Hoi allemaal,
Ik heb gezien dat er al wat topics over dit probleem zijn, maar geen enkel heeft me echt een oplossing geboden.
Ik heb een puppy van 3,5 maand die echt nooit zijn behoefte buiten doet en ik begin me nu wel zorgen te maken. Ik denk dat het sinds ik hem heb misschien pas 1 of 2 keer is gebeurd. Ik snap het principe van hondentraining wel (hem laten begrijpen wat hij goed doet en wat niet), maar op deze manier is het lastig om hem te laten begrijpen dat het buiten moet gebeuren.
Ik heb echt alles geprobeerd om hem te slim af te zijn:
- Hem mee naar buiten nemen, hem bij binnenkomst laten drinken en dan direct weer mee naar buiten (dat is namelijk het moment dat hij het normaal gesproken doet).
Resultaat: Of hij doet het bliksemsnel voordat ik hem weer mee naar buiten krijg, of hij houdt het buiten op en wacht tot we weer binnen zijn om het te doen.
- Hele lange wandelingen in het park of op het terrein waar ik woon, met volop water en speeltjes.
Resultaat: Hij houdt het de hele tijd op en doet het pas zodra we weer in zijn vaste hoekje binnen zijn.
- Een beetje bleekmiddel bij de voet van een boom gieten die hij goed kent.
Resultaat: Hij snuffelt enthousiast aan de plek, maar doet niks.
- Zijn plasplek schoonmaken met azijn. Resultaat: geen enkel verschil.
- Ik heb geprobeerd om steeds "plasje doen" te zeggen als ik hem zag gaan, in de hoop dat hij het commando zou koppelen aan zijn behoefte doen. Resultaat: Hoe vaak ik het buiten ook herhaal, het interesseert hem niks.
Het valt me op dat hij het wel kan ophouden als ik hem overdag een paar uur alleen laat in zijn kamer, om het dan vervolgens in zijn hoekje te doen zodra ik thuiskom. Hij lijkt het principe van zindelijkheid wel te snappen, alleen niet op de juiste plek.
Hebben jullie andere methodes die het verschil zouden kunnen maken?
Moet ik hem straffen als ik hem binnen zijn behoefte zie doen?
Of moet ik gewoon wachten tot hij er eindelijk zelf mee begint?
Ik ben een beetje radeloos :/
Alvast bedankt voor jullie hulp.