Mijn hond doet nooit zijn behoefte buiten, wat kan ik doen?

T
Tadd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb gezien dat er al wat topics over dit probleem zijn, maar geen enkel heeft me echt een oplossing geboden.

Ik heb een puppy van 3,5 maand die echt nooit zijn behoefte buiten doet en ik begin me nu wel zorgen te maken. Ik denk dat het sinds ik hem heb misschien pas 1 of 2 keer is gebeurd. Ik snap het principe van hondentraining wel (hem laten begrijpen wat hij goed doet en wat niet), maar op deze manier is het lastig om hem te laten begrijpen dat het buiten moet gebeuren.

Ik heb echt alles geprobeerd om hem te slim af te zijn:

- Hem mee naar buiten nemen, hem bij binnenkomst laten drinken en dan direct weer mee naar buiten (dat is namelijk het moment dat hij het normaal gesproken doet).

Resultaat: Of hij doet het bliksemsnel voordat ik hem weer mee naar buiten krijg, of hij houdt het buiten op en wacht tot we weer binnen zijn om het te doen.

- Hele lange wandelingen in het park of op het terrein waar ik woon, met volop water en speeltjes.

Resultaat: Hij houdt het de hele tijd op en doet het pas zodra we weer in zijn vaste hoekje binnen zijn.

- Een beetje bleekmiddel bij de voet van een boom gieten die hij goed kent.

Resultaat: Hij snuffelt enthousiast aan de plek, maar doet niks.

- Zijn plasplek schoonmaken met azijn. Resultaat: geen enkel verschil.

- Ik heb geprobeerd om steeds "plasje doen" te zeggen als ik hem zag gaan, in de hoop dat hij het commando zou koppelen aan zijn behoefte doen. Resultaat: Hoe vaak ik het buiten ook herhaal, het interesseert hem niks.

Het valt me op dat hij het wel kan ophouden als ik hem overdag een paar uur alleen laat in zijn kamer, om het dan vervolgens in zijn hoekje te doen zodra ik thuiskom. Hij lijkt het principe van zindelijkheid wel te snappen, alleen niet op de juiste plek.

Hebben jullie andere methodes die het verschil zouden kunnen maken?

Moet ik hem straffen als ik hem binnen zijn behoefte zie doen?

Of moet ik gewoon wachten tot hij er eindelijk zelf mee begint?

Ik ben een beetje radeloos :/

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • OieMassif5336
    Oiemassif5336 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een reutje van 6 maanden dat echt weigert zijn behoefte buiten te doen, maar binnen is het geen enkel probleem, daar doet hij het altijd. We hebben echt alles al geprobeerd, zelfs homeopathie voor de stress. We zijn ook bij de dierenarts geweest. We hebben van alles gedaan: hem los laten lopen, mee naar het bos... Niets helpt. Ik ben echt ten einde raad en weet niet of ik hem moet wegdoen of niet. Heeft iemand dit probleem ook gehad of heeft iemand een oplossing?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb ook precies hetzelfde probleem: een dametje van 3,5 maand oud dat in een maand tijd pas één keer buiten heeft geplast, en dat was nog alleen maar omdat ze echt geen andere keus had... Sindsdien niks meer, ondanks alle aanmoedigingen en beloningssnoepjes. Ik begin er inmiddels behoorlijk moedeloos van te worden. Ik heb ook al van alles geprobeerd: haar direct na het slapen of een dutje mee naar buiten nemen, de krant mee naar buiten nemen, de vloer schoonmaken met azijn,

steeds ergens anders gaan staan, haar de tijd geven, 2 uur in het park spelen en wandelen... Ze houdt het gewoon op en doet het pas zodra we weer binnen zijn. En dat terwijl ze verder juist heel leergierig is en alles supersnel oppikt met geweldige resultaten. Het weer zit momenteel natuurlijk ook niet mee: kou, vorst, wind en regen. En het is lastig om haar van andere honden te laten leren als je er op dit moment bijna geen tegenkomt...

AT

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Emma1975 ik zie het al helemaal voor me, die Ookipa toch :)

Bedankt voor het delen van je ervaring, ik ga de nadruk leggen op wandelingen waarbij hij losloopt, misschien is dat wel de oplossing. De plasrondjes zijn op dit moment nog altijd aan de lijn.

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

(Maak je geen zorgen, het gaat over. Al heel snel deed hij nooit meer zijn behoefte binnen, en zelfs niet meer in onze tuin... maar nu hij anderhalf is, tilt hij eenmaal buiten om de 10 meter zijn poot op om te markeren).

Oh trouwens, laatst heeft hij nog tegen de poot van de eettafel van de buurvrouw geplast - we waren op bezoek bij zijn maatje, een Australische herder... hij wilde blijkbaar een aandenken achterlaten. Lol. Ik schaamde me echt kapot.

Vertaald Frans
    Emma1975
    Rapporteren

Tadd,

En geef hem aan het begin van de wandeling buiten wat te drinken (neem zelf een drinkbak en water mee) – en ga pas weer naar binnen als hij tenminste een klein plasje heeft gedaan.

Oh, ik was nog vergeten te vertellen dat Ookipa in het begin alleen plaste als hij op het gras stond (het liefst een beetje vochtig, zoals met ochtenddauw) ÉN als hij losliep.

Aan de riem deed hij wekenlang helemaal niets... ik herinner het me nog goed.

Heb je al geprobeerd om hem los te laten in een omheind park?

En zodra hij een plasje doet: belonen.

Vertaald Frans
    T
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt iedereen voor jullie suggesties! Ik ga ze proberen toe te passen en ik laat het jullie weten zodra ik nieuws heb. Voor nu zorgt dat gedoe met die snoepjes er trouwens voor dat hij zijn plasje helemaal vergeet.

Het is inderdaad echt mijn doel om hem te leren om buiten te plassen, zo’n plasmatje zie ik voorlopig niet echt zitten.

Voor Emma1975 die ernaar vroeg: Balder gaat om de 2 à 3 uur naar buiten voor in totaal ongeveer 1 tot 1,5 uur per dag. Dat geeft hem al aardig wat leermomenten. Voorlopig is dat ook het maximale dat ik met hem wandel, omdat hij nog klein is en snel moe wordt.

Hij is alleen als ik naar plekken ga waar ik hem niet mee naartoe kan nemen. Dat is hier niet het onderwerp, maar het alleen leren blijven gaat gelukkig heel goed, in tegenstelling tot het zindelijk worden.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik geloof niet in dit soort methodes... zogenaamd goedkoper dan de pro's; maar de pro's zien de hond, zien wat je niet goed doet en passen zich aan JOUW behoeften aan.

Dus laat je niet voor de gek houden.

Vertaald Frans
    Emma1975
    Rapporteren
    Hoi, Je opmerking "Ik merk dat hij het op kan houden als ik hem overdag lange uren alleen laat in zijn eigen kamer" maakt me een beetje bezorgd... hoe vaak en hoe lang ga je per dag met je husky-pup naar buiten (dan heb ik het niet over de tuin, maar echt de natuur in...)? Bij Ookipa was het de eerste dagen precies hetzelfde, hij was er ook niet aan gewend om zijn behoefte buiten te doen. We lieten hem heel vaak uit en we merkten dat hij het heerlijk vond om in het groene gras te plassen... dus we zochten steeds van die grasveldjes op... en wachtten dan tot hij zijn plasje deed. Zodra hij iets deed: complimentjes geven (en dan bedoel ik echt héél enthousiast aanmoedigen!!!) en een beloningssnoepje. Als hij buiten de wandelingen om een ongelukje had, gaven we hem geen aandacht en geen beloning. Binnen nog geen week was het geregeld. Maar onze pup ging wel echt minimaal elke twee uur naar buiten. Het poepen gebeurde de eerste paar weken vooral nog in de tuin... hij vond het lastig om dat echt buiten de deur te doen... hij begon op het gras en daarna werd hij wat relaxter... nu is zijn "ding" om hangend te poepen: hij poept alleen nog maar op struiken... heel vreemd, dan hangt de poep zo tussen de takken. Maar goed. Inmiddels hebben we helemaal geen drollen meer in de tuin en plast hij er ook nog maar heel zelden. Maar goed, we zijn dan ook elke dag meerdere uren met onze hond in de natuur (tussen de 1,5 en 4 uur, afhankelijk van de dag).
    Vertaald Frans
    B
    Blacksimo35 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ik heb pas geleden een puppy geadopteerd en ik had precies hetzelfde probleem als jij. Gelukkig vond ik toen goede tips en praktische oefeningen. Ik ben er echt supertevreden over. Met 3 maanden kan hij nu al zitten, naar zijn plaats gaan en begrijpt hij 'Nee'. We zijn nu ook begonnen met 'af', hij trekt niet aan de riem en het bijten is echt een stuk minder geworden... Ik raad je zeker aan om hier even een kijkje te nemen: http://bit.ly/2kKxGpN

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, zeker geen plasmatjes gebruiken, dat vertraagt het zindelijk worden alleen maar!

En wat dacht je van wandelen met andere honden die buiten plassen? Dat zou je hond kunnen stimuleren om over de plas van anderen heen te plassen....

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!