Halsband of tuigje voor een puppy van 3 maanden

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi! Ik wilde graag weten of een tuigje 'zachter' is voor een puppy dan een halsband. Olympe trekt namelijk een beetje aan de riem en ze is nog volop bezig met leren om netjes aan de voet te lopen. Ik ben bang dat ik haar nek pijn doe wanneer ze weigert mee te lopen. Op dit moment roep ik haar als ze trekt en zeg ik dat ze moet gaan liggen of moet gaan zitten en blijven, maar als ze niet luistert, weet ik nooit zo goed hoe ik moet reageren en trek ik een beetje aan de riem. Kan dit haar pijn doen????

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Alles is wel gezegd, een halsband is veel geschikter. En vergeet niet: om te trekken moet je met z’n tweeën zijn.

Het is aan jou om de techniek te vinden die werkt voor jouw hond.

Laat je haar alleen uit? Als je andere honden netjes meelopen, zou ze het sneller moeten leren door het gedrag af te kijken. Misschien samen met de oudste, die is vast een stuk rustiger.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

En gebruik in het begin een vaste riem van minder dan 2 meter. Afhankelijk van de grootte en de kracht van de hond, eentje van stof of leer.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Jean-yves Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, ik ben het ermee eens, een halsband heeft de voorkeur boven een tuigje en een rollijn kun je beter niet gebruiken. Als je haar terugroept wanneer ze trekt, beloon haar dan, maar overdrijf het niet zodat ze niet te druk wordt. En beloon haar vooral vóórdat je haar vraagt om te gaan zitten of liggen. Want als je haar pas beloont nadat je hebt gezegd dat ze moet gaan zitten, dan beloon je het 'zitten' en niet het feit dat ze is teruggekomen en gestopt is met trekken.

Bij de ene hond gaat het sneller dan bij de andere, maar geduld loont uiteindelijk altijd. Bij mij duurde het bijna een jaar voordat ze rustig in mijn tempo meeliep, en heel af en toe valt ze nog wel eens terug in haar oude gedrag. Maar goed, tegenwoordig komt ze zodra de lijn strak komt te staan meteen als een speer weer naast me lopen, zonder dat ik ook maar iets hoef te zeggen.

Het is ook beter om haar altijd aan dezelfde kant te houden en terug te laten komen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een tuigje kun je beter vermijden, en dan vooral bij puppy's. Als het niet goed zit, kan het namelijk zorgen voor een vergroeiing bij de ellebogen (ellebogen die van het lichaam afstaan, waardoor de manier van lopen verandert). Daarnaast zijn tuigjes, zoals Docline al aangaf, eigenlijk bedoeld voor werk of sport. Behalve bij honden met een gevoelige luchtpijp (zoals bij Sirius), zijn ze verder overbodig.

Leren aan de lijn lopen vraagt om geduld en een consequente aanpak. Als de hond weigert mee te lopen, kun je voor hem gaan zitten (door je knieën gaan) met de lijn net niet strak, en hem enthousiast uitnodigen om je te volgen. Puppy's reageren hier meestal heel goed op. In je handen klappen, enthousiaste geluidjes maken (ook al sta je voor de voorbijgangers voor gek lol) zorgt er al snel voor dat ze hun baasje volgen.

Voor een pup die trekt, is de methode van Docline weliswaar een proces van de lange adem, maar wel heel effectief. Het is een vriendelijke methode en het leert de pup om zich op zijn baasje te concentreren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Leren wandelen aan de lijn begint gewoon met een simpele halsband en een standaard riem (gebruik vooral geen rollijn).

Het is een stukje opvoeding waar je echt even de tijd voor moet nemen. Docline heeft de basis al uitgelegd.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een tuigje is er juist voor gemaakt OM te trekken

Wat elke hond zo snel mogelijk moet begrijpen, is dat hij het verschil moet leren tussen 2 manieren van wandelen =

vrij (of aan een lange lijn) waarbij hij alles mag besnuffelen wat hij wil / netjes volgen waarbij hij zich moet aanpassen aan jouw tempo en niet met zijn neus over de grond mag slepen

Het beste contact tussen hond en baasje krijg je met een gewone riem, of een jachtlijn als je weet hoe je die moet vasthouden

De riem moet verticaal, slap en kort gehouden worden

In het begin beloon je elke goede positie

Blijf zo stil staan als een standbeeld als de positie naast je niet goed is

Netjes aan de lijn lopen leer je in korte, regelmatige sessies

Maar daarvóór moet je hond al hebben geleerd om altijd jouw benen te volgen door middel van de juiste spelletjes

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!