Ervaringen met giardia

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar giardia op internet, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen lezen van mensen die hun hond van deze parasiet af hebben moeten helpen... Maar hier is eerst mijn verhaal.

Ongeveer een maand geleden heb ik een supermooie vlinderhond-pup (épagneul nain continental) gekocht. Ik heb haar bij een fokker opgehaald. Op de dag dat ik haar mee naar huis nam, merkte ik dat haar buikje een beetje opgezet was, maar daar heb ik toen niet echt op gelet, vooral omdat de fokker zei dat ze gezond was, al haar inentingen had gehad en onlangs nog was ontwormd.

Zodra ze bij mij thuis kwam, kreeg ze last van diarree die werd afgewisseld met min of meer vaste drolletjes. Haar laten eten was erg lastig en soms sloeg ze maaltijden over. Ze sliep ook erg veel. Ik vond het niks, maar ik dacht dat het misschien door de nieuwe omgeving kwam en dat ik het even een paar dagen aan moest kijken. Omdat de situatie niet verbeterde, heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

De dierenarts zei dat er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand was, omdat ze geen koorts had en goed gehumeurd was (als ze niet sliep). Hij schreef probiotica voor, maar zei dat als het over een paar dagen niet beter ging, er onderzoek gedaan moest worden om te kijken of het geen giardia was.

Zoals je waarschijnlijk al geraden had, hebben we de boel laten onderzoeken en BAM: giardia.

De dierenarts is daarop een behandeling gestart met Dolthene (werkzame stof: oxfendazol).

Het gaat nu al wat beter, maar ik heb gelezen dat het maanden kan duren om van deze parasiet af te komen... Dus ik zou graag wat ervaringen horen... Als jouw hond giardia heeft gehad, hoelang duurde het dan voordat hij beter was? Waarmee is hij behandeld? En welke extra maatregelen heb je genomen om het herstel te bevorderen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

92 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Goedenavond.

Dolthene heb ik ook geprobeerd. De giardia was ongeveer een maand weg, wat ook bevestigd werd door twee ontlastingsonderzoeken in één week tijd.

En toen een terugval... de uitscheiding van giardia-cysten in de darmen gebeurt heel onregelmatig. Mijn hond krijgt daarom op dit moment weer een behandeling.

Groetjes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik wil graag mijn ervaring delen over giardia...

Nadat ik een puppy had gekocht die besmet bleek te zijn, heeft hij het natuurlijk ook aan mijn andere hond gegeven...

Hele heftige diarree, elke 3 uur, dag en nacht! Gelukkig hielp Smecta om de schade een beetje te beperken.

We hebben twee kuren van 7 dagen met Flagyl gehad, maar de diarree kwam 2 dagen na de eerste kuur en 4 dagen na de tweede kuur alweer terug... Na veel onderzoek heb ik Dolthene geprobeerd, en echt een wonder: vanaf de tweede dag stopte de diarree!! Sindsdien gaat het goed. Hopelijk heeft iemand anders iets aan mijn verhaal... Veel sterkte aan iedereen met besmette honden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal.

Ik heb me net aangemeld op Wamiz.

Het doet me verdriet om weer over Giardia te lezen. Ik heb hier nu voor de tweede keer mee te maken.

Twee honden, de ene in 2013 en de tweede in juni 2016. Ze hebben verschillende ouders maar komen van dezelfde fokker, en allebei hadden ze Giardia. Het is echt een drama om van die parasiet af te komen. Bij mijn eerste Duitse herder duurde het bijna een jaar voordat we er eindelijk vanaf waren. We hebben hem behandeld met Panacur en daarna Flagyl (werkzame stof: metronidazol), in combinatie met een ontzettend streng hygiëneprotocol.

Mijn eerste herder had naast Giardia ook IBD (een chronische darmontsteking). Hij is helaas op driejarige leeftijd aan die ziekte overleden.

Mijn tweede en huidige Duitse herder van 8 maanden heeft naast Giardia ook monorchidie (één niet-ingedaalde testikel die nog in de buikholte zit). Hij wordt dus binnenkort gecastreerd.

Kortom, ik ga mijn vertrouwen niet voor een derde keer aan deze fokker geven, ook al zijn ze aangesloten bij de Franse rasvereniging CCBA.

Hoe dan ook, de grootste zorg op dit moment is om weer de strijd aan te gaan met die Giardia...

Groetjes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie! Mijn dierenarts zei dat ik hem voorlopig eiwitrijke voeding moet geven, zoals vlees, kip enzo, omdat hij niet genoeg aankomt. Dat komt doordat de giardia alle eiwitten opneemt.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat kan inderdaad heel lang duren, sterkte. Een vriend van me had twee Tsjecho-Slowaakse wolfhonden met dit probleem en dat heeft echt een tijd geduurd. Intensieve behandeling en graanvrije brokken om ze op de juiste manier te voeden, in plaats van ze alleen maar vol te proppen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb al heel wat onderzoek gedaan naar giardia op internet, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen lezen van mensen die hun hond van deze parasiet af hebben moeten helpen… Maar eerst even mijn verhaal.

Ongeveer een maand geleden heb ik een schattige vlinderhond-pup (épagneul nain continental) gekocht. Ik heb haar bij een fokker opgehaald. Op de dag dat ik haar mee naar huis nam, merkte ik dat haar buikje wat opgezet was, maar ik heb daar verder niet echt bij stilgestaan, vooral omdat de fokker zei dat ze gezond was, al haar inentingen had gehad en onlangs nog was ontwormd.

Zodra ze bij mij thuis kwam, kreeg ze last van diarree die werd afgewisseld met min of meer gevormde ontlasting. Eten was een groot probleem en soms sloeg ze maaltijden over. Ze sliep ook erg veel. Dat zinde me niks, maar ik dacht dat het misschien door de nieuwe omgeving kwam en dat ik het een paar dagen aan moest kijken. Omdat de situatie niet verbeterde, heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

De dierenarts zei dat er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand was, omdat ze geen koorts had en goed gehumeurd was (als ze niet sliep). Hij schreef probiotica voor, maar zei dat als het over een paar dagen niet beter ging, we tests moesten doen om te kijken of het geen giardia was.

Zoals je waarschijnlijk al geraden hebt, hebben we de tests gedaan en ja hoor: giardia.

De dierenarts is toen gestart met een behandeling met Dolthene (werkzame stof: oxfendazol).

Het gaat nu al wat beter, maar ik heb gelezen dat het maanden kan duren om deze parasiet volledig uit te roeien… Dus ik hoor graag jullie verhalen… Als jouw hond giardia heeft gehad, hoe lang duurde het voordat hij genezen was? Waarmee is hij behandeld? En welke extra maatregelen heb je genomen om het herstel te bevorderen?

Hoi, ik heb sinds drie maanden een husky-reu en hij heeft precies dezelfde problemen als die van jou. Sinds ik hem heb, kampt hij met acute giardia. Hij slaat maaltijden over, heeft soms diarree en buikkrampen, enzovoort. Na twee maanden behandeling en zes ontlastingstesten is de parasiet ondanks alles nog steeds aanwezig. De dierenarts heeft me ook gewaarschuwd dat giardia een zeer hardnekkige parasiet is waar we nog geen sluitende behandeling voor hebben. Hij zei zelfs dat de hond het voor de rest van zijn leven zou kunnen houden als zijn eigen immuunsysteem het niet oplost... Ik weet niet zo goed hoe ik dit nieuws moet verwerken en ik maak me ontzettend zorgen om mijn hond. Ik zie dat je bericht al van een tijdje geleden is, dus ik vroeg me af of je inmiddels een oplossing of een wondermiddel hebt gevonden. Ik sta open voor alle goede informatie. Alvast heel erg bedankt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, kan iemand me vertellen of je hondenkleden die besmet zijn met giardia kunt desinfecteren door ze een paar uur in de vriezer te leggen (-18°C), of dat alleen wassen op 90°C echt effectief is?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik maak al 2,5 maand precies hetzelfde mee met mijn Australische herder van 4,5 maand oud... diarree, dan weer gevormde ontlasting... Hij heeft een antibioticakuur gehad tegen de campylobacter-bacterie, maar niets helpt. Hij komt maar niet aan en weegt nog maar 4,5 kg, terwijl hij eigenlijk al 10 kg zou moeten wegen. En nu eet hij ook nog eens helemaal niets meer... Ik ben echt wanhopig. Elke twee weken zitten we bij de dierenarts en krijgt hij weer andere antibiotica. Morgen ga ik er weer naartoe met wat ik heb ontdekt, bedankt. Mijn pup heeft misschien wel giardia... wordt vervolgd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Tien dagen lang een onafgebroken behandeling met "Panacur"; drie weken later de testen. Van de 8 honden zijn er 5 positief getest, waaronder natuurlijk de jongste honden en mijn oude hond van 15 jaar. Ondertussen had ik een fokker gebeld die me adviseerde om ze te behandelen met "Flagyl" (een humaan medicijn, want Giardia is overdraagbaar op mensen; het is een antibiotisch middel tegen parasieten).

Weer een nieuwe behandeling van 10 dagen... en dan moet ik opnieuw 3 weken wachten voordat ik weer nieuwe testen kan laten doen.

Was het maar alleen het gedoe met de behandelingen... maar ook qua hygiëne: de honden zijn gewassen met "Mercryl" (een ontsmettende zeep van de apotheek) om de eitjes te doden die in de vacht kunnen zitten. Daarna worden na elke ontlasting de billen en pootjes schoongemaakt met Mercryl, afgedroogd en spray ik de achterkant in met "Hydeaclorex" (een spray op basis van chloorhexidine van de dierenarts, 4% oplossing), zonder dit af te drogen. Dit product gebruik ik ook voor voetenbadjes, voor de mandjes en de speeltjes, maar ook voor onze eigen was (1 dopje in de wasmachine, altijd verdunnen tot 4%); want je raakt ze aan, knuffelt ze en waarschijnlijk geef je je honden net als ik weleens kusjes, waardoor die eitjes je besmetten...

En dat is nog niet alles: elke drol moet worden opgeruimd en verbrand, en op de plek waar de honden hebben gepoept, moet je desinfecteren met een middel op basis van quaternaire ammoniumverbindingen. Wat mij betreft was ik mijn hele huis met "Saniterpen" (een Frans merk reinigingsmiddel voor kennels) of de stoomreiniger (en alle plekken waar de honden komen: de reismanden, hun verzorgingstafel, de riemen)... wachten tot het droog is en dan ontsmetten met een desinfectiemiddel (vergeet de onderkant van je schoenen niet, want tijdens het wandelen neem je de eitjes mee onder je zolen).

Tja, je bent al een poetsgek, maar met giardia word je echt "manisch-depressief"... bang voor elk klein microobje... Ik wacht tot mijn beestjes weer beter zijn. Geen enkele hond verdient het om in deze voortdurende stress te leven van pijn, koorts, geen eetlust en deze extreme zorg...

Het ergste is dat giardia vaak terugkomt. Maar als ze ouder worden, bouwen honden soms een natuurlijke weerstand op.

Ze mogen pas in juni 2016 weer op ons eigen terrein, want giardia overleeft drie maanden in vochtige grond, twee maanden in water (pas op dat je honden tijdens het wandelen niet uit vies water drinken) en vier dagen bij 37 graden.

Veel sterkte aan iedereen die in deze ellende zit, want het is echt een drama. Bedankt voor het lezen; ik moest mijn frustratie even kwijt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor degenen die mijn bericht lezen: weet dat 1 op de 3 fokkers te maken heeft met giardia, maar geen enkele fokker vertelt je dat. Als je een puppy in huis haalt, zet hem dan vooral eerst in quarantaine voordat je hem bij je andere hond introduceert, want een besmette pup zal zijn nieuwe maatje direct aansteken.

Ik heb een kleine kennel Cavalier King Charles spaniëls en ik ben net begonnen. Mijn fout is dat ik een pup die ik in huis nam niet in quarantaine heb gezet... en helaas, "BOEM". Fokkers adviseren je om ze niet mee naar buiten te nemen voor ze 3,5 maand oud zijn, na de herhaalvaccinaties... maar ze zeggen dat het met je eigen honden geen probleem is omdat die gevaccineerd zijn. Hun advies zou ook quarantaine moeten bevatten!

Net als jullie heb ik nu met dit probleem te maken, en ik denk dat het inmiddels al een paar maanden speelt. Mijn honden leven op een terrein van 1 hectare, dus ik loop niet altijd achter ze aan als ze hun behoefte doen. Toen ik in het begin merkte dat mijn pups slappe ontlasting hadden, dacht ik dat het door de brokjes kwam, dus ben ik overgestapt naar ander voer. Maar toen ik ontdekte dat er slijm en bloed bij zat, ben ik direct naar mijn dierenarts gegaan. Ze schreef eerst een behandeling voor tegen coccidiose. Na drie dagen was er geen verandering en hadden twee honden koorts. Ik heb haar verteld dat ik me zorgen maakte, dus volgde er een ontlastingsonderzoek. Ze heeft drie tests gedaan op parvo, die gelukkig negatief waren (want zelfs als onze viervoeters gevaccineerd zijn, blijven er risico's), maar de tests voor giardia waren positief en ze zijn flink besmet.

Vervolg in het volgende bericht, want ik heb een limiet van 3000 tekens.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 92

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer