Mijn hond doet nooit zijn behoefte buiten, wat kan ik doen?

T
Tadd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb gezien dat er al wat topics over dit probleem zijn, maar geen enkel heeft me echt een oplossing geboden.

Ik heb een puppy van 3,5 maand die echt nooit zijn behoefte buiten doet en ik begin me nu wel zorgen te maken. Ik denk dat het sinds ik hem heb misschien pas 1 of 2 keer is gebeurd. Ik snap het principe van hondentraining wel (hem laten begrijpen wat hij goed doet en wat niet), maar op deze manier is het lastig om hem te laten begrijpen dat het buiten moet gebeuren.

Ik heb echt alles geprobeerd om hem te slim af te zijn:

- Hem mee naar buiten nemen, hem bij binnenkomst laten drinken en dan direct weer mee naar buiten (dat is namelijk het moment dat hij het normaal gesproken doet).

Resultaat: Of hij doet het bliksemsnel voordat ik hem weer mee naar buiten krijg, of hij houdt het buiten op en wacht tot we weer binnen zijn om het te doen.

- Hele lange wandelingen in het park of op het terrein waar ik woon, met volop water en speeltjes.

Resultaat: Hij houdt het de hele tijd op en doet het pas zodra we weer in zijn vaste hoekje binnen zijn.

- Een beetje bleekmiddel bij de voet van een boom gieten die hij goed kent.

Resultaat: Hij snuffelt enthousiast aan de plek, maar doet niks.

- Zijn plasplek schoonmaken met azijn. Resultaat: geen enkel verschil.

- Ik heb geprobeerd om steeds "plasje doen" te zeggen als ik hem zag gaan, in de hoop dat hij het commando zou koppelen aan zijn behoefte doen. Resultaat: Hoe vaak ik het buiten ook herhaal, het interesseert hem niks.

Het valt me op dat hij het wel kan ophouden als ik hem overdag een paar uur alleen laat in zijn kamer, om het dan vervolgens in zijn hoekje te doen zodra ik thuiskom. Hij lijkt het principe van zindelijkheid wel te snappen, alleen niet op de juiste plek.

Hebben jullie andere methodes die het verschil zouden kunnen maken?

Moet ik hem straffen als ik hem binnen zijn behoefte zie doen?

Of moet ik gewoon wachten tot hij er eindelijk zelf mee begint?

Ik ben een beetje radeloos :/

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Wat ik zou doen, is hem bespioneren als hij het niet doet waar je bij bent lol. Ja, als ik het zo zeg klinkt het een beetje als een stalker.

Maar goed, zodra hij begint te plassen, hop, til je hem op (dat onderbreekt het plassen alvast) en zet je hem direct buiten om hem te laten begrijpen: nee, dit moet buiten!! En als hij dan buiten inderdaad verder plast, dan beloon je hem echt supergoed.

Hij is nog jong, maar dat komt wel goed, hoor, daar is geen twijfel over mogelijk.

En gebruik vooral geen plasmatjes (pipi pads), want dat is de beste manier om ervoor te zorgen dat hij nooit gaat snappen dat hij zijn behoefte buiten moet doen!!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zo'n puppypad is bijna altijd een slecht idee, want honden die het daarop leren worden vaak nooit echt zindelijk. Tenzij je een hond van 2 jaar die nog steeds binnen plast als je 2 uurtjes weg bent 'zindelijk' noemt. Je kunt beter 6 maanden lang plasjes opruimen en er daarna vanaf zijn, dan dat je het de rest van zijn leven moet doen.

Natuurlijk heeft iedereen een ander idee van zindelijkheid, maar voor mij is een hond die binnen plast gewoon niet zindelijk. Wat je puppy betreft: hij is pas 3,5 maand oud, dus je moet echt geduld hebben. Als het een jong mannetje is, zullen de hormonen hem rond de puberteit waarschijnlijk wel helpen om buiten te willen plassen. Verder is een hond vaak pas met 4 à 5 maanden volledig zindelijk, en bij sommigen kan dat zelfs tot 9 maanden duren. Als je een tuin hebt, laat hem dan heel lang spelen met een bal of iets anders, of ga gewoon lekker naar buiten.

Door te bewegen krijgen ze meestal wel aandrang. Als de pup echt hardnekkig is, gebruik dan een vrije dag om echt even door te zetten, ook al moet je 6 uur of langer buiten blijven. Neem wel water mee. In dit soort gevallen is geduld het allerbelangrijkste en het kan echt heel lang duren. En beloon hem vooral enorm bij het kleinste plasje buiten. Omdat hij er zoveel moeite mee heeft, moet je niet met een simpel brokje aankomen, maar met iets wat hij superlekker vindt, zoals 2 of 3 stukjes knakworst (niet de meest gezonde snack, maar het is maar voor even).

Het heeft ook geen zin om een hond te straffen die binnen plast. Maar als hij met de dweil of zoiets gaat spelen, is het wel belangrijk om hem even buiten of in een andere kamer te zetten.

Succes!!!!

Vertaald Frans
    Miss Sunshine
    Miss sunshine Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Mijn zus heeft onlangs hetzelfde probleem gehad met haar hond. Je hoeft hem alleen maar te trainen om zijn behoefte op een puppypad te doen, die zijn daar speciaal voor gemaakt. Als hij het in het begin nog niet wil, is dat heel normaal. Je kunt er een beetje van zijn eigen urine op doen om hem te stimuleren. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Reageer niet op de plasjes in huis, dat zorgt alleen maar voor onnodige stress en maakt het probleem alleen maar erger

Breng wat meer tijd door bij bomen of op andere plekken waar je andere honden hun poot ziet optillen, geef de onbekende hond een complimentje en laat je pup even snuffelen (alleen aan de plasjes hè)

En heb geduld . . .

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zoals AMD al zei, voelt je viervoeter zich buiten waarschijnlijk nog niet helemaal op z'n gemak.

Misschien leg je jezelf onbewust wel wat te veel druk op en voelt je hond dat aan, waardoor hij blokkeert? Ga gewoon ontspannen naar buiten. Als hij in huis plast, zeg je duidelijk "nee" en zet je hem meteen buiten (dat weet je waarschijnlijk al, maar ik zeg het voor de zekerheid nog even). Maar maak je niet te druk, sommige honden hebben nou eenmaal wat meer tijd nodig.

Nou ben ik geen expert op het gebied van Husky's, maar ik ga ervan uit dat ze wat dit betreft hetzelfde werken als andere honden, toch?

Wat de wandelingen betreft: probeer het elke twee uur, of misschien vaker afhankelijk van het ritme van je hond, en bouw de tijd tussen de uitlaatbeurten dan langzaam op.

Maar zoals AMD al zei: zoek misschien een rustig plekje op waar hij op z'n gemak kan snuffelen. Leren lopen aan de lijn en tegelijkertijd aan de lijn leren plassen is niet altijd even makkelijk voor ze.

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

🤷 Hoi Tadd, heb je het al met een lekker snoepje geprobeerd?

Stop er eentje in je zak en neem je kleine rebel mee naar buiten. Zeg weer "plasje doen" tegen hem terwijl je doet alsof je iets uit je zak pakt. Dan gaat hij om zijn beloning vragen. Zeg dan weer "plasje" en tik op je zak. Mocht hij echt eigenwijs blijven, druk dan een beetje onderaan zijn buikje; dan kan hij het niet meer ophouden. Als het lukt, aai hem dan, zeg "bravoooooooooo" en geef hem daarna het snoepje.

Succes Tadd😁 gigi397

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hij voelt zich binnen waarschijnlijk veiliger... Bij sommigen duurt het gewoon even voordat ze het buiten durven te doen.

Zoek anders eerst een rustig plekje op buiten voordat je echt begint met de wandeling en spelletjes.

En loopt hij buiten aan de lijn? Dat kan voor sommigen een belemmering zijn om zich te ontspannen. Probeer hem ook niet te veel aan te staren; soms doe je dat zonder dat je het doorhebt en dat kan de pup onrustig maken omdat hij spanning voelt...

Nee, niet boos worden hoor, dat heeft geen enkele zin.

Vertaald Frans
  • 17 reacties van 17

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!