Puppy die 's nachts niet wil slapen

K
Kilukru Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

We hebben net onze kleine Tia geadopteerd, een schat van een golden retriever van 2,5 maand oud. Ze is afgelopen zaterdag bij ons komen wonen en ze is echt een lieverd 😋

Alles gaat eigenlijk heel goed, het enige probleem is de nacht. Het lukt haar maar niet om rustig te worden en te gaan slapen. Ze komt ons wakker maken, wil spelen, begint te piepen of aan kabels te knagen, enz. We hebben van alles geprobeerd om haar te kalmeren, maar tot nu toe helpt niets...

En dat terwijl ze overdag genoeg beweging en uitdaging krijgt: we gaan elke 2 uur naar buiten, we spelen binnen spelletjes, ze heeft denkspelletjes, ze ontmoet buiten andere honden en kinderen en ze is volop de wereld aan het ontdekken.

We laten haar uit voordat we gaan slapen (gisteravond bijvoorbeeld de laatste ronde om 01:00 uur, waarbij ze netjes haar behoefte deed). We komen binnen en doen het even rustig aan, maar zodra wij naar bed gaan, wordt ze helemaal druk...

Weten jullie hoe dit komt? We hebben geprobeerd haar een kauwspeeltje te geven, "nee" te zeggen (omdat ze op bed probeert te springen...), we geven haar haar knuffel, we gaan naast haar zitten om haar rustig te krijgen... Maar voorlopig werkt niets 😔 Een echt klein duiveltje 's nachts!

Alvast bedankt voor jullie goede tips!

Tia & Roxane

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

32 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • K
    Rapporteren

Bedankt Solène voor je reactie!

Inderdaad, we proberen het nu wat minder volgens het boekje te doen en niet te lang te wandelen om haar niet te overprikkelen. Ze slaapt nu al 3 uur, dus ik denk dat ze al flink moe was 😌

We gaan proberen om niet per se rond 01:00/01:30 naar buiten te gaan, maar de laatste ronde iets eerder te doen en nog even met haar te spelen, zodat ze rustig is als we weer binnenkomen.

Maar het is wel zo dat ze na elke wandeling echt lang nodig heeft om weer rustig te worden in huis... Vanmorgen ook weer (de tweede ronde rond 10:00 uur), toen ze binnenkwam was ze nog steeds super druk. En dat terwijl we binnen ook met haar spelen (even met het trektouw) en wat oefeningen doen, maar als ze in zo'n bui is, luistert ze lastig.... En ze vindt het moeilijk om zelf weer tot rust te komen...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"We wachten tot ze wakker wordt om haar uit te laten (om de 2 à 3 uur). Meestal wordt ze wakker als we wat bewegen, dus misschien is dat niet het juiste moment om naar buiten te gaan..."

Probeer wat meer op je gevoel af te gaan, minder "volgens het boekje" ;-)

Laat haar niet op een vast tijdstip of voor een bepaalde duur uit omdat het "moet".

Als je hebt gemerkt dat ze bijvoorbeeld elke avond rond 22:00 uur in slaap valt, wees haar dan voor. Laat haar net daarvoor uit en maak er wat meer van dan alleen een snel plasrondje, een goede 20 minuten dus. Laat haar lekker spelen of speel zelf met haar als ze daar behoefte aan heeft (zorg wel voor een STAPSGEWIJZE rustfase in de laatste minuten door te stoppen met spelen...) en ga eenmaal weer thuis lekker slapen. Het beste is waarschijnlijk om te herhalen wat je vannacht hebt gedaan: bij haar in de woonkamer slapen en kijken of je de kamer daarna muisstil kunt verlaten...

Je kunt eventueel wat eerder opstaan, aangezien de bedtijd nu ook vroeger is, voor het geval je bang bent voor een ongelukje in huis.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Gisteravond was het weer hetzelfde liedje: toen het tijd was om naar bed te gaan (we hadden haar rond 1 uur nog even uitgelaten), vond ze het heel lastig om binnen weer rustig te worden. We hebben dezelfde methode als gisteren geprobeerd door haar bij ons in de slaapkamer te laten met de deur dicht, maar het lukte haar deze keer echt niet om te ontspannen.

Uiteindelijk heb ik haar de kamer uitgelaten en zijn we in de woonkamer gaan slapen, waar ze heel snel in slaap viel. Na een kwartiertje ben ik weer naar de slaapkamer gegaan en heb ik de deur achter me dichtgetrokken. Ze heeft nog een klein beetje gepiept, maar is daarna toch weer in de woonkamer gaan liggen. Al heeft ze vannacht wel de slaapkamerdeur weer opengeduwd om op haar kleedje binnen te komen liggen... (zonder geluid te maken 🤫)

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoi Solène,

Als ik zeg 'helemaal gek', dan bedoel ik dat ze overal op probeert te bijten, ze blaft, ze probeert op de bank of het bed te springen en ze probeert ons te bijten (vooral bij mijn vriend in zijn broekspijpen)... Dit kan wel 30 tot 45 minuten duren. In het begin doen we eigenlijk niets, we negeren haar zodat ze zelf probeert rustig te worden. We grijpen pas in zodra ze bijvoorbeeld aan de meubels begint te knabbelen, om haar aandacht naar een speeltje te verleggen. Maar dat afleiden werkt niet...

De wandelingen na 22:00 uur zijn echt puur voor haar behoefte, we proberen dan ook heel rustig te blijven. We wonen in een appartement, dus we moeten natuurlijk wel met haar naar beneden gaan :)

We wachten tot ze wakker wordt om haar mee naar buiten te nemen (om de 2 à 3 uur). Meestal wordt ze wakker zodra we een beetje bewegen, dus misschien is dat niet het juiste moment om naar buiten te gaan...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat bedoel je precies met 'helemaal gek'? Wat doet ze dan precies? (En wat doe jij op dat moment?) Hoe lang duurt dat ongeveer?

Laat je haar om 22:00 en 01:00 uur alleen even snel uit of zijn dat wandelingen van 20 minuten? En wat doen jullie dan? (Andere honden ontmoeten, spelletjes samen, of moet ze alleen even haar behoefte doen? ...?)

Is dat in de tuin of echt buiten op straat?

Als ze in huis rustig is of ligt te slapen, maak je haar dan wakker om haar uit te laten?

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Haha ja, ik snap het, de eerste tijd is blijkbaar altijd lastig 😌

Trouwens, we hebben gemerkt dat Tia 's avonds, na de laatste wandelingen, echt he-le-maal gek wordt als ze weer binnenkomt. Maar echt, ze komt gewoon niet tot rust… Het gebeurt vooral 's avonds (de wandeling van 22:00 uur bijvoorbeeld, en het is ook wel eens later gebeurd rond 01:00 uur). Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? Ik moet eerlijk zeggen dat we even niet weten wat we met dit gedrag aan moeten… 😔

Terwijl ze overdag echt een schatje is… Geen overdreven gedrag, ze kan haar energie goed kwijt en ze lijkt hartstikke lekker in haar vel te zitten…

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Toen Genesys, onze Tsjechoslowaakse wolfhond, 11 jaar geleden bij ons kwam wonen, hebben we geprobeerd om haar de eerste paar nachten in de woonkamer te laten. Onze slaapkamers zijn namelijk boven (en die waren toen nog verboden terrein, maar ja, inmiddels slapen ze gewoon lekker boven👌)

Ze huilde zo erg dat het net leek of ze heel zielig "mamaaaa" riep (ik overdrijf echt niet, m'n kinderen en man kunnen het je zo vertellen lol). Toen heeft m'n man een paar nachten beneden geslapen en daarna was het klaar; ze had begrepen dat we in de buurt waren.

Ik moet eerlijk bekennen dat er later boven toch matrassen zijn neergelegd: jyrkhos ligt nu heerlijk te snurken en genesys ligt momenteel op de bank😁

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoi Tania, ja, ik hoop dat de komende nacht net zo zal zijn 🙄

Je hebt gelijk, iedereen moet even zijn draai vinden, we doen ons best zodat ze haar plekje bij ons in huis vindt!

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je moet niet vergeten dat wanneer er een pup bij komt, hij echt even zijn draai moet vinden, en wij natuurlijk ook. Er bestaan geen perfecte baasjes; je leert elke dag weer een beetje bij. De pup kan later ook best weer een terugval krijgen, een soort dwarse puber zeg maar. En wij hebben zelf natuurlijk ook onze zwakke momenten. Het belangrijkste is dat iedereen zich er uiteindelijk goed bij voelt.

Welterusten 👍

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je tips! Ik heb er gisteravond een paar geprobeerd en het ging echt supergoed. Ze viel heel makkelijk in slaap en is tussen 01:00 en 07:00 's ochtends niet wakker geworden.

Na het laatste rondje gisteravond heb ik haar met rust gelaten zonder afleiding. Toen het tijd was om te gaan slapen, heb ik haar geroepen om bij ons in de slaapkamer te komen liggen (met de deur dicht). Ze probeerde twee keer bij me op bed te komen, maar ik gaf geen krimp. Ik heb alleen "nee" gezegd en haar naar haar mandje teruggestuurd. Na de tweede keer bleef ze liggen en viel ze in slaap ✌

Wat betreft die aanpak in de woonkamer, dat hebben we hiervoor een paar keer gedaan omdat ze in de slaapkamer maar niet op haar plek bleef...

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 32

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!