Mijn pup blaft en gromt naar me als ik 'nee' zeg

Greyfondor
Greyfondor Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje sinds ik mijn Golden Retriever-pup van 3 maanden heb.

Hij gromt en blaft naar me telkens als ik 'nee' zeg. Ik heb gelezen dat het angst kan zijn, maar dat denk ik eigenlijk niet; het lijkt meer op 'brutaal' gedrag.

Daarom kreeg ik het advies om voet bij stuk te houden en niet toe te geven aan zijn kuren.

Verder probeer ik de positieve methode sinds ik hem heb (nu een maand en een paar dagen), maar er werkt helemaal niets.

Nu heeft iemand me een wat 'hardere' aanpak aangeraden: één keer 'nee' zeggen, en als hij niet luistert, hem bij zijn nekvel pakken terwijl ik 'nee' herhaal.

Eigenlijk ben ik een beetje de weg kwijt met al die methodes. Aan de ene kant ben ik bang dat de positieve methode op de lange termijn totaal niet werkt en dat hij gedragsproblemen krijgt, en aan de andere kant ben ik doodsbang dat ik de band met mijn pup verpest met die 'hardere' aanpak.

En tot slot heeft hij me al een paar keer flink gebeten toen ik hem strafte, en ik weet echt niet meer wat ik met hem aan moet...

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Na "nee" moet je eigenlijk "goed zo" zeggen om hem naar het juiste gedrag te sturen. Je moet hem laten zien wat hij wél moet doen: "nee, niet aan de bank kauwen" -> "goed zo! kauw maar op dit speeltje".

En herhaal dit onvermoeibaar tot hij het doorheeft.

Aarzel niet om te laten zien wat je van hem verwacht door goed te anticiperen.

Pak hem vooral niet bij zijn nekvel! Hij kan je bijten om uit die greep te ontsnappen.

Je puppy is nog maar 3 maanden oud, opvoeden kost tijd (de zachte methode kost tijd; als je hem hardhandig aanpakt gaat het misschien sneller, maar dan krijg je een hond die bang voor je is en je zou kunnen bijten).

Vertaald Frans
    Lalufine
    Lalufine Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien is hij wel gewoon aan het spelen en is dat blaffen en grommen eigenlijk een uitnodiging om te spelen? Die van mij doet dat ook (nou ja, hij is inmiddels 10) als hij met jongere honden wil spelen. Ik roep ook maar wat hoor, geen idee of het echt zo is, maar misschien is het een idee om eens naar te kijken?

Vertaald Frans
    Greyfondor
    Greyfondor Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij bijt bijvoorbeeld in mijn kleren, dan zeg ik heel duidelijk "NEE" (zonder te schreeuwen), maar dan begint hij naar me te grommen en gaat hij gewoon door met bijten. Ik ben dan echt gedwongen om hem bij z'n nekvel te pakken en hem ergens anders neer te zetten. Maar zelfs dan komt hij meteen weer terug om me opnieuw te bijten. Ik zeg weer nee, maar dat zint meneertje blijkbaar niet, want hij blijft gewoon doorgrommen.

Eigenlijk is het met alles hetzelfde: zodra ik 'nee' zeg tegen iets (als hij op een kussen kauwt, een sok steelt, enzovoort), begint hij tegen me te grommen en te blaffen. Ik denk dat hij er gewoon nog niet aan gewend is dat hem dingen geweigerd worden, of misschien heeft hij bij de fokker al wat verkeerde gewoontes aangeleerd...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Tjonge, die methodes toch...! Veel mensen verliezen hun gezonde verstand erdoor.

1° Verwacht van een pup ALLEEN wat hij gezien zijn ontwikkeling ook echt kán.

2° Beloon het gedrag dat je wilt stimuleren EN wijs gedrag af dat op die leeftijd echt niet getolereerd kan worden.

Het woord NEE is een woord dat het leven van een hond kan redden, je moet het dus niet te pas en te onpas gebruiken.

Je geeft geen voorbeelden van situaties waarin je 'nee' tegen hem moet zeggen.

Vaak zijn menselijke verboden onterecht als je kijkt naar de leeftijd en de omstandigheden.

Je doel op deze leeftijd = zijn vertrouwen winnen en hem tegelijkertijd leren dat hij zijn enthousiasme onder controle moet houden als hij aandacht van mensen wil.

Als hij te druk of geagiteerd wordt, laat je hem gewoon even alleen.

Als je wat meer details kunt geven over het gedrag waar je tegenaan loopt, is het makkelijker om een goed beeld van de situatie te krijgen.

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!