Mijn pup blaft en gromt naar me als ik 'nee' zeg

Greyfondor
Greyfondor Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje sinds ik mijn Golden Retriever-pup van 3 maanden heb.

Hij gromt en blaft naar me telkens als ik 'nee' zeg. Ik heb gelezen dat het angst kan zijn, maar dat denk ik eigenlijk niet; het lijkt meer op 'brutaal' gedrag.

Daarom kreeg ik het advies om voet bij stuk te houden en niet toe te geven aan zijn kuren.

Verder probeer ik de positieve methode sinds ik hem heb (nu een maand en een paar dagen), maar er werkt helemaal niets.

Nu heeft iemand me een wat 'hardere' aanpak aangeraden: één keer 'nee' zeggen, en als hij niet luistert, hem bij zijn nekvel pakken terwijl ik 'nee' herhaal.

Eigenlijk ben ik een beetje de weg kwijt met al die methodes. Aan de ene kant ben ik bang dat de positieve methode op de lange termijn totaal niet werkt en dat hij gedragsproblemen krijgt, en aan de andere kant ben ik doodsbang dat ik de band met mijn pup verpest met die 'hardere' aanpak.

En tot slot heeft hij me al een paar keer flink gebeten toen ik hem strafte, en ik weet echt niet meer wat ik met hem aan moet...

Bedankt voor jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Ik had het bericht van de auteur overgenomen. Bij mij gromt ze niet en ik heb het niet over mijn fokker gehad."

Inderdaad! Je had beter aanhalingstekens kunnen gebruiken om verwarring te voorkomen ^^ (trouwens, ik merk net dat iemand "quoten" ervoor zorgt dat de tekst verschijnt zonder dat je ziet dat het een citaat is, ik weet niet of het duidelijk is maar er is een probleem met de weergave!)

En omdat je zei dat je je herkende in wat de auteur schreef, dachten we dat het om hetzelfde probleem ging.

Misschien moet je je eigen topic aanmaken en je problemen daar uitgebreid beschrijven :)

Vertaald Frans
    Miky31694
    Miky31694 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik reageerde op het bericht van de auteur. Die van mij gromt niet en ik heb het niet over mijn fokker gehad.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe had hij nou slechte gewoontes kunnen aanleren bij de fokker? Je puppy gedraagt zich gewoon als elke andere pup die nog helemaal geen opvoeding heeft gehad. Het is aan jou om aan de slag te gaan. Zorg ervoor dat hij niet bij dingen kan komen die verboden zijn. Speel met hem en leer hem wat je van hem verwacht. Schakel de hulp van een professional in als dat nodig is. 

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor een jonge pup is alles een spelletje.

Grommen hoort bij het spel, het is gewoon speels gedrag, net als kussens aanvallen of op sokken jagen.

Hij bijt je ook voor de grap, hij is gewoon aan het stoeien.

Zelfs "nee" wordt misschien nog wel als een spelletje opgevat.

Het heeft geen zin om hem bij zijn nekvel te pakken.

De enige manier om hem te laten begrijpen dat je het niet leuk vindt, is door niet mee te doen met het spel, dus negeer hem volledig.

Je hebt de sok niet gezien, en het kussen ook niet (ik weet het, dat is lastiger 😅).

En tegelijkertijd laat je hem zien waar hij wel mee mag spelen en hoe.

Vertaald Frans
    Miky31694
    Rapporteren

Bijvoorbeeld, hij bijt in mijn kleren, ik zeg duidelijk "NEE" tegen hem (zonder te schreeuwen), en hij begint naar me te grommen en blijft me bijten. Ik ben dan echt gedwongen om hem bij zijn nekvel te pakken en hem ergens anders neer te zetten. Maar zelfs dan komt hij gewoon weer terug om me opnieuw te bijten. Ik zeg weer nee en daar is meneertje het niet mee eens, dus hij blijft maar grommen.

Eigenlijk is het met alles zo: zodra ik ergens nee tegen zeg (als hij aan een kussen knaagt, een sok pikt, enz.), gromt hij naar me en begint hij te blaffen. Ik denk dat hij er nog niet aan gewend is dat hem dingen geweigerd worden, of misschien heeft hij bij de fokker verkeerde gewoontes aangeleerd...

Hoi, ik heb je een berichtje gestuurd.

Groetjes

Vertaald Frans
    Miky31694
    Rapporteren

Hoi Greyfondor, ik heb net zelf een hondje geadopteerd en ik herken me helemaal in je verhaal. Ik zou graag willen weten hoe het daarna is gegaan met je hond. Ik hoop dat je dit berichtje ziet.
    Alvast bedankt! 

Vertaald Frans
    Laurie713
    Laurie713 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Greyfondor,

Je zegt dat hij 3 maanden oud is en dat je hem al een maand en een paar dagen hebt, wat betekent dat hij nog geen 2 maanden oud was toen je hem kreeg. Ik ben absoluut geen expert, maar misschien komt het doordat hij te vroeg bij zijn moeder is weggehaald? Wat denken de andere forummers die de ervaring hebben die ik mis? :-)

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

* SPELEN is essentieel voor een goede hersenontwikkeling van alle jonge dieren op de wereld,

als je geen andere hond in huis hebt, is het jouw taak om heel veel tijd te besteden aan het spelen met je pup

alleen is hij niet degene die bepaalt waar, wanneer en hoe

Dus op de momenten dat hij je aandacht zo opeist zoals hij nu doet, negeer hem dan,

maar zodra hij weer rustig is, nodig hem dan op jouw beurt uit om te spelen: lekker stoeien, touwtrekken, een verstopt speeltje zoeken, enz.,

het is een echte BEHOEFTE

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

* Wat is van wie?

Ik herinner me nog een puppy die heel goed reageerde als ik zei "dat is van mij". Hij liet dan meteen los, maar dat was eigenlijk niet de beste methode.

Het beste kun je drie voorwerpen voor hem neerleggen die hij interessant vindt, waarbij één daarvan zijn eigen speeltje is. JIJ pakt dan bijvoorbeeld een kussen en zegt: "Van Marie!" (vul hier natuurlijk je eigen naam in). Bij het tweede voorwerp zeg je de naam van een ander gezinslid: "Van Paul!", en bij het derde voorwerp, zijn speeltje, zeg je: "Van Riri!" + "goed zo!" (gebruik hier natuurlijk de naam van je eigen hond).

Het idee is dat hij begint te begrijpen dat niet alles wat hij kan pakken automatisch van hem is, en dat hij in feite alleen recht heeft op de dingen die ook echt als "van hem" zijn aangewezen.

Als je een voorwerp moet terugpakken en hij laat niet los, maak je dan groot en loop met kleine, stampende pasjes op de pup af tot hij achteruit moet wijken tegen een muur. Zodra hij geen kant meer op kan, blijf je centimeter voor centimeter dichterbij komen tot hij opgeeft (in het begin kan dit even duren, maar je moet dit psychologische duel winnen). Houd het voorwerp daarna een aantal seconden tussen je voeten. Wat bij een hond tussen de poten ligt is van hem; door iets tussen je eigen voeten te houden, claim je het eigendom op een manier die hij begrijpt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!