Mijn hond heeft mijn andere hond gedood

L
Laure359 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb advies nodig. Mijn husky van 2 jaar heeft de hond van mijn partner gedood, een Jack Russell van 3 jaar.

We hebben 4 honden: 3 Jack Russells (1 mannetje en 2 vrouwtjes) en mijn husky.

Ze leven apart; de 2 Jack Russell-teefjes zitten buiten in een ren en de husky en de Jack (7 maanden) wonen in huis en gaan naar buiten wanneer het uitkomt of wanneer ze zin hebben.

Ze hebben wel contact (ze zien elkaar en kunnen aan elkaar snuffelen door de ren).

Mijn husky is een lastig geval. Ze is lief tegen onderdanige honden, maar ze is dominant, dus zolang een hond niet tegen haar gromt, doet ze niks – buiten het huis tenminste.

Naar mensen toe is ze erg wantrouwig; ze laat zich alleen benaderen door mij en mensen die ze kent, maar dat is alleen thuis. Buiten laat ze zich alleen door mij aanraken. Ik heb haar gekregen toen ze 10 of 11 maanden oud was.

Ze heeft nooit andere honden aangevallen, behalve om een van mijn honden te verdedigen die werd aangevallen. Een andere keer heeft ze een loslopende hond tegen de grond gewerkt die grommend op haar afkwam.

Tijdens het wandelen laten we ze allemaal samen los, geen enkel probleem, ze spelen samen, enz...

Mijn husky heeft nooit problemen gehad met mijn Jack Russell-reu en het andere teefje, behalve met eten; dan moet ze echt alleen zijn. Ze heeft dat andere teefje echter nooit gemogen. Er waren geen vechtpartijen, behalve die ene keer dat de Jack Russell háár juist greep vanwege een speeltje. Ik zei "nee" en pakte haar vast, en ze deed niks terug.

Maar nu komt het: vandaag lieten we ze allemaal samen los op de binnenplaats om te spelen, zoals we wel vaker doen. Mijn husky ging bovenop het teefje staan, zoals ze wel vaker doet in een "dominante" houding. Normaal gesproken doet ze dat, snuffelt ze even en gaat ze weer haar eigen gang, maar nu greep ze haar bij de keel en schudde haar wild heen en weer. Ik kreeg haar bijna niet los – ze is groot en weegt meer dan 30 kg – maar het was al te laat, ze heeft haar gedood... Ik zag heel duidelijk dat ze beet om te doden, het was echt heftig en ze wilde er weer op af gaan.

Wat denken jullie hiervan? Ik ben nu bang om haar met de anderen los te laten... en buiten wandelt ze zonder riem (ik jaag ook en ze gaat met me mee om te speuren, dus zonder riem). Zou dit haar gedrag naar andere honden kunnen veranderen?

Ik snap niet waarom ze dit heeft gedaan; er was geen eten in de buurt en er waren geen andere honden vlakbij...

Sorry voor de lap tekst, maar ik wilde zoveel mogelijk details geven.

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je probleem heeft niets te maken met het feit dat je hond een husky is; dit gedrag komt bij alle rassen voor, zonder uitzondering. Het heeft ook niets te maken met het feit dat je met haar jaagt en het zal haar gedrag tegenover je andere honden niet veranderen. Als je wist dat je hond de andere hond niet accepteerde, dan was dit resultaat te voorspellen; het was slechts een kwestie van tijd.

Twee honden die niet matchen, zullen dat nooit gaan doen en zullen nooit vrienden worden. Heropvoeding is niet mogelijk en zelfs als de honden zich samen goed gedragen, zal er vroeg of laat een vonk overslaan die de vlam in de pan doet slaan, met de dood tot gevolg. Een hond heeft minder dan 10 seconden nodig om een andere te doden. Toen je hond deze Jack Russell bij de nek greep, was ze bij de eerste keer schudden al dood (gebroken nekwervels). Bij honden van hetzelfde formaat zetten ze simpelweg hun tanden in de halsslagader (honden weten precies waar die zit). Je kon op dat moment helemaal niets doen.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Inderdaad, ze heeft een erg sterk jachtinstinct, maar dat hebben veel jachthonden en het ras staat erom bekend. Maar dat ze dan een soortgenoot aanvalt? Terwijl het met de andere twee echt super gaat; ze vinden het heerlijk om haar te 'klieren' en ze is echt heel geduldig en totaal niet agressief.

Ik heb ook twee katten en daar is niks geks mee, ze negeert ze eigenlijk. Af en toe wil ze wel met ze spelen, maar dan is ze best voorzichtig.

Misschien is dat stukje 'territorium' wel een spoor om te onderzoeken, dat ze zich op haar eigen terrein voelde, maar met de andere hond is er dan weer niks aan de hand.

Ik heb het er met mijn partner over gehad en ik ga inderdaad een gedragstherapeut hier in de buurt zoeken om hun mening te vragen...

Voorlopig denk ik dat ik haar apart houd van mijn kleine Jack, maar is dat de oplossing of zorgt dat juist voor jaloezie? Niet makkelijk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond...

Ik laat het advies liever over aan mensen die meer verstand hebben van hondengedrag dan ik, maar misschien zijn er wel verschillende factoren die hebben meegespeeld bij wat er is gebeurd?...

Ten eerste heb ik het idee dat een husky een dominanter ras is naar soortgenoten toe dan andere honden, vanwege dat primitieve karakter...

Dan is er het feit dat je met haar bent gaan "jagen" en op kleine diertjes bent gaan jagen; heeft dat dit gedrag naar "prooien" toe misschien "mogelijk gemaakt" en "aangemoedigd"?

Ik heb ook vaak gehoord over het natuurlijke jachtinstinct van de husky bij schapen en katten, dus ook bij een kleine Jack...

En tot slot misschien het feit dat zij wel in huis mocht en de andere hond niet, waardoor ze zich meer "thuis" voelde dan jouw Jack, die in haar ogen misschien minder recht had om daar te zijn dan zijzelf?

En dat de combinatie van dit alles tot dit tragische ongeluk heeft geleid...

Het is in ieder geval zeker dat een gedragstherapeut sterk aanbevolen is....

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik weet best veel van husky's; ik heb er al eerder een gehad en nooit problemen gehad met andere honden. Kun je me uitleggen wat je precies bedoelt? Graag een beetje begrip, ik kom hier juist voor advies. Ik ben erg aangeslagen en geschokt door wat er is gebeurd en misschien heb ik inderdaad wel fouten gemaakt waar ik me niet van bewust was, maar ik ben hier juist om advies te krijgen. Bedankt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Dat had je kunnen verwachten! Als je je goed had verdiept in het ras en het gedrag van de Husky, had je deze slachting kunnen voorkomen! Wat ik je wel kan zeggen is dat hij nu hij twee jaar is, echt niet vanzelf zal stoppen! Schakel heel snel een hondentrainer in om te zien of de opvoeding van je hond nog te redden valt, maar ik betwijfel of er nog veel aan te doen is. Breng je andere Jacks meteen in veiligheid!
    Vertaald Frans
  • 35 reacties van 35

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!