Ervaringen met giardia

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar giardia op internet, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen lezen van mensen die hun hond van deze parasiet af hebben moeten helpen... Maar hier is eerst mijn verhaal.

Ongeveer een maand geleden heb ik een supermooie vlinderhond-pup (épagneul nain continental) gekocht. Ik heb haar bij een fokker opgehaald. Op de dag dat ik haar mee naar huis nam, merkte ik dat haar buikje een beetje opgezet was, maar daar heb ik toen niet echt op gelet, vooral omdat de fokker zei dat ze gezond was, al haar inentingen had gehad en onlangs nog was ontwormd.

Zodra ze bij mij thuis kwam, kreeg ze last van diarree die werd afgewisseld met min of meer vaste drolletjes. Haar laten eten was erg lastig en soms sloeg ze maaltijden over. Ze sliep ook erg veel. Ik vond het niks, maar ik dacht dat het misschien door de nieuwe omgeving kwam en dat ik het even een paar dagen aan moest kijken. Omdat de situatie niet verbeterde, heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

De dierenarts zei dat er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand was, omdat ze geen koorts had en goed gehumeurd was (als ze niet sliep). Hij schreef probiotica voor, maar zei dat als het over een paar dagen niet beter ging, er onderzoek gedaan moest worden om te kijken of het geen giardia was.

Zoals je waarschijnlijk al geraden had, hebben we de boel laten onderzoeken en BAM: giardia.

De dierenarts is daarop een behandeling gestart met Dolthene (werkzame stof: oxfendazol).

Het gaat nu al wat beter, maar ik heb gelezen dat het maanden kan duren om van deze parasiet af te komen... Dus ik zou graag wat ervaringen horen... Als jouw hond giardia heeft gehad, hoelang duurde het dan voordat hij beter was? Waarmee is hij behandeld? En welke extra maatregelen heb je genomen om het herstel te bevorderen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

92 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is dus precies wat ik zeg, dit is geen BARF! Het is zelfgekookte voeding! Want om het over BARF te hebben, moet het echt alleen om rauw vlees gaan en niet om gekookt vlees!

Echt super voor je meid!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Even een update: Jena is weer wat levendiger, maar ze laat haar bak nog staan. We mogen haar morgen misschien ophalen en dan weten we meer.

Wat betreft BARF: ik weet dat dat een heel onderwerp is waar veel discussie over bestaat, maar mijn vrouw houdt zich daar verder mee bezig. Als ze straks weer thuis is, gaan we eerst zelf voor haar koken. We zijn trouwens van plan om die BARF met gekookte ingrediënten te doen zodra ze weer helemaal de oude is.

Bedankt voor de info en jullie steun!

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

wat ontzettend naar voor je kleine meid! Die fokster verdient het echt om eens een lesje geleerd te krijgen...

Ik wil wel even op één puntje inhaken, boulis: de voeding die je aan je hond wilt gaan geven, noemen we gekookte voeding! BARF bestaat namelijk alleen uit rauwe producten, waaronder vleesbotten!

Verder nog even dit: julieta, je recept is prima, het is ongeveer wat ik aan mijn chronisch zieke boxer gaf. Ik denk alleen dat wanneer een hond weer opknapt, het niet meer nodig is om koolhydraten te blijven geven... Waarom verhoog je de hoeveelheid proteïne niet en laat je de koolhydraten weg? Een hond heeft daar namelijk eigenlijk niets aan.

Ik hoop echt dat je hond snel weer de oude is, boulis! Veel succes!

Hier is een site over BARF (wel in het Frans):

www.tribu-carnivore.com/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het met je eens! Wat dat 'barfen' betreft, zouden wij voor gekookte kipfilet gaan. We willen onze hond namelijk geen rauw voer of botten geven. Dat van die vis wist ik echt niet. Bedankt voor je recept, ik vind het een goeie!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Op het risico af dat ik door de BARF-fans word afgemaakt, zou ik je niet aanraden om nu meteen op BARF over te stappen. De simpele reden is dat rauw vlees bacteriën bevat (en dan heb ik het nog niet eens over echt gevaarlijke bacteriën zoals salmonella). Gezonde honden hebben er geen enkel probleem mee om die bacteriën te verwerken, het is zelfs goed voor het opbouwen van weerstand in hun darmflora. Maar voor een hond die tegen een parasiet vecht, is dat een ander verhaal. Ik heb zelf gekozen voor een recept van mijn dierenarts dat ik zelf heb verfijnd na veel inlezen: 50% proteïne, 25% groenten en 25% zetmeel. En dat allemaal gekookt. Tegenwoordig geef ik mijn moppie steeds vaker rauw eten (groenten en rood vlees). Ze verteert het hartstikke goed.

Een van de dingen waar ik moeite mee heb bij BARF, is dat gedoe met kippenpoten met bot... Ik geloof best dat een grote hond die zonder problemen kan wegkauwen, maar die ene keer dat ik het probeerde met Lucy (ze weegt 2,5 kg) en ik zag hoe hard en scherp de stukjes bot waren die afbraken, viel ik bijna flauw! Ik heb mezelf beloofd om dat echt nooit meer te doen!

Maar goed, om even op je vraag terug te komen: kip is top (filet, bouten, lever). Vis is ook goed, maar liever geen riviervis en niet vaker dan één keer per week. Ik weet niet meer precies waarom, maar het heeft iets te maken met de aanwezigheid van zware metalen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

bedankt 🙂

voor de scriptie op Google over het epidemiologisch onderzoek naar giardia in fokkerijen: these.vet-alfort.fr

het is een proefschrift van de École nationale vétérinaire d'Alfort uit het jaar 2002.

wat betreft het advies, ik denk dat we dat altijd wel kunnen gebruiken. ik heb al veel goede tips gekregen op dit forum en je kunt altijd wel iets over het hoofd zien, dus het is ook een fijn steuntje in de rug. over die zelfgemaakte maaltijden heb je gelijk: mijn vrouw wil BARF gaan geven met kip of vis, wat vind jij daarvan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Jij en je vrouw zijn echt serieuze mensen! 🙂 Ik denk dat er bij jullie thuis alle voorwaarden zijn om het herstel van jullie kleintje te bevorderen!

Je hebt je echt goed ingelezen, dus ik denk niet dat ik nog meer tips voor je heb. Die scriptie, heb je die op internet gevonden? Zo ja, dan zou ik de link wel willen hebben!

Oh ja! Ik heb nog één laatste tip: het zou goed zijn als jullie zelf voor de kleine kunnen koken. Ze moet haar darmflora weer opbouwen en goede, licht verteerbare zelfgemaakte maaltijden gaan haar daar echt bij helpen!

Ik duim voor de kleine Jena (en voor jullie, ook al denk ik dat de kans klein is dat jullie ziek worden!). Laat je nog even weten hoe het gaat!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Even een update over onze kleine Jena, een Franse bulldog.

Voor nu zegt de dierenarts dat ze goed herstelt. Ze is actief, alleen eet ze nog niet echt veel, dus ze houden haar nog aan het infuus voor de voeding. Ze zijn ook snel begonnen met een Panacur-behandeling. Ik heb een scriptie over Giardia gelezen en daar heb ik veel van geleerd. We hadden alles al schoongemaakt, zoals we ook bij buikgriep zouden doen, want we zijn voorzichtig. Mijn vrouw wast alles altijd al op meer dan 50 graden en nu gaan we alles ontsmetten met een middel dat de cysten doodt, want bleekmiddel werkt blijkbaar niet. Ik heb zelfs de stoffen mand weggegooid en een harde mand gekocht, zodat ik die goed kan ontsmetten bij een eventuele terugval (Giardia is echt een rotziekte). Kortom, ik volg een strikt protocol om de kansen op herstel zo groot mogelijk te maken. Bovendien gaan we morgen naar de huisarts om te kijken of wij geen drager zijn. Misschien is het de stress, maar (sorry hoor) we hebben zelf ook last van onze darmen. Mensen kunnen het immers ook krijgen. Misschien ben ik een beetje paranoïde, maar dan weet ik het tenminste zeker. Wat de fokker betreft: we hebben het haar via een berichtje laten weten, maar het contact is verbroken. Ze bagatelliseert de boel en vindt dat ze volledig in haar recht staat; volgens haar is alles onze schuld. Ik heb haar dus flink de waarheid verteld en ik ben echt woest... ik haat het als mensen met gevoelens en levens spelen. We hebben het ook aan haar eigen dierenarts gemeld; ik denk aan alle andere honden en kopers. Als dit gebeurt, zorgt dat voor veel leed en het is ontzettend duur. Wij gaan nu met een advocaat kijken wat we kunnen doen (ik laat dit er niet bij zitten).

Voor ons is het belangrijkste dat ons hondje het redt, we duimen heel hard.

Als ze het verder niet serieus neemt (ik denk aan de besmette honden), kan ik niet veel anders doen dan een melding maken bij de Dierenbescherming, maar ik wacht eerst even af. Een fokker aangeven is nogal wat, dat doe ik niet zomaar.

Aan het eind van de middag hoor ik weer hoe het met onze Frenchie Jena gaat.

Ik houd jullie op de hoogte.

Bedankt voor jullie steun!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oh nee! Arm kleintje! Wat voor ras is het?

Als je wormen hebt gezien, betekent dat dat ze naast de giardia ook niet goed ontwormd is.

Wat goed dat je zo snel naar de dierenarts bent gegaan! Want nu kan hij duidelijk vaststellen dat de fokker je een zieke pup heeft verkocht (daarom werd ze natuurlijk zo boos toen ze hoorde dat je naar de dierenarts was geweest!). Bij mijn Lucy werd de giardia pas na twee weken vastgesteld, dus het was lastig om te bewijzen dat ze het niet bij mij had opgelopen... Overleg eens met je dierenarts of je stappen kunt ondernemen tegen de fokker! Het lijkt me niet meer dan normaal dat ze de dierenartskosten aan je terugbetaalt!

Denk erom dat je de spulletjes van de kleine en de plekken waar ze heeft overgegeven of gepoept goed schoonmaakt om die parasiet aan te pakken! Spoel haar voerbakjes om met kokend water en doe alles van stof op 90 graden in de wasmachine!

Ik hoop dat ze snel weer opknapt en dat je haar gauw weer mee naar huis mag nemen! Hoe heet ze?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet het nog niet precies, ze ligt nog steeds bij de spoedopname. Het is allemaal nog heel nieuw voor ons.

Nu ik jullie forum heb gevonden, ga ik alle informatie goed doorlezen. We hoorden het pas gisteren en ik moet zeggen dat het een behoorlijke schok voor ons was.

Hoewel het zwaar is, hebben we gelukkig goede dierenartsen gevonden die de diagnose snel hebben gesteld, zodat ze meteen met de behandeling konden beginnen. We krijgen nu meerdere keren per dag een update.

Ik houd jullie op de hoogte.

Nogmaals bedankt!

Vertaald Frans
  • 60 reacties van 92

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer