Ervaringen met giardia

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar giardia op internet, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen lezen van mensen die hun hond van deze parasiet af hebben moeten helpen... Maar hier is eerst mijn verhaal.

Ongeveer een maand geleden heb ik een supermooie vlinderhond-pup (épagneul nain continental) gekocht. Ik heb haar bij een fokker opgehaald. Op de dag dat ik haar mee naar huis nam, merkte ik dat haar buikje een beetje opgezet was, maar daar heb ik toen niet echt op gelet, vooral omdat de fokker zei dat ze gezond was, al haar inentingen had gehad en onlangs nog was ontwormd.

Zodra ze bij mij thuis kwam, kreeg ze last van diarree die werd afgewisseld met min of meer vaste drolletjes. Haar laten eten was erg lastig en soms sloeg ze maaltijden over. Ze sliep ook erg veel. Ik vond het niks, maar ik dacht dat het misschien door de nieuwe omgeving kwam en dat ik het even een paar dagen aan moest kijken. Omdat de situatie niet verbeterde, heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

De dierenarts zei dat er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand was, omdat ze geen koorts had en goed gehumeurd was (als ze niet sliep). Hij schreef probiotica voor, maar zei dat als het over een paar dagen niet beter ging, er onderzoek gedaan moest worden om te kijken of het geen giardia was.

Zoals je waarschijnlijk al geraden had, hebben we de boel laten onderzoeken en BAM: giardia.

De dierenarts is daarop een behandeling gestart met Dolthene (werkzame stof: oxfendazol).

Het gaat nu al wat beter, maar ik heb gelezen dat het maanden kan duren om van deze parasiet af te komen... Dus ik zou graag wat ervaringen horen... Als jouw hond giardia heeft gehad, hoelang duurde het dan voordat hij beter was? Waarmee is hij behandeld? En welke extra maatregelen heb je genomen om het herstel te bevorderen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

92 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Mijn pup van 5 maanden heeft het ook. We hebben al een eerste kuur gehad: 5 dagen Panacur, 15 dagen pauze en dan weer 5 dagen Panacur, maar ze heeft nog steeds last van waterige, gele en stinkende ontlasting. Ik ga de dierenarts weer bellen om te vragen wat ik nu moet doen. Ik heb gehoord dat grapefruitpitextract zou helpen bij het herstel. Heeft iemand van jullie dit al eens aan je hond gegeven?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi.

Heb je al contact opgenomen met de fokker? De fokker weet misschien namelijk wel wat er aan de hand is, ook al heeft je dierenarts al een diagnose gesteld. Zag je pup er al ziek uit voordat hij bij jou kwam? In dit topic wordt gezegd dat Panacur nogal heftig is voor een pup. Niet om je dierenarts in twijfel te trekken hoor. Heb je al een ontlastingsonderzoek laten doen?

Geen van mijn honden heeft ooit giardia gehad, maar ik heb me via dit topic even ingelezen.

Ik hoop dat je pup snel weer opknapt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb een week geleden een puppy van twee maanden oud bij een fokker gekocht en vanaf de allereerste keer dat ze poepte, had ze al last van hevige diarree... (echt als water). We zijn met onze kleine Litchi naar de dierenarts gegaan, die haar meteen op de antibiotica (Flagyl) heeft gezet, samen met Panacur en actieve kool. In één week tijd hebben we haar al drie keer naar de dierenarts moeten brengen om haar aan het infuus te leggen, omdat ze zo zwak was. Op dit moment ligt ze al twee dagen in de kliniek en de dierenarts weet nog niet of ze het gaat halen... Hij denkt dat ze al te lang ziek was om er zonder blijvende schade vanaf te komen. Meerdere delen van haar spijsverteringskanaal zijn aangetast en we weten nog niet of dit onherstelbaar is. We maken ons ontzettend veel zorgen. Heeft iemand dit ook meegemaakt? Blijkbaar gaat het inderdaad om Giardia, maar gezien haar toestand moet het wel een acute vorm zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie, maar dat helpt me nog niet echt verder. Ik ben momenteel onderweg

en ver bij de dierenarts vandaan.

Toch bedankt

irlem

Vertaald Frans
    H
    Harib Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk het wel, ik heb die van mij ontwormd ondanks de giardia en gelukkig maar, want ze hadden (althans eentje) wormen. Je moet nu alleen wel even kijken naar het risico van het combineren van medicijnen; die van mij waren op dat moment nog niet onder behandeling. Fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, Ik ben nieuw hier op het forum en ik zie toevallig dat jullie het over giardia hebben. Mijn puppy wordt hier op dit moment voor behandeld met Flagyl (werkzame stof: metronidazol). Na een paar maanden heeft de dierenarts gevraagd om een ontlastingstest te doen. Ik ontworm hem regelmatig, maar nu heb ik een vraagje: moet ik hem ontwormen tijdens zijn behandeling of juist niet? Kan iemand mij hier meer over vertellen? Bedankt! Irlem
    Vertaald Frans
    H
    Harib Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Is dit topic nog steeds actief?? Ik zit met hetzelfde probleem bij onze 2 puppy's, ze zijn ook positief getest.

Ze hebben een terrein en kunnen naar binnen en buiten gaan wanneer ze maar willen. Hoe kan ik de boel het beste desinfecteren??

Ze zijn gisteren met de behandeling begonnen en ze zijn 5 maanden oud. Het speelt al sinds we ze uit de kennel hebben gehaald en ik maak me echt zorgen om eentje die behoorlijk mager is. De ander heeft wat minder energie, maar komt wel makkelijker aan.

Kortom, het is echt een drama, die bacterie.

Bedankt voor de hulp.

Fijne dag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Boulis, ik schoot me net te binnen dat je in een vorig bericht schreef dat Jena met Panacur wordt behandeld... Krijgt ze dat nog steeds? Zou je niet aan je dierenarts willen vragen of dat niet te zwaar voor haar is? Het is echt niet mijn bedoeling om de deskundigheid van je dierenarts in twijfel te trekken, maar ik weet nog dat de mijne in het begin (toen Lucy drieënhalve maand oud was en 1,6 kg woog) zo'n zware kuur niet wilde geven. Hij gaf haar toen Dolthène, wat een stuk milder is en dus makkelijker te verdragen voor die kleintjes. Het was weliswaar niet genoeg om de giardia volledig uit te roeien, maar het zorgde er wel voor dat de situatie onder controle bleef en verbeterde, totdat Lucy groot genoeg was voor een zwaardere behandeling.

Ik hoop in ieder geval dat Jena al wat aan de betere hand is! Sterkte!

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik duim ook mee! Maar het komt helemaal goed!! Het is een echt vechtertje! En ja, ga vooral door met je stappen tegen die pseudo-fokster!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heel veel sterkte voor de kleine meid, ik duim ontzettend hard voor haar! Die kleintjes zijn best taai hoor, ze komt er wel bovenop, echt waar!

Ik snap ook echt helemaal niets van de houding van je fokker. Toen Jack ziek was en we nog niet wisten dat het om giardia ging, had ik dat op Facebook gepost. Omdat ik haar in mijn vriendenlijst heb staan, reageerde ze en vroeg ze of ik haar meteen even wilde bellen om het uit te leggen. Ze zei toen direct: "Dat is vast en zeker giardia," en ze gaf eerlijk toe dat hij het heel goed bij haar opgelopen kon hebben toen we hem in september een weekje bij haar in het pension hadden gelaten.

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom dat nou zo erg is of als een misdaad wordt gezien. Ziektes kun je overal oplopen, of je nu een hond bent of een mens. Waarom vinden fokkers het zo lastig om gewoon toe te geven dat een ziekte bij hen in de kennel ontstaan kan zijn? Dat is nou precies wat ik niet begrijp.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 92

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer