Puppy die 's nachts niet wil slapen

K
Kilukru Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

We hebben net onze kleine Tia geadopteerd, een schat van een golden retriever van 2,5 maand oud. Ze is afgelopen zaterdag bij ons komen wonen en ze is echt een lieverd 😋

Alles gaat eigenlijk heel goed, het enige probleem is de nacht. Het lukt haar maar niet om rustig te worden en te gaan slapen. Ze komt ons wakker maken, wil spelen, begint te piepen of aan kabels te knagen, enz. We hebben van alles geprobeerd om haar te kalmeren, maar tot nu toe helpt niets...

En dat terwijl ze overdag genoeg beweging en uitdaging krijgt: we gaan elke 2 uur naar buiten, we spelen binnen spelletjes, ze heeft denkspelletjes, ze ontmoet buiten andere honden en kinderen en ze is volop de wereld aan het ontdekken.

We laten haar uit voordat we gaan slapen (gisteravond bijvoorbeeld de laatste ronde om 01:00 uur, waarbij ze netjes haar behoefte deed). We komen binnen en doen het even rustig aan, maar zodra wij naar bed gaan, wordt ze helemaal druk...

Weten jullie hoe dit komt? We hebben geprobeerd haar een kauwspeeltje te geven, "nee" te zeggen (omdat ze op bed probeert te springen...), we geven haar haar knuffel, we gaan naast haar zitten om haar rustig te krijgen... Maar voorlopig werkt niets 😔 Een echt klein duiveltje 's nachts!

Alvast bedankt voor jullie goede tips!

Tia & Roxane

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

32 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Lekker de tijd nemen om te leven, zoveel mogelijk op je eigen tempo (in de tijd die voor hem/haar is vrijgemaakt), er is niets beters om helemaal op te bloeien en beter te slapen ^^

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Bedankt Solène! Ja, dat is precies wat ik bedoel met vaker gaan wandelen, om echt de tijd te nemen om samen de buitenwereld te ontdekken :)

Ik ga proberen me meer op haar te focussen in plaats van op alle "dingen die moeten", je hebt gelijk. De afgelopen twee nachten zijn in ieder geval supergoed gegaan, het wennen aan de woonkamer is echt top verlopen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze heeft misschien meer behoefte om rustig te observeren, wat meer te scharrelen of langer samen bezig te zijn, maar dan wel op een kalme manier...

Ze hoeft niet per se fysiek meer moe te worden. Pas op met die gedachte, want dat kan je nog wel eens op het verkeerde been zetten.

Ze kan ook behoefte hebben om langer dan twee uur te slapen, zoals je gisteren al merkte ;-)

Probeer haar te observeren om haar echt te begrijpen, in plaats van starre adviezen te willen opvolgen die voor alle honden zouden moeten gelden...

Fijn dat het 's nachts al wat beter gaat :-)

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie advies! Inderdaad, misschien maak ik me wel te veel zorgen 👌

We gaan wat langere wandelingen maken om haar wat meer moe te maken, want anders heb ik het gevoel dat ze 's avonds nog te druk is... Gisteravond zijn we rond 23:00 uur nog even met haar naar buiten gegaan om haar wat extra energie kwijt te laten raken voor het slapengaan. Volgens mij heeft het gewerkt, want ze heeft daarna van middernacht tot 7:00 uur geslapen ✌

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je zei dat je haar kleine commando's gaf waar ze moeite mee had om naar te luisteren als ze zo druk is. Daarom zei ik dat je dat beter kunt vermijden als ze in die toestand is.

Niet langer dan twee uur kunnen ophouden?

Als ze het 's nachts 6 uur volhoudt, moet ze het overdag ook wel wat langer dan twee uur kunnen redden ;-) Zeker als ze lekker slaapt

Ik denk dat je je toch een beetje te veel zorgen maakt ;-) Relax hoor Kilukru

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Ja, de oefeningen gaan goed hoor. We doen korte sessies en ze reageert er heel goed op, dus dat is echt top! Volgens mij vindt ze het ook leuk. Sinds gisteren belonen we haar ook op de momenten dat ze rustig is, om haar te leren dat dat juist goed gedrag is.

Wat het uitlaten betreft: ja, misschien moeten we er inderdaad wat meer tijd tussen laten zitten. Soms gaan we alleen even naar buiten zodat ze haar behoefte kan doen, zonder dat we daarna echt gaan wandelen. Ik weet alleen niet zeker of ze het nu al zo lang kan ophouden 😞

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als ik het heb over langere wandelingen, bedoel ik vooral eventueel twee langere wandelingen, niet alle wandelingen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Probeer haar niks te leren als ze helemaal druk of overprikkeld is.

Over het algemeen denk ik dat je beter wat langere wandelingen kunt maken, maar dan minder vaak (je kunt er best één of twee overslaan als je nu op zes keer per dag zit). Zo krijgt ze wat meer tijd om echt goed uit te rusten.

Houd de oefensessies kort, maximaal 5 minuutjes, en doe dit alleen als ze rustig is, bijvoorbeeld vlak voor het eten. Forceer niks en wacht niet tot ze er helemaal klaar mee is voordat je zegt "oké, we stoppen". Eindig altijd op een positieve noot, ook al stop je voor je gevoel "te vroeg". Zorg dat het iets leuks voor haar wordt, zodat ze er de volgende keer weer zin in heeft. De eerste paar keer is één minuutje al helemaal prima. Het gaat erom dat er ontspanning en plezier is. Dan luistert ze veel beter en bereik je veel meer.

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Ze geeft niet de indruk overprikkeld te zijn, ze vermaakt zich prima, snuffelt lekker overal rond en we spelen wat met haar speeltje... Dus soms lopen de wandelingen een beetje uit naar zo'n 30 tot 35 minuten, wat misschien toch te veel is (omdat we meerdere keren per dag gaan). En het is wel zo dat ze sinds de wandeling van 10:00 uur nog steeds ligt te slapen (we hadden van tevoren even gespeeld + wat kleine oefeningetjes gedaan).

Gisteren hebben we een wat langere wandeling gemaakt (45 min). We zijn toen bewust even gaan zitten voor een pauze; ze had het erg naar haar zin en we hebben haar op de terugweg gedragen, zodat ze niet te moe werd en de wandeling niet te uitputtend voor haar zou zijn.

Tijdens het wandelen loopt ze momenteel aan een lange lijn, dus ze kan lekker haar gang gaan en snuffelen en spelen wat ze wil. Als we op een 'veilige' plek zijn (waarmee ik vooral bedoel zonder auto's), laten we de lijn gewoon los zodat ze lekker ongestoord haar gang kan gaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Denk je dat je misschien wat te veel vraagt met de wandelingen, dat je haar overprikkelt?

Ze zal inderdaad wel moe zijn als ze drie uur aan één stuk slaapt, maar een pup slaapt sowieso heel veel, hoor.

Laat haar lekker slapen zolang ze wil, ook al is het eigenlijk "tijd voor een wandeling". Probeer je aan haar ritme aan te passen; door haar goed te observeren leer je dat vanzelf kennen.

Maar omdat ze nu langer heeft geslapen dan normaal, kun je – om te zorgen dat ze vanavond ook weer goed slaapt – overdag een iets langere wandeling maken (45 minuutjes bijvoorbeeld). Ga ergens rustig zitten.

Als ze zelf initiatief toont, lekker speelt of rustig rondsnuffelt, laat haar dan gewoon genieten zonder je ermee te bemoeien...

Laat je haar trouwens los tijdens het wandelen?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 32

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!