Ervaringen met giardia

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar giardia op internet, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen lezen van mensen die hun hond van deze parasiet af hebben moeten helpen... Maar hier is eerst mijn verhaal.

Ongeveer een maand geleden heb ik een supermooie vlinderhond-pup (épagneul nain continental) gekocht. Ik heb haar bij een fokker opgehaald. Op de dag dat ik haar mee naar huis nam, merkte ik dat haar buikje een beetje opgezet was, maar daar heb ik toen niet echt op gelet, vooral omdat de fokker zei dat ze gezond was, al haar inentingen had gehad en onlangs nog was ontwormd.

Zodra ze bij mij thuis kwam, kreeg ze last van diarree die werd afgewisseld met min of meer vaste drolletjes. Haar laten eten was erg lastig en soms sloeg ze maaltijden over. Ze sliep ook erg veel. Ik vond het niks, maar ik dacht dat het misschien door de nieuwe omgeving kwam en dat ik het even een paar dagen aan moest kijken. Omdat de situatie niet verbeterde, heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

De dierenarts zei dat er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand was, omdat ze geen koorts had en goed gehumeurd was (als ze niet sliep). Hij schreef probiotica voor, maar zei dat als het over een paar dagen niet beter ging, er onderzoek gedaan moest worden om te kijken of het geen giardia was.

Zoals je waarschijnlijk al geraden had, hebben we de boel laten onderzoeken en BAM: giardia.

De dierenarts is daarop een behandeling gestart met Dolthene (werkzame stof: oxfendazol).

Het gaat nu al wat beter, maar ik heb gelezen dat het maanden kan duren om van deze parasiet af te komen... Dus ik zou graag wat ervaringen horen... Als jouw hond giardia heeft gehad, hoelang duurde het dan voordat hij beter was? Waarmee is hij behandeld? En welke extra maatregelen heb je genomen om het herstel te bevorderen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

92 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ik wens je heel veel sterkte en ik duim echt heel hard dat ze het haalt... Blijf hoop houden...

Ik wilde net dezelfde vraag stellen als Julieta: als ze broertjes of zusjes heeft, hebben die misschien wel hetzelfde. Is het mogelijk om contact op te nemen met de mensen die hen geadopteerd hebben om samen actie te ondernemen?

Heel veel sterkte, ik denk aan haar. Houd ons op de hoogte.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Even een update over Jena: ze ligt nog steeds in de kliniek en haar toestand is momenteel zorgwekkend. We duimen voor ons meisje. We gaan elke avond bij haar langs en ik moet eerlijk zeggen dat het me op dit moment echt heel erg raakt. Ik kan er verder niet te veel over kwijt, omdat het nu een juridische zaak is.

Ik wil jullie oprecht bedanken voor al jullie steun.

Oh nee, het arme beestje! Heel veel sterkte voor jou, je vrouw en natuurlijk voor haar!

Het is echt onacceptabel van die fokker dat ze een puppy in zo'n toestand heeft meegegeven! Heeft Jena nog broertjes of zusjes? En weet je toevallig door wie zij zijn geadopteerd?

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind het gedrag van die fokker echt onacceptabel en gewoon walgelijk... Ik hoop echt voor je dat je meisje snel opknapt en dat ze het gaat redden! En ik hoop echt dat je doorzet met alle stappen om ervoor te zorgen dat deze vrouw haar recht om te fokken verliest, want ze is allesbehalve een echte fokker!

Veel sterkte en als er nieuws is, houd ons dan op de hoogte!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Even een update over Jena. Ze ligt nog steeds in de kliniek en haar toestand is nog erg zorgwekkend. We duimen heel hard voor ons meisje. We gaan elke avond bij haar langs en ik moet eerlijk zeggen dat het me op dit moment echt heel erg raakt. Ik kan er verder niet te veel over zeggen, want het ligt nu bij de rechter.

Ik wil jullie oprecht bedanken voor jullie steun.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Rapporteren

O ja, da’s waar, je geeft het eten gekookt... Ja, ik had het inderdaad over rauwe zalm...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Even iets wat ik pas geleden heb geleerd! Zalm is niet goed voor honden! Er zit iets in dat giftig is voor onze viervoeters!

Bedoel je rauwe zalm of zalm in het algemeen? Op deze site adviseren ze om het wel te geven, maar met mate (en goed gaar): http://canigivemydog.com/salmon Trouwens, op die site kun je echt veel interessante info vinden!

Ik weet ook dat er zware metalen in zalm zitten, en in vis in het algemeen... Dus voor ons is het ook niet echt ideaal... :s Met dank aan de mensheid die de boel zo heeft verpest! 🙅

Vertaald Frans
    Solenneb
    Rapporteren

Even iets wat ik pas heb geleerd! Zalm is helemaal niet goed voor honden! Er zit blijkbaar iets in dat giftig is voor onze viervoeters!

Ook goed om te weten: alle groenten en fruit moet je rauw geven, behalve sperziebonen. En natuurlijk wel gepureerd om de spijsvertering een handje te helpen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

goedenavond

even een update: Jena is weer wat levendiger, maar ze laat haar bakje nog staan. We kunnen haar misschien morgen ophalen en dan weten we meer.

over BARF weet ik dat de meningen nogal verdeeld zijn en dat er veel discussie over is, maar mijn vrouw houdt zich daarmee bezig. Als ze weer thuis is, gaan we haar zelfgekookte maaltijden geven. We zijn van plan om BARF te doen, maar dan met gekookte ingrediënten zodra de hond weer helemaal hersteld is.

bedankt voor de info en jullie steun

Heb je haar dus alweer terug? Super! Welke behandeling heeft de dierenarts haar voorgeschreven?

Voor de zelfgekookte maaltijden probeer ik veel af te wisselen, zodat ze verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik geef haar één keer per week zalm of tonijn, twee keer per week rood vlees en de rest is kip. Ik geef vooral kippenpoten, omdat die wat rijker zijn. Maar kipfilet is ook prima. En één keer per week voeg ik ook kippenlevertjes toe (bijvoorbeeld gemengd met de filet). Ik wil ook nog wel eens konijn en orgaanvlees proberen... Als groenten krijgt ze sperziebonen, courgette, worteltjes, pompoen... Wortels vindt ze heerlijk als puree (makkelijker te verteren) gemengd met appel. Ik voeg ook wat plantaardige olie toe. Eén keer per week een eidooier. En af en toe een snufje spirulina, brandnetel of kurkuma...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wil ook nog wel even iets toevoegen: julieta, je recept is goed, dat is ongeveer wat ik aan mijn (chronisch) zieke boxer gaf. Ik denk echter dat als een hond weer opknapt, het niet nodig is om hem koolhydraten te blijven geven... Waarom zou je de hoeveelheid eiwitten niet verhogen en de koolhydraten schrappen? Die voegen voor honden namelijk niets toe.

Ja, dat is geen slecht idee! Ik ga eerst beginnen met minderen om het zo geleidelijk aan helemaal weg te laten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Je hebt gelijk, ik had het verkeerd begrepen: het gaat inderdaad om zelfgekookte voeding.

Fijne dag nog!

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 92

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer