Een hond in huis nemen als je allebei werkt

E
Enki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik plaats dit bericht op dit forum omdat ik graag wat advies zou willen hebben.

Na lang nadenken en me goed te hebben ingelezen over de opvoeding en het adopteren van een hond, wil ik nu de knoop doorhakken en er eentje nemen. Mijn vriendin heeft in haar jeugd een golden retriever gehad en zij zou er graag weer eentje willen van een fokker zodra we in ons nieuwe huis zijn getrokken.

Ik ben dus van plan om over een paar maanden samen met mijn vriendin een Golden Retriever te adopteren, maar ik zit nog met veel vragen over ons werk. Mijn vriendin en ik werken allebei als begeleiders voor 30 uur per week. Ik maak me een beetje zorgen omdat de hond op sommige middagen alleen zal zijn. Onze diensten zijn voornamelijk van 7:00 tot 13:00 uur en van 14:00 tot 21:00 uur, en soms werken we op hetzelfde moment.

Ik heb gelezen dat een puppy niet te lang alleen kan zijn, alleen al voor de zindelijkheid of tegen de verveling. Ik weet dat er benches en puppyrennen bestaan en dat het mogelijk is om hem te leren zijn behoefte op een bepaalde plek te doen als we er niet zijn, en op een andere plek (in de tuin met begeleiding) als we er wel zijn.

Maar is dit wel verstandig? Hebben jullie tips of methodes om hem te leren alleen te blijven? Of is het simpelweg beter om nog even te wachten of om vakantie te plannen (bijvoorbeeld een weekje) zodat we er in het begin fulltime voor hem kunnen zijn?

Bedankt voor jullie reacties en bedankt voor het wegnemen van mijn zorgen! 😁

ps: Even ter verduidelijking, dit wordt mijn eerste hond.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • O
    Oel_66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Daarom heb ik dus een puppyren gekocht voor mijn pup, zodat hij niet aan iets gevaarlijks gaat knabbelen. Maar tussen een bench en een ren van 4m2 zit een groot verschil! ;) Dus een bench, nee, een puppy zet je niet in een bench! Maar een grote ren om te voorkomen dat hij aan gevaarlijke dingen zit, ja! Dat betekent dus dat de pup 6 tot 7 uur alleen is als jullie dezelfde werktijden hebben. Dat is best lang, maar als het af en toe is, kan het wel. Laten we eerlijk zijn, er zijn maar weinig werkende mensen die altijd thuis zijn. Maar op de dagen dat hij alleen is, moet je dat wel compenseren met flinke wandelingen voor en na het werk. Natuurlijk hangt de duur af van de leeftijd. 20-30 min voor een pup, 1 tot 1,5 uur voor een volwassen hond, afhankelijk van het energieniveau.

Ik loop binnenkort tegen hetzelfde probleem aan. Voorlopig heb ik een maand vakantie om er bijna fulltime voor haar te zijn, haar stap voor stap te leren alleen te zijn enzovoort... maar ik zit met een vraag. Mijn hond heeft haar eigen kamer van ongeveer 8m2 met toegang tot de tuin. Ik dacht dat het misschien wel goed zou zijn als ze daar naar buiten kan wanneer ze wil, al is het maar om een plasje te doen of even lekker rond te rennen als we weg zijn. Maar ze eet echt alles (steentjes, bloemen...), dus ik vraag me af of het niet eerder gevaarlijk is dan wat anders... :/

Vanaf welke leeftijd kan ik haar eigenlijk alleen in de tuin laten?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het gaat er niet om hoeveel tijd hij overdag zonder je doorbrengt. Niemand is 16 uur per dag met zijn hond bezig. Waar het om gaat, is je band met hem op de momenten dat je wel bij hem bent, de tijd die je samen doorbrengt en de intensiteit daarvan. Hoe meer je hem geeft, hoe meer je van hem terugkrijgt. Ik zie ontzettend veel honden waarvan het baasje gewoon de hele dag thuis is, maar die zijn echt niet beter af als er verder geen interactie is.

Nou, dat is dus wel degelijk belangrijk, een hond 9 tot 10 uur alleen laten... en tussen het moment dat je thuiskomt van je werk en het moment dat je naar bed gaat, heb je niet altijd de tijd voor een intensieve activiteit met hem, met het eten klaarmaken, het douchen, de kinderen... vandaar dat het zo belangrijk is om je hond niet te lang alleen te laten, zodat je hem gedurende de dag verschillende momenten van aandacht en afleiding kunt geven.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt het beste een petsitter regelen om hem uit te laten. Maar geen kooi.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Daarom heb ik dus een puppyren voor mijn pup gekocht, zodat hij niet aan iets gevaarlijks gaat kluiven. Maar tussen een bench en een ren van 4m2 zit een groot verschil! ;)

Dus een bench: nee, een pup stop je niet in een bench! Maar een grote ren om te voorkomen dat hij aan iets gevaarlijks gaat knabbelen: ja!

Dat betekent dus dat de pup 6 tot 7 uur alleen is wanneer jullie dezelfde werktijden hebben. Dat is wel een beetje lang, maar als het af en toe is, kan het wel.

Laten we eerlijk zijn, er zijn maar weinig mensen die werken en ook de hele tijd thuis zijn. Maar op de dagen dat hij alleen is, moet je dat wel compenseren met flinke wandelingen voor en na je werk. De duur hangt natuurlijk af van de leeftijd. 20-30 min voor een pup, 1 à 1,5 uur voor een volwassen hond, afhankelijk van de energie.

Vertaald Frans
    E
    Enki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht aan een bench of een puppyren voor de veiligheid van de pup wanneer we er niet zijn (denk aan kabels en andere gevaarlijke spullen). Als hondentrainer heb ik al genoeg plasjes en drollen gezien, dus daar maak ik me niet zo druk om!

De hond zou alleen thuis zijn als onze roosters hetzelfde vallen (van 7:00 tot 13:00 of van 14:00 tot 21:00).

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe dan ook is het zeker verstandig om minimaal 15 dagen vrij te plannen voor de komst van de pup, een maand zou zelfs nog beter zijn. Misschien kunnen jullie de vakanties verspreid opnemen? Je vrouw de eerste 2 weken en jij de 2 weken daarna (of andersom). Zo heb je echt de tijd om de pup de basis aan te leren.

Qua planning snap ik het niet helemaal. Hoe ziet de dagindeling van de pup eruit? Hoe lang zal hij alleen moeten blijven?

Een bench is voor mij echt een dikke NEE! Je zet een pup niet in een bench alleen om te voorkomen dat je plasjes moet opruimen ^^ Een pup in huis nemen betekent nu eenmaal dat je af en toe moet dweilen, net zoals een baby krijgen betekent dat je luiers moet verschonen. Als je daar niet klaar voor bent, moet je niet aan een pup beginnen.

Een puppyren kan wel, zolang die maar groot genoeg is en de hond er niet dag en nacht in zit.

Voor mijn eigen pup had ik een ren van 4m2, groot genoeg voor een slaapplek, voer- en drinkbakken, speeltjes en genoeg ruimte om rond te bewegen. En hij zat er nooit lang in.

De pup leren om binnen te doen als je er niet bent en buiten als je er wel bent... daar ben ik op tegen. Je loopt het risico dat de hond die gewoonte zijn hele leven houdt. Je kunt hem beter leren dat plassen buiten gebeurt, en daarmee uit! Natuurlijk zullen er binnen weleens ongelukjes gebeuren, maar dat moet je vooral niet aanmoedigen door de pup te leren dat het op een specifieke plek binnen mag.

Vertaald Frans
    Jenijen
    Jenijen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wij hebben ook een Golden puppy geadopteerd terwijl we allebei werkten.

Het werkt wel, maar in het begin is het een hoop geregel. We hebben om de beurt een week vakantie genomen zodat hij aan het begin niet alleen was en om hem rustig te leren om alleen te zijn.

Daarna ging hij een paar weken fulltime naar een hondenoppas, later nog maar 1-2 dagen per week en uiteindelijk kwam ze hem alleen nog uitlaten op de dagen dat we allebei lang moesten werken.

Inmiddels blijft hij meestal gewoon alleen als we aan het werk zijn, maar een van ons zorgt er altijd voor om tussen de middag even naar huis te gaan om hem uit te laten..

Dus ja, het vraagt vooral de eerste maanden wat organisatie. Maar het is zeker te doen :)

Vertaald Frans
  • 17 reacties van 17

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!