Mijn hond heeft mijn andere hond gedood

L
Laure359 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb advies nodig. Mijn husky van 2 jaar heeft de hond van mijn partner gedood, een Jack Russell van 3 jaar.

We hebben 4 honden: 3 Jack Russells (1 mannetje en 2 vrouwtjes) en mijn husky.

Ze leven apart; de 2 Jack Russell-teefjes zitten buiten in een ren en de husky en de Jack (7 maanden) wonen in huis en gaan naar buiten wanneer het uitkomt of wanneer ze zin hebben.

Ze hebben wel contact (ze zien elkaar en kunnen aan elkaar snuffelen door de ren).

Mijn husky is een lastig geval. Ze is lief tegen onderdanige honden, maar ze is dominant, dus zolang een hond niet tegen haar gromt, doet ze niks – buiten het huis tenminste.

Naar mensen toe is ze erg wantrouwig; ze laat zich alleen benaderen door mij en mensen die ze kent, maar dat is alleen thuis. Buiten laat ze zich alleen door mij aanraken. Ik heb haar gekregen toen ze 10 of 11 maanden oud was.

Ze heeft nooit andere honden aangevallen, behalve om een van mijn honden te verdedigen die werd aangevallen. Een andere keer heeft ze een loslopende hond tegen de grond gewerkt die grommend op haar afkwam.

Tijdens het wandelen laten we ze allemaal samen los, geen enkel probleem, ze spelen samen, enz...

Mijn husky heeft nooit problemen gehad met mijn Jack Russell-reu en het andere teefje, behalve met eten; dan moet ze echt alleen zijn. Ze heeft dat andere teefje echter nooit gemogen. Er waren geen vechtpartijen, behalve die ene keer dat de Jack Russell háár juist greep vanwege een speeltje. Ik zei "nee" en pakte haar vast, en ze deed niks terug.

Maar nu komt het: vandaag lieten we ze allemaal samen los op de binnenplaats om te spelen, zoals we wel vaker doen. Mijn husky ging bovenop het teefje staan, zoals ze wel vaker doet in een "dominante" houding. Normaal gesproken doet ze dat, snuffelt ze even en gaat ze weer haar eigen gang, maar nu greep ze haar bij de keel en schudde haar wild heen en weer. Ik kreeg haar bijna niet los – ze is groot en weegt meer dan 30 kg – maar het was al te laat, ze heeft haar gedood... Ik zag heel duidelijk dat ze beet om te doden, het was echt heftig en ze wilde er weer op af gaan.

Wat denken jullie hiervan? Ik ben nu bang om haar met de anderen los te laten... en buiten wandelt ze zonder riem (ik jaag ook en ze gaat met me mee om te speuren, dus zonder riem). Zou dit haar gedrag naar andere honden kunnen veranderen?

Ik snap niet waarom ze dit heeft gedaan; er was geen eten in de buurt en er waren geen andere honden vlakbij...

Sorry voor de lap tekst, maar ik wilde zoveel mogelijk details geven.

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Rapporteren

Ganabysses: Bedankt voor je reactie, oerrassen zijn altijd al voor de jacht gebruikt. Dat is ook zo bij de Karelische Berenhond, de Lajka, de Elandhond... Een dierenarts bevestigde dit trouwens ook al bij de husky die ik hiervoor had; die gaf aan dat ze zo hun energie goed kwijt kunnen en dat het hun jachtinstinct niet verder aanwakkert, want dat hebben ze van zichzelf toch al.

Ze is nog nooit agressief geweest naar mensen toe, ze ontwijkt ze gewoon. Ik ben wel alert: als ze niet geaaid wil worden, dan gebeurt dat ook niet. Geen sprake van dat iemand dan aandringt.

Een gedragstherapeut is inderdaad een goed plan, ik ben het met je eens.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Mel1: Helemaal mee eens, dat "het is omdat het een husky is" is veel te makkelijk. Trouwens, ik neem het haar helemaal niet kwalijk hoor. Het is niet haar schuld maar die van mij, omdat ik de signalen die ze gaf niet heb herkend. Maar ik had echt nooit, maar dan ook nooit gedacht dat ze zo ver zou gaan en zou doden... Ze weet trouwens helemaal niet dat ze iets stouts heeft gedaan als je naar haar gedrag daarna kijkt; ze deed heel normaal, kwispelde en gaf me kusjes.

Ik denk dat ze in haar hoofd gewoon "een probleem" heeft opgelost.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

K9trainer: Een muilkorf zou inderdaad een goede veiligheidsoplossing zijn, ik ga daar eens naar kijken. Diep vanbinnen weet ik dat ze uit elkaar halen niet de oplossing is; mijn angst zegt me wel dat ik het moet doen, maar ik denk niet dat dat goed zou zijn.

Ik bedenk me ook net door wat je zegt: de andere twee zijn nog pups van 7 en 10 maanden, dus misschien ziet ze hen daarom niet als een "bedreiging".

Énergie solaire: Ontzettend bedankt... Natuurlijk blijf ik van haar houden, ik zou niet anders kunnen. Ik ga sowieso een gedragstherapeut inschakelen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Persoonlijk vind ik jagen met een oertype al spelen met vuur (en ik heb ze zelf ook in huis). Daarnaast ben ik het eens met de anderen: sommige karakters hebben inderdaad meer aanleg voor dit soort acties. En vergeet niet dat een oertype los laten lopen sowieso spelen met vuur is als hij niet perfect is opgevoed (wat voor die van mij natuurlijk... niet geldt, die blijft gewoon aan de lijn en klaar, lol). Ik raad je aan om contact te zoeken met gedragstherapeuten die werken met stabiele hulphonden om gedrag te reguleren (reu of teef maakt niet uit), zoals Joseph; hij zit in de buurt van Parijs en levert echt goed werk. Je moet echt snel iemand vinden om je te helpen dit gedrag om te buigen, anders kan zo'n ramp zich herhalen of zelfs erger worden (zoals een aanval op een mens).

Ik leef met je mee en vind het ontzettend erg wat er nu met je gezin gebeurt.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, je moet niet zeggen dat het hun instinct is, dat het nu eenmaal zo is en punt uit!

Dat klopt helemaal niet. Je hoeft alleen maar de eerdere reacties te lezen van mensen die veel van honden en hun gedrag weten.

Een hond doet niets zomaar. Instinct of niet, er is altijd een reden voor zijn gedrag.

En om het probleem op te lossen, kun je beter naar de oorzaak zoeken in plaats van te zeggen "het is zijn instinct" en klaar.

Er zijn vast wel "voorbereidingen" of waarschuwingen geweest die je niet hebt gezien (omdat we nu eenmaal geen hondentaal spreken). En uiteindelijk volgde het drama.

Het is nu belangrijk om iemand op te zoeken die je de taal van je hond kan uitleggen en je kan laten zien op welke signalen je moet letten.

Maar dit gebeurt inderdaad niet alleen bij husky's.

Ik herinner me de honden van mijn opa, jachthonden (beagles, griffons en kruisingen) die altijd samen leefden. Maar het is een paar keer gebeurd dat er meerdere bovenop eentje doken om hem dood te bijten! Mijn opa vond er dan een die was opengereten, terwijl ze "blijkbaar" allemaal heel goed met elkaar overweg konden...

Ik heb ook het voorbeeld van de hond van een vriend (een kruising labrador x ?? x ??). Superlief, sociaal, absoluut niet dominant. Tot de dag dat hij een hond tegenkwam die hem niet aanstond en hij hem aanvloog om hem dood te bijten. Mijn vriend had echt moeite om hem te laten loslaten, terwijl zijn hond van nature juist super sociaal is (hij heeft zijn eerste jaren op straat in vrijheid geleefd en ging naar iedereen toe).

Nog een voorbeeld: mijn vorige hond, een Argentijnse dog, een schatje en hij hield van iedereen. Tot er op een dag iemand was die hem niet zinde (mijn oom) en hij hem vanaf de eerste minuut dat hij hem zag wilde aanvallen. Waarom? Geen idee! Hij heeft dat nooit meer bij iemand anders gedaan, hij was verder met iedereen dikke maatjes (en maakte daar een beetje misbruik van als dat kon lol).

Maar goed, ik denk niet dat je het moet laten bij "het is een husky, dus het is normaal".

Nee! Het is een hond! En je moet begrijpen waarom.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij alle mensen die ik in m'n leven ben tegengekomen van wie de hond is doodgebeten door een andere hond, waren het altijd husky's. En dan ook nog eens honden die hartstikke dikke maatjes waren met hun slachtoffer. Op een dag slaat het gewoon om, zonder waarschuwing... Het is hun instinct.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sorry voor de lap tekst, ik wilde zoveel mogelijk details geven.

Alvast bedankt.

Het is een complexe situatie, je begrijpt vast wel dat hulp via internet op een gegeven moment tekortschiet.

Ik raad je aan om een gedragstherapeut in te schakelen, met als doel om elke vorm van angst weg te nemen en haar gedrag in het contact met andere honden te verbeteren.

En ik wil je ook mijn oprechte medeleven betuigen, zowel voor het verlies van je dier als voor de stress die dit met zich meebrengt. Blijf je hond alle liefde geven, maar start wel met gedragstherapie.

Wat betreft het samenwonen: heel simpel, elk dier dat kleiner of ouder is, kan voor problemen zorgen. Over het algemeen – en dit is een zeer goed gedocumenteerd feit – neemt dominantie toe met de leeftijd. Je Husky mocht de oudere Jack niet, omdat die haar waarschijnlijk af en toe op haar plek probeerde te zetten. Omdat ze een jaar ouder was, hoorde dat bij haar rol. Alleen had de kleine helaas fysiek gezien totaal niet de middelen om haar ambities waar te maken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Als je teefje gewoon lekker speelt, zich goed gedraagt tegenover andere honden en goed contact maakt met de rest, dan zal dat waarschijnlijk zo blijven. Ik kan je geen absolute zekerheid geven omdat ik niet zelf zie hoe ze met de anderen omgaat. Maar het is goed mogelijk dat die Jack Russell een heel sterk karakter had, waardoor jouw hond haar uit de roedel wilde werken. Ik snap dat je erg geschrokken bent, want hondengevechten zijn vaak ontzettend heftig. Je kunt ze tijdelijk uit elkaar halen (al is dat niet echt aan te raden), of je kunt muilkorven kopen die je goed kunt passend maken, zoals die van het merk Baskerville of met een stalen korf (die zijn nog steviger). Ook al hou je niet van muilkorven, ze beschermen al je honden en voorkomen dit soort ongelukken. Je moet ze dan wel echt allemaal een muilkorf omdoen; een muilkorf houdt je hond namelijk niet tegen om aan te vallen, maar ze wordt wel heel kwetsbaar als een van de andere honden terugvecht (ik spreek uit ervaring).
    Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

K9trainer: Bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Ik wist inderdaad wel dat het niet echt klikte, maar ik had zoiets nooit verwacht... Vooral omdat we er zelf bij waren; ik zou hem nooit alleen hebben gelaten met die andere twee... Maar zoals je zegt: het was een kwestie van twee seconden en het was al te laat. Ik heb mijn lesje wel geleerd, dat is zeker, maar helaas te laat voor het teefje.

Je zegt daarentegen dat zijn gedrag naar de andere twee niet zal veranderen? Dat is echt mijn grootste vrees...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, het is inderdaad lastig...

Aan de ene kant zou je haar instinctief voor de veiligheid willen scheiden van de andere honden om het even aan te kijken, maar aan de andere kant kan dat de situatie juist verergeren en de relatie met de andere honden alleen maar 'beladener' maken...

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 35

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!