Mijn hond verdedigt zich niet

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi 👋!

Ik heb een klein probleempje met Max, ik zal het even uitleggen:

Max is op het strand aangevallen door een andere hond en in plaats van zich te verdedigen, ging hij er vandoor! Dat irriteert me echt enorm, want ik zou mijn hond graag willen leren hoe hij zich moet verdedigen!!!!!! Hoe pak ik dat aan??? De laatste keer was ik met een vriendin en haar hond (hij heet Fox). Op een gegeven moment was er een hond met zijn baasje die de honden wilde laten 'kennismaken'. De hond van dat baasje begon tegen Max te grommen en Max (die losliep) vluchtte weg! Maar later kwam hij wel weer terug. Terwijl toen die andere hond tegen Fox gromde, verdedigde Fox zich wel door op zijn beurt tegen die andere hond te grommen.

Ik had graag gewild dat mijn hond zich ook wat 'dominanter' zou opstellen.

Waarom reageert hij niet als een hond gromt of hem aanvalt?

Bedankt 😊

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

45 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ooit werd Gally aangevallen door zo'n keffertje (echt zo van: ik grijp je en schud je door elkaar, gelukkig woog hij ongeveer hetzelfde en niet meer :/). Ik kende die hond een beetje en wist dat hij niet zo op andere honden gesteld was, maar met mensen was hij verder helemaal oké.

Ik heb dat hondje toen bij zijn heupen gepakt en opgetild (echt waar!). Hij hing daar als een zoutzak te bungelen totdat zijn baasje kwam aanrennen.

Dus ja, hoe je een gevecht stopt, dat verschilt echt per geval. Het hangt maar net af van het soort gevecht, het type hond...

Vertaald Frans
    L
    Lorna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wens het echt niemand toe om ooit getuige te zijn van een echte aanval... en net als Legacy denk ik dat wat je hebt gelezen of gehoord op zo'n moment niet veel helpt.

Volgens alle verhalen die ik hierover heb gehoord, handel je vooral op instinct.

Een echt veilige en voor iedereen toegankelijke methode om honden die in elkaar vastzitten te scheiden, bestaat simpelweg niet.

Het goede nieuws is dat het zeldzaam blijft en dat je meestal kunt voorkomen dat je je hond in een gevaarlijke situatie brengt door ontmoetingen en contacten goed te begeleiden.

Wat betreft ongewenste en zelfs vervelende contacten: toen ik alleen mijn teefje nog had, kon ik het me veroorloven om wat 'soepeler' te zijn tegenover mensen die zich tijdens het wandelen aan geen enkele regel houden (ze is een behoorlijk tolerante hond zolang ze niet echt wordt aangevallen, en ze reageert net zo min op een keffertje dat tekeergaat als op een ***** die uit een eikenboom valt).

Nu ik mijn herder heb, moet ik strenger zijn, want die kleine dingetjes die aan zijn kont plakken terwijl hij aan de lijn zit, daar is hij niet van gediend. En natuurlijk, wanneer een grote hond op een kleine reageert, zelfs op een kerngezonde en terechte manier, hoor je meteen angstkreten opstijgen ^^ lol

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is me opgevallen dat mensen tijdens groepswandelingen hun honden beter onder controle hebben dan bij toevallige ontmoetingen op straat. Gisteren nog in het bos: er kwam een chihuahua op ons af gerend, blaffend en wel. De eigenaren moesten lachen; tja, zo'n kleine chihuahua kan natuurlijk geen kwaad doen (al ken ik er eentje die een Staffie in zijn nek beet en bleef hangen, die Staffie was trouwens echt een lieverd). Ik kon er minder om lachen en ik twijfelde deze keer of ik Maya los zou laten, uit angst dat ze hem pijn zou doen, ook al zou ze zich alleen maar op een zachte manier verdedigen.

Ik liep door, maar hij bleef ons volgen. Hij verloor al zijn lef zodra hij oog in oog met Maya stond, en dat was maar goed ook. Eerlijk gezegd heb ik liever mensen die met hun chihuahua in hun armen wegrennen als ze ons passeren, dan mensen die ze laten uitvallen naar honden die veel groter zijn dan zijzelf.

In het heetst van de strijd heb je inderdaad geen tijd om over de een of andere methode na te denken, tenzij je echt gewend bent aan dit soort situaties.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Naar mijn idee vind je op internet vooral een hoop onzin.

Methodes waarbij ze je aanraden om een vinger in de anus van de hond te steken (echt waar) of hem bij zijn achterpoten op te tillen, zijn volgens mij op z'n minst nogal vergezocht.

Sowieso moet je in je achterhoofd houden dat als er een gevecht uitbreekt, een echte dan, je normaal gesproken helemaal geen tijd hebt om volgens een bepaalde methode te reageren.

Je haalt de honden uit elkaar en probeert de schade zo beperkt mogelijk te houden.

Uiteindelijk is het net als bij reddingswerk: je doet alles wat nodig is om te redden wat er te redden valt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi 👋

Bedankt voor jullie advies en de antwoorden

Mijn hond loopt altijd los (hij loopt netjes naast me zonder riem), maar in de stad doe ik hem wel aan de lijn

Ik ga ook op internet opzoeken hoe je een gevecht kunt stoppen

En nogmaals bedankt

Fijne dag allemaal

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Er zijn echt ontzettend veel mensen die hun hond totaal niet onder controle hebben... Alleen door grenzen te stellen en duidelijk te zijn, kun je een beetje respect afdwingen.

Zelf aarzel ik tegenwoordig niet meer om mijn punt duidelijk te maken.

Gisteren moest ik een mevrouw, die haar mopshond aan een flexilijn constant tegen het achterwerk van mijn aangelijnde grote honden liet aanplakken, vragen om haar hond bij zich te roepen. Ze leek enorm geshockeerd door mijn verzoek. Dat boeit me echt helemaal niks.

Mijn enige doelen: respect voor iedereen en veiligheid.

Als ze loslopen, laat ik mijn honden andere honden niet lastigvallen, en andersom ook niet. In mijn ogen moet iemand die zijn hond niet effectief kan manen om een ander met rust te laten, de hond in dat geval gewoon weer aanlijnen.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

De eerste gebeurtenis die je in je topic noemde, lijkt zo te zien niet echt op een "aanval".

Als een hond die van jou echt aanvalt, is je enige doel natuurlijk om ze zo snel mogelijk uit elkaar te halen, wat nog geen makkie is als de andere hond zich heeft vastgebeten.

Er worden op internet verschillende methodes genoemd om honden te scheiden die elkaar grijpen of flink door elkaar schudden, maar persoonlijk heb ik daar geen ervaring mee omdat mijn honden nooit bij zo'n aanval betrokken zijn geweest.

Gevechten wel, daar heb ik er genoeg van gezien, maar nooit met een ernstige beet of een hond die een andere hond door elkaar schudt en niet meer loslaat.

Voorkomen is beter dan genezen...

Je hond stelt zich onderdanig op om de agressie juist te sussen, wat blijkbaar werkt aangezien hij nog nooit echt gebeten is.

Je enige doel moet zijn om de rust en de veiligheid van je hond te bewaken. Als je hond zich niet prettig voelt bij een andere hond of wordt belaagd, moet jij die agressie stoppen.

Dat je hond zich onderdanig opstelt naar anderen is absoluut geen probleem, maar je hond moet wel gewoon rustig zijn eigen ding kunnen doen.

Als je in een park bent en een andere hond hem steeds blijft lastigvallen of al zijn bewegingen controleert, is het aan jou om in te grijpen en de rust te herstellen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, laten we zeggen dat het eigenlijk aan het baasje van de andere hond is om in te grijpen. Sommigen hebben een grote bek maar doen geen vlieg kwaad, terwijl anderen juist het tegenovergestelde doen.

Ik heb altijd tot het laatste moment gewacht en tot nu toe zijn er geen echt heftige gevechten geweest. Maar we hebben geluk gehad dat we relaxte honden tegenkwamen, misschien een beetje brommerig maar nooit echt vals of met de bedoeling om echt ruzie te zoeken.

Dus ze regelden het onderling. De baasjes roepen hun honden terug omdat ze ze kennen en het aan zien komen. Zelf haal ik Maya wel eens weg als het te druk wordt, maar dat is me het afgelopen jaar misschien twee keer gebeurd.

Als ze aan de lijn zit, laat ik haar los als er een loslopende hond op ons afstormt – ik ken haar tenslotte. Maar andere baasjes doen dat weer niet, het hangt echt van de hond af. Max is aardig, dus als je niet op de weg of op een gevaarlijke plek bent, kun je hem prima loslaten (of laat je hem al los? Ik lijn haar meestal weer aan als we mensen of andere honden tegenkomen).

Toen die van mij werd aangevallen door een Border, riep ik haar terug en kwam ze tussen mijn benen staan (dat is een trucje dat ik haar heb geleerd), zodat ze de controle over de situatie aan mij overlaat. Maar bij een echt valse hond loop je wel het risico om zelf gebeten te worden...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Bedankt voor jullie antwoorden.

Want ik vind het echt heel irritant als een hond naar mijn hond gromt.

Maar ik heb een vraag: hoe stop je een gevecht? Zo kan ik voorkomen dat mijn hond gewond raakt, want als een hond gromt, stelt de mijne zich ook vaak onderdanig op. Ik ben dan altijd bang dat die andere hond aanvalt omdat mijn hond niet wil opstaan. Dus wat kun je dan doen?

Ik herinner me een dag in het park dat een hond mijn hond wilde aanvallen. Mijn hond probeerde zich te verdedigen, maar dat lukte niet echt. Hij probeerde te bijten en liet zijn tanden zien (ook al was de andere hond veel kleiner). Maar die andere hond was duidelijk de baas.

Dus, hoe kun je op zo'n moment het beste reageren?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is soms echt verrassend hoe onze honden in bepaalde situaties reageren. Ik weet dat Maya liever de vrede bewaart en reactieve of agressieve honden ontwijkt. Maar als een hond haar echt blijft lastigvallen en ze er klaar mee is, dan laat ze dat heel duidelijk merken. En bij die drukke honden die tijdens het spelen de hele tijd lopen te blaffen? Dat boeit haar niks, ze speelt gewoon lekker mee.

Ze stopt echter wel met vriendelijk zijn als ze pijn wordt gedaan. Haar husky-vriendinnetje deed haar een keer pijn aan haar snuit terwijl ze juist laag ging liggen om de boel te sussen. Toen was de maat vol en kregen ze ruzie (zo'n korte confrontatie waarbij ze met de tanden tegen elkaar aan kletsen, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar het was niet echt gewelddadig). We hebben ze uit elkaar gehaald en zijn samen gaan wandelen. Na een paar minuten mokken gaf Maya haar een lik en begonnen ze weer samen te spelen.

Wat ik hiermee wil zeggen: dat een hond zich niet direct verdedigt, is niet per se een groot probleem of een teken van angst. Integendeel, hij vindt het wel best of wil gewoon geen gedoe. Dat betekent niet dat hij zich zomaar in de pan laat hakken. Ik zie het juist als iets positiefs; zo voorkom je dat je binnen een paar seconden midden in een hondengevecht staat en twee van die patsers uit elkaar moet halen 🤭

Max is nog jong, hij krijgt vanzelf meer zelfvertrouwen zonder dat hij meteen een grote vechtersbaas hoeft te worden. En anders moet jij je lieverd maar een handje helpen tegen die lastpakken.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 45

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!