Mijn puppy blaft naar me als ik hem straf, wat moet ik doen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn jonge puppy van 2,5 maand (een kruising tussen een Golden Retriever, Boxer en Border Collie) blaft naar me als ik hem corrigeer of straf door hem het bevel te geven naar zijn plaats te gaan. Hij probeert me te bijten en dat is hem ook al eens gelukt. Hij probeert tegen me op te springen en begint te grommen als ik hem op een strenge toon zeg dat hij stil moet zijn.

Ik heb de straf geprobeerd die de dierenarts me aanraadde, namelijk: hem bij zijn nekvel pakken tussen de oren (zoals zijn moeder dat ook doet), hem op zijn rug draaien, boven hem gaan staan en streng 'nee' zeggen, en dan wachten tot hij rustig wordt voordat ik hem weer loslaat. Maar zodra ik hem loslaat, begint hij weer opnieuw...

Ik ben niet wanhopig, maar ik begrijp hem gewoon niet goed. Dit is mijn eerste hond, dus ik ben op zoek naar wat advies van buitenaf.

Omdat ik weet dat hij een grote hond gaat worden, wil ik dat dit probleem wordt opgelost nu hij nog jong is.

Alvast bedankt! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je dierenarts heeft je echt slecht geadviseerd en zou zijn lessen ethologie nog eens goed moeten doornemen.

Een moederhond pakt haar pups alleen de eerste paar dagen van hun leven bij het nekvel, en dat is puur om ze te verplaatsen, nooit om ze te corrigeren. Een pup bij de nek pakken en door elkaar schudden "zoals de moeder dat zou doen" is dus onzin, ook al is het een hardnekkig fabeltje. De moeder grijpt pas later in, als de pups motorisch wat verder zijn, en dat doet ze door te grommen of een zachte snauw te geven.

Die gedwongen onderdanige houding die je is aangeraden, is ook heel slecht en wordt totaal verkeerd gebruikt. Zoals je het nu doet, is het voor je pup pure agressie. Deze houding hoort een eigen initiatief van de hond te zijn; hij besluit zelf om een kalmerende houding aan te nemen. Als jij dat voor hem bepaalt, slaat de boodschap nergens meer op. Stel je de volgende situatie eens voor: een voorbijganger pakt zomaar je handen vast en dwingt je om ze in de lucht te steken. Je zou denken: "Wat is dit voor een gek, wat moet hij van me?" Je verwarring en irritatie zouden volkomen terecht zijn. Maar stel, je bent in een bank tijdens een overval. Dan steek je uit jezelf je handen omhoog om de overvaller te laten zien dat je niks van plan bent. In die situatie onderwerp je jezelf aan de agressor. In jouw geval ervaart je hond alleen de eerste situatie.

Kijk dus eens kritisch naar hoe je je pup straft en analyseer vooral waarom en wanneer je dat doet. Is het "stout gedrag" vanuit een menselijke interpretatie? Komt het doordat je een situatie verkeerd hebt ingeschat of gewenst gedrag niet goed hebt uitgelegd? Is de straf wel eerlijk en passend...?

Vertaald Frans
  • 11 reacties van 11

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!