Mijn hond heeft al twee keer de kippen van de buren doodgebeten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie mening en advies willen: ik heb een Siberische Husky van anderhalf jaar die de kippen van mijn buren heeft opgegeten. Hij had een gat onder het hek gegraven, is het kippenhok in gerend en heeft in totaal 17 kippen gedood. We hebben dit natuurlijk vergoed, de eigenaren waren begripvol en er was niet echt gedoe. We hebben het gat ook goed dichtgemaakt.

2 maanden later:

Mijn hond is ontsnapt via een andere buurman en is zo weer bij de buren met de kippen terechtgekomen (ze hadden net nieuwe). Volgens mij heeft hij er weer gegeten, want hij zat onder de veren.

Ik ben bang dat de buren dit keer minder begripvol zullen zijn en misschien zelfs willen dat ik mijn hond wegdoe. Ze zijn nog niet komen klagen, dus misschien heb ik het mis en waren het geen kippenveren, maar mijn hond is in ieder geval 20 minuten weggeweest. Ik bleef hem maar roepen, maar hij kwam niet terug en de buren sliepen waarschijnlijk nog. Wat kan ik doen? Kunnen de buren aangifte doen? Zou de Dierenbescherming kunnen langskomen om mijn hond bij me weg te halen?

Bedankt voor het lezen van dit hele verhaal :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

22 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Stepreg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Haha, je hebt net een topic uit 2017 weer omhoog gehaald, maar ja, het is natuurlijk overduidelijk onze eigen schuld als onze hond maar wat doet.

Lees de wetgeving over de aansprakelijkheid van diereigenaren er maar op na; het toezicht op je dieren en het laten loslopen van honden zijn wettelijk vastgelegd en gewoon strafbaar.

Vertaald Frans
    L
    Lamouchepasvolante Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Haha, je hebt net een topic uit 2017 omhoog gehaald, maar ja, het is wel duidelijk dat het onze eigen schuld is als onze hond er een potje van maakt.

Vertaald Frans
    S
    Stepreg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn buurman heeft 7 jachthonden die regelmatig ontsnappen. Nadat ze eerst het konijn van de buurvrouw hadden doodgebeten en daarna achter onze kippen aan zaten (waarbij we ze echt fel weg moesten jagen), vonden we gisteren onze 5 kippen en de haan terug. Sommigen waren volledig opengereten, bij anderen was de achterkant helemaal verbrijzeld... Mijn haan was echt als een hond voor ons, hij is hier bij ons geboren. Hij kwam altijd een knuffel halen en zat zelfs met mijn dochter op de schommel. En nu dit... wat een wreedheid, wat een lijdensweg moet hij hebben doorgemaakt... Ondanks de getuigenis van een andere buurman die zowel de honden als de lijdende kippen heeft gehoord, lachten de eigenaren van de honden ons gewoon uit. Ze zeiden dat het vast de hond van de postbode was geweest!! Bovendien vonden we onze dieren netjes uitgestald terug, als een soort trofee (meneer is jager)... Kortom, we hebben aangifte gedaan maar er wordt niets aan gedaan omdat het 'maar' beesten zijn!! Voor mij is de maat nu echt vol; er komt blijkbaar geen gerechtigheid en die honden blijven maar door het dorp struinen om elk ander levend wezen af te slachten, of het nu om huisdieren gaat of niet...

Vertaald Frans
    Y
    Yazan Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn husky van 10 maanden heeft net een kip van de overbuurman doodgebeten. We hebben hem gezegd dat we een nieuwe voor hem zullen kopen en daarbovenop 100 euro geven. De zoon heeft mijn hond met de dood bedreigd, terwijl dit echt de allereerste keer is dat hij zoiets doet. Ik hoop dat ze begrijpen dat het ons echt spijt en ik hoop dat dit niet meer zal gebeuren. Het is trouwens onze eigen schuld, want ik liep even een seconde naar de auto om in de kofferbak te kijken en toen glipte hij er recht voor mijn neus vandoor. Verder is onze omheining namelijk perfect.

Vinden jullie zijn reactie normaal?

Vertaald Frans
    Enicia
    Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je bomen hebt, kun je ook een trolleysysteem gebruiken... handig en niet duur... Maar een omheining geeft toch meer vrijheid.

Vertaald Frans
    H
    Husky59 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt een vervelende situatie.

Je moet inderdaad toch maar schrikdraad proberen, ook al ben ik er zelf eigenlijk op tegen.

Over het algemeen zal je hond snel genoeg begrijpen dat hij niet moet proberen te graven.

De andere oplossing is om hem aan een lange lijn te leggen als hij buiten is, maar dat is een behoorlijk gedoe als je bomen in de tuin hebt.

Wat die schoten betreft: het is waar dat je moet oppassen voor jagers die er niet voor terugdeinzen om hun eigen hond af te maken als die niet voldoet. Laat staan wat ze doen met een hond of kat die hun 'maaltje' opeet.

Sterkte.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb ook een Siberische Husky. Ik heb wel wat tips voor je, stuur me maar een PB'tje als je wilt, dan geef ik je wat advies daarover :)

Kunnen we de tips niet gewoon hier krijgen???

Heb je ook al aan een elektrische omheining gedacht? Super handig, makkelijk te installeren en niet zo duur.

Vertaald Frans
    Enicia
    Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt, behalve de omheining verstevigen kun je eigenlijk weinig doen... Het is puur instinct...

En in het ergste geval, als hij onder het gaas blijft graven: schrikdraad... Ik was er echt op tegen, maar omdat hij constant ontsnapte (ook al deed hij niemand kwaad) dreigden de boeren hem neer te schieten. Het deed me in het begin pijn aan m'n hart toen hij die schokjes kreeg – ik heb het zelf geprobeerd, het valt best mee – maar nu zijn er geen problemen meer. Ook geen gaten meer in het hek van de buren, die trouwens ook steeds minder begripvol werden...

Wat betreft de Dierenbescherming (ik ben daar zelf vrijwilliger): we hebben het al hartstikke druk met zwerfhonden, mishandeling en huisuitzettingen, zelfs zo erg dat er amper plek is in de kennels. Dus een burenruzie over wat kippen... We hebben al moeite genoeg om de echt mishandelde honden op te vangen... Een lieve hond met goede baasjes die onder het gaas graaft voor de kippen... Nou, daar komen ze echt niet voor langs, geen enkel gevaar!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een husky is een echte jager en een roofdier voor andere dieren. Hij zal de kippen echt weer pakken zodra hij de kans krijgt, zo is het nu eenmaal en daar doe je niks aan. Je hoeft alleen maar naar hun afkomst te kijken om dat te begrijpen. De enige oplossing is je terrein goed aanpassen. Daarnaast is een husky een echte ontsnappingskoning, eigenwijs en heeft hij een sterk karakter; dat zit gewoon in de genen. Hierdoor is het 'hierkomen' ook erg lastig, zeker door wat ik hierboven al schreef. Ik heb zelf een omheining van 2 meter, maar als de kans zich voordoet... oeps, weg is-ie! De mijne jaagt zelfs op tortelduiven en met anderhalf jaar is hij natuurlijk nog hartstikke jong. Veel succes hoor, maar geef niet op; het zijn echt schatten voor hun baasjes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb zelf ook een Siberische Husky. Als je wilt, stuur me dan even een pb'tje, dan geef ik je wat tips :)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 22

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!