Mijn hond heeft al twee keer de kippen van de buren doodgebeten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie mening en advies willen: ik heb een Siberische Husky van anderhalf jaar die de kippen van mijn buren heeft opgegeten. Hij had een gat onder het hek gegraven, is het kippenhok in gerend en heeft in totaal 17 kippen gedood. We hebben dit natuurlijk vergoed, de eigenaren waren begripvol en er was niet echt gedoe. We hebben het gat ook goed dichtgemaakt.

2 maanden later:

Mijn hond is ontsnapt via een andere buurman en is zo weer bij de buren met de kippen terechtgekomen (ze hadden net nieuwe). Volgens mij heeft hij er weer gegeten, want hij zat onder de veren.

Ik ben bang dat de buren dit keer minder begripvol zullen zijn en misschien zelfs willen dat ik mijn hond wegdoe. Ze zijn nog niet komen klagen, dus misschien heb ik het mis en waren het geen kippenveren, maar mijn hond is in ieder geval 20 minuten weggeweest. Ik bleef hem maar roepen, maar hij kwam niet terug en de buren sliepen waarschijnlijk nog. Wat kan ik doen? Kunnen de buren aangifte doen? Zou de Dierenbescherming kunnen langskomen om mijn hond bij me weg te halen?

Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Laten we het hopen! Maar het gebeurt vaker dan je denkt... Er is een hond neergeschoten alleen maar omdat hij in de tuin van de buren liep (https://www.facebook.com/gratouille.refuge/photos/a.432301186909336.1073741829.430747537064701/466062803533174/)

Moet je nagaan met een hond die kippen doodt...

Verstevig voor de veiligheid van je hond het hekwerk goed. Houd hem in de tussentijd binnen of leg hem vast (pas wel op dat hij niet met zijn pootjes verstrikt raakt).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar als ze komen klagen, dan betalen we natuurlijk gewoon. We gaan geen ruzie zoeken, maar zolang ze niet zelf bij ons aankloppen, ga ik niet naar ze toe om te vragen: "Hoi, ik wilde even weten of mijn hond jullie kippen heeft doodgebeten omdat hij weer eens is ontsnapt?" Voor hetzelfde geld is hij wel ontsnapt, maar heeft hij ze helemaal niet gedood. Ik hoop alleen maar dat het bij een vergoeding blijft en dat we geen gedoe krijgen met de politie of iets anders.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Vergiftigen of neerschieten !!? Maar dat is echt wreed! 😲 Ik denk niet dat ze zo ver zouden gaan, ze hebben zelf toch ook een hond.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je hond heeft kippen doodgebeten, je neemt je verantwoordelijkheid en je draagt de gevolgen, punt.

Zoals ik hierboven al zei: dit soort honden neem je niet als er een kippenhok in de buurt staat! Dus nu gewoon je verantwoordelijkheid nemen!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt echt goed stevig gaas nodig dat hoog genoeg is en ook diep genoeg is ingegraven... Pas wel op, want als een buurman het zat is, kan hij hem vergiftigen of op hem schieten met een buks... Ik hoop dat je buren nooit zo ver zullen gaan, maar ja...

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Uh... nee... Als je weet dat het jouw hond is, blijf dan gewoon eerlijk tegen je buren... En houd ze niet voor de gek... En een hek husky-proof maken, dat is niet in één dag gepiept...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het zijn buren, maar hun grond grenst direct aan de onze. Het is zo'n enorm stuk dat het wel de helft van de straat beslaat, en hun huis staat helemaal bovenaan de straat. Als mijn hond vanochtend kippen had doodgebeten, dan waren ze toch al wel langsgekomen om te klagen? De eerste keer gebeurde het toen ze er niet waren

vroeg in de ochtend, en zodra ze terugkwamen zijn ze meteen bij ons langsgekomen. We hebben ze toen direct betaald en we waren heel schappelijk; we hebben ze ook gezegd dat ze het vooral moesten laten weten als ze het benodigde geld wilden hebben.

En omdat we nu de omheining hebben gerepareerd enzo, kan hij er eigenlijk niet meer langs. Dus in het ergste geval, als de buurvrouw morgen komt klagen, kan ik gewoon zeggen dat het mijn hond niet was (ook al is de kans groot dat hij het wel was). Ik zeg dan dat hij er niet langs kon en dat ze geen bewijs heeft (in de hoop dat ze hem niet heeft gezien).

Wat vind jij ervan? 😁

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, dat is precies wat we vandaag hebben gedaan, we hebben de boel goed verstevigd. De buren hebben een heel groot terrein en de kippenren staat helemaal aan het einde. Het is waar dat we er niet echt bij hebben stilgestaan dat er kippen waren toen we hem in huis namen, maar ja, er zijn wel meer rassen die graag jagen.

Tot nu toe is er nog niemand komen klagen 😋

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Op een gegeven moment denk ik wel dat ze in hun recht staan om een klacht in te dienen. Je kunt die kippen wel blijven vergoeden, maar de maat is op een gegeven moment gewoon vol. En tja, als ze eieren willen en die beesten gaan al dood voordat ze die kunnen leggen, is dat natuurlijk behoorlijk irritant 🙄

Maar als er echt een klacht komt, zal de oplossing die je krijgt sowieso zijn om je omheining te verstevigen. Je kunt daar dus maar beter zo snel mogelijk mee beginnen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is toch gewoon normaal met een husky naast een kippenhok...! Heb je je eigenlijk wel ingelezen voordat je dit ras in huis nam in zo'n situatie? Ik denk dat als er kippen naast mijn huis hadden gezeten, ik nooit voor een husky had gekozen. Geen zin om elke week kippen te moeten vergoeden xD

De enige oplossing is om de erfafscheiding met je buren aan te passen: zet er hoog gaas neer, graaf het diep in en stort beton bij de basis. Een husky die wil uitbreken, vindt altijd wel een manier! En ga keihard aan de slag met het 'hier'-commando!

Ik heb geen idee of je buren een klacht kunnen indienen of aangifte kunnen doen, want ik heb zelf nooit in die situatie gezeten. Dus ik laat het beantwoorden daarvan even aan iemand anders over.

Succes :)

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!