Mijn hond bijt in mijn arm en springt tegen me op

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Sinds twee weken ben ik de eigenaar van een Siberische husky van 5 maanden oud.

Geen zorgen, ik heb me goed ingelezen over dit ras en ik weet dat het sportieve honden zijn die zo koppig als een ezel kunnen zijn en de neiging hebben om weg te lopen.

Mijn probleem is dat hij sinds een dag of twee, drie (vooral 's avonds) helemaal door het lint gaat. Hij begint dan tegen me op te springen (ik negeer hem), maar uiteindelijk begint hij in mijn armen te bijten.

Uiteindelijk zeg ik "nee" tegen hem, maar dan begint hij te piepen, tegen me te blaffen en bijt hij alleen maar harder. Ik wil er wel even bij zeggen dat het geen agressie is, maar meer alsof hij mij een uitbrander geeft.

De laatste keer dat hij wilde bijten, heb ik hem strak in de ogen gekeken en hem bij zijn nekvel gepakt, zoals me was geadviseerd. Dat werkte voor twee dagen, maar nu trekt hij zich er niets meer van aan en gaat hij gewoon door.

Wat moet ik doen? Ik twijfel tussen de positieve methode, waar hij alleen maar lol in lijkt te hebben, en een hardere aanpak waar hij gefrustreerd van raakt. Mijn doel is om te voorkomen dat hij de baas gaat spelen en agressief wordt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • C
    Candicexsiriusxorion Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, ik heb dus hetzelfde probleem. Ik heb een Cane Corso van 6 maanden oud. Bij mij is het zo dat hij me begint te bijten zodra ik alleen met hem ga wandelen of als ik alleen met hem thuis ben. De laatste keer beet hij me in m'n been en ik denk echt niet dat het was om te spelen, want ik viel daarna en het deed echt pijn. Bij m'n moeder doet hij niks, maar zodra ik alleen met hem ben wel. Ik weet niet waarom hij dit bij mij doet, maar als hij straks een jaar is en hij gaat hiermee door, dan heb ik echt een groot probleem. Dus alsjeblieft, kan iemand me helpen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi! Ik heb ook dit probleem met mijn pup die echt hard bijt, ondanks 'nee', 'au' en het direct stoppen met spelen... Hij vliegt onze arm aan (om te spelen) alsof het een speeltje is.... Maar als we hem dan een speeltje in de plaats geven, boeit het hem niks... dus negeren we hem maar.... Als we hem negeren stopt hij wel, maar het lukt ons bijna niet om met hem te spelen zonder hem al heel snel weer te moeten negeren omdat hij echt pijn doet.... Deze post is al wat ouder, maar ik ben benieuwd of het inmiddels beter gaat (ik hoop van wel!!) en na hoe lang dat was? Welke tips hebben jullie voor me? Alvast bedankt!
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maak liever je eigen topic aan, dat is beter.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb sinds tien dagen een pup (een dwergkeesje) en hij wordt over twee dagen drie maanden oud. Hij is echt een schatje, maar tijdens het spelen doet hij me pijn. Hij grijpt m'n armen, voeten en benen en dat doet echt zeer (ik zit overal onder de krabbels en kleine bijtwondjes). Hoewel ik 's avonds echt de tijd voor hem neem om te spelen, begint hij meteen fanatiek te bijten. Hij doet dit bij iedereen zodra hij druk wordt en gaat ravotten. Zodra hij het doet, geef ik hem een speeltje in de plaats, maar hij begint daarna elke keer weer opnieuw. Hebben jullie een oplossing?

Bedankt!

Vertaald Frans
    Dragor
    Dragor Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En wat als je nou eens kritisch naar 'jezelf' kijkt? Gewoon, heel simpel? Alle puppy's bijten. Volgens mij zijn er op dit forum genoeg mensen die onvermoeibaar blijven herhalen hoe je het moet aanpakken, het waarom, het hoe... Het is jouw aanpak die niet goed is, die van jou, niet die van de pup: hij volgt gewoon wat jij hem laat zien. Als je een pup bij zijn nekvel grijpt, als je hem straft door je eigen onervarenheid: dan ben je hem simpelweg aan het mishandelen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoe kan ik hem duidelijk maken welk gedrag vervelend voor ons is, zonder dat hij gefrustreerd raakt of zich afgewezen voelt?

Door een vorm van ontkenning aan te leren. De simpelste vorm is gewoon het woordje 'nee'.

Het aangeven van grenzen kan en zou op een positieve manier aangeleerd moeten worden, om frustratie en een gevoel van afwijzing zoveel mogelijk te voorkomen.

Hallo allemaal, ik heb de methode van blingbling geprobeerd en sindsdien gaat het beter. Maar in plaats van 'au' zeg ik 'stop' en hij is eindelijk gaan begrijpen dat een beetje knabbelen zonder pijn te doen prima is, maar dat het bij te veel 'stop' is en hij dan op zijn kop krijgt. Daardoor beheerst hij zijn kracht nu beter en doet hij het steeds minder.
    Ah kijk, dat is een mooi begin.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, ik heb hetzelfde probleem, alleen doet ze het bij mijn vrouw en dochter. Bij mij doet ze het niet als ik zeg dat ze moet stoppen. Daardoor begint mijn dochter (vooral) bang te worden voor de hond, een mastiff van 6 maanden die we al hebben sinds ze 2,5 maand oud is??
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb de methode van @blingbling geprobeerd en sindsdien gaat het beter. In plaats van 'au' zeg ik nu 'stop'. Hij heeft eindelijk door dat een beetje zachtjes knabbelen zonder pijn te doen mag, maar dat ik 'stop' zeg en hem op zijn kop geef als het te veel wordt. Daardoor heeft hij zijn kracht nu beter onder controle en doet hij het steeds minder.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Befa7, een kleine tip tegen het happen, getest en goedgekeurd door mijn twee honden.

Zodra hij me beet negeerde ik hem, en als hij bleef aandringen gaf ik hem in de plaats daarvan een bijtspeeltje. Zodra hij dat in zijn bek nam beloonde ik hem, en binnen 1 à 2 weken beet hij liever in zijn speeltje dan in mijn handen. ;)

Vertaald Frans
    Blingbling
    Blingbling Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het zijn geen echte beten, maar gewoon puppy-gehap.

En dat is ook nodig voor de pup.

Hij moet spelen om goed te kunnen groeien en je moet hem helpen bij het wisselen van zijn tanden.

Je kunt hem best op je laten happen, maar je moet hem wel echt leren om zijn kracht te beheersen. Het woord "au" werkt vaak goed, gevolgd door het spel direct te stoppen. Je gaat pas weer verder als hij de druk loslaat.

Ik stoei zelf nog steeds met mijn Bouvier van anderhalf.

Als je liever niet wilt dat hij op je hapt, moet je hem andere activiteiten aanbieden om zijn kaken te stimuleren. Denk aan speeltjes, andere honden...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!