Ervaringen met giardia

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar giardia op internet, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen lezen van mensen die hun hond van deze parasiet af hebben moeten helpen... Maar hier is eerst mijn verhaal.

Ongeveer een maand geleden heb ik een supermooie vlinderhond-pup (épagneul nain continental) gekocht. Ik heb haar bij een fokker opgehaald. Op de dag dat ik haar mee naar huis nam, merkte ik dat haar buikje een beetje opgezet was, maar daar heb ik toen niet echt op gelet, vooral omdat de fokker zei dat ze gezond was, al haar inentingen had gehad en onlangs nog was ontwormd.

Zodra ze bij mij thuis kwam, kreeg ze last van diarree die werd afgewisseld met min of meer vaste drolletjes. Haar laten eten was erg lastig en soms sloeg ze maaltijden over. Ze sliep ook erg veel. Ik vond het niks, maar ik dacht dat het misschien door de nieuwe omgeving kwam en dat ik het even een paar dagen aan moest kijken. Omdat de situatie niet verbeterde, heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

De dierenarts zei dat er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand was, omdat ze geen koorts had en goed gehumeurd was (als ze niet sliep). Hij schreef probiotica voor, maar zei dat als het over een paar dagen niet beter ging, er onderzoek gedaan moest worden om te kijken of het geen giardia was.

Zoals je waarschijnlijk al geraden had, hebben we de boel laten onderzoeken en BAM: giardia.

De dierenarts is daarop een behandeling gestart met Dolthene (werkzame stof: oxfendazol).

Het gaat nu al wat beter, maar ik heb gelezen dat het maanden kan duren om van deze parasiet af te komen... Dus ik zou graag wat ervaringen horen... Als jouw hond giardia heeft gehad, hoelang duurde het dan voordat hij beter was? Waarmee is hij behandeld? En welke extra maatregelen heb je genomen om het herstel te bevorderen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

92 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Oh ja, die trainingsmethoden van hem zijn ook niet echt geweldig... :s

Met mijn Lucy gaat het goed, bedankt! Maar elke keer als haar poep een beetje zacht is, raak ik meteen in paniek omdat ik bang ben dat de giardia weer terugkomt...

Ja, laat je nog even weten hoe het gaat? Ik hoop dat het niets ernstigs is met je maatje! Misschien zijn het gewoon wat tijdelijke maagklachten, zeker als hij buiten veel dingen opeet! Eet hij gras? Want dat kan de ontlasting ook een groenachtige kleur geven...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja Julieta. Ik heb erover nagedacht om over te stappen om verschillende redenen (waaronder zijn methodes en adviezen voor het opvoeden van mijn honden die me niet goed lijken: ze bij hun nekvel pakken, ze op hun rug dwingen en ze tegen de grond houden tot ze rustig worden om te laten zien dat ik de dominante ben...). En omdat hij maar één soort ontwormingsmiddel verkoopt, raadt hij alleen aan wat ik nu aan mijn hondjes geef (ik weet de naam even niet meer, maar het is geen Milbemax of Dolthene). Ik weet dus wel zeker dat hij me geen ander merk zal aanraden.

Ik ga eens rondkijken voor een nieuwe dierenarts :)

In ieder geval houd ik jullie op de hoogte, hopelijk is het niets ernstigs.

En met dierenartsen is het net als met alles: je hebt vakmensen die het uit passie doen, en anderen die het alleen voor het geld doen...

Ik hoop dat het goed gaat met jouw kleine schat :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar hem kennende gaat hij zeggen dat ik me voor niets zorgen maak (net als toen Jazzmine zogenaamd niets mankeerde, terwijl hij na lang aandringen eindelijk toegaf dat ze kennelhoest had)...

Euh... Ja, je zou er echt aan moeten denken om een andere dierenarts te zoeken! :s

Trouwens, zoals Darkphoenix al zei, de ene ontwormingskuur is de andere niet. Vroeger gaf mijn dierenarts Milbemax, maar nu moest hij het ontwormingsschema aanpassen vanwege de opkomst van nieuwe parasieten. Dus nu geeft hij Dolthene, zelfs voor een simpele routine-ontworming. Bovendien is het heel geschikt voor puppy's (nee hoor, ik heb geen aandelen in dit middel 👎).

Maar in ieder geval zou het wel goed zijn om de echte oorzaak van het probleem te vinden voordat je met een behandeling begint.

Pfff... Het is echt bizar hoeveel incompetente dierenartsen er zijn!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het ontwormingsmiddel dat mijn dierenarts aanraadt (trouwens ook de enige die hij verkoopt, dus zijn advies is nogal gekleurd).

Ik weet de naam even niet meer, maar ik laat het je vanavond weten als ik weer thuis ben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt even bij de apotheek langsgaan en het probleem uitleggen, zodat ze je Panacur of Dolthène (werkzame stof: oxfendazol) kunnen geven als je dierenarts dat niet wil doen.

Waarmee ontworm je je puppy's eigenlijk? Want niet elk middel is even effectief tegen alle soorten parasieten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Julieta,

Ik heb niet het idee dat het erger stinkt dan het zou moeten...

Maar mijn kleintje van 3 maanden, Jackpot, heeft de ene keer heel harde ontlasting en de andere keer weer zacht, en ook de kleur wisselt nogal. De volgende keer dat ik naar de dierenarts ga, vraag ik hem om wat onderzoekjes te doen om het zeker te weten; ik heb namelijk het idee dat het al een paar weken niet helemaal normaal is. En omdat hij buiten echt een stofzuiger is (en dat is nog zacht uitgedrukt), zou het me niks verbazen als hij iets heeft opgelopen.

En is Dolthène (met de werkzame stof oxfendazol) gewoon bij de apotheek of de dierenarts te koop zonder recept?

Mijn oudste, Jazzmine, is ook nog een pup, zij is 6,5 maand oud.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik weet dat dit een oud bericht is, maar nu we het er toch over hebben... Ik schrik een beetje van de symptomen die je noemt. Zijn dat de enige?

Mijn puppy van 3 maanden heeft namelijk precies hetzelfde: afwisselend zachte en harde ontlasting (als het zacht is, is de kleur een beetje vreemd, een beetje groenachtig), een ENORME eetlust en hij is erg nerveus (al dacht ik dat dit gewoon bij het karakter van een Jack Russell hoort).

Ik heb 2 honden, dus ik neem aan dat het besmettelijk is? Zijn alleen deze symptomen al reden genoeg om me zorgen te maken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hoi!

Groene ontlasting doet me eerder denken aan een probleem met de galblaas...

Lucy had lichtbeige ontlasting (ook niet normaal) en het stonk vooral heel erg, maar dan ook echt HEEL erg! Natuurlijk ruikt een drol nooit naar roosjes, maar bij giardia is het echt verschrikkelijk!

Het zou goed zijn om even naar de dierenarts te gaan en om een onderzoek te vragen, zodat je zekerheid hebt! Probeer in de tussentijd de hygiëne goed in de gaten te houden om je andere hond te beschermen. Trouwens, is die andere hond volwassen? Volwassen honden hebben meestal een betere weerstand tegen giardia. Voor mijn andere hond heb ik alleen een preventieve behandeling gedaan (5 dagen met de werkzame stof oxfendazol).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Over 2 weken ga ik voor de inentingen, dan kaart ik het meteen even aan bij de dierenarts.

Maar hem kennende zegt hij vast dat ik me om niks druk maak (net als toen met Jazzmine: volgens hem was er niets aan de hand, maar nadat ik bleef aandringen gaf hij eindelijk toe dat ze kennelhoest had)...

Ik overleg het wel met hem en in het ergste geval zoek ik een second opinion of begin ik zelf met een behandeling (maar welke dan?...).

Ik dacht ook al dat de ontlasting niet altijd helemaal normaal was... Bedankt Darkphoenix :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, vandaag de grote schoonmaak! Ik ga het hele huis doen met Saniterpen (een Frans merk desinfectiemiddel) en al zijn speeltjes, manden en voerbakjes ook!

Bedankt voor je hulp Julieta!!! ;-)

Graag gedaan! Ik vind het fijn om te horen dat mijn ervaring iemand kan helpen!

Om zijn spullen te desinfecteren kun je de voerbakjes ook omspoelen met kokend water, en alles van stof kun je op 90 graden in de wasmachine doen!

Succes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, het is besmettelijk, dus als je de ene behandelt, moet je ze sowieso allebei behandelen om te voorkomen dat ze elkaar blijven herbesmetten.

Groenige ontlasting past niet echt bij giardia, maar hij heeft waarschijnlijk wel ergens last van, misschien een andere parasiet. Vraag je dierenarts om een ontlastingsonderzoek om erachter te komen wat hij precies heeft. Mocht hij weigeren (zoals alle artsen waar ik ben geweest), dan kun je alsnog gewoon de behandeling proberen om te kijken of het de situatie verbetert.

Vertaald Frans
  • 80 reacties van 92

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer