Mijn hond verdedigt zich niet

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi 👋!

Ik heb een klein probleempje met Max, ik zal het even uitleggen:

Max is op het strand aangevallen door een andere hond en in plaats van zich te verdedigen, ging hij er vandoor! Dat irriteert me echt enorm, want ik zou mijn hond graag willen leren hoe hij zich moet verdedigen!!!!!! Hoe pak ik dat aan??? De laatste keer was ik met een vriendin en haar hond (hij heet Fox). Op een gegeven moment was er een hond met zijn baasje die de honden wilde laten 'kennismaken'. De hond van dat baasje begon tegen Max te grommen en Max (die losliep) vluchtte weg! Maar later kwam hij wel weer terug. Terwijl toen die andere hond tegen Fox gromde, verdedigde Fox zich wel door op zijn beurt tegen die andere hond te grommen.

Ik had graag gewild dat mijn hond zich ook wat 'dominanter' zou opstellen.

Waarom reageert hij niet als een hond gromt of hem aanvalt?

Bedankt 😊

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

45 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoi @Mydogs, die van mij is dit weekend aangevallen door een oude teef die midden op straat voor een garage stond. Ik heb haar een flinke mep met de riem gegeven zodat ze hem met rust zou laten en toen liet ze los. Hij verdedigde zich wel, maar heeft dat rotbeest niet te pakken gekregen, jammer genoeg. Ze had het verdiend, sorry dat ik het zeg, en de eigenaresse verontschuldigde zich niet eens en lachte me alleen maar toe.... Sindsdien doe ik hem een halsband met studs om (geen prikhalsband hoor, dat zeg ik er even bij). Als zo'n debiele hond hem in zijn nek wil grijpen, verpest hij zijn eigen tanden maar. En vanmiddag na die aanval wéér een aanval van een andere oude teef. Ze stoof vol op die van mij af. Die vent riep zijn mormel nog wel, maar die trok zich niks aan van wat zijn baasje zei. Ik heb mijn ijzeren ketting gepakt en ze heeft een klap gekregen. Ze jankte en ging er vandoor met haar baasje die erachteraan rende lol. Bij deze aanval hoefde mijn hond zich niet te verdedigen omdat ik het snel heb opgelost. Eerst had ik alleen die idioten en nu moet ik hun honden er ook nog eens bij hebben, ik ben mijn stad echt spuugzat. Lang leve mijn ketting, ze vallen mijn hond niet meer aan zonder een klap van de ketting te krijgen.

Een halsband met studs

Nooit van gehoord

Kun je dat gewoon in een dierenwinkel kopen?

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Mydogs, die van mij is dit weekend aangevallen door een oude teef die voor een garage midden op straat stond. Ik heb haar een flinke mep met de riem gegeven zodat ze hem met rust zou laten en ze liet los. Hij verdedigde zichzelf maar heeft dat rotbeest niet te pakken gekregen, jammer genoeg, ze had het verdiend. Sorry dat ik het zeg, en de eigenaresse bood geen excuses aan maar stond me alleen maar een beetje uit te lachen... Sindsdien gebruik ik een halsband met studs (geen stekels, even voor de duidelijkheid), als zo'n achterlijke hond hem dan in zijn nek wil grijpen, sloopt hij zijn eigen tanden. En vanmiddag was het weer raak, wéér een aanval van een oude teef, ze stoof vol op die van mij af. Die vent riep zijn mormel wel terug, maar dat beest trok zich niks aan van wat zijn baasje zei. Ik heb mijn ijzeren ketting gepakt en ze kreeg een tik, ze jankte en ging er vandoor met haar baasje die erachteraan rende lol. Bij deze aanval hoefde mijn hond zichzelf niet te verdedigen omdat ik het snel heb opgelost. Eerst had ik alleen die idioten en nu moet ik hun honden er ook nog bij hebben, ik ben mijn stad echt spuugzat. Dankzij mijn ketting vallen ze mijn hond niet meer aan zonder een klap van de ketting te krijgen.

pff...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi @Mydogs, die van mij is afgelopen weekend aangevallen door een oude teef die midden op straat voor een garage stond. Ik heb haar een flinke mep met de riem gegeven zodat ze hem met rust zou laten en toen liet ze gelukkig los. Hij verdedigde zich wel, maar heeft dat rotbeest jammer genoeg niet te pakken gekregen. Ze had het verdiend, sorry dat ik het zo zeg, en die eigenares verontschuldigde zich niet eens en lachte me alleen maar een beetje toe... Sindsdien doe ik hem een halsband met noppen om (geen stekels, dat wil ik wel even benadrukken). Als die debiele hond hem dan in zijn nek wil grijpen, sloopt hij zijn eigen tanden maar. En vanmiddag was het na die vorige aanval wéér raak, alweer een aanval van een oude teef. Ze vloog vol op die van mij af. Die vent riep zijn mormel wel terug, maar dat beest trok zich totaal niets aan van wat zijn baasje zei. Ik heb mijn ijzeren ketting gepakt en ze heeft een flinke tik gehad. Ze jankte en ging er vandoor met haar baasje die erachteraan rende lol. Bij deze aanval hoefde mijn hond zichzelf niet te verdedigen, omdat ik het snel heb afgehandeld.

Eerst had ik alleen die idioten en nu moet ik hun honden er ook nog bij nemen, ik ben mijn stad echt spuugzat.

Dankzij mijn ketting vallen ze mijn hond niet meer aan zonder een klap van de ketting te krijgen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, vandaag (vanochtend) op het strand kwam er een hond zonder baasje op ons af. De hond had een halsband en een vlooienband om, dus ik dacht dat het baasje wel in de buurt zou zijn en dat ik me geen zorgen hoefde te maken... Ze hebben ongeveer 10 minuten gespeeld, maar ineens daagde mijn hond hem uit om te spelen (dat was nogal lomp) en ik denk dat die andere er genoeg van had. Ineens liet hij zijn tanden zien (hij stond op het punt om aan te vallen) en om mijn hond te verdedigen riep ik "nee" en toen ging hij weg.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Toen mijn hond werd aangevallen, kon ik ze uit elkaar halen door hard tegen die andere hond te schreeuwen.

Odin was aangelijnd en draaide om me heen, en die andere deed hetzelfde. Op een gegeven moment stond ik tussen hen in, met mijn hond achter me. Ik hief mijn arm toen hoog op en schreeuwde keihard "WEGWEZEN!" tegen die andere hond. Hij draaide zich toen om en ging terug naar waar hij vandaan kwam.

Maar goed, het hangt natuurlijk van de situatie af; je handelt naar het moment en doet wat je kunt. Er is geen handleiding voor het beëindigen van een hondengevecht.

Soms is het misschien beter om te anticiperen. Ik heb weleens een hond weggestuurd die op volle vaart aan kwam stormen zonder dat het baasje in de buurt was. Soms hoor ik de eigenaren in het bos op een ander pad, ver uit het zicht, en dan komt die hond ineens aangerend. Dan stuur ik hem direct weg.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp echt niet wat er nou zo frustrerend aan is om een hond te hebben die een gevecht uit de weg gaat, of zelfs een onderdanige hond.

Odin werd aangevallen door een hond die met ontblote tanden op hem af kwam stormen. Ik was supertrots op hem dat hij wegvluchtte door om me heen te draaien (we waren in de stad en hij was aangelijnd). Ik heb dat veel liever dan dat hij van zich afbijt! Zeker met zijn postuur; als hij zich verdedigt, gaat hij echt brokken maken.

En precies hetzelfde bij teckels: Odin maakt zich klein, hij is niet de baas. En dat is helemaal prima zo.

Hij is nu 3,5 jaar oud en ik heb hem pas één keer echt "boos" gezien in de verdedigingsmodus. Nou, ik heb echt liever dat hij vlucht 😅

Trouwens, die ene keer dat hij boos werd, was het om "zijn" teckels te beschermen tegen de hond van de buren. Er was geen echt gevaar, want die ander zat achter het hek, maar Odin dacht van wel. En je moet echt niet aan zijn teckels komen; mijn grote goedzak verandert dan in een machine, echt indrukwekkend!

Vertaald Frans
    Munch
    Munch Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In mijn ogen is een hond die lekker in zijn vel zit en sociaal vaardig is, een hond die onnodig geweld uit de weg gaat.

Tot een paar dagen geleden was ik ervan overtuigd dat mijn hond een eeuwige onderdanige was.

Zodra een hond, hoe klein ook, agressief gedrag vertoonde, smeerde Phô hem met zijn staart tussen zijn benen en alle mogelijke kalmerende signalen.

Best frustrerend voor mij; ik dacht dat het niet per se goed voor hem was dat hij niet voor zichzelf kon opkomen.

Maar ik maakte me er verder niet al te druk om... het is een grote bulldog die al met zoveel vooroordelen te maken krijgt, dat het diep vanbinnen eigenlijk wel 'fijn' is om te weten dat hij nooit over de schreef zou gaan! ^^

Dan maar een 'slachtoffertje'!

En toen, een paar dagen geleden, werd hij gemeen en agressief aangevallen door een terriër. In het begin vluchtte Phô en liet hij zien dat hij niet wilde vechten. Hij probeerde met signalen duidelijk te maken dat het nergens voor nodig was, maar die andere wilde juist de strijd aangaan!

Op een gegeven moment was Phô het zat en voor het eerst liet hij in een fractie van een seconde zien wie hij was, net genoeg om de ander duidelijk te maken dat hij niet over zich heen liet lopen en dat het afgelopen was met dat gezeik!

Kortom, ik geloof nu dat veel 'onderdanige' honden gewoon meer verstand hebben dan andere. Het zijn relaxte honden die gespannen situaties beter kunnen inschatten en aanvoelen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Op een pad dat ik niet ken, moeten mijn honden (die loslopen) achter me blijven. (Terwijl ze bij een vertrouwde wandeling gerust 10 of 15 meter voor me uit mogen lopen, omdat ik weet dat er geen nare verrassingen zullen zijn.)

Ik roep ze terug als ik een vreemde hond zie. Meestal stop ik dan even en ga ik in de berm staan; de honden weten dat ze in die positie achter me of strak naast me moeten blijven. Je kunt het beste even een paar seconden wachten nadat er een hond is gepasseerd voordat je weer verderloopt. Het is me een keer overkomen: ik ging netjes aan de kant met mijn honden om andere wandelaars met hun honden door te laten. Ze keken niet eens naar ons om. Ik dacht dat ik weer verder kon lopen en hup!, een van die twee honden – die ons totaal niet hadden opgemerkt – draait zich om en vliegt ineens op een van mijn honden af. Die had ik op dat moment echt even niet aan zien komen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn goedzak van een Australische herder ontwijkt andere honden altijd als ze wat meer pit hebben dan hij. Behalve wanneer hij mij of een andere hond moet verdedigen. Hij laat mij de situaties altijd oplossen, of hij laat mijn spaniel voor politieagent spelen terwijl hij zich er netjes buiten houdt. Uitzonderingen daargelaten. En je weet, het is een stuk fijner om een hond te hebben die nauwelijks reactief is dan eentje die dat juist te veel is.

Ja, het is echt waar dat het fijner is om een niet-reactieve hond te hebben dan een reactieve hond.

Ik ben het er helemaal mee eens.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Naar mijn mening is 'je hond loslaten' het slechtste advies dat je kunt geven en waarschijnlijk degene die later de meeste gevolgen zal hebben. Je hond leert namelijk een heleboel: je bent bang en je bent niet in staat om hem te beschermen. Hij moet het dus zelf maar uitzoeken. Dat is de perfecte cocktail om hem de volgende keer reactief of zelfs agressief te maken. Zonder me zelfs af te vragen of die andere hond op je af stormt uit enthousiasme, spel of agressie; voor mij is de juiste houding om er simpelweg tussen te gaan staan om de situatie te kalmeren. Zelfs als het niet jouw hond is, werkt een luid en duidelijk 'stop' of 'nee' bijna altijd. @Dundeemaya, ik ben echt meer dan verbaasd. Je zegt dat je een certificaat voor gevaarlijke honden hebt en ze leren je om de hond los te laten? Zeg me niet dat dat is wat ze je daar geleerd hebben!

Oké bedankt, maar ik dacht juist dat je hond loslaten hem meer vrijheid gaf en dat dat beter voor hem was.

Dat is ook de reden dat ik hem heb geleerd om los te lopen en dat ik hem heb leren hierkomen.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 45

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!