Ervaringen met giardia

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar giardia op internet, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen lezen van mensen die hun hond van deze parasiet af hebben moeten helpen... Maar hier is eerst mijn verhaal.

Ongeveer een maand geleden heb ik een supermooie vlinderhond-pup (épagneul nain continental) gekocht. Ik heb haar bij een fokker opgehaald. Op de dag dat ik haar mee naar huis nam, merkte ik dat haar buikje een beetje opgezet was, maar daar heb ik toen niet echt op gelet, vooral omdat de fokker zei dat ze gezond was, al haar inentingen had gehad en onlangs nog was ontwormd.

Zodra ze bij mij thuis kwam, kreeg ze last van diarree die werd afgewisseld met min of meer vaste drolletjes. Haar laten eten was erg lastig en soms sloeg ze maaltijden over. Ze sliep ook erg veel. Ik vond het niks, maar ik dacht dat het misschien door de nieuwe omgeving kwam en dat ik het even een paar dagen aan moest kijken. Omdat de situatie niet verbeterde, heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

De dierenarts zei dat er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand was, omdat ze geen koorts had en goed gehumeurd was (als ze niet sliep). Hij schreef probiotica voor, maar zei dat als het over een paar dagen niet beter ging, er onderzoek gedaan moest worden om te kijken of het geen giardia was.

Zoals je waarschijnlijk al geraden had, hebben we de boel laten onderzoeken en BAM: giardia.

De dierenarts is daarop een behandeling gestart met Dolthene (werkzame stof: oxfendazol).

Het gaat nu al wat beter, maar ik heb gelezen dat het maanden kan duren om van deze parasiet af te komen... Dus ik zou graag wat ervaringen horen... Als jouw hond giardia heeft gehad, hoelang duurde het dan voordat hij beter was? Waarmee is hij behandeld? En welke extra maatregelen heb je genomen om het herstel te bevorderen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

92 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ach, wat sneu voor je kleintje! Ik hoop dat ze snel weer opknapt!

Wat voor behandeling krijgt ze?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

hallo allemaal. ik ben blij dat ik dit forum over giardia heb gevonden en dat ik er hier over kan praten.

dit is ons verhaal: mijn vrouw en ik hebben afgelopen vrijdag een puppy opgehaald bij een fokker.

het hondje gaf na 15 minuten rijden al over, en we moesten nog anderhalf uur naar huis rijden.

we dachten dat het door de stress van de auto kwam of door de verwarming, dus we zijn heel rustig gaan rijden en toen ging het wel weer.

vlak voor aankomst gaf ze nog één keer over, dus we schoven het op de stress af. thuis ging het beter, ze had alleen wat zachte ontlasting maar het was niet waterig. de fokker vertelde ons dat dit normaal was. de vrijdagavond verliep goed en we waren hartstikke gelukkig; een prachtig hondje van 1,750 kg en pas 2 maanden oud. op zaterdag maakten we ons nog niet te veel zorgen, behalve dat ze niet echt at. ze speelde wel een beetje en we hebben veel geknuffeld, maar ze gaf 4 keer over met stuiptrekkingen en de ontlasting bleef zacht. toen begonnen we ons wel wat af te vragen. de zaterdagnacht ging goed. zondag begon het echter weer met 5 tot 6 keer overgeven terwijl ze op de bank sliep. daarop hebben we de spoeddienst van de dierenarts gebeld. om 17:00 uur werd jena opgenomen in de kliniek; ze was uitgedroogd en de artsen zeiden dat het een zware buikgriep was en dat haar situatie kritiek was. we waren totaal in shock. maandagavond mochten we ons meisje gelukkig weer ophalen, wat een enorme opluchting.

alles zou nu beter gaan. ze kreeg een behandeling en we gingen op controle bij de dierenarts, maar afgelopen vrijdag was jena weer heel zwak. ze at bijna niets, had vloeibare ontlasting met wormen en gaf weer over. we zijn direct weer naar de spoed gegaan. we hebben de fokker gebeld, maar die wilde er niets van weten en zei dat het onze eigen schuld was dat we naar de dierenarts waren gegaan en dat wij haar ziek hadden gemaakt. volgens haar was het maar een klein buikgriepje en was alles normaal. fijn is dat. de volgende ochtend kwam de uitslag: jena heeft giardia. dat kwam hard aan, maar we hebben er vertrouwen in omdat ze goed wordt opgevolgd. we wachten nu ongeduldig op nieuws over hoe het met haar gaat.

sorry voor de foutjes, maar ik ben echt doodmoe. ik hoop zo dat we snel verbetering zien.

bedankt voor jullie steun.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt nooit te voorzichtig zijn!

Met Jack gaat het gelukkig weer beter, bedankt! Hij heeft weer normale ontlasting, heeft een goede eetlust en hij barst weer van de energie! Hij geeft jouw wolven dikke steun-likjes!

Houd ons op de hoogte!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb het genoteerd DarkPhoenix, bedankt voor je goede tips! Ik ga een andere dierenarts proberen, ik heb de knoop doorgehakt (hopelijk is die wel goed...).

Ik hoop dat het alweer wat beter gaat met Jack...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, Milbemax werkt niet tegen alle parasieten, en ja, je moet inderdaad afwisselen van ontwormingsmiddel, het liefst elke maand, zodat de parasieten geen resistentie opbouwen.

De enige ontwormingsmiddelen die effectief zijn tegen Giardia zijn Panacur en Dolthène (een Frans merk).

Kijk inderdaad eens of je naar een andere dierenarts kunt gaan, want het zou toch beter zijn om een recept te krijgen en vooral een oordeel over de ontlasting van je hond, want groene poep lijkt niet echt op Giardia.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben geen dierenarts, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat de parasieten niet aan het ontwormingsmiddel wennen! 😉

Veel succes met je zoektocht naar een nieuwe dierenarts!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Julieta, bedankt voor je reactie.

Ik zal het de volgende keer met de dierenarts bespreken om van ontwormingsmiddel te wisselen. Het lijkt me inderdaad logisch dat het goed is om af en toe te variëren... Ik denk dat als het lichaam steeds aan hetzelfde middel gewend raakt, dit op den duur minder effectief wordt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Zeithelei!

Nee, Milbemax dekt niet alle parasieten. In ieder geval geen giardia... :/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt even bij de apotheek navragen en de situatie uitleggen, zodat ze je Panacur of Dolthène (een merk uit Frankrijk) kunnen geven als je dierenarts dat niet wil doen.

Waarmee ontworm je je pups? Want niet elk middel is even effectief tegen alle parasieten.

Hoi DarkPhoenix,

Ik heb het even gecheckt en het ontwormingsmiddel van de dierenarts is Milbemax. Denk je dat dit middel tegen alles effectief is?

Ik heb het ze vanochtend in ieder geval allebei gegeven en ik ga kijken of de ontlasting van de kleine nu wat steviger wordt :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat fijn voor Lucy :) En ik hoop dat ze die rotzooi nooit meer krijgt...

Die van mij vreet echt alles. Ik moet op straat constant opletten. Dus het is misschien inderdaad gewoon een verstoorde maag, je hebt gelijk. Toch controleer ik het liever allemaal even zodat ik gerustgesteld ben en me niet bij elk beetje zachte poep meteen zorgen hoef te maken :)

Nog een fijne dag!!

Vertaald Frans
  • 70 reacties van 92

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer