Grote dip sinds zijn komst

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Nieuw op het forum en ik weet echt niet meer wat ik moet doen, dus ik wend me tot jullie in de hoop wat antwoorden te vinden.

Het zit zo: afgelopen zaterdagochtend zijn mijn vriendin en ik naar een puppyshow geweest en we zijn naar huis gegaan met een kleine pluizenbol van 2 maanden oud, een Golden Retriever.

Nadat we met de fokster hadden gepraat over onze twijfels over het houden van zo'n ras in een appartement, verzekerde ze ons dat dit totaal geen probleem was.

We hebben dus alles gekocht wat hij nodig heeft voor zijn welzijn: een stoffen bench in de woonkamer met een mandje en een groot kussen erin, voerbakjes, speeltjes, een riem, een halsband, enz. De hele reutemeteut, zeg maar.

Sinds zondag hebben we hem al kunnen leren dat hij zijn behoefte buiten moet doen (we hebben een heel klein privétuintje). 's Nachts doet hij soms nog wel een klein plasje, maar dat is niet zo erg.

Met de riem en de halsband heeft hij het heel moeilijk (hij is nukkig en blijft stokstijf staan, maar langzaamaan begint hij het te accepteren).

Maar sinds zijn komst heb ik het gevoel dat ik een fout heb gemaakt door hem te adopteren. Ik voel me helemaal niet goed, terwijl ik dol op dieren ben.

Gedachten zoals hem terugbrengen naar de fokster of hem doorverkopen spoken door mijn hoofd, ondanks mezelf. En ik voel me er schuldig over.

Misschien komt het door de verandering in de balans in ons leven.

Mijn vriendin is voorlopig niet meer naar de theorielessen voor haar rijbewijs gegaan, hoewel ze gaat proberen om een uurtje te gaan en hem alleen te laten, maar ik zie de bui al hangen.

Het idee om me in te schrijven bij een sportclub zit er ook niet meer in. Ik heb het gevoel dat we helemaal geen tijd meer hebben voor onszelf.

's Nachts en 's ochtends huilt en jankt hij de boel bij elkaar als we hem in de woonkamer laten slapen. Ik heb geprobeerd een warme kruik bij hem te leggen om de warmte van zijn broertjes en zusjes na te bootsen, maar niets helpt.

Als ik dan na 15 minuten eindelijk naar hem toe ga (om 1 uur 's nachts... de buren zullen wel balen), is hij hartstikke blij en stormt hij op me af om niet meer van mijn zijde te wijken, of hij volgt me overal op de voet als ik me verplaats.

Het doet me pijn om hem weer in zijn bench te doen en hem te zeggen dat hij moet blijven, om hem vervolgens weer te horen huilen zodra de deur dicht is.

Ik zou hem het liefst bij ons nemen om hem te troosten, maar ik weet dat als ik toegeef, het gedaan is met de opvoeding.

Ik vind het moeilijk om streng voor hem te zijn, om "nee" te zeggen als hij helemaal hyper is, zelfs als hij iets stouts doet. Achteraf voel ik me schuldig omdat hij me uiteindelijk toch weer vertedert.

Maar ik voel me gewoon ellendig...

Zaterdagochtend gaan we met hem naar een puppycursus in de hoop veel te leren.

Wat moet ik doen? Kunnen jullie me alsjeblieft wat advies geven?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

220 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben petsitter, ik heb het hele jaar door honden en ook katten over de vloer.

Zelf heb ik drie katten.

Al meer dan veertig jaar heb ik altijd honden en katten gehad, en zelfs tot wel drie honden tegelijk en andere dieren (katten, konijnen, kippen, eenden...) toen we in Afrika woonden.

"net als fokkers die meerdere rassen fokken en elk jaar tientallen nestjes hebben"

voor mij zijn dat geen fokkers maar dierenhandelaren.

Vertaald Frans
    P'titefleur
    P'titefleur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je weet het Dellys, als sommige mensen het niet willen begrijpen... dan kun je er niets aan doen...

Maar zelfs als er maar één iemand of een jongere is die na het lezen van onze berichten gaat twijfelen over beurzen en dierenwinkels, dan zijn we tenminste ergens nuttig voor geweest...

Op dit moment pas ik op twee honden die bij een heel bekende dierenwinkel in Parijs vandaan komen. Je zou eens moeten zien wat voor gebreken die arme beesten hebben... echt triest... en de baasjes weten ook van toeten noch blazen... over vlooienmiddel, ontworming, die baggerbrokken, castratie...

Dat neemt niet weg dat het twee ontzettende schatjes zijn die overlopen van liefde.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

O ja, trouwens: het beste verder!......

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Op een openbaar forum werkt het nu eenmaal zo dat een gesprek kan afdwalen.

Als je dat principe niet accepteert, is het simpel: dan moet je niet op openbare forums komen.

Een goede verstaander heeft aan een half woord genoeg!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Kel Morian

Je hebt veel geduld nodig met een puppy.

Beddy is 1 jaar en hij begint nu pas wat rustiger te worden.

Ik heb hem voor de nacht direct in de gang laten slapen.

Met in zijn mand een 'knuffel' van mij, oftewel een plaid die ik 's avonds over me heen leg als ik tv-kijk.

Hij heeft altijd een bullepees om op te kluiven en ook een voerbal waar ik hondenkoekjes in stop. Hij heeft ook een grote bak water.

In het begin piepte hij ook... maar hij zal snel begrijpen dat het nacht is en dat iedereen slaapt. Je moet echt even doorzetten en niet naar hem toe gaan.

Als je hem uitlaat voordat je ergens naartoe gaat, kan de hond het wel 4 uur volhouden zonder binnen zijn behoefte te doen.

Stuur hem altijd naar zijn mand met zijn speeltjes en gebruik het woord "mand".

En vertrek dan zonder aandacht aan hem te besteden.

Ga in het begin een halfuurtje weg en bouw de tijd dan steeds verder uit.

Een Golden houdt van zijn huis of appartement, daar voelt hij zich veilig.

Mijn hond vindt het niet fijn om alleen in de tuin te blijven.

De eerste maanden zijn pittig... voor iedereen, denk ik.

Als ze eenmaal volwassen zijn, is het puur genieten.

Zet 'm op!

Dominique

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb dezelfde wens als jij, Célineo .......

Vertaald Frans
    Célineo
    Célineo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

+1 Dellys

Ik denk dat beurzen best goed kunnen zijn om rassen te ontdekken en fokkers te ontmoeten, maar absoluut niet om te adopteren :-/

Ik heb dit topic gevolgd en ik vind het echt heel triest é_è Ik hoop dat deze kleine pup zijn plekje vindt in het gezin en dat alles goed komt met iedereen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt Wolfman, ik had je reactie niet gezien :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Benameur, ik zeg niet dat "alle" fokkers die hun puppy's of kittens laten zien niet serieus zijn, ik zeg alleen dat degenen die ze op dat soort beurzen verkopen dat niet zijn.

Ik heb zelf ook kittens meegenomen naar zulke evenementen, maar ik zou echt nooit een kitten op die manier hebben willen verkopen.

Trouwens, ik nam altijd bewust alleen volwassen dieren mee, omdat ik tegen "impulsaankopen" ben, waarbij je van tevoren geen tijd hebt om er goed over na te denken.

Kijk, op dat soort presentaties wordt een huisdier binnen een kwartier verkocht.

Hoe kan een fokker in zo'n korte tijd nou genoeg vragen stellen aan de potentiële koper?

Als ik mensen bij mij thuis ontvang, trek ik daar minstens 2 uur voor uit. Dan heb ik de tijd om hun motivatie te peilen en te zien of er eventuele redenen zijn om een kitten juist niet mee te geven.

Bijvoorbeeld: als iemand laat doorschemeren dat het kitten naar buiten mag, dan is het "nee"!

Het kost veel tijd om over alle vragen na te denken die je kunt stellen over:

Naar buiten gaan

Vakanties (hebben de mensen erover nagedacht dat ze hun dier misschien niet kunnen meenemen en dat ze een oppas moeten regelen en dus voor die service moeten betalen?)

Als het jonge mensen zijn, hebben ze er dan bij stilgestaan dat ze tijdens het leven van de kat misschien kinderen krijgen?

Hebben ze wel eens gehoord van toxoplasmose?

Zo ja, overwegen ze dan om de kat weg te doen?

Hebben ze al eerder katten gehad?

Accepteren ze de nadelen van een kat (kattenbak, haren, enzovoort....)?

En zie je, nu vergeet ik vast alweer een paar dingen.

Je begrijpt dus wel dat een verkoopbeurs niet de plek is waar je de tijd kunt nemen om te kijken waar je kitten terechtkomt.

En het is ook belangrijk (heel belangrijk) voor de koper om te weten in wat voor omstandigheden het kitten (of de puppy) sinds de geboorte heeft geleefd.

Sommige fokkers (hoewel ze die naam eigenlijk niet verdienen) laten hun dieren in onacceptabele omstandigheden leven, maar daar kom je ALLEEN achter als je bij de fokker langsgaat. Dat is wat ik Kel-Moriant tevergeefs probeerde uit te leggen (zonder diegene aan te vallen).

Vertaald Frans
    Wolfman
    Wolfman Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ga niet in op de details, maar dellys heeft helemaal gelijk!!!

Vertaald Frans
  • 130 reacties van 220

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!