Puppy die 's nachts niet wil slapen

K
Kilukru Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

We hebben net onze kleine Tia geadopteerd, een schat van een golden retriever van 2,5 maand oud. Ze is afgelopen zaterdag bij ons komen wonen en ze is echt een lieverd 😋

Alles gaat eigenlijk heel goed, het enige probleem is de nacht. Het lukt haar maar niet om rustig te worden en te gaan slapen. Ze komt ons wakker maken, wil spelen, begint te piepen of aan kabels te knagen, enz. We hebben van alles geprobeerd om haar te kalmeren, maar tot nu toe helpt niets...

En dat terwijl ze overdag genoeg beweging en uitdaging krijgt: we gaan elke 2 uur naar buiten, we spelen binnen spelletjes, ze heeft denkspelletjes, ze ontmoet buiten andere honden en kinderen en ze is volop de wereld aan het ontdekken.

We laten haar uit voordat we gaan slapen (gisteravond bijvoorbeeld de laatste ronde om 01:00 uur, waarbij ze netjes haar behoefte deed). We komen binnen en doen het even rustig aan, maar zodra wij naar bed gaan, wordt ze helemaal druk...

Weten jullie hoe dit komt? We hebben geprobeerd haar een kauwspeeltje te geven, "nee" te zeggen (omdat ze op bed probeert te springen...), we geven haar haar knuffel, we gaan naast haar zitten om haar rustig te krijgen... Maar voorlopig werkt niets 😔 Een echt klein duiveltje 's nachts!

Alvast bedankt voor jullie goede tips!

Tia & Roxane

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

32 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je omdraaien zodat ze je niet ziet, kan ze opvatten als een reactie van jouw kant (en daar heeft ze nog gelijk in ook...). Ze kan dan denken dat ze niet duidelijk genoeg was en er nog een schepje bovenop doen.

Het beste is om óf echt iets te doen, óf helemaal NIETS. Vermijd twijfel of acties die je emoties kunnen verraden, enz.

''We dwingen haar niet om mee naar de slaapkamer te komen, de deur staat open, maar meestal loopt ze mee".

Let op, je hebt haar zelf laten kiezen.

Het is beter dat dit soort beslissingen van jou komen en niet van de hond.

Persoonlijk lijkt het me een beetje radicaal om vanaf vanavond ineens over te stappen van een open deur (waarbij ze vrij naar binnen en buiten kan lopen en dicht bij je kan zijn) naar... een dichte deur. Je hebt haar aan iets anders gewend gemaakt, je hebt al een paar keer toegegeven en dan ineens gaat de deur dicht?

Het zou kunnen werken, maar het lijkt me riskant.

Je weet dat ze kan gaan blaffen als je niet op haar aandringen ingaat, dus ik denk dat je situaties moet vermijden waarin ze in de fout kan gaan (aan de deur krabben bijvoorbeeld, of je weet maar nooit, aan kabels knagen...). Je moet een abrupte verandering vermijden die sterke negatieve emoties kan oproepen. En tot slot wil je het risico vermijden dat je je moet bedenken omdat ze blaft, dat je dan opstaat en wat doe je dan? Gezien alles wat er al geprobeerd en weer opgegeven is... Dat zou voor haar totaal onlogisch zijn en je geen stap verder helpen.

Als ik jou was, zou ik haar eerst overdag laten wennen, een dag of twee. Doe een paar keer per dag de rolluiken dicht als dat nodig is, ga naar de slaapkamer en blijf er eerst maar een paar minuten en dan steeds iets langer. Eerst met haar erbij (niet verplicht), daarna zonder haar, met de deur open maar met een (trap)hekje of iets wat daarop lijkt. Zodat ze je wel kan zien en horen, maar niet naar binnen kan. Ga er pas uit als ze rustig is; ze moet niet het idee krijgen dat ze je uit bed krijgt door onrustig te worden. Je kunt haar belonen voor haar rust als je de kamer uitkomt, maar zonder het te bont te maken.

In de tussentijd kun je bijvoorbeeld de komende twee nachten in de woonkamer slapen, want daar is ze het minst onrustig. Over twee nachten kun je dan kijken wat de beste beslissing is: zo doorgaan en de tijd die je in de woonkamer doorbrengt langzaam afbouwen, of kiezen voor de nachten in de slaapkamer met de deur open en een hekje... (bereid haar hier in de tussentijd wel op voor, doe het niet zomaar uit het niets).

Daarnaast zou het goed zijn om haar te leren op commando op een specifieke plek te blijven. Dat kan je helpen om een volgende stap te zetten wanneer je bijvoorbeeld de slaapkamerdeur wilt sluiten...

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Ahah ja, ik geef toe dat het zo bekeken wel veel lijkt om de onrust 's nachts te verminderen! In ieder geval heel erg bedankt dat je de tijd neemt om te reageren :)

Voordat we 'toegeven' en haar aandacht geven, negeren we haar eerst een tijdje (we draaien ons om zodat ze ons niet ziet, geen oogcontact, we praten niet tegen haar). Pas als ze onrustig begint te worden, op het bed probeert te klimmen en gaat blaffen (midden in de nacht...) proberen we haar te kalmeren... Maar ja, ze gaat dan vast denken dat ze te veel aandacht krijgt, dat is zeker...

We dwingen haar niet om mee naar de slaapkamer te komen, de deur staat gewoon open, maar meestal loopt ze (voor nu) gewoon mee. We zouden inderdaad kunnen proberen om de slaapkamerdeur dicht te doen (een hekje kent ze niet) en kijken of dat werkt, in de hoop dat ze niet te hard gaat blaffen achter de deur 🤦

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze is er nog geen week en je hebt dit allemaal al geprobeerd? ;-) Ik denk dat je misschien wat te snel concludeert dat iets niet werkt. Hoewel je soms gelijk kunt hebben, kan het constant wisselen van 'strategie' de hond in de war brengen. Ik zeg dit ook even naar aanleiding van je eerste bericht, waarin je schreef dat je haar een speeltje gaf toen ze op bed wilde springen en dat je uiteindelijk naast haar bent gaan liggen als ik me goed herinner... Wat ze hierdoor vooral onthoudt, is dat ze aandacht krijgt als ze onrustig is.

Probeer vast te houden aan wat je beslist, in ieder geval voor een paar dagen ;-) Maak ook een keuze op basis van wat voor haar het makkelijkst is om niet de mist in te gaan. Bij een heel angstige hond kan het de eerste nachten goed zijn om die dicht bij je te laten slapen, terwijl andere pups makkelijker of sneller wennen aan wat meer afstand.

Zolang je aan haar behoeften hebt voldaan (plassen, eten, knuffelen, spelen, wandelen...) weet je dat onrust heel normaal is en tijd nodig heeft om te wennen, tenzij ze natuurlijk pijn heeft.

Blijf consequent, vol vertrouwen en duidelijk, dan komt het vast goed.

"Maar vanmiddag heeft ze alleen in de woonkamer geslapen terwijl wij in de slaapkamer waren, dus ik dacht dat ze vanavond misschien hetzelfde zou doen."

Probeer haar vanavond in de woonkamer te laten slapen door of de slaapkamerdeur dicht te doen, of de deur open te laten met een hekje ertussen zodat ze je wel kan zien maar niet op je kan springen. Pas het morgen aan als dat nodig is, maar zonder je besluit fundamenteel te veranderen.

Je kunt het ook uitstellen tot morgen als ze het principe van een hekje nog niet kent. Leer het haar dan overdag aan om het de volgende nacht of de nacht daarna te gebruiken... Dat moet je zelf even bekijken.

Maar ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt door bij ÉÉN beslissing te blijven :-) En pas op dat je haar niet te veel opties geeft door alles open te laten staan, overal mandjes neer te leggen en steeds je plannen te wijzigen (in haar voordeel) op basis van haar gedrag... ;-)

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Meestal komen we tijdens het wandelen wel minstens één hond tegen, zou ik zeggen (al gebeurt het natuurlijk ook vaak genoeg dat we niemand tegenkomen). Maar er zijn best veel honden in de buurt :)

Eigenlijk heeft mijn partner voor de komst van Tia een week vrij genomen om bij haar te zijn en ik heb voor volgende week een week vrij genomen, zodat we er echt kunnen zijn tijdens het wennen. Dus ja, we zitten er misschien wel "te veel" bovenop omdat we het té goed willen doen, waardoor we haar uiteindelijk niet genoeg tijd alleen gunnen.

We proberen haar nu zelf in haar hoekje te laten spelen en haar alleen in een kamer te laten (zonder de deuren dicht te doen, maar dat wij gewoon ons eigen ding doen en zij zich ondertussen zelf vermaakt met haar speeltjes). We beginnen haar nu ook steeds 5 minuutjes en dan 10 minuutjes alleen te laten als we bijvoorbeeld de post gaan halen enzo.

Overdag slaapt ze alleen maar in de woonkamer, en niet eens per se in haar mand maar eerder op de vloer of bij de bank... We hebben geprobeerd om even in de slaapkamer te gaan liggen, maar zij blijft overdag liever in de woonkamer slapen. We hebben in het begin haar mand al eens in de slaapkamer gezet, maar dat maakt geen verschil. Maar vanmiddag heeft ze alleen in de woonkamer geslapen terwijl wij in de slaapkamer waren, dus ik dacht: misschien doet ze vanavond wel hetzelfde 🙄

Maar verder ja, misschien verwachten we ook wel te veel terwijl ze er pas net is...

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ze is er pas net, vraag niet te veel van haar 👌

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt voor de slaapkamer gekozen voor de nacht; "zodat ze even haar draai kan vinden"

Pas wel op, Tia begrijpt straks misschien niet dat je haar daarna vraagt om ergens anders te gaan slapen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het komt niet vaak voor dat je in een wandeling van 25 minuten (wat normaal is voor zo'n kleine pup) al best veel honden tegenkomt, maar dat is alleen maar fijn ;-) Je gaf me de indruk dat je er echt veel zag (en dat is heel goed), dus ik dacht dat je de wandeltijden misschien wat aan het oprekken was, vandaar mijn vragen... ;-)

Dat klinkt allemaal al best goed, er is eigenlijk weinig op aan te merken, behalve dan MISSCHIEN dat je ME (zo op PAPIER) de indruk geeft dat je er een TIKKELTJE "te veel" bovenop zit, dat je haar bij alles begeleidt? Vanaf het moment dat ze wakker wordt, bij het in slaap vallen, en dan ook nog na de wandeling om haar te helpen rustig te worden, naast de uitlaatrondjes, het knuffelen en de spelletjes/training...

Het geeft niet echt de indruk dat ze momenten heeft waarop ze – ook al ben je er gewoon bij (zijn jullie met z'n tweeën?) – zichzelf moet vermaken met haar speeltjes bijvoorbeeld, of gewoon even niets moet doen en rustig moet gaan liggen.

Het lijkt erop dat ze ofwel slaapt, ofwel altijd wel iets actiefs aan het doen is, maar nooit echt rustig is (behalve bij het knuffelen, maar dat is weer een moment samen).

Dat zou kunnen verklaren waarom ze moeite heeft om rust te vinden en ook om bij het slapengaan even los van je te komen (zonder te zeggen dat het een enorm probleem is, hoor).

Slaapt ze overdag in de woonkamer? Omdat het haar overdag wel lukt om goed te slapen, kun je misschien proberen om haar in de slaapkamer te laten slapen. Blijf er in het begin desnoods gewoon bij, en gebruik eventueel dezelfde mand als in de woonkamer (maar dan in de slaapkamer) als dat helpt. Dat zou haar kunnen helpen begrijpen wat je 's avonds van haar verwacht.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Sorry, ik had het berichtje over de aanhankelijkheid even gemist: we proberen ook momenten te creëren waarop we haar weinig tot geen aandacht geven, naar een andere kamer te gaan of in een andere ruimte te blijven dan zij, zodat ze eraan kan wennen om alleen te zijn.

We proberen dit geleidelijk op te bouwen, aangezien ze hier "pas" 5 dagen is, maar misschien moet ik zelf ook wat meer afstand bewaren...

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties, we doen ons best om te zorgen dat Tia zich fijn voelt bij ons 🙂

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Ja, ze rust overdag goed uit en slaapt goed. De wandelingen duren meestal zo'n 20 tot 25 minuten, zodat ze haar behoefte kan doen en even met vriendjes kan spelen (zo'n 3 of 4 keer per dag, de andere keren is het alleen een kort plasrondje van 5 à 10 minuten).

Meestal gaan we even naar buiten, daarna komen we weer binnen en nemen we de tijd om rustig te worden (ook hier even een paar minuten om de opwinding te laten zakken, dus even knuffelen of een rustmomentje) en daarna gaat ze slapen. Als ze wakker wordt, spelen we zo'n 5 tot 10 minuutjes (met de bal, een touw...) of we oefenen bijvoorbeeld 5 minuten wat commando's. Zodra we zien dat er 2 tot 2,5 uur voorbij is, laten we haar weer uit (soms is dat maar 5 minuutjes, afhankelijk van of we merken dat ze moe is of niet).

We proberen goed op haar te letten om te zien wanneer ze moe is, zodat we haar niet te lang belasten met de wandelingen of het spelen. Overdag gaat het goed, ze komt goed tot rust en slaapt best veel (normaal voor een hond natuurlijk), maar 's nachts... Dat is echt een heel ander verhaal.

Misschien komt het nog wel, maar het is wel zo dat ze nu al 5 nachten een echte stuiterbal is en constant om aandacht vraagt. Ik dacht dat het wel wat sneller over zou gaan 🙄

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Laat je haar overdag wel genoeg uitrusten?

Tussen de (misschien te?) vele (en te lange?) wandelingen door elke twee uur, die blijkbaar ook nogal (te?) actief zijn + alle spelletjes in huis... Misschien zijn dat wel wat veel prikkels? Dat kan ervoor zorgen dat ze moeite heeft om haar rust te vinden. En misschien breng je ook wel te veel tijd met haar door, wat het loslaten weer lastiger kan maken.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 32

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!