Ervaringen met giardia

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb al veel onderzoek gedaan naar giardia op internet, maar ik zou graag wat meer ervaringen willen lezen van mensen die hun hond van deze parasiet af hebben moeten helpen... Maar hier is eerst mijn verhaal.

Ongeveer een maand geleden heb ik een supermooie vlinderhond-pup (épagneul nain continental) gekocht. Ik heb haar bij een fokker opgehaald. Op de dag dat ik haar mee naar huis nam, merkte ik dat haar buikje een beetje opgezet was, maar daar heb ik toen niet echt op gelet, vooral omdat de fokker zei dat ze gezond was, al haar inentingen had gehad en onlangs nog was ontwormd.

Zodra ze bij mij thuis kwam, kreeg ze last van diarree die werd afgewisseld met min of meer vaste drolletjes. Haar laten eten was erg lastig en soms sloeg ze maaltijden over. Ze sliep ook erg veel. Ik vond het niks, maar ik dacht dat het misschien door de nieuwe omgeving kwam en dat ik het even een paar dagen aan moest kijken. Omdat de situatie niet verbeterde, heb ik een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

De dierenarts zei dat er op het eerste gezicht niets ernstigs aan de hand was, omdat ze geen koorts had en goed gehumeurd was (als ze niet sliep). Hij schreef probiotica voor, maar zei dat als het over een paar dagen niet beter ging, er onderzoek gedaan moest worden om te kijken of het geen giardia was.

Zoals je waarschijnlijk al geraden had, hebben we de boel laten onderzoeken en BAM: giardia.

De dierenarts is daarop een behandeling gestart met Dolthene (werkzame stof: oxfendazol).

Het gaat nu al wat beter, maar ik heb gelezen dat het maanden kan duren om van deze parasiet af te komen... Dus ik zou graag wat ervaringen horen... Als jouw hond giardia heeft gehad, hoelang duurde het dan voordat hij beter was? Waarmee is hij behandeld? En welke extra maatregelen heb je genomen om het herstel te bevorderen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

92 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Rynema89
    Rynema89 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat kan zeker. Mijn dierenarts vertelde me laatst over een hond die ineens alleen maar last kreeg van diarree. Hij was 12 jaar oud en testte positief. Hij kwam bij een fokker vandaan en was altijd al drager geweest, maar had nooit ergens last van gehad tot de dag dat...

Vertaald Frans
    B
    Beille Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik heb twee honden en ze hebben allebei dezelfde problemen: ze eten niet, vallen af en hebben diarree met slijm. Ze zijn 10 jaar oud. Kunnen ze op die leeftijd nog Giardia krijgen?
    Vertaald Frans
    L
    Louise58 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik gooi mijn bericht even omhoog voor een update, want ik zie dat er op dit forum eindelijk over giardia gesproken wordt! Ik vind het bizar dat het relatief onbekend is, zeker onder dierenartsen(!!!), terwijl het ontzettend veel voorkomt!

Kortom: de behandeling met Dolthène (een Frans merk op basis van de werkzame stof oxfendazol) waar ik het over had, stopte de diarree wel, maar was niet genoeg om die rot-giardia uit te roeien! Mijn dierenarts zei dat hem dat niet verbaasde, omdat de behandeling te mild was, maar hij wilde destijds niets agressievers geven omdat mijn pup toen nog te klein was (drieënhalve maand). Omdat ze inmiddels gegroeid was, konden we een zwaardere kuur proberen. We hebben toen twee cycli gedaan: vijf dagen Flagyl, vijf dagen niks, vijf dagen Dolthène, vijf dagen niks. Na de tweede cyclus heb ik een maand gewacht voordat ik haar opnieuw liet testen. Resultaat: negatief! Wooohoooo! Ik kon het echt niet geloven! Zo blij! Ik denk dat het doorslaggevend is geweest dat ik er zo snel bij was bij de dierenarts.

Ik hoop dat dit bericht andere mensen en vooral de hondjes die slachtoffer zijn van giardia kan helpen!

Bedankt, ik woon in Canada en heb een familiekennel met 10 honden. Alles ging geweldig, totdat ik een prachtige bichon kocht van 2,5 maand oud. Ze had giardia, maar de eerste test was negatief, dus heb ik haar bij de andere honden gezet. Twee weken later was de test positief en waren al mijn honden besmet. We zijn nu keihard aan het werk om deze parasiet te verslaan. Kennen jullie kennels die dit succesvol hebben aangepakt en op welke manier?

Vertaald Frans
    G
    Gugus39 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik breng dit topic even omhoog omdat ik blijkbaar hetzelfde probleem heb als jij wat betreft giardia.

Ik heb een Duitse herder teefje van vier maanden dat vaak last heeft van zachte ontlasting. We hebben haar gekregen toen ze twee maanden was en ze had het toen al. De fokker die ik gemaild heb, raadde me Flagyl aan voor 5 dagen. Hij dacht waarschijnlijk aan giardia (zonder dat hardop te zeggen natuurlijk). De dierenarts schreef me Dolthene en Metrobactin voor gedurende 10 dagen en toen ging het een stuk beter met de ontlasting. Helaas is het nu weer teruggekomen.

Ik heb de fokker twee weken geleden nog gevraagd of er problemen waren met giardia, maar hij wil er niks over zeggen.

Het is dus onmogelijk om te weten of de pups die bij mijn hondje zaten het ook hadden.

Dat zou het een stuk makkelijker maken, want dan hadden we tenminste eindelijk duidelijkheid.

Kent iemand toevallig de kennel LA ROCHEPOT in Côte d'Or?

Dat zou me echt verder helpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
    G
    Gugus39 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik breng dit topic even omhoog omdat ik blijkbaar hetzelfde probleem heb als jij wat betreft giardia.

Ik heb een Duitse herder teefje van vier maanden dat vaak last heeft van zachte ontlasting. We hebben haar gekregen toen ze twee maanden was en ze had het toen al. De fokker die ik gemaild heb, raadde me Flagyl aan voor 5 dagen. Hij dacht waarschijnlijk aan giardia (zonder dat hardop te zeggen natuurlijk). De dierenarts schreef me Dolthene en Metrobactin voor gedurende 10 dagen en toen ging het een stuk beter met de ontlasting. Helaas is het nu weer teruggekomen.

Ik heb de fokker twee weken geleden nog gevraagd of er problemen waren met giardia, maar hij wil er niks over zeggen.

Het is dus onmogelijk om te weten of de pups die bij mijn hondje zaten het ook hadden.

Dat zou het een stuk makkelijker maken, want dan hadden we tenminste eindelijk duidelijkheid.

Kent iemand toevallig de kennel LA ROCHEPOT in Côte d'Or?

Dat zou me echt verder helpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Onze pup van 2 maanden heeft ook last van die rotzooi. Omdat ze al een week diarree heeft, hebben we haar ontlasting laten testen en het is inderdaad Giardia.

De dierenarts had vandaag meteen de uitslag al. Morgen ga ik terug om te kijken welke behandeling hij gaat voorschrijven. Blijkbaar is het nogal lastig om er helemaal vanaf te komen. Bovendien heb ik een grote tuin waar ze de afgelopen week haar behoefte heeft gedaan, en diarree opruimen in een tuin is natuurlijk een ramp.

Hoe kan ik de tuin het beste behandelen?

Alvast bedankt voor jullie tips! Ik zal de adviezen die ik zelf krijg ook hier delen.

Carine

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Dit topic is al wat ouder, maar het is het enige dat ik kon vinden met zoveel ervaringen en tips voor giardia. Twee maanden geleden kreeg ik een pup (een kruising labrador x foxterriër) en vanaf de eerste dag had ze al diarree. Ik ben begonnen met ontwormen (er kwamen inderdaad een hoop wormen uit) en ik ben van voer gewisseld. De vorige eigenaar gaf haar een huismerk en ik ben overgestapt op goede graanvrije brokken, maar wel met rijst omdat ze zulke dunne ontlasting had. De dierenarts gaf me Ultradiar (een supplement voor de darmflora), maar dat veranderde niks. Haar poep bleef zacht tot vloeibaar, glanzend en met slijm... na wat onderzoek op internet kwam dit precies overeen met giardia, maar ik heb geen onderzoek laten doen omdat de dierenarts wilde dat ik eerst weer van voer zou wisselen en probiotica en andere medicijnen zou proberen... Ik heb Panacur geprobeerd, wat volgens de tests het beste resultaat geeft, maar dat is blijkbaar maar in 50% van de gevallen effectief en bij ons werkte het dus niet. Af en toe een drol die niet te vloeibaar was, maar daarna volgden er weer een stuk of tien keer zachte of zelfs waterige poep.

Ik had niet zoveel zin in antibiotica omdat ik haar darmflora niet kapot wil maken... toen ik het bericht van @Alopez3006 teruglas, vroeg ik me af waarom ik niet eerder aan een natuurlijke methode had gedacht. Wij gebruiken zelf altijd homeopathie en natuurlijke middeltjes om medicijnen te vermijden, dus waarom niet hetzelfde voor mijn hond? Mijn zoektocht naar ozonwater leverde niets op, maar ik kwam wel op twee sites terecht die kruidnagel aanraadden tegen giardia. Ik had ook gelezen dat een klein beetje olijfolie elke dag goed is voor honden, dus ben ik met een eigen behandeling begonnen: 1 geplette kruidnagel gemengd met een halve theelepel olijfolie zodat ze het makkelijk opeet.

Het resultaat: vanaf de eerste dag van de behandeling had ze een mooie, stevige drol... Ik wilde nog niet te vroeg juichen, want meestal volgt daarna weer dunne poep... maar nee hoor! Ze is nu al 10 dagen genezen.

Ik heb de kuur 7 dagen gedaan en ik ben er nu 3 dagen mee gestopt en het gaat nog steeds goed.

Misschien was het geen giardia, maar het leek er wel heel erg op. Na Ultradiar, Panacur en Transiphytol (een kruidensupplement voor de spijsvertering) die niks deden, was dit wat voor mij werkte.

Ze raden ook aan om oranje groenten te geven om te voorkomen dat de wormen terugkomen, dus geef ik haar nu één rauwe wortel per dag. Dat vervangt de kauwbotten die ze niet goed verteert.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben benieuwd of het bij jou net zo goed werkt als bij ons...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor de geozoneerde zonnebloemolie hou je één theelepel aan (voor een gewicht van 18 kg), 20 minuten vóór de maaltijd (maximaal 2x per dag). Geef er ook vitamine E bij, maar doe dit op een ander tijdstip dan de olie. Vul het aan met propolis, wat je idealiter ook apart van de olie geeft, ongeveer 4 uur later.

Kurkuma moet ook op een ander moment dan de olie, maximaal 1x per dag (bij voorkeur op een nuchtere maag).

Voor een nog krachtiger effect kun je ook grapefruitzaadextract gebruiken, dat doodt de parasieten. Let er wel op dat je dit ook weer op een ander tijdstip geeft dan de geozoneerde olie.

Dit is de methode van Dr. Clark.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Behandel je honden met kurkuma-capsules en geozoniseerde olie; bij ons werkt dat beter dan antibiotica en er zijn geen bijwerkingen. We zijn nog niet zo lang geleden begonnen, maar het gaat nu al veel beter met haar. Antibiotica hebben we lang geprobeerd, maar dat deed helemaal niets. Midden in de behandeling kwamen de symptomen van Giardia zelfs nog harder terug.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 92

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer