Mand vernielen

O
Oel_66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben de trotse baas van een klein golden retrievertje van precies 6 maanden. Het is een schatje van een teef, heel gehoorzaam, speels en boordevol energie. Alleen loop ik tegen een probleem aan.

Hoewel ze in huis nog nooit iets heeft vernield, lukt het me maar niet om een mand te vinden die bij haar past, want dat lijkt haar uitlaatklep te zijn. Ik leg het even uit:

Eerste mand: een vrij kleine, goed gevulde puppymand. Die hield het een maand vol voordat ze hem begon te slopen en het schuim erbinnen op te eten. Oké, ze was een puppy aan het tandwisselen, dus ik heb hem vervangen door een groot kussen. Dat hield het drie dagen vol voordat ze het schuim er weer uit begon te trekken. Daarna ben ik overgestapt op fleecedekens. Maar die pikt ze aan de randen aan, en als ze haar behoefte doet trek ik de draden van de deken eruit... Dus toen maar een harde plastic mand geprobeerd, maar daar gaat ze niet in liggen omdat er niets zachts in zit.

Ze mag niet op de bank, wat ze keurig respecteert, maar daardoor heb ik wel het gevoel dat ze nergens fatsoenlijk kan slapen en gewoon op de koude vloer belandt.

Hebben jullie dit ook meegemaakt (ik ga ervan uit van wel 😄) en tot welke leeftijd duurt dit eigenlijk? Of kunnen jullie me een onverwoestbaar slaapplekje aanraden?

Alvast bedankt!

Mand vernielen

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • O
    Oel_66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga het meenemen en proberen DE oplossing te vinden. Het idee van een opofferingsmandje vind ik leuk, maar het probleem is dat mevrouw de stof niet alleen kapotscheurt, ze lijkt het ook echt lekker te vinden om het op te eten! :( En dat komt dan weer in haar ontlasting terecht, niet echt ideaal dus... We zullen zien of het na verloop van tijd beter gaat, in de tussentijd blijf ik gewoon 'nee' zeggen als ik haar op heterdaad betrap.
    Vertaald Frans
    Jenijen
    Jenijen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Met onze golden Blue hadden we in het begin niet precies hetzelfde probleem, maar het leek er wel een beetje op.

Bij ons gebruikte hij zijn mand namelijk als toilet. Dus plassen en zelfs een keertje poepen in de mand.

We hadden ook verschillende varianten geprobeerd voordat we het opgaven, omdat hij toch steeds op de kale vloer sliep.

Bij ons is het uiteindelijk met de tijd vanzelf overgegaan. Zo'n 2-3 maanden geleden, hij was toen ongeveer 18 maanden oud, merkten we in een hotel dat hij op een kleedje sliep. We hebben daarom nu een dekentje voor hem gekocht en daar ligt hij graag op, ook al blijft hij meestal gewoon op de grond slapen.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor onze retrievers geldt hetzelfde advies: een oud, dubbelgevouwen dekbed dat je opoffert... het duurt even voordat ze echt "rustig" worden.

En dan trainen (op "Nee! Afblijven") en ruilen voor iets beters om op te kluiven of iets om mee te spelen... van die stevige touwen met knopen erin...

Met een Golden of een Lab moet je echt geen rieten mand nemen ^^ dat scheelt je weer een ritje naar de dierenarts...

Een babymatrasje (goed ingepakt met een hoeslaken, en dan nog een dekbed eromheen of een oud velours gordijn, dikke stof...)

Daarnaast heb je nog het symbolische zweepje voor als ze stout zijn, of een theedoek als afschrikmiddel. Het is puur bedoeld voor die droge "knal", naast of op de spullen waar ze niet op mogen kluiven... ^^ natuurlijk samen met een duidelijke "NEE".

Oxane, een Labrador van ruim 2 jaar, inmiddels bijna geen sloper meer en al helemaal geen "raptor" meer voor ons als baasjes (happen), kent het woord "zweepje" maar al te goed.

Alleen al het neerleggen van dat ding op een voorwerp geeft aan dat het verboden is.

De verleidelijke kussentjes met reliëf zijn zo gelukkig gespaard gebleven...

😌

😉 Oxane Lab gooit haar matras nog steeds wel eens ondersteboven om te spelen... 's avonds is dat haar manier om even stoom af te blazen. Dan gaat ze helemaal los met van die knorgeluidjes die lijken op haar "Knor Knor Meneer Varken"-speeltje...

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Flip ik heb niet gezegd dat kauwbotten nutteloos zijn, natuurlijk niet. Het is zelfs belangrijk voor het onderhoud van het gebit.

Maar als een hond zin heeft om stof te verscheuren, denk ik niet dat hij tevreden is met een ruil van stof naar bot. Mijn hond in ieder geval: als hij zin heeft om stof kapot te scheuren, dan wil hij ook echt stof! Als ik dat natte lapje wil inruilen voor een bot... dan pakt hij het niet eens aan. Ruil ik het lapje voor een stuk stof dat hij wél mag hebben, dan werkt het wel. Dan pakt hij het en vermaakt hij zich prima met het verscheuren van de stof.

Misschien had ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd.

Het is net als bij ons: als je superveel zin hebt in aardbeientaart en je krijgt in plaats daarvan biefstuk met friet aangeboden. Nou, ook al hou je van biefstuk met friet, dan hoef je het op dat moment niet. Je wilt die aardbeientaart!

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Mel,

Ja, die van mij is ook dol op stofjes. Hij verscheurt echt alles wat hij te pakken krijgt. Daarom heeft hij er ook altijd eentje voor zichzelf + een knuffel, naast zijn touwen en andere speeltjes. Maar van botten zijn ze pas echt even zoet, en er gaat niets boven een lekkere kauwsessie om te ontspannen. Meestal doen ze daarna meteen een dutje. Dus die botten helpen zeker om ze lekker bezig te houden en eventuele verveling te voorkomen. Bovendien is kauwen sowieso een basisbehoefte waar ze aan moeten toekomen ;)

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee hoor Rose, dat gaat niet altijd over met de jaren ;)

Een vriend van me had een labrador-kruising die bijna tot het einde toe alles sloopte. De plastic manden werden aangevroten, dekens werden kapotgescheurd, kussens, noem maar op...

Bij hem thuis had de hond een eigen fauteuil – in de loop der tijd flink aangevreten – en een plastic mand met een deken (die ging ook mee op vakantie als ik op hem paste).

Ik zou, zoals anderen ook al zeiden, kiezen voor een 'offer-mand'. En dan moet je haar op heterdaad betrappen: "Nee, de mand mag niet!" en haar dan iets anders geven om te slopen. Maar als ze het juist leuk vindt om stof te verscheuren, weet ik niet of een kluif nou zo interessant voor haar is. Geef haar dan liever een oud laken dat ze wél kapot mag scheuren.

Mijn hond vindt het ook heerlijk om stof te verscheuren, dat gaat bij hem met vlagen. Hij heeft een kleedje dat hij kapot mag maken en wat oude lappen stof. Dat werkt bij mijn hond hartstikke goed; als hij iets pakt wat niet mag, zoals een kwijldoek (een theedoek om hem af te vegen), dan zeg ik: "Nee, dat is niet de bedoeling" en geef ik hem iets wat hij wél mag slopen. Tot nu toe heeft hij nog nooit iets gesloopt wat niet mocht.

Daarbij ben ik ook altijd thuis, dus dat maakt het makkelijker om hem in de gaten te houden. Ik kan hem elke keer direct corrigeren en 'nee' zeggen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Matrassen van het merk Kong... ze schijnen onverwoestbaar te zijn, maar ik heb ze zelf niet getest.

Hier zijn er ook al een paar matrassen gesneuveld, dus nu hebben we plaids/kleedjes waar ze nog steeds graag 5 minuutjes op kluift of ze gewoon mee sleept ^^

Ik heb het advies van Docline van het forum opgevolgd: een eenpersoonsmatras. Met een laken erover. Het neemt wat ruimte in beslag, maar het is supercomfortabel en ze maakt het niet kapot.

Het wordt vanzelf minder naarmate ze ouder worden, dus nog even geduld. Dan kun je wat opzij leggen voor een mooie mand voor later 👍

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Heeft ze kauwbotten? Kluifjes kunnen voor een hoop afleiding zorgen. Is dat niet het geval, dan raad ik je aan om dit bericht met informatie over botten even te bekijken.

https://wamiz.com/chiens/berger-d-anatolie-26/forum/chien-qui-pleure-souvent-102528.html

Trouwens, ook al heeft het veel met de leeftijd te maken en doen ze dit als ze klein zijn bijna allemaal wel, je moet haar echt duidelijk maken dat haar mand, zitzak enz. niet zijn om op te eten. Anders groeit ze op met het idee dat dit heel normaal is. Gebruik het principe van 'nee' zeggen als je haar op heterdaad betrapt. Ruil het ook om voor een ander lapje stof of een speeltje.

In de tussentijd kun je, een beetje volgens hetzelfde principe als Balista, wat oude lakens of iets dergelijks neerleggen om een extra laagje te maken. Voor die van mij had ik een klein dekbedje neergelegd dat ik in een oud laken had gewikkeld, dat aan alle kanten onder de plastic mand was ingestopt. Hij heeft een paar weken aan het laken gezeten, maar kwam bijna nooit bij het dekbed uit. Zo heeft de tijd z'n werk kunnen doen ;)

Vertaald Frans
    Balista
    Balista Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een Labrador van 14 maanden die dat ook nog steeds doet (geen idee of je dat geruststelt). Zoals Lorna al zegt: zodra er ergens een klein stukje schuimrubber uitsteekt, knapt er iets in haar kop 😏

Gelukkig blijft ze wel van de banken en fauteuils af (ze mag daar trouwens ook niet op). Maar een los kussen dat ergens rondslingert, is niet lang meer gevuld als zij erbij kan.

Daarom slaapt ze nu in een grote plastic mand met twee oude gordijnen op de bodem (die ze trouwens de hele tijd overal mee naartoe sleept, de eigenwijze drol). Ze lijkt er totaal geen last van te hebben.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal niets geks aan hoor. De energie van die jonge honden is gewoon wat onstuimiger dan die van volwassenen, dus ze zijn beweeglijker, zitten overal aan en trekken aan alles wat uitsteekt ;-)

En als ze na al dat getrek de Heilige Graal bereiken (het schuimrubber), tja, dan maken ze de klus natuurlijk in stijl af ^^ lol

Dit is iets wat vanzelf wel overgaat naarmate je hond wat rustiger wordt.

Geef haar in de tussentijd gewoon een oud plaid, dat is prima!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!