Mijn hond heeft mijn andere hond gedood

L
Laure359 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb advies nodig. Mijn husky van 2 jaar heeft de hond van mijn partner gedood, een Jack Russell van 3 jaar.

We hebben 4 honden: 3 Jack Russells (1 mannetje en 2 vrouwtjes) en mijn husky.

Ze leven apart; de 2 Jack Russell-teefjes zitten buiten in een ren en de husky en de Jack (7 maanden) wonen in huis en gaan naar buiten wanneer het uitkomt of wanneer ze zin hebben.

Ze hebben wel contact (ze zien elkaar en kunnen aan elkaar snuffelen door de ren).

Mijn husky is een lastig geval. Ze is lief tegen onderdanige honden, maar ze is dominant, dus zolang een hond niet tegen haar gromt, doet ze niks – buiten het huis tenminste.

Naar mensen toe is ze erg wantrouwig; ze laat zich alleen benaderen door mij en mensen die ze kent, maar dat is alleen thuis. Buiten laat ze zich alleen door mij aanraken. Ik heb haar gekregen toen ze 10 of 11 maanden oud was.

Ze heeft nooit andere honden aangevallen, behalve om een van mijn honden te verdedigen die werd aangevallen. Een andere keer heeft ze een loslopende hond tegen de grond gewerkt die grommend op haar afkwam.

Tijdens het wandelen laten we ze allemaal samen los, geen enkel probleem, ze spelen samen, enz...

Mijn husky heeft nooit problemen gehad met mijn Jack Russell-reu en het andere teefje, behalve met eten; dan moet ze echt alleen zijn. Ze heeft dat andere teefje echter nooit gemogen. Er waren geen vechtpartijen, behalve die ene keer dat de Jack Russell háár juist greep vanwege een speeltje. Ik zei "nee" en pakte haar vast, en ze deed niks terug.

Maar nu komt het: vandaag lieten we ze allemaal samen los op de binnenplaats om te spelen, zoals we wel vaker doen. Mijn husky ging bovenop het teefje staan, zoals ze wel vaker doet in een "dominante" houding. Normaal gesproken doet ze dat, snuffelt ze even en gaat ze weer haar eigen gang, maar nu greep ze haar bij de keel en schudde haar wild heen en weer. Ik kreeg haar bijna niet los – ze is groot en weegt meer dan 30 kg – maar het was al te laat, ze heeft haar gedood... Ik zag heel duidelijk dat ze beet om te doden, het was echt heftig en ze wilde er weer op af gaan.

Wat denken jullie hiervan? Ik ben nu bang om haar met de anderen los te laten... en buiten wandelt ze zonder riem (ik jaag ook en ze gaat met me mee om te speuren, dus zonder riem). Zou dit haar gedrag naar andere honden kunnen veranderen?

Ik snap niet waarom ze dit heeft gedaan; er was geen eten in de buurt en er waren geen andere honden vlakbij...

Sorry voor de lap tekst, maar ik wilde zoveel mogelijk details geven.

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

35 antwoorden
Sorteren op:
  • Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze overdag uit elkaar halen als je er niet bent, is in de huidige situatie natuurlijk een must. En zorg ook voor een muilkorf voor het teefje. 

Je hebt twee honden met dominante trekjes, dat is lastig. Om hun band weer te herstellen... misschien kun je tijdens het wandelen eens wat nieuwe spelletjes proberen.

Gebeurt het op specifieke momenten? Hoe lang speelt dit al? Zou het kunnen dat het teefje voor het eerst loops is?

Vertaald Frans
    PapillonBeige4423
    Papillonbeige4423 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik heb hier inderdaad hetzelfde probleem, alleen heb ik een wolfhond. Ik heb een Jack Russel-reu van 10 jaar oud, hij was de eerste hond in huis en is nogal dominant. Ons wolvinnetje kwam bij de familie toen ze 2 maanden oud was en nu is ze 13 maanden. Die twee zijn altijd samen geweest, zowel binnen als buiten. Mijn Jack Russel heeft zelfs meegeholpen met haar opvoeding toen ze nog een pup was. Maar inmiddels is zij dominant naar hem geworden en valt ze hem de laatste dagen steeds aan. Ze grijpt hem bij de keel en schudt hem door elkaar. Gelukkig reageer ik tot nu toe steeds op tijd om ze uit elkaar te halen, maar ik ben nu echt bang dat ik mijn hondje op een dag dood tussen haar poten vind! Help me alsjeblieft, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Moet ik ze overdag apart houden of juist niet?
    Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Emla heeft gelijk, een dier is een dier. (De mens is ook een dier).

Wat naar. Sterkte, probeer het een plekje te geven.

Een Jack kan makkelijk fel zijn. Een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen.

Vertaald Frans
    Deborahdebo
    Deborahdebo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik wilde graag mijn verhaal even kwijt. Ik heb twee Jack Russells, een teefje van vijf jaar en haar zoon van drie, en een chihuahua van twee jaar – of nou ja, ik hád een chihuahua van twee jaar.

Zondag heeft mijn Jack Russell mijn chihuahua gedood. Ik was er zelf niet bij toen het gebeurde, maar een week eerder was er ook al een incident. Terwijl ze het eigenlijk goed met elkaar konden vinden en altijd samen speelden, vond ik de kleine toen ineens helemaal nat en doodsbang terug.

Ik heb ze een paar dagen apart gehouden en het leek daarna weer over te zijn. Daarom heb ik ze weer gewoon bij elkaar gelaten. En zondag, toen ik thuiskwam, was mijn kleine chihuahua dood. Er was geen bloed of bijtwond te zien, hij moet hem door elkaar hebben geschud. Ik ben ontroostbaar en kan het mezelf echt niet vergeven.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat betreft de muilkorf: het type Baskerville is perfect, omdat je hond hiermee gewoon kan drinken, eten, hijgen, blaffen en grommen. Als hij echt goed is aangepast, kan hij zelfs gapen. Andere soorten muilkorven zijn fixatie-muilkorven (of snuitjes) en mogen alleen gebruikt worden om jezelf te beschermen tijdens een medische behandeling of verzorging. Het wordt sterk afgeraden of is zelfs verboden om een hond langer dan 10 minuten zo'n muilkorf om te laten, want daarna is het simpelweg levensgevaarlijk voor je hond.

Ik denk dat je echte probleem niet de muilkorf is, maar eerder dat er een breuk is ontstaan tussen jou en je hond. Je vertrouwt hem niet meer en jullie emotionele band heeft een flinke klap gekregen.

Het enige wat ik je hier kan zeggen, is dat je hond normaal hondengedrag heeft vertoond. Zelfs de meest sociale en aanhankelijke hond ter wereld kan op een dag dit soort gedrag vertonen (bij sociale honden is het in 90% van de gevallen de schuld van de mens). In elk hondengedrag zit een deel NATURE en een deel NURTURE; met andere woorden: een genetisch deel en een deel dat wordt bepaald door cultuur en omgeving.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet dat probleem met de muilkorf echt snel oplossen. Dit type muilkorf is misschien niet de beste om hem eraan te laten wennen. Een heel simpele nylon muilkorf, bijna als een halstertje, is misschien makkelijker voor hem om te accepteren.

Je kunt er zelf eentje maken met een simpel bandje, zonder het in het begin strak aan te trekken. Gewoon om hem eraan te laten wennen dat er iets op zijn snuit zit.

Want door ze nu uit elkaar te halen en zelf bang te zijn, geef je een verkeerd signaal aan je hond, die deze verandering feilloos aanvoelt.

En dan loopt ze het risico te gaan denken dat die kleine hond het probleem is.

Aan de andere kant begrijp ik je angst wel, dat is heel normaal. Maar ze moet die muilkorf echt snel gaan accepteren.

Dan heb je nog de "botte" methode: de muilkorf gewoon omdoen en wachten tot ze opgeeft. Dat is vast niet de beste oplossing, maar waarschijnlijk wel de snelste. Het is lastig te zeggen wat in jouw geval het minst erg is: de honden uit elkaar houden met het risico op meer problemen, of de hond pushen door haar die muilkorf min of meer op te dringen...

Probeer het eens met een ander, simpeler type muilkorf en trek hem stapje voor stapje wat strakker aan. Misschien gaat dat beter.

Door deze post besef ik dat ik mijn eigen dog ook aan de muilkorf moet laten wennen, ook al heeft hij het niet nodig. Gewoon voor de zekerheid, je weet maar nooit.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik ga nog even doorzetten zodat ze eraan kan wennen. Ik heb geprobeerd om er een stukje ham in te leggen en dan steekt ze haar snuit er zonder problemen in om het op te eten.

Maar zodra ik hem vastmaak, begint ze met haar poten te krabben en rolt ze over de grond om hem af te krijgen.

Ik heb geprobeerd om te spelen als ze hem eenmaal om heeft, maar ze let totaal niet op me en steekt al haar energie in het vinden van een manier om dat ding af te krijgen.

Het is een Baskerville Ultra muilkorf met een meerpuntsbevestiging en een aansluiting voor aan de halsband. Ze kan er gewoon mee drinken en haar bek openen om te hijgen en een snoepje aan te pakken.

Zelfs aan de lijn ben ik bang. Het ging de vorige keer zo snel en plotseling dat ik bang ben dat als ze weer wil, één seconde binnen haar bereik al genoeg is... De laatste keer glipte de kleine tussen mijn benen door naar buiten en zij ging mee. Het duurde maar een minuutje voordat ik hem weer te pakken had en zij lette er verder niet op, maar de angst nam het gewoon over en ik heb haar weer mee naar binnen genomen.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is volkomen normaal dat ze de muilkorf weigert, omdat ze er nooit eerder aan gewend is geraakt.

Probeer haar misschien te laten wennen aan iets op haar neus met een bandje dat niet te strak zit. Doe het bijvoorbeeld vlak voor het eten om, maar natuurlijk niet zo strak dat ze niet meer kan eten. Of doe het om tijdens het spelen. Het doel is om haar aandacht op iets leukers te richten.

Het kost tijd voordat een hond een muilkorf accepteert, zeker bij een volwassen hond die het nooit gewend is geweest.

Wat voor soort muilkorf heb je gekocht?

Ik begrijp je angst, maar zoals je zelf al zegt, is ze uit elkaar halen niet de oplossing. De kans is groot dat het de situatie alleen maar verergert.

Kun je haar niet in dezelfde kamer houden, maar dan aan de lijn? Dat is al een stuk minder erg. Zo kun je stap voor stap het vertrouwen terugkrijgen, afhankelijk van hoe ze zich gedraagt. En leer natuurlijk de lichaamstaal van je hond naar de anderen toe goed te lezen, zodat je preventief kunt ingrijpen.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ze kan niet tegen een muilkorf, maar dat was wel wat ik in gedachten had.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 35

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!