Grote dip sinds zijn komst

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Nieuw op het forum en ik weet echt niet meer wat ik moet doen, dus ik wend me tot jullie in de hoop wat antwoorden te vinden.

Het zit zo: afgelopen zaterdagochtend zijn mijn vriendin en ik naar een puppyshow geweest en we zijn naar huis gegaan met een kleine pluizenbol van 2 maanden oud, een Golden Retriever.

Nadat we met de fokster hadden gepraat over onze twijfels over het houden van zo'n ras in een appartement, verzekerde ze ons dat dit totaal geen probleem was.

We hebben dus alles gekocht wat hij nodig heeft voor zijn welzijn: een stoffen bench in de woonkamer met een mandje en een groot kussen erin, voerbakjes, speeltjes, een riem, een halsband, enz. De hele reutemeteut, zeg maar.

Sinds zondag hebben we hem al kunnen leren dat hij zijn behoefte buiten moet doen (we hebben een heel klein privétuintje). 's Nachts doet hij soms nog wel een klein plasje, maar dat is niet zo erg.

Met de riem en de halsband heeft hij het heel moeilijk (hij is nukkig en blijft stokstijf staan, maar langzaamaan begint hij het te accepteren).

Maar sinds zijn komst heb ik het gevoel dat ik een fout heb gemaakt door hem te adopteren. Ik voel me helemaal niet goed, terwijl ik dol op dieren ben.

Gedachten zoals hem terugbrengen naar de fokster of hem doorverkopen spoken door mijn hoofd, ondanks mezelf. En ik voel me er schuldig over.

Misschien komt het door de verandering in de balans in ons leven.

Mijn vriendin is voorlopig niet meer naar de theorielessen voor haar rijbewijs gegaan, hoewel ze gaat proberen om een uurtje te gaan en hem alleen te laten, maar ik zie de bui al hangen.

Het idee om me in te schrijven bij een sportclub zit er ook niet meer in. Ik heb het gevoel dat we helemaal geen tijd meer hebben voor onszelf.

's Nachts en 's ochtends huilt en jankt hij de boel bij elkaar als we hem in de woonkamer laten slapen. Ik heb geprobeerd een warme kruik bij hem te leggen om de warmte van zijn broertjes en zusjes na te bootsen, maar niets helpt.

Als ik dan na 15 minuten eindelijk naar hem toe ga (om 1 uur 's nachts... de buren zullen wel balen), is hij hartstikke blij en stormt hij op me af om niet meer van mijn zijde te wijken, of hij volgt me overal op de voet als ik me verplaats.

Het doet me pijn om hem weer in zijn bench te doen en hem te zeggen dat hij moet blijven, om hem vervolgens weer te horen huilen zodra de deur dicht is.

Ik zou hem het liefst bij ons nemen om hem te troosten, maar ik weet dat als ik toegeef, het gedaan is met de opvoeding.

Ik vind het moeilijk om streng voor hem te zijn, om "nee" te zeggen als hij helemaal hyper is, zelfs als hij iets stouts doet. Achteraf voel ik me schuldig omdat hij me uiteindelijk toch weer vertedert.

Maar ik voel me gewoon ellendig...

Zaterdagochtend gaan we met hem naar een puppycursus in de hoop veel te leren.

Wat moet ik doen? Kunnen jullie me alsjeblieft wat advies geven?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

220 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Je hebt waarschijnlijk de reportage van vrijdagavond op France 2 niet gezien, waarin fokkers aan het woord waren tijdens beurzen.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Er waren fokkers uit verschillende regio's.

Puppybeurzen in een bepaalde regio heb je niet elke zondag. Soms kan het meer dan lastig zijn, of zelfs onmogelijk, om bij ze langs te gaan of om mensen op locatie te ontvangen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

P'titefleur, je zegt: "Maar die plasjes en poepjes zijn heel normaal op die leeftijd, wat had je dan verwacht....

Je geeft het na vier dagen al op...."

Ik denk er precies zo over!

Het is net alsof je van een menselijke baby van 9 maanden vraagt of die zijn blaas en sluitspieren al onder controle kan houden!!!!!!!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Gezien de hoeveelheid info en de begeleiding die ik kreeg, was ze echt wel serieus.

Fokkers die op beurzen staan, zijn meestal mensen die actief meedoen aan shows en wedstrijden, dus met stamboom, erkenning, enzovoort...

Ik heb een vriend in Frankrijk (regio 77) die Jack Russells fokt en aan shows meedoet. Hij ontvangt de toekomstige baasjes natuurlijk gewoon bij hem thuis, maar dat houdt hem niet tegen om ook op beurzen te staan.

Je moet ook niet te extreem denken; op die beurzen zijn het heus niet allemaal maffiosi die honden uit Rusland importeren...

Binnenkort vertellen ze op tv nog dat alle schoenen van koalavel zijn gemaakt en loopt iedereen ineens op slippers...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kel-Morian, je zegt: "Llaura, de puppybeurs die we bezocht hebben, toonde alleen professionele fokkers. Ze hadden allemaal een goede opvolging voor hun pups en op 2 of 3 na hadden ze allemaal een stamboom.

Ik denk dat dit voor goede fokkers een van de beste manieren is om naamsbekendheid te krijgen."

Ja, het is een goede manier om jezelf als fokker op de kaart te zetten, ik heb zelf ook op zulke beurzen gestaan, maar geen enkele serieuze fokker verkoopt ter plekke een pup of kitten.

Hij hoort je bij hem thuis te ontvangen; dat is een van de belangrijkste bewijzen dat hij serieus te werk gaat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Leati, je zegt: "Je zegt dat je geen tijd meer hebt, maar weet je, daar had je van tevoren over na moeten denken.."

Nou inderdaad, ik ben het helemaal met je eens. Ik ben echt geshockeerd dat iemand er al na drie dagen 'achter komt' dat het niet gaat werken omdat het verzorgen van een pup nou eenmaal tijd kost!

Maar echt, een dier in huis nemen en dus voor een levend wezen zorgen, laat staan een baby, is geen beslissing die je zomaar even neemt. Daar moet je goed over nadenken, want je gaat een verbintenis aan voor vele jaren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kel-Morian, je zegt: "Wat die puppyshow betreft, ik heb lang gezocht naar addertjes onder het gras bij de aanwezige fokkers om ook maar een spoortje van serieusheid te vinden.

De fokster bij wie we hem hebben gekocht, heeft ons het complete pakket meegegeven.

De stamboom van onze viervoeter tot aan zijn over-overgrootouders, een röntgenfoto van de moeder wat betreft de afwezigheid van dysplasie in de familie, het vaccinatieboekje met de laatste inentingen en ontwormingen, het penningkje met zijn ID-code, een adviesformulier dat van boven tot onder was ingevuld en ze heeft hem zelfs nog even geknuffeld voordat ze hem aan ons overdroeg. Ze vroeg ons ook om een foto van hem als hij wat groter is, om toe te voegen aan het familiealbum dat ze bijhoudt."

Weet wel dat een serieuze fokker nooit een puppy of kitten zal meegeven op een tentoonstelling of presentatie (dus in die zin ben ik het volledig eens met P'titefleur).

Het enige juiste om te doen voor een fokker is contact hebben met eventuele toekomstige kopers en hen "verplicht" bij hem thuis te laten komen. Zo krijgt de koper een kleintje dat is opgegroeid met de rest van het nest en de volwassen dieren in een stabiele omgeving.

De fokker kan je namelijk van alles wijsmaken.

En die knuffel voor het dier is op zich nog geen garantie voor serieusheid.

Er zijn in de fokkerswereld zat "toneelspelers" te vinden.

Fokkers die zeggen "ik hou van hem, het is mijn kleintje" en die er uiteindelijk geen snars om geven waar hij terechtkomt, zolang ze hem maar verkopen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ok bedankt, ik ga er meteen naar kijken!

Vertaald Frans
    P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kong-speeltjes kun je echt overal vinden.

Kijk maar eens op zooplus.nl, daar hebben ze ze wel... en ja, ze houden ze zeker goed bezig.

Ik heb ze zelf ook voor de honden waar ik op pas.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Klem73, je had het over die Kong-speeltjes. Is dat echt zo effectief?

Hebben anderen dit ook al geprobeerd? Ik zag dat ze in Frankrijk niet te krijgen zijn, dus dat wordt importeren...

Vertaald Frans
  • 190 reacties van 220

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!