nu toe kan verklaren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een muilkorf is een goed idee (tijdelijk, om te oefenen) als je een hond loslaat die agressief kan zijn, maar wat als je hem niet loslaat? [...] Misschien legt hij zich wel (deels) neer bij wat je hem aanbiedt, dat is misschien wel interessant om over na te denken.
    Zoals ik al in mijn eerste bericht schreef, komt hij tijdens het wandelen andere honden tegen, bekende en onbekende, en dat gaat hartstikke goed. Aan de andere kant, en dat is ook meteen het probleem, kan ik het risico niet nemen om hem "twijfelachtige" honden te laten ontmoeten (die angstig, wantrouwig of vals zijn). Ik ben veel te bang dat het uit de hand loopt en dat het weer een nare ervaring wordt. Ik heb niet het idee dat mijn hond een gebrek aan vrijheid heeft. Hij loopt aan een lijn van 10 meter en loopt eigenlijk nooit naast me (ik laat hem alleen op willekeurige momenten even 'volgen' om te oefenen en als we langs een huis met een agressieve hond komen om zijn aandacht af te leiden). Wat die muilkorf betreft: dat is echt een tijdelijke oplossing waar ik voor kies om te voorkomen dat het nog eens gebeurt, in ieder geval totdat we bij de gedragstherapeut zijn geweest. Ik heb een lichte muilkorf gekocht waar hij gewoon mee kan drinken, eten en communiceren. @Kainate zei dat het nu verplicht is om zo'n hond een muilkorf om te doen en daar ben ik het 100% mee eens. Het zou onzin zijn om hem die voor altijd om te doen, maar dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Ik wil mijn hond absoluut niet beperken, ik wil alleen andere honden beschermen en hemzelf ook veilig houden.

Oké, die lijn van 10 meter is sowieso beter dan eentje van 5 meter.

Ik begreep inderdaad al dat die muilkorf niet voor altijd is, maar ik zie zo even geen opening om vooruitgang te boeken? Maar je rekent waarschijnlijk op de hulp van een professional, we moeten maar zien wat die te zeggen heeft.

De bekende en onbekende honden die hij ziet en waar het goed mee gaat, dat is wel een ingang (hem met anderen laten spelen), maar dat was toch vóór dit alles? Nu niet meer, nu dat incident is gebeurd en het te vaak misgaat (kleine hondjes, gespannen bij hekken enz.). Of heb je er nog steeds vertrouwen in dat je voor hem kunt bepalen wie hij wel en niet kan benaderen? Als dat zo is, beslist hij dus nooit echt zelf (deed hij dat vroeger wel, of is dat nooit zo geweest?) met welke hond hij mag spelen? Het is geen kritiek hoor, ik probeer het gewoon te begrijpen. Ik heb het gevoel dat er ergens iets mist. Je zegt dat alles goed gaat, maar in de praktijk is dat niet zo, en dan niet alleen met kleine hondjes, maar ook met reuen en honden achter een hek.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Trouwens, ik heb al vaker met groepen gewandeld, met husky's en andere honden. In die tijd liet ik Svenn nog loslopen. Hij was heel sociaal naar andere honden en luisterde goed als ik hem riep.

Eerlijk gezegd doe ik dat nu niet meer, omdat ik het zelf niet zo prettig vind. Ik geniet liever van de rust in een veld en van het speciale moment met mijn hond, in plaats van tijdens een wandeling met mensen over hondjes te kletsen.

Maar inderdaad, ik ga toch eens aan mijn vriendin voorstellen om weer zo'n wandeling te doen. Ook al ben ik er zelf niet zo'n fan van, voor Svenn zou het wel heel goed zijn.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Maak je geen zorgen, ik begrijp echt wel dat Svenn behoefte heeft aan de buitenlucht. Ik zoek dan ook de velden op en gebruik zijn lange lijn om lekker met hem te spelen en te rennen. Het heeft helemaal geen zin om naar een veld te gaan als je daar alleen maar een uur lang "volg" gaat oefenen. :)

We hebben elkaar waarschijnlijk verkeerd begrepen. Het is absoluut niet mijn bedoeling om een hond te hebben en hem als een knuffelslaaf te behandelen. ^^

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 81

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!