Hoi allemaal,
Ik heb advies nodig. Mijn husky van 2 jaar heeft de hond van mijn partner gedood, een Jack Russell van 3 jaar.
We hebben 4 honden: 3 Jack Russells (1 mannetje en 2 vrouwtjes) en mijn husky.
Ze leven apart; de 2 Jack Russell-teefjes zitten buiten in een ren en de husky en de Jack (7 maanden) wonen in huis en gaan naar buiten wanneer het uitkomt of wanneer ze zin hebben.
Ze hebben wel contact (ze zien elkaar en kunnen aan elkaar snuffelen door de ren).
Mijn husky is een lastig geval. Ze is lief tegen onderdanige honden, maar ze is dominant, dus zolang een hond niet tegen haar gromt, doet ze niks – buiten het huis tenminste.
Naar mensen toe is ze erg wantrouwig; ze laat zich alleen benaderen door mij en mensen die ze kent, maar dat is alleen thuis. Buiten laat ze zich alleen door mij aanraken. Ik heb haar gekregen toen ze 10 of 11 maanden oud was.
Ze heeft nooit andere honden aangevallen, behalve om een van mijn honden te verdedigen die werd aangevallen. Een andere keer heeft ze een loslopende hond tegen de grond gewerkt die grommend op haar afkwam.
Tijdens het wandelen laten we ze allemaal samen los, geen enkel probleem, ze spelen samen, enz...
Mijn husky heeft nooit problemen gehad met mijn Jack Russell-reu en het andere teefje, behalve met eten; dan moet ze echt alleen zijn. Ze heeft dat andere teefje echter nooit gemogen. Er waren geen vechtpartijen, behalve die ene keer dat de Jack Russell háár juist greep vanwege een speeltje. Ik zei "nee" en pakte haar vast, en ze deed niks terug.
Maar nu komt het: vandaag lieten we ze allemaal samen los op de binnenplaats om te spelen, zoals we wel vaker doen. Mijn husky ging bovenop het teefje staan, zoals ze wel vaker doet in een "dominante" houding. Normaal gesproken doet ze dat, snuffelt ze even en gaat ze weer haar eigen gang, maar nu greep ze haar bij de keel en schudde haar wild heen en weer. Ik kreeg haar bijna niet los – ze is groot en weegt meer dan 30 kg – maar het was al te laat, ze heeft haar gedood... Ik zag heel duidelijk dat ze beet om te doden, het was echt heftig en ze wilde er weer op af gaan.
Wat denken jullie hiervan? Ik ben nu bang om haar met de anderen los te laten... en buiten wandelt ze zonder riem (ik jaag ook en ze gaat met me mee om te speuren, dus zonder riem). Zou dit haar gedrag naar andere honden kunnen veranderen?
Ik snap niet waarom ze dit heeft gedaan; er was geen eten in de buurt en er waren geen andere honden vlakbij...
Sorry voor de lap tekst, maar ik wilde zoveel mogelijk details geven.
Alvast bedankt.