Hond vangt vogels

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, mijn golden retriever blijft maar jonge vogeltjes vangen en ze voor de lol doodmaken. Ik vind dit zelf echt vreselijk en helemaal niet grappig. Ik weet niet goed wat ik kan doen om dit te voorkomen. Ik heb al gezocht naar waar die vogeltjes vandaan komen, maar ik kan de nestjes niet vinden. Als iemand tips of oplossingen heeft, dan hoor ik het heel graag!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik ben een groot deel van de lente bezig met het redden van jonge vogeltjes die uit de nesten vallen in mijn tuin en die van de directe buren.

Ik heb Mia geadopteerd toen ze 5 maanden oud was en ik heb haar meteen geleerd dat "vogeltjes vriendjes zijn". Als honden heel jong getraind worden, kunnen ze leren om niet te jagen. Een voorbeeldje: een merel knalde een keer keihard met zijn kop tegen een van mijn schuifpuien. Tegen de tijd dat ik erheen rende en de deur opendeed, stond Mia al over het vogeltje gebogen en was ze zijn kopje fanatiek aan het aflikken. Dat moet dat arme beestje wel helemaal getraumatiseerd hebben! Met Mia heb ik totaal geen problemen; ze bijt zelfs geen gewond dier dat een uur lang onder haar neus ligt.

Daarna heb ik Naïs geadopteerd... zelfde opvoeding, ik heb alles precies hetzelfde gedaan... maar dat werkte voor geen meter! Ze jaagt op elk dier met haren, veren of stekels dat haar pad kruist. Of dat nou in de tuin is of tijdens het wandelen.

Mijn conclusie is dat, afhankelijk van het karakter van de hond en hoe sterk het oerinstinct nog aanwezig is, de opvoeding niet altijd het sterkst is. Toch lukt het me steeds beter om Naïs, die nu een jaar oud is, onder controle te houden. Hoewel ze het niet kan laten om er soms "opaf te vliegen", stopt ze meteen als ik erbij ben en "nee" zeg.

Mijn advies is dan ook om te werken met positieve bekrachtiging, door het gedrag te belonen wanneer ze de actie staakt. Alleen moet je daarvoor wel precies op het moment van de aanval erbij zijn om direct te kunnen reageren, moet de hond goed naar commando's luisteren... en moet het instinct te sturen zijn.

Kortom, wonderen bestaan niet, maar ik zou het zeker proberen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien een hertengewei?

Volgens mij zal een hertengewei hem ook niet echt boeien

Vogels bewegen, dat is veel interessanter voor hem

Dat is het jachtinstinct!!!!

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De vogel blijft helaas een "speeltje" voor je hond. Je moet iets zien te vinden wat hij nóg leuker vindt om zo zijn aandacht af te leiden! En als dat niet lukt, straf hem dan niet; het hoort nu eenmaal bij zijn instinct, net zoals een kat (zelfs als die goed te eten krijgt) dol is op het jagen op muizen, spitsmuizen, veldmuizen, enz....

Nou, hij heeft een mergpijp waar hij niet bij weg te slaan was voordat hij vogels begon te doden. Het probleem is dat niets hem meer lijkt te interesseren dan die jonge vogeltjes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

In welke situaties vindt hij ze? Tijdens zijn wandelingen?

Hij vindt ze in de tuin.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Die vogel blijft helaas een 'speeltje' voor je hond. Je moet iets zien te vinden wat hij nog leuker vindt om zo zijn aandacht af te leiden! En als het je niet lukt, word dan niet boos op hem; het hoort simpelweg bij zijn instinct. Dat zie je ook bij katten: zelfs als ze goed te eten krijgen, vinden ze het heerlijk om op muizen, spitsmuizen, veldmuizen enzovoort te jagen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, dit is lastig omdat het instinctief gedrag blijft, het is en blijft een hond...

Je moet hem niet op zijn kop geven, want hij doet dit niet uit 'valsheid'...

Je kunt hem leren om iets los te laten op commando, met een beloning en complimentjes alsof het een 'trucje' is, of je kunt hem afleiden met een speeltje waar hij achteraan kan 'jagen' enz.

Honden hebben vaak speeltjes die piepen als ze erop kauwen...

Voor hem is dit precies hetzelfde...

Ook al is het vogeltje het er niet mee eens ;)

Kortom, ik denk niet dat je hem moet straffen, dat zou hij echt niet begrijpen.

Vertaald Frans
    Quiz
    Quiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In wat voor situaties vindt hij ze? Tijdens zijn wandelingen?

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!