Mijn puppy blaft naar me als ik hem straf, wat moet ik doen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Mijn jonge puppy van 2,5 maand (een kruising tussen een Golden Retriever, Boxer en Border Collie) blaft naar me als ik hem corrigeer of straf door hem het bevel te geven naar zijn plaats te gaan. Hij probeert me te bijten en dat is hem ook al eens gelukt. Hij probeert tegen me op te springen en begint te grommen als ik hem op een strenge toon zeg dat hij stil moet zijn.

Ik heb de straf geprobeerd die de dierenarts me aanraadde, namelijk: hem bij zijn nekvel pakken tussen de oren (zoals zijn moeder dat ook doet), hem op zijn rug draaien, boven hem gaan staan en streng 'nee' zeggen, en dan wachten tot hij rustig wordt voordat ik hem weer loslaat. Maar zodra ik hem loslaat, begint hij weer opnieuw...

Ik ben niet wanhopig, maar ik begrijp hem gewoon niet goed. Dit is mijn eerste hond, dus ik ben op zoek naar wat advies van buitenaf.

Omdat ik weet dat hij een grote hond gaat worden, wil ik dat dit probleem wordt opgelost nu hij nog jong is.

Alvast bedankt! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bestybest, als je een pup van deze leeftijd behandelt als een crimineel – terwijl hij echt niet kan begrijpen wat je probleem is – dan verpest je bij voorbaat elke kans op een vertrouwensband met zo’n raar en onrechtvaardig mens.

Een pup van deze leeftijd denkt alleen maar aan spelen; hij ziet de geluiden die je maakt gewoon als jouw manier van spelen.

We weten nog steeds niet wat @Manon3 precies bedoelt met "stout zijn" en we weten niet waarom ze precies straft; het enige wat we weten is dat het gedrag van Manon niet past bij de leeftijd van haar hond.

Bij een oudere hond is het normaal gesproken genoeg om jezelf groot te maken en heel kort en krachtig "Nee" te zeggen, mits de hond begrijpt waar die "Nee" op dat moment naar verwijst.

Een "Nee" die niet begrepen wordt, is gewoon tijdsverspilling.

Methoden van symbolische "onderwerping" zijn alleen te rechtvaardigen bij echt gevaarlijk gedrag van een oudere hond (denk aan duidelijke agressie naar een ander dier of een mens, bijvoorbeeld).

Vertaald Frans
    B
    Bobox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zag boxer staan, dus ik moest even stoppen :-)

Maak je over dat grommen tijdens het spelen vooral geen zorgen. Mijn monster, die in februari 2 wordt, gromt echt doodeng als hij speelt en dat is volkomen normaal. Hij gromt niet naar jou, maar naar zijn speeltje, dat voor hem een prooi is.

Wat dat blaffen naar jou betreft: ik denk dat dat een beetje aan jezelf ligt. Ik geloof namelijk niet dat een pup van 2,5 maand agressief kan zijn, tenzij hij al flink geslagen is. Maar zelfs dan zou hij eerder een onderdanige houding aannemen in plaats van agressie te tonen. Als je hem corrigeert, moet je goed rechtop blijven staan. Als je voorovergebogen staat, is dat namelijk een uitnodiging om te spelen. Probeer misschien ook je stem wat strenger te maken.

Zoals je al zegt: het wordt een grote hond. Ik kan je dus alleen maar aanraden om naar een hondenschool te gaan. De adviezen die je krijgt zijn op zich prima, behalve dat gedoe met hem bij zijn nek pakken en hem op zijn rug leggen. Bovendien is het je eerste hond en zoals ik altijd zeg: je moet eerst de baas trainen voordat je aan de opvoeding van de hond begint :-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, het is nog een jonge puppy, maar dit gedrag kan op den duur echt een gevoel van dominantie worden. Een klein trucje om je hond weer even op zijn plek te zetten als hij ermee doorgaat: pak hem bij zijn nekvel en druk zijn nek (en kop) tegen de grond totdat hij begint te piepen (zachte geluidjes). De hond voelt zich dan onderworpen aan de alfa en dat ben jij dus (honden hebben geen gezin, ze hebben een roedel en de leider is de alfa). Mijn hondje deed precies hetzelfde; na dit een paar keer te hebben gedaan in een week was ze het gedrag helemaal vergeten! 🙅

Vertaald Frans
    Denisemolik
    Denisemolik Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Iemand deelde een superleuke site die ik nog niet kende. Neem zeker even een kijkje op zenmonchien.com, het is echt de moeite waard!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zoek snel een gedragstherapeut die je kan helpen, want als je hem met 2 maanden al niet de baas kunt, zal het er niet beter op worden wanneer de puberteit straks begint.

Groetjes.

Vertaald Frans
    Denisemolik
    Rapporteren
    Ik heb niet gezegd dat je hem flink door elkaar moet rammelen, ik zei een klein beetje, dus echt nauwelijks. Ik ben ervan overtuigd dat de opvoeding ongeveer 1 à 2 weken na de komst van de pup moet beginnen zodat hij kan wennen. Wachten lost niets op; hoe langer je wacht, hoe meer slechte gewoontes erin slijten. Dat zie je ook bij kinderen: daar maken we "kindkoningen" van, we spreken ze nooit tegen en laten ze alles maar doen, en als ze dan gaan puberen weten we niet meer wat we moeten doen!!! Met puppy's is het precies hetzelfde. Ik ben tegen slaan of uitschelden, maar wel voor een basisopvoeding vanaf het begin. Dat voorkomt rampen en dat honden later worden gedumpt.
    Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Denise: 2,5 maand! Denk je echt dat het verstandig is om een baby van die leeftijd te straffen? Niets, maar dan ook helemaal niets wat hij doet, rechtvaardigt het om een puppy van 2,5 maand te straffen!!!!

En je schudt een puppy nooit door elkaar (net als een mensenbaby: het 'shaken baby syndroom' betekent hersenschade, en dat geldt voor baby's van alle levende wezens, dat is geen klein risico)

Vertaald Frans
    Denisemolik
    Rapporteren

Ik ben het deels eens met de dierenarts. Ik heb mijn honden, toch behoorlijke formaten, altijd gecorrigeerd door ze even bij hun nekvel te pakken en ze heel lichtjes te schudden terwijl ik op een strenge toon "foei" zei. Ze zijn er niet getraumatiseerd door geraakt en ze hebben altijd goed naar me geluisterd. Eén of twee keer was meestal wel genoeg. Maar om een pup van tweeënhalve maand op de rug te leggen... mwah, ik weet het niet hoor!!!!!

Wat me wel opvalt is dat hij blaft als je hem de les leest. Waarom straf je hem eigenlijk, wat heeft hij precies gedaan??? Als je zegt dat hij je bijt, ben ik een beetje sceptisch. Hij hapt waarschijnlijk gewoon naar je, zoals een puppy dat doet tijdens het spelen. Want als hij echt zou bijten zoals een volwassen hond, dan zou dat heel ernstig zijn, maar ik weet bijna zeker dat dat niet het geval is. Hij haalt dus waarschijnlijk iets uit wat niet zo heel erg is, jij straft hem, en dan gaat hij blaffen en happen. Hij wil dus eigenlijk gewoon spelen, maar weet niet hoe hij dat moet uiten en jij begrijpt hem niet helemaal. Volgens mij is dat de kern van het verhaal. Dus als hij iets stouts doet, komt dat vast omdat hij nog niet genoeg beweging of uitdaging heeft gehad. Speel met haar, maar als jij na minstens 20 minuten vindt dat het genoeg is geweest, moet ze stoppen. Jíj bepaalt wanneer het stopt. Laat haar niet grommen of happen en zeg duidelijk "stop" of "foei". Jij moet echt de leiding nemen, maar vergeet niet dat ze pas tweeënhalve maand is, dus heb geduld en wees niet te ruw met haar.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat voor streken haalt hij precies uit? Is wat hij doet echt zo erg dat je hem zo moet aanpakken? In plaats van te schreeuwen, boos te worden of hem te straffen door hem op zijn rug te leggen... kun je beter rustig blijven. Een hond spiegelt zijn baasje: als jij kalm en zelfverzekerd bent, zal hij je makkelijker volgen dan wanneer je ruw met hem omgaat. Als hij papier verscheurt, pak het dan gewoon van hem af en geef hem een speeltje. Je kunt hem ook testen door het papier voor hem neer te leggen. Hij zal het willen pakken, en op dat moment zeg je "nee" en haal je het weg (zonder te schreeuwen of hem bij zijn nekvel te grijpen). Geef hem dan een speeltje als beloning. Door dit te blijven herhalen (het kan even duren), zal hij uiteindelijk begrijpen dat papier op de grond niet is om op te eten, maar zijn speeltje wel ^^

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

- Je dierenarts heeft er echt een potje van gemaakt met die verkeerde adviezen.

- Een puppy van deze leeftijd moet spelen zodra hij wakker is. Hij ziet alles als een spelletje en gaat er altijd vanuit dat die lieve mensen wel mee willen doen.

(Jonge dieren van alle soorten, inclusief mensen, hebben spel nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen.)

> Je moet hem echt niet op zijn kop geven hoor, kom op!!!

Trouwens, je mag normaal gedrag nooit bestraffen.

Kijk echt even kritisch naar je aanpak als je wilt dat dit hondje je ooit gaat vertrouwen.

Er staan een boel interessante discussies op het forum over de opvoeding van puppy's, het is echt de moeite waard om er een paar te lezen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!