Epulis of een goedaardige tumor bij het gebit

L
Liloulette33 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn hond is net 10 jaar geworden en bij de laatste controle zei de dierenarts dat hij epuliden bij zijn tanden heeft. Het ziet er best heftig uit: er is veel weefsel gegroeid vanuit het tandvlees dat de tanden echt overwoekert. Het zijn goedaardige tumoren, maar ze kunnen heel erg uitbreiden en er kan een operatie nodig zijn om ze te laten verwijderen.

Hebben jullie dit eerder meegemaakt bij je hond? Zo ja, hoe heeft dat zich ontwikkeld?

Bij mijn hond heb ik het idee dat het heel snel gaat, want ik bekijk af en toe zijn gebit en ik had eerst nog helemaal niets gezien!!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, alles is wel gezegd zo. Bedankt Jupi.

Lilounette, wat roept dit allemaal bij jou op?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je echt geen vertrouwen meer hebt in brokken, weet dan dat het beste dieet voor je hond BARF is, ook wel bekend als natuurlijke voeding. Dit dieet is gebaseerd op zowel het natuurlijke eetgedrag van honden in het wild als op de anatomie van de hond als carnivoor. Het bestaat uit rauw vlees, orgaanvlees en vleesbotten, aangevuld met hele kleine porties groente en fruit, olie en andere natuurlijke supplementen.

Dit dieet sluit voor 100% aan bij de behoeften van de hond en is de eerste stap naar een gezondere hond.

En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht: je hond wordt er absoluut niet agressief van, het is echt niet ZO ingewikkeld of tijdrovend, en bovenal is het goedkoper dan brokken, of in het ergste geval ongeveer even duur!

De enige voorwaarde is dat je wat vlees in de vriezer kunt bewaren en dat je online bestelt en/of goede dealtjes weet te vinden bij de slager.

Als je hier meer info over wilt, stel me dan gerust je vragen, ik beantwoord ze graag. Je kunt ook (en vooral) een kijkje nemen op deze site: http://www.tribu-carnivore.com/barfnew/

Ik stap er zelf binnenkort op over, zodra ik een vriezer heb! :)

Zo, ik denk dat ik het meeste wel heb behandeld. Veel succes, en vooral geen paniek: als het iets onschuldigs is, komt "alles" goed. Oh, en als je echt definitief overtuigd wilt raken van het graanvrije principe of BARF (wat, ik geef het toe, op een hype lijkt, maar dat echt niet is!), dan kun je het boek "Honden zouden langer leven als..." (oorspronkelijk verschenen als Toxic Croquettes) lezen, geschreven door een dierenarts. Het is heel toegankelijk en erg leerzaam: https://www.fichier-pdf.fr/2016/05/18/ziegler-jutta-toxic-croquettes/ziegler-jutta-toxic-croquettes.pdf

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik sluit me aan bij wat Mariegame zegt.

Zover ik weet, zijn goldens nogal gevoelig voor tumoren en kanker. In ieder geval hadden alle goldens die ik heb gekend er last van.

Wat de brokken betreft, ken ik Simpsons niet echt. Maar wat het graanvrije principe betreft, kan ik je garanderen: het is onmogelijk dat dit kanker veroorzaakt. Als je logisch nadenkt, kun je je afvragen hoe het ontbreken van granen in een brok nou kanker zou kunnen veroorzaken? Dus in het uiterste geval zou het eventueel door het merk zelf kunnen komen.

Wat ik je adviseer, is om inderdaad van merk te veranderen (dan sluit je dat in ieder geval uit), maar wel bij een graanvrije lijn te blijven. Persoonlijk raad ik je of Orijen aan (iets beters ga je niet vinden) of Carnilove aan. Deze twee merken bevatten geen aardappel, in tegenstelling tot Simpsons, en het is bekend dat aardappels lastig te verteren zijn.

Ik wil echt benadrukken hoe belangrijk het is om hem op graanvrij te houden; de aanwezigheid van granen kan de boel echt verergeren.

Ik zal mijn eigen voorbeeld geven, wat natuurlijk niet per se veel zegt, maar goed. Ik had een cocker van 6 jaar, in topvorm hoewel ze wel een beetje angstig was. Ze kreeg brokken vol granen, met vlees van zeer slechte kwaliteit en een bizar hoog koolhydraatgehalte (bijna 50%!). Afgelopen zomer begon ze zich slecht te voelen, en nadat we onze hond een maand lang zagen wegkwijnen, stelde de dierenarts (op wie ik trouwens nog steeds erg kwaad ben) eindelijk de diagnose: darmkanker. Ondanks een operatie waarbij de hele tumor werd verwijderd en een maand chemo, kwam de kanker terug en heeft het mijn hondje meegenomen.

Ik kan de brokken niet direct de schuld geven, maar ik denk dat de slechte kwaliteit ervan een grote verzwarende factor is geweest in dit verhaal. Ze hebben de kanker zowel verergerd als het herstel in de weg gezeten. Voor mijn honden is het nu klaar met die rotbrokken! Er zijn te veel onduidelijkheden over de samenstelling en de productieomstandigheden.

Dat is waarom je volgens mij (voor wat het waard is) niet terug moet stappen op brokken met granen. Dat put de hond waarschijnlijk nog meer uit en zorgt voor omstandigheden waarin kanker en andere gezondheidsproblemen alleen maar meer kans krijgen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb de eerdere reacties in dit topic nog eens doorgelezen en ik kon niets vinden over de Golden Retriever. Maar het staat genoteerd.

Wij hebben er in de familie maar één gehad en die heeft twee keer kanker gehad die 'behandeld' kon worden, voordat een derde keer zo ernstig was dat de dierenarts adviseerde om hem te laten inslapen toen hij 7 jaar was. Een prachtige Golden met stamboom die Nageur heette.

Omdat ik me veel in voeding heb verdiept, kan ik je alleen maar zeggen dat er geen verband bestaat tussen een graanvrij dieet en die herhaaldelijke kankerproblemen. Als er al een rode draad is, dan is de kans veel groter dat het aan de fokselectie van het ras ligt dan aan het voer.

Om terug te komen op je vraag: in jouw plaats zou ik een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts voordat je iets doet; en al helemaal voordat je groen licht geeft voor de operatie van een hond op deze leeftijd met dit medische verleden.

Het advies van een of meerdere dierenartsen zal je helpen om de beste beslissing te nemen voor het welzijn en de gezondheid van je hond.

Veel sterkte.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Zoals hierboven al staat: een golden. Ik heb gelezen dat dit probleem bekend is bij bepaalde hondenrassen, waaronder golden retrievers... de oorzaak van het probleem weten ze niet...

Ongeveer twee jaar geleden ben ik voor mijn hond overgestapt op graanvrij voer (Simpsons) en een paar maanden later zijn de problemen begonnen... Eerst die kwaadaardige melkkliertumor, afgelopen winter voor kerst een tumor bij de aanzet van de staart (een hepatoidkliertumor) en nu deze goedaardige, maar zeker niet onschuldige tumor aan het tandvlees... Ik stel me er dus wel vragen bij, ook al heeft het er misschien niets mee te maken...

Ik heb goed contact met de fokster, ze is erg serieus. Ik heb haar een mailtje gestuurd om te vragen of ze dit probleem al eerder is tegengekomen bij haar goldens...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat voor ras is je hond?

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Bedankt Mariegame voor het artikel, ik had het nog niet gezien toen ik op internet zocht.

Bedankt Toofsy voor je verhaal. Zat de tumor maar bij een deel van de tanden? Want bij mijn hond zit het min of meer bij alle tanden, maar bij sommige groeit het al bijna tot aan de bovenkant van de tanden! Ik vraag me echt af hoe hij kan eten zonder dat het pijn doet!

Mijn hond is al eens geopereerd aan een melkkliertumor (ook al is het een mannetje) en aan een tumor onder zijn staart, vlakbij de anus, allebei kwaadaardig... ik ben nu dus extra bang voor hoe het zich bij zijn tandvlees gaat ontwikkelen... dit kon hij er echt niet ook nog bij gebruiken!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, hier is een artikel dat je misschien wat meer duidelijkheid kan geven: http://www.vetup.com/articles-veterinaires/82-royal-canin-alimentation/430-tumeur-cavite-orale-chien-chat#.WVdhL9PyhE4

Maar ik wil je wel even waarschuwen dat een narcose bij een hond geen kleinigheid is. Vraag je dierenarts dus goed om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen voordat je een beslissing neemt (de baten-risicoverhouding).

Vertaald Frans
    Toofsy74
    Toofsy74 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Ik had een hondje van 6 jaar oud met een acanthomateus epulis (diagnose via biopt) in haar bek. De tumor groeide heel snel, bereikte het bot en tastte dit aan. We hebben toen een deel van haar onderkaak moeten laten verwijderen. Maar ze heeft daarna nog ruim 7 jaar prima geleefd met een stukje kaak minder. Haar tong hing alleen een beetje uit haar bek als ze die opendeed, wat haar eigenlijk wel een schattig koppie gaf... Ik denk niet dat het bij die van jou hetzelfde is, maar ze vertelden me toen dat je bij een epulis alles heel goed moet laten weghalen. Deze tumoren komen namelijk vaak terug als de operatie niet volledig is en kunnen dan erg lastig worden. Veel sterkte nog, vooral voor je hondje.
    Vertaald Frans
  • 19 reacties van 19

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer