Grote dip sinds zijn komst

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Nieuw op het forum en ik weet echt niet meer wat ik moet doen, dus ik wend me tot jullie in de hoop wat antwoorden te vinden.

Het zit zo: afgelopen zaterdagochtend zijn mijn vriendin en ik naar een puppyshow geweest en we zijn naar huis gegaan met een kleine pluizenbol van 2 maanden oud, een Golden Retriever.

Nadat we met de fokster hadden gepraat over onze twijfels over het houden van zo'n ras in een appartement, verzekerde ze ons dat dit totaal geen probleem was.

We hebben dus alles gekocht wat hij nodig heeft voor zijn welzijn: een stoffen bench in de woonkamer met een mandje en een groot kussen erin, voerbakjes, speeltjes, een riem, een halsband, enz. De hele reutemeteut, zeg maar.

Sinds zondag hebben we hem al kunnen leren dat hij zijn behoefte buiten moet doen (we hebben een heel klein privétuintje). 's Nachts doet hij soms nog wel een klein plasje, maar dat is niet zo erg.

Met de riem en de halsband heeft hij het heel moeilijk (hij is nukkig en blijft stokstijf staan, maar langzaamaan begint hij het te accepteren).

Maar sinds zijn komst heb ik het gevoel dat ik een fout heb gemaakt door hem te adopteren. Ik voel me helemaal niet goed, terwijl ik dol op dieren ben.

Gedachten zoals hem terugbrengen naar de fokster of hem doorverkopen spoken door mijn hoofd, ondanks mezelf. En ik voel me er schuldig over.

Misschien komt het door de verandering in de balans in ons leven.

Mijn vriendin is voorlopig niet meer naar de theorielessen voor haar rijbewijs gegaan, hoewel ze gaat proberen om een uurtje te gaan en hem alleen te laten, maar ik zie de bui al hangen.

Het idee om me in te schrijven bij een sportclub zit er ook niet meer in. Ik heb het gevoel dat we helemaal geen tijd meer hebben voor onszelf.

's Nachts en 's ochtends huilt en jankt hij de boel bij elkaar als we hem in de woonkamer laten slapen. Ik heb geprobeerd een warme kruik bij hem te leggen om de warmte van zijn broertjes en zusjes na te bootsen, maar niets helpt.

Als ik dan na 15 minuten eindelijk naar hem toe ga (om 1 uur 's nachts... de buren zullen wel balen), is hij hartstikke blij en stormt hij op me af om niet meer van mijn zijde te wijken, of hij volgt me overal op de voet als ik me verplaats.

Het doet me pijn om hem weer in zijn bench te doen en hem te zeggen dat hij moet blijven, om hem vervolgens weer te horen huilen zodra de deur dicht is.

Ik zou hem het liefst bij ons nemen om hem te troosten, maar ik weet dat als ik toegeef, het gedaan is met de opvoeding.

Ik vind het moeilijk om streng voor hem te zijn, om "nee" te zeggen als hij helemaal hyper is, zelfs als hij iets stouts doet. Achteraf voel ik me schuldig omdat hij me uiteindelijk toch weer vertedert.

Maar ik voel me gewoon ellendig...

Zaterdagochtend gaan we met hem naar een puppycursus in de hoop veel te leren.

Wat moet ik doen? Kunnen jullie me alsjeblieft wat advies geven?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

220 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Wat de trainer betreft, we krijgen de beste uit de regio (volgens zijn collega's), dus daar maak ik me niet echt zorgen over. Er is een puppycursus die in twee groepen is verdeeld: eentje voor pups van 2 tot 4 maanden en de andere voor 4 tot 6 maanden.

Voor zover ik heb begrepen, is het best lastig om een goede trainer te zijn op dit gebied.

We komen net terug van een wandelingetje; het duurde niet lang en we zijn ook niet ver gekomen. Hooguit 50 meter, daarna wilde hij geen stap meer verzetten, behalve dan om weer om te keren richting huis. Het lag in ieder geval niet aan ons aandringen.

Wat het eten betreft: die van ons is niet zo'n vreetzak, hij krijgt zijn bak nooit helemaal leeg.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"Ik ben het eens met Fanny68, we moeten wel on-topic blijven"

We praten over wat we zelf willen, of je het nou leuk vindt of niet!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het is in ieder geval een prachtig bolletje wol.

Als het hem lukt om 5 tot 6 uur achter elkaar te slapen, is dat al heel wat. Dat wordt vanzelf langer naarmate hij ouder wordt.

Puppy's eten veel omdat ze hard groeien, maar ze verteren hun eten ook snel. Daarom moet hij zo vaak zijn behoefte doen. Hoe groter hij wordt, hoe beter hij het kan ophouden. Probeer in de tussentijd wat ik al zei: spreek hem streng toe als hij het binnen doet, maar overdrijf niet en ga niet schreeuwen. En als hij zijn behoefte buiten doet tijdens het uitlaten, laat hem dan duidelijk merken dat hij het supergoed doet door hem enthousiast te belonen. Dat helpt hem om het te begrijpen.

Wat een hondentrainer betreft: met 2 maanden is hij misschien nog wat jong, maar voor jou kan het wel antwoorden geven op al je vragen. Kies je trainer alleen wel zorgvuldig uit. Je hebt hele goede, maar er zijn er ook die meer om het geld geven dan om hun werk. Dat heb je in elk vakgebied, maar hier gaat het wel om de opvoeding van jouw hond.

De basis van de opvoeding is altijd hetzelfde, maar dieren zijn net als mensen: ze hebben elk hun eigen karakter en je moet de aanpak daar vaak een beetje op aanpassen. Het is belangrijk dat je je hond leert begrijpen om de juiste weg in te slaan; een goede trainer kan je daar goed bij helpen.

Wat je vooral nodig hebt is veel liefde voor je hond, terwijl je wel consequent blijft, en een flinke dosis geduld voor de opvoeding. Maar als je van hem houdt, komt de rest vanzelf wel goed, ook al werkt het in het begin soms flink op je zenuwen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is wat we op dit moment doen.

Het lukt hem om 5 tot 6 uur achter elkaar rustig te slapen, maar daarna jankt hij tot we bij hem komen.

Hier zijn wat foto's:

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het met Fanny68 eens, we moeten bij het onderwerp van de post blijven: de pluizenbol.

Voor mij is dit ook m'n eerste puppy en ik twijfel of ik z'n kussen op de overloop boven moet leggen, vlak bij de slaapkamers zodat hij m'n aanwezigheid voelt... Net als jij, Kel-Morian, heb ik veel verschillende meningen gezien over de specifieke slaapplek voor een puppy.

Ik zou bijna zeggen dat je de mand meteen op de definitieve plek moet zetten... Maar dan moet je wel rekenen op wat gehuil...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bij ons gaat het tot nu toe prima, hij sloopt gelukkig niks... Laten we hopen dat dat zo blijft!

Maar dat verhaal over de mand steeds een stukje verder weg zetten, daar twijfel ik nog over.

Er zijn nogal wat verschillende meningen hierover. Sommigen adviseren om de mand meteen op de definitieve plek te zetten, terwijl anderen, zoals jij, aanraden om de mand geleidelijk aan te verplaatsen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Er staat er nu eentje op mijn profiel en op zijn profiel om zijn koppie te zien.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee Kel-Morian, ik ben helemaal niet extremistisch. Ik ben gewoon goed geïnformeerd, omdat ik met mijn neus bovenop de feiten zit wat betreft de fokkerij. Ik weet precies welke trucjes sommige fokkers gebruiken om kopers vooral niet bij hen thuis te laten komen.

En dé manier voor hen is om zoveel mogelijk op tentoonstellingen en shows te staan........

Ik herhaal: GEEN ENKELE serieuze fokker wil een kleintje wegdoen op dit soort evenementen.

Zelf weiger ik dat ook.

Of mensen nemen de moeite om bij mij langs te komen, of ze lopen maar door en vallen voor een willekeurig diertje onder wie weet wat voor omstandigheden.....

Ik heb heel wat verkopen "gemist" omdat mensen juist "per se" direct met een kitten naar huis wilden en niet luisterden naar mijn argumenten, die ik in hún belang gaf en niet in het mijne.

Maar dat vond ik niet erg, want ik vond dat die mensen blijkbaar niet gemotiveerd genoeg waren om even te wachten en de rit te maken.

Ze wilden alleen hun behoefte van dat moment bevredigen, zonder erbij stil te staan dat dit over de toekomst gaat.

Natuurlijk neem ik je niets kwalijk als je het niet wist, maar nu weet je het....

Je hebt goede adviezen gekregen voor je puppy en ik twijfel er niet aan dat je alle problemen op kunt lossen als je die adviezen strikt opvolgt.

Het zou leuk zijn als je een fotootje van je kleine man zou plaatsen :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Morgenochtend hebben we een afspraak bij de dierenarts voor zijn herhalingsprik, we gaan hem dan zeker even om advies vragen.

Zaterdagochtend hebben we een afspraak bij een hondenschool met een puppycursus om hem al vroeg op te voeden, maar ook om zelf wat te leren. Ik heb er ergens wel zin in!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een goede fokker doet echt niet mee aan die puppybeurzen. Er zijn er wel een paar die er staan, maar alleen om zichzelf en hun puppy's voor te stellen; ze zullen de pup nooit zomaar daar meegeven. Het is zo simpel als wat: een echte fokker verkoopt zijn pups niet op een beurs!

Vertaald Frans
  • 170 reacties van 220

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!