Mijn hond verdedigt zich niet

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi 👋!

Ik heb een klein probleempje met Max, ik zal het even uitleggen:

Max is op het strand aangevallen door een andere hond en in plaats van zich te verdedigen, ging hij er vandoor! Dat irriteert me echt enorm, want ik zou mijn hond graag willen leren hoe hij zich moet verdedigen!!!!!! Hoe pak ik dat aan??? De laatste keer was ik met een vriendin en haar hond (hij heet Fox). Op een gegeven moment was er een hond met zijn baasje die de honden wilde laten 'kennismaken'. De hond van dat baasje begon tegen Max te grommen en Max (die losliep) vluchtte weg! Maar later kwam hij wel weer terug. Terwijl toen die andere hond tegen Fox gromde, verdedigde Fox zich wel door op zijn beurt tegen die andere hond te grommen.

Ik had graag gewild dat mijn hond zich ook wat 'dominanter' zou opstellen.

Waarom reageert hij niet als een hond gromt of hem aanvalt?

Bedankt 😊

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

45 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

In plaats van meteen op je teentjes getrapt te zijn, geef liever gewoon antwoord op mijn vraag. Ze hebben je tijdens je opleiding vast wel geleerd hoe je moet handelen en dat is nou net wat ik wil weten. Hoe pak je dat aan?

Ik heb verteld wat ik zelf doe. Maar hoe doen zij dat dan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"zoals ik haar ken" "afhankelijk van de hond" "ze gaat uit zichzelf tussen mijn benen staan om de situatie aan mij over te laten"

Weten jullie wel dat een ontmoeting aan een strakke lijn een gevecht kan uitlokken of de aangelijnde hond kan laten reageren? Heb je ook gezien dat mijn hond geen problemen zocht en de situatie wist te de-escaleren?

Het is wel zo fijn om ALLES te lezen voordat je op alle slakken zout gaat leggen.

Natuurlijk doe je dat niet met een reactieve hond, maar is dat het onderwerp? Nee, want Max is dat niet, en mijn hond ook niet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Volgens mij is "je hond loslaten" het slechtste advies dat je kunt geven en waarschijnlijk ook het advies met de grootste gevolgen voor de toekomst.

Je hond leert hier namelijk van alles van. Je bent bang. Je bent niet in staat om hem te beschermen. Hij moet het zelf maar uitzoeken en zichzelf verdedigen. Dat is dé perfecte cocktail om hem de volgende keer reactief of zelfs agressief te maken.

Zonder je zelfs af te vragen of die andere hond op je afstormt uit enthousiasme, om te spelen of uit agressie: voor mij is de juiste aanpak om er tussen te gaan staan om de situatie te kalmeren. Zelfs als het niet jouw eigen hond is, werkt een luid en duidelijk "stop" of "nee" bijna altijd.

@Dundeemaya,

nou, daar ben ik echt meer dan verbaasd over. Je zegt dat je een certificaat voor gevaarlijke honden hebt en ze leren je om de hond los te laten? Zeg me niet dat dat is wat ze je hebben bijgebracht!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Volgens mij vind je op internet vooral een hoop onzin. Methoden waarbij ze adviseren om een vinger in de anus van de hond te steken (echt waar!) of om hem bij zijn achterpoten op te tillen, zijn naar mijn mening op z'n minst nogal bizar. Hoe dan ook, je moet in je achterhoofd houden dat als er een gevecht uitbreekt, een écht gevecht, je normaal gesproken helemaal geen tijd hebt om volgens een bepaalde methode te reageren. Je haalt de honden uit elkaar en probeert de schade zo beperkt mogelijk te houden. Uiteindelijk is het net als bij reddingswerk: je doet wat nodig is om te redden wat er te redden valt.

Oh echt, bestaan er zulke methoden? Ik heb gelezen dat je een emmer koud water moet pakken en die over de hond moet gooien die jouw hond aanvalt.

Ik vind die methoden echt helemaal niks.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, geen risico, in ieder geval niet met een dog (ik heb het zelf een keer bij een Argentijnse dog moeten doen): de hond is niet lenig genoeg om zich helemaal om te draaien naar degene die hem bij z'n achterpoten optilt. En omdat hij op z'n voorpoten steunt, gebeurt die 'acrobatische draai' waar je het over hebt door de vaart van zijn eigen beweging naar achteren.

Maar goed, bij een leniger ras heb ik het niet geprobeerd en dat wil ik ook liever zo houden, lol

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Gros Toutoux was me net voor. Ik vind die metafoor van de chihuahua die zijn poot tegen je opbeurt wel goed. Dat is ook mijn idee: zo'n acrobatische omdraaiing gaat een stuk makkelijker met een bichon dan met een Bordeauxdog. Maar het risico om gebeten te worden... is precies hetzelfde.

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Mijn sullige Australische herder ontwijkt andere honden eigenlijk altijd als ze wat pittiger zijn dan hij.

Behalve als hij mij moet verdedigen, of een andere hond.

Hij laat mij de situaties altijd afhandelen, of hij laat mijn spaniel de politieagent uithangen en houdt zich dan netjes op de achtergrond. Op een paar uitzonderingen na dan. En weet je, het is echt veel fijner om een hond te hebben die nauwelijks reactief is dan eentje die juist overreactief is.

Vertaald Frans
    Docline
    Rapporteren

Til hem bij de achterpoten op, doe de hond net genoeg pijn zodat hij zich naar je toe omdraait, en maak van die beweging gebruik om hem meteen op zijn rug te leggen.

Ik hoop dat je dit nooit hoeft te gebruiken.

De belangrijkste regel is dat jij jezelf in een verdedigende positie moet brengen om je eigen hond te beschermen tegen een soortgenoot.

Vertaald Frans
    L
    Lorna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gelukkig heeft geen van hen haar gebeten in het heetst van de strijd.

Vertaald Frans
    L
    Lorna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ooit heeft een mormel Gally aangevallen (zo van: ik grijp je en schud je door elkaar, gelukkig woog hij niet meer dan zij :/). Ik kende die hond een beetje en wist dat hij niet van andere honden hield, maar wel helemaal oké was met mensen. Dus heb ik dat mormel bij z'n heupen gepakt en opgetild (echt waar). Hij hing daar als een zoutzak tot z'n baasje aan kwam rennen. Dus ja, hoe je een gevecht stopt, verschilt per geval. Dat hangt af van het soort gevecht, het type hond…

Dat hij "oké is met mensen" geeft trouwens geen enkele garantie. Ik ken verschillende mensen die door hun eigen hond zijn gebeten tijdens het uit elkaar halen. Dat is geen opzettelijke beet, die hond is op dat moment gewoon in een soort trance en hapt in het wilde weg.

Het meest indrukwekkende dat ik laatst heb gezien, was met Jacks. Twee Jacks bleven met hun kaken vastzitten aan een derde Jack. Het baasje van de aangevallen hond had de reflex om hem... op te tillen ^^

Waardoor ze daar ineens stond met een driedubbele Jack Russell in de lucht.

De drie honden hebben uiteindelijk aardig wat hechtingen gehad.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 45

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!