Reutje of teefje??
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Bij Goldens in het bijzonder vind ik de teefjes vaak wat pittiger en de reuen wat rustiger.
Ze zien er ook anders uit: de teefjes zijn wat fijner gebouwd (zowel hun lichaam als hun kop) en de reuen hebben dat echte knuffelbeer-uiterlijk dat zo onweerstaanbaar is.
Mijn buurman heeft een reu van 6 jaar, dat is echt de zachtaardigste goedzak die ik ooit heb ontmoet.
Tijdens het wandelen loopt hij keurig netjes naast en komt hij graag even een dikke knuffel halen bij iedereen met wie zijn baasje even staat te kletsen.
Die man grapte laatst tegen ons dat hij zijn hond "bijna te makkelijk" vindt (hij had hiervoor Boxers, dus dat is totaal niet te vergelijken).
Het is echt waar, die hond vraagt nooit ergens om, doet nooit een stap verkeerd en lijkt zijn leven volledig te wijden aan knuffelen.
Ik dwaal een beetje af van de vraag over het geslacht, maar dit is mijn kijk op de Golden na alle ontmoetingen: een heel volgzame hond, een echte knuffelbeer. Niet echt iets voor mij, maar om die reden wel vaak aangeraden als eerste hond.
Ik denk dat ik zelf een zwak heb voor de reuen, die zijn wat forser gebouwd.
Persoonlijk denk ik dat je een puppy het beste ter plekke kunt uitkiezen.
Je ziet dan zelf met welke pup je de beste klik hebt, en de fokker kan je dan ook adviseren welke pup het beste bij je past op basis van je verwachtingen en je karakter.
Als ik het goed begrijp, moet je je puppy nu alleen van een foto of video kiezen? Mwah... als dat echt zo is, is dat niet bepaald ideaal. In dat geval ga je uiteindelijk alleen af op welke je het mooiste vindt, maar dan doet de fokker z'n werk niet echt: de juiste pup aan de juiste persoon koppelen!
Ik was er zelf altijd als eerste bij om m'n pup uit te kiezen, dus ik had volop keuze. Afhankelijk van de situatie nam ik hem dan meteen mee of reserveerde ik hem.
Mijn ouders hadden soms wat minder keus als de helft van de pups al weg was tegen de tijd dat zij aankwamen, maar goed, zo kun je tenminste wel zien of er een klik is met de pup, ook al is de keuze beperkt. En het allerbelangrijkste: je ziet de omstandigheden waarin ze opgroeien, de moederhond en soms ook de vader, enz...
Want met een paar mooie foto's kan zelfs de meest waardeloze fokker de werkelijkheid nog rooskleuriger voorstellen dan deze is.
Er wordt vaak gezegd dat het humeur van reuen stabieler en voorspelbaarder is en dat ze knuffeliger zijn dan teefjes. Ze blijven in hun kop langer jong en langer speels. De nadelen van reuen: ze hebben de neiging dominanter te zijn en markeren hun territorium flink (in het beste geval: elke 10 meter een plasje tijdens het wandelen, in het slechtste geval: tegen de auto, de meubels of zelfs tegen mensen aan plassen😵). Ze zijn vaker intolerant naar honden van hetzelfde geslacht, kunnen gênante 'rij-gewoontes' hebben en lopen sneller weg omdat ze achter de loopse teefjes aan gaan...
Teefjes staan bekend als zachter en geduldiger, ook wat volgzamer en minder plakkerig dan een reu, maar ze zijn vaak wat sluwer dan reuen, vooral tegenover soortgenoten (reuen knokken het meteen uit en als het eenmaal geregeld is, hoor je er niks meer over... bij teefjes is het vaak wat venijniger en achterbakser). Andere nadelen zijn natuurlijk de loopsheid en het risico op ongewenste zwangerschappen.
Kortom, het is eigenlijk net als bij mensen 😁
Maar dit zijn natuurlijk alleen maar algemeenheden, er zijn zat voorbeelden van het tegendeel (behalve voor de loopsheid en de zwangerschappen: dat blijft echt iets voor de dames).
Ja, als je de puppy's mag komen bekijken is dat prima, maar als iedereen al een pup heeft uitgekozen tegen de tijd dat je aankomt, blijft er niet veel keuze over denk ik.
@Aggie, het is echt niet bij alle fokkers zo dat je je pup uit een catalogus moet kiezen. Bij mijn ouders thuis hebben we altijd honden van een fokker gehad en ik heb zelf tot nu toe ook alleen maar honden van een fokker gehad, maar we gingen altijd zelf kijken om de pup uit te kiezen die we wilden.
Ik heb het idee dat die druk om mensen een pup uit een catalogus te laten kiezen iets van de laatste tijd is. Vóór het internet bestond dat helemaal niet. Leve de vooruitgang...
Persoonlijk zou ik nooit op die manier een hond kiezen! En als de fokker niet wil wachten tot we langs kunnen komen om de pups te bekijken, dan ga ik wel naar een ander.
Ik wilde graag een mannetje (vraag me niet waarom, ik heb er geen goede reden voor). Ik had de foto's van het nestje gezien; er waren 2 mannetjes en op de foto had ik een voorkeur voor degene die ik uiteindelijk niet heb gekozen.
Dat is nou precies het probleem met puppy’s van een fokker! Ik zou zelf echt nooit een hond zo uit een catalogus kunnen kiezen. Ik kan echt niet zonder dat eerste contact met een hond voordat ik de knoop doorhak.
De jonge hond die ik in 2017 heb geadopteerd, had ik op papier waarschijnlijk nooit uitgekozen, maar zoals ik al zei: het was de beste keuze die ik had kunnen maken! 😉
Bedankt voor jullie reacties, iedereen! De puppy's worden in augustus geboren en ik moet het geslacht alvast doorgeven voor de reservering. Daarna kies ik de pup uit via een foto of video, dus het is best lastig om te kiezen tussen een mannetje of een vrouwtje! In ieder geval nogmaals bedankt.
Voordat je een hond neemt, denk ik dat iedereen zichzelf deze vraag wel stelt. Eerlijk gezegd raad ik je aan om gewoon de hond te kiezen die je het leukst vindt.