Mogen ze me verbieden mijn hond uit te laten in de tuin van het appartementencomplex waar ik woon?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Toen ik net thuiskwam van mijn werk, heb ik zoals gewoonlijk mijn hond even uitgelaten in de tuin van het appartementencomplex waar we wonen (zonder riem, maar het is omheind). Een boze buurvrouw begon me meteen uit te schelden en zei dat ik mijn hond daar helemaal niet mocht uitlaten en dat ik het niet nog een keer moest proberen.

Aangezien we eigenaar zijn van een van de appartementen en deze tuin een gemeenschappelijke ruimte is waar we sowieso doorheen moeten om bij ons gebouw te komen, en ik natuurlijk alles netjes opruim als mijn hond zijn behoefte doet, vroeg ik me af: mogen ze me juridisch gezien eigenlijk wel verbieden om mijn hond in deze tuin uit te laten?

En mogen ze me verbieden om überhaupt een huisdier te hebben in het complex?

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Het is echt waar dat die arme beesten steeds minder rechten hebben; op veel te veel plekken zijn ze niet meer welkom. Ik ga al 20 jaar op vakantie en elk jaar merk ik weer dat het achteruitgaat. Je mag op bepaalde paden niet eens meer wandelen, terwijl ik altijd netjes de drolletjes heb opgeruimd. Als het zo doorgaat, blijf ik voortaan wel thuis, zeker omdat ik zelf een grote tuin heb. Elke keer zit je weer in spanning dat er een opmerking komt om je te laten weten dat je dier niet gewenst is. Wat een wereld zeg.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien is dit een late reactie omdat ik het niet eerder had gezien, maar hopelijk hebben anderen er nog wat aan. In dit hondenbestaan draait alles vaak alleen maar om mensen, dus laten we opkomen voor ons recht op de liefde van een dier, net zoals we dat doen voor bijvoorbeeld het recht op een woning. En wat je ook doet, je houdt toch altijd wel ontevreden mensen! Je moet gewoon je eigen leven leiden met respect voor anderen – punt uit – en je niks aantrekken van wat anderen ervan vinden. Lys blanc

Vertaald Frans
    P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Een tuin in een appartementencomplex wordt gezien als een gemeenschappelijke ruimte, maar niemand heeft er echt het gebruiksrecht van. Je kunt je hond wel uitlaten op het terrein, maar het is niet de bedoeling dat hij daar zijn behoefte doet. En mocht dat toch gebeuren... dan ruim je de poep natuurlijk netjes op... maar zodra hij ook maar één keer zijn poot optilt, krijg je meteen alle hondenhaters over je heen.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nog even vergeten: ze kunnen je niet verbieden om een huisdier te hebben, ook al staan er beperkingen in het reglement van de VvE. Die zijn namelijk illegaal, zoals dat kleine hondjes in een tas moeten enzo. Het is privé-eigendom; ze kunnen je niet dwingen om hem aan de lijn te houden, tenzij hij iemand verwondt of schade veroorzaakt. Lys blanc

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oeps, 140 dagen oud... Ik had niet gezien wie dit bericht weer omhoog had gehaald. Het probleem zal inmiddels wel opgelost zijn haha.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Bij mij is het verboden om de honden mee te nemen in de gemeenschappelijke ruimtes van het gebouw. Ik heb jaren geleden echt moeten strijden zodat mijn katten, die een of andere oude **** in de binnentuin in de weg zaten, lekker in het zonnetje konden liggen. Echt hoor, ik kan je vertellen dat menselijke domheid niet altijd makkelijk is, maar het is nu eenmaal zo. Ik had het geluk dat ik een begripvolle huisbaas had. Ik woon op de begane grond en twee van mijn katten blijven in de binnentuin. Ik heb toen gezegd dat ze de duiven verjoegen lol, en de veldmuizen lol... gelukkig hebben ze niet door dat m’n blinde kat en Angèle echt schijt hebben aan die duiven, die ik trouwens stiekem voer haha. Maar goed, of je nu eigenaar bent of niet, het komt bijna nooit voor dat onze viervoeters in de gemeenschappelijke ruimtes mogen komen, zelfs niet als je de poep van je hond gewoon netjes opruimt.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, je bent net zo goed eigenaar van een deel van de tuin als van je appartement en de gemeenschappelijke ruimtes (zoals de gangen en zo); dit wordt uitgedrukt in breukdelen. Je hebt gewoon het recht om van de tuin te genieten, net als anderen met hun kinderen, zolang je de boel maar netjes houdt (hondenpoep opruimen) en je hond niet te veel laat blaffen, ook niet binnen. Laat niet over je heen lopen door je buren. Mijn bovenbuurman accepteerde het niet dat mijn hond blafte, zelfs niet overdag. Niet de hele dag door natuurlijk, maar gewoon af en toe! (De hele dag blaffen is pas echt overlast). Hij heeft mij en m'n hond zelfs met de dood bedreigd. Ik heb toen aangifte gedaan en hij heeft nooit gelijk gekregen. Kom voor jezelf op!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

ja hoor

Vertaald Frans
    Wolfman
    Wolfman Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kijk maar in je huurcontract, dan zie je het vanzelf!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, de regels... maar normaal gesproken is het prima als je de boel gewoon opruimt!!!

Hij zal het wel zat zijn dat mensen hun hond uitlaten en het niet opruimen. De bewoners van je complex klagen waarschijnlijk, ook al is het niet jouw schuld....

Wat is het leven toch oneerlijk... :/ ♣

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!