Hoi,
Ik zit momenteel in precies dezelfde situatie als jij. Ik heb halverwege december een puppy uit een kennel geadopteerd, maar in tegenstelling tot bij jou waren de eerste symptomen er al meteen bij aankomst: diezelfde avond nog bloed in de ontlasting. Ik heb de fokker gebeld en die zei dat het door de stress kwam, wat op zich logisch klinkt. Maar na drie dagen was het nog niet over en de ontlasting was heel specifiek: slijmerig, zacht, heel frequent en met bloed. De avond voor mijn afspraak bij de dierenarts ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en alles wees op giardia.
De dierenarts dacht er hetzelfde over en is begonnen met een eerste Panacur-kuur van 3 dagen. Toen ging alles beter: de ontlasting had weer vorm, geen bloed meer en de pup begon eindelijk weer te eten, want dat deed hij daarvoor niet meer.
De vreugde was echter van korte duur, want 24 uur na het einde van de kuur kwamen de symptomen in alle heftigheid terug. Ik heb toen een ontlastingsonderzoek laten doen en de uitslag was: Giardia. We zijn weer 10 dagen met Panacur begonnen, maar dit keer was er tijdens de behandeling totaal geen verbetering te zien.
Om het verhaal te vervolgen: 10 dagen daarna (dat is nu een week geleden) zijn we overgestapt op Metrobactin, omdat het enige dat echt werkt tegen giardia metronidazol is (antibiotica zoals Flagyl of Metrobactin). Tijdens die 5 dagen ging alles goed: de hond kreeg weer trek, de ontlasting was minder frequent en had een betere vorm, kortom: een hele opluchting. Maar vanavond, 48 uur na de laatste dosis Metrobactin, zijn de diarree en het bloed weer terug...
Ik moet erbij zeggen dat ik alle adviezen die je online vindt tot op de letter heb opgevolgd: het huis dagelijks met stoom reinigen, schoonmaken met quaternaire ammoniumverbindingen, elke dag de mand en kussens verschonen, onze kleren wassen met desinfectiemiddelen (Sanytol, Lysol...), de hond wassen met Douxo (een hondenshampoo op basis van ammonium), zijn achterwerk schoonmaken na elke poepbeurt, een afzetting op het terras maken voor zijn behoeften en na elke keer de plek schoonmaken met kokend water uit de waterkoker... ook voor de voerbakken. Kortom, ik ben — zoals iemand anders hier al schreef — een soort poets-maniak geworden en niets heeft geholpen, het is weer terug... Dus hoe goed je je ook aan de regels houdt en welke voorzorgsmaatregelen je ook neemt, deze parasieten zijn blijkbaar extreem hardnekkig.
Nadat ik inmiddels een halve expert op het gebied van giardia ben geworden door alle onderzoeken en ervaringen te lezen, heb je eigenlijk een paar opties:
- Doorgaan met deze behandeling en na een paar maanden zal het uiteindelijk wel verdwijnen, maar in de tussentijd moet je mentaal wel heel sterk in je schoenen staan om dit vol te houden, en financieel moet je het ook kunnen trekken met al die producten.
- De voeding veranderen, want onze brokken bevatten granen en dus koolhydraten (waar de parasieten dol op zijn), maar overleg dit wel met de dierenarts omdat de darmflora van onze pups al niet best is.
- Aanvullen (BUITEN de medische behandeling om) met grapefruitpitextract; het schijnt dat dit enigszins effectief is en het is een natuurlijk middel dat de darmflora van je hond niet zo kapotmaakt als al die medicijnen.
Dit alles natuurlijk terwijl je doorgaat met alle hygiënemaatregelen in huis, anders is de lol er snel vanaf.
- De laatste optie is de hond terugbrengen naar de fokker, maar dat is heel moeilijk, zeker als je al aan het beestje gehecht bent. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn partner eerder naar deze optie neigt, omdat we niet meer slapen en bang zijn dat hij deze parasiet (wat een zoönose is) overdraagt op ons kind van 3 jaar.
Wat betreft het schoonmaken: Sanytol is eigenlijk niet krachtig genoeg omdat het alleen quaternaire ammoniumzouten bevat. Je kunt beter Saniterpen gebruiken (een Frans professioneel middel, maar als je kinderen hebt: alleen gebruiken als ze er niet zijn en goed ventileren), Apta (het huismerk van de Franse Intermarché dat wel goede ammonium bevat en goedkoper is), of Starwax voor dieren en vloeren. Ook het merk Lysol is effectiever omdat het pure ammonium bevat en goedkoper is dan Sanytol. En verder stomen en kokend water gebruiken waar je maar kunt.
Wat betreft de laatste 'wanhoopsoplossing' (de hond terugbrengen, want laten we eerlijk zijn: deze ziekte is bijna niet te combineren met een drukke baan) — als je er vroeg bij was met testen, kun je juridisch gezien soms een beroep doen op 'dwaling'. Je had de hond immers niet genomen als je had geweten van deze ziekte. Dat is bij mij het geval en misschien ook bij anderen die er inmiddels nachtmerries van hebben.
Dit alles om te zeggen dat je niet alleen bent en dat die parasiet gewoon superresistent is tegen de behandelingen...
Bedankt voor de tips over het schoonmaken! Ik wist niet dat Sanytol minder effectief was en eerlijk gezegd, gezien de prijs had ik dat wel eerder willen weten!! Het is een bodemloze put... Het ergste is dat ik zelf bij de Inter(marché) werk en nu pas hoor dat Apta beter is... Terwijl ik dat merk dus gewoon gebruik... Ik dacht dat ik er goed aan deed om Sanytol te kopen...
Ik ga het dus uitproberen...
In mijn geval is de hond terugbrengen uitgesloten, om twee redenen: ten eerste heeft hij het daar niet opgelopen, ten tweede ben ik echt enorm aan hem gehecht geraakt!! Hij is m'n beste maatje op vier poten.
Maar ik begrijp jullie situatie wel, want hij had bij de fokker eigenlijk kerngezond moeten zijn, of jullie hadden gewaarschuwd moeten worden...
Eerlijk gezegd, als ik van deze ziekte had geweten, had ik wel twee keer nagedacht voordat ik een hond nam... Ik wist dat er een budget voor nodig was, maar op dit soort ziektes die ik totaal niet kende, had ik niet gerekend!
Ik heb een kind van 8 dat vrij kwetsbaar is, dus ik begrijp de angst voor besmetting heel goed. Maar in werkelijkheid is het blijkbaar zeldzaam dat mensen het van de hond krijgen; meestal is het van mens op mens (giardiose bij honden, giardiasis bij mensen, als ik het goed heb). Je zou echt je handen niet moeten wassen en dat soort dingen voordat het gebeurt. Kortom, met een beetje basishygiëne komt het wel goed. Maar inderdaad, een kind van 3 kruipt nog veel over de vloer, dus dat is lastig.
Heel veel succes gewenst! Wij zijn nu bezig met de laatste kuur van 15 dagen (Panacur + Metrobactin). De symptomen nu: gevormde maar erg zachte ontlasting die vooral heel erg stinkt. Vandaag is de 5e dag.
Oh, en om het helemaal af te maken is m'n wasmachine kapotgegaan, dus dat is ook nog eens circa 10 euro per week bij de wasserette...