Mijn hond doet zijn behoefte in huis terwijl ik weg ben.

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn hond doet zijn behoefte in huis terwijl ik weg ben.

Goedenavond,

Ik richt me even tot jullie omdat ik na wat speurwerk op Google niet echt een antwoord op mijn vraag heb kunnen vinden...

Ik heb mijn 'wolf' een paar maanden geleden geadopteerd, hij wordt in januari twee jaar. Wat me dwarszit is het feit dat hij (heel af en toe) zijn behoefte in huis doet (vooral de grote boodschap), en natuurlijk niet zomaar ergens, maar op het tapijt natuurlijk^^ Ik werk van maandag tot vrijdag van 8:00 tot 16:00 uur, maar ik betaal een jonge vrouw die hem overdag twee tot drie uur komt uitlaten terwijl ik aan het werk ben. Daarvóór laat ik hem 's ochtends een half uurtje uit, ik kom tussen de middag ook nog even naar huis voor een half uurtje, en 's avonds duurt de wandeling meestal een uur. Hij is dus makkelijk vier uur per dag buiten. Hij doet zijn behoefte 's ochtends buiten, maar toch vind ik af en toe een drol hier of daar als ik tussen de middag thuiskom, en ze hebben zowat de grootte van die van een olifant -_- Ik heb niet zo'n zin om hem op zijn kop te geven omdat ik niet zeker weet of hij het snapt aangezien ik er op dat moment niet bij was. Meestal zet ik hem even in een andere kamer zodat hij me het niet ziet opruimen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik vraag me af of het door mijn afwezigheid komt... want zij komt hem uitlaten vlak nadat ik tussen de middag weer ben vertrokken. Als ik er ben, doet hij het nooit, maar zelfs als er andere mensen in huis zijn, doet hij het toch. En ik heb niet het idee dat het komt door hoge nood. Ik weet niet precies hoe het bij zijn vorige eigenaren was, ik heb hem gekocht van een meneer die niet meer voor hem wilde zorgen.

Hebben jullie een idee waarom hij dit doet?

Alvast bedankt voor jullie reacties...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Een hond straffen is niet goed, zelfs een klein beetje mopperen niet. Je hond gaat zich dan alleen maar verstoppen om zijn behoefte te doen!! Zet hem gewoon in een bench als je er niet bent. De oppas laat hem uit als ze komt en doet hem daarna weer terug. Zo heb je hop, geen rotzooi, geen gedoe en is iedereen weer blij.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Clever, de snuit van je hond in zijn eigen plas duwen, of er zelfs maar vlak boven houden, heeft totaal geen zin. Elke goede dierenarts of trainer zal je dat vertellen. Daarnaast moet je hem echt op heterdaad betrappen en niet pas een uur later; de hond weet dan echt niet meer waarvoor hij op zijn kop krijgt. En door hem met zijn neus in of boven de plas te duwen, gaat hij het echt niet onthouden. Het kan daarbovenop zelfs gedragsproblemen veroorzaken. Misschien heeft je hond last van stress als je weg bent en plast of poept hij daarom in huis. In dat geval kun je het beste contact opnemen met een hondengedragstherapeut. Wat er ook gebeurt, straffen heeft geen zin omdat hij niet weet wat hij fout heeft gedaan. Je kunt hem wel een beloning geven als hij niets in huis heeft gedaan terwijl je weg was, maar de kans is groot dat hij dat verband ook niet helemaal snapt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als ze van 08:00 tot 18:00 weg is, kan ze hem niet op heterdaad betrappen, zeker omdat een hond het meestal niet doet waar zijn baasje bij is. Natuurlijk schreeuw je niet graag tegen je hond, ik ook niet. Ik zal even herformuleren wat ik zei: het is niet de bedoeling om zijn neus erin te wrijven. Je moet zijn kop er alleen dichtbij houden; hij zal proberen weg te draaien, wat logisch is. Zeg dan op een wat strengere toon dat hij dat niet mag doen. Na verloop van tijd gaat hij echt wel begrijpen dat als hij zijn behoefte weer in huis doet, hem hetzelfde riedeltje te wachten staat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Clever, een hond legt de link op het moment zelf en niet een uur later. Hem met zijn neus erin duwen is eerder dierenmishandeling dan opvoeding. Als je hond dit soort streken uithaalt, is er een probleem met de rangorde, en de foto die je ons laat zien is daar het overduidelijke bewijs van. Je hond legt namelijk zijn poot op je gezicht; wat voor jou een dikke knuffel lijkt, is helaas een teken van dominantie van de viervoeter.

Je zou eigenlijk eens naar een gedragstherapeut moeten gaan. Gaina, mijn Duitse herder, blijft van 8:00 tot 18:00 uur alleen in het appartement zonder brokken te maken of binnen te plassen. En zodra ik thuiskom, maken we een flinke wandeling!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Persoonlijk ben ik het er helemaal niet mee eens om hem erbij te halen; hij zal alleen maar denken dat je hem bedreigt, zonder dat hij de link legt met wat hij zelf heeft gedaan!

Wat je wel kunt doen, is kijken hoe vaak hij per dag zijn behoefte doet, om te zien of dat normaal is... Let misschien ook op de voertijden... Meestal gebeurt het in de minuten of uren na de maaltijd, dus misschien kun je rond de middag voeren, zodat hij het tijdens de middagwandeling doet...

En beloon hem in ieder geval flink als hij het buiten doet (met een brokje, een aai, een bal of iets anders waar hij dol op is)... Dan snapt hij dat hij er meer bij te winnen heeft als hij het buiten doet...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je thuiskomt en het is nog schoon, geef je hem een beloning. Als hij zijn behoefte wel binnen heeft gedaan, moet je natuurlijk je stem verheffen en hem er mee naartoe nemen, anders legt hij nooit de link. Een grote hond in een appartement lijkt me lastig, maar je lijkt het goed georganiseerd te hebben. Ik denk dat het ook kan dat je hond je gewoon mist, of misschien is het iets lichamelijks en kan hij het niet zo lang ophouden als hij zou willen. Ik hoop voor je dat dat het niet is?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik zou zeggen: probeer eens een hondentrainer of gedragstherapeut te spreken, gewoon voor wat advies.

En ik weet dat het niet meevalt, ik heb zelf ook meerdere honden en ze hebben allemaal hun eigen "gekke kuren": maar ik snap je helemaal, want een van mijn reuen heeft er ook een handje van: zodra hij binnenkomt, hup, plassen!!! En dat terwijl mijn honden nota bene de hele dag buiten zijn!!!! Tegen mij zeggen ze dan "hij markeert zijn territorium", of dat het is om aandacht te trekken, en ik denk echt dat het dat laatste is: aandacht trekken!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi! Toen ik mijn hond een jaar geleden adopteerde, deed ze niks in huis als ik even boodschappen ging doen. Maar als ik langer dan drie of vier uur weg was, poepte ze twee keer: één keer op het tapijt in de kamer van mijn zoon en ook op het kleed in de woonkamer. Als ik dan thuiskwam, kwam ze heel bang naar me toe met haar staart tussen haar poten en knipperend met haar ogen. Ze was bang dat ik haar zou slaan. Ik liet haar merken dat het niet erg is en dat zoiets kan gebeuren. Inmiddels doet ze het al twee maanden niet meer, dus ik denk dat ze gewoon even de tijd nodig had om te wennen.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!