Een hond in huis nemen als je allebei werkt

E
Enki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik plaats dit bericht op dit forum omdat ik graag wat advies zou willen hebben.

Na lang nadenken en me goed te hebben ingelezen over de opvoeding en het adopteren van een hond, wil ik nu de knoop doorhakken en er eentje nemen. Mijn vriendin heeft in haar jeugd een golden retriever gehad en zij zou er graag weer eentje willen van een fokker zodra we in ons nieuwe huis zijn getrokken.

Ik ben dus van plan om over een paar maanden samen met mijn vriendin een Golden Retriever te adopteren, maar ik zit nog met veel vragen over ons werk. Mijn vriendin en ik werken allebei als begeleiders voor 30 uur per week. Ik maak me een beetje zorgen omdat de hond op sommige middagen alleen zal zijn. Onze diensten zijn voornamelijk van 7:00 tot 13:00 uur en van 14:00 tot 21:00 uur, en soms werken we op hetzelfde moment.

Ik heb gelezen dat een puppy niet te lang alleen kan zijn, alleen al voor de zindelijkheid of tegen de verveling. Ik weet dat er benches en puppyrennen bestaan en dat het mogelijk is om hem te leren zijn behoefte op een bepaalde plek te doen als we er niet zijn, en op een andere plek (in de tuin met begeleiding) als we er wel zijn.

Maar is dit wel verstandig? Hebben jullie tips of methodes om hem te leren alleen te blijven? Of is het simpelweg beter om nog even te wachten of om vakantie te plannen (bijvoorbeeld een weekje) zodat we er in het begin fulltime voor hem kunnen zijn?

Bedankt voor jullie reacties en bedankt voor het wegnemen van mijn zorgen! 😁

ps: Even ter verduidelijking, dit wordt mijn eerste hond.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb zelf een houten babybox gekocht. Die ging niet lang mee, want mijn hond had er al snel gaten in geknaagd door op de spijlen te kauwen 😅 Maar tijdens het zoeken zag ik in een reactie over ijzeren puppyrennen dat iemand haar hond had teruggevonden terwijl die met een pootje was blijven hangen. Die rennen die ik heb gezien hebben namelijk allemaal dezelfde fout op de plek waar de panelen aan elkaar zitten; als de hond springt, kan hij met een poot klem komen te zitten.

Qua grootte heb ik de grootste gepakt die ik kon vinden, 4m2. Ik heb er flink voor betaald voor die matige kwaliteit, maar ik was er dan ook pas op het laatste moment bij. Als je er op tijd bij bent, kun je ze voor weinig geld tweedehands vinden.

Vertaald Frans
    L
    Lu12345 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik werkte in verschillende woonvormen en opvangcentra toen ik mijn honden nog meenam. Bij de laatste plek waar ik werkte, wilde de directie geen dieren in de instelling, maar ik ontving ze op de boerderij. Er zitten echt veel voordelen aan het werken met honden. Aan de andere kant lijkt het me met volwassen honden best lastig om een puppy mee te nemen als je aan het werk bent. Wat dat jonge meisje betreft, zij kwam altijd een uurtje of twee bij mij langs.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik ben ook een begeleider. Ik werk met mensen die het moeilijk hebben, in een woonvorm.

Ulthia mocht vier dagen per week met me mee naar het werk. De laatste dag hadden we altijd vergaderingen, dus dan was het onmogelijk om haar mee te nemen. Ze hielp me om makkelijker contact te leggen met bepaalde mensen en dat kan echt een enorme hulp zijn. Ik heb trouwens een cursus gevolgd met mijn hond en mijn baas was echt super enthousiast.

Heb je al geprobeerd om het er met die van jou over te hebben? Misschien kun je een pedagogisch projectplan opstellen waar de hond bij betrokken wordt?

Vertaald Frans
    E
    Enki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor alle antwoorden.

Ik denk dat het wel mogelijk is om de eerste paar weken roosters te ruilen met collega's, zodat we de hond niet alleen hoeven te laten. We hebben namelijk een tijdelijk contract en vakantie opnemen is nogal lastig.

@Lu12345 neem jij je hond mee naar je werk in het weekend? Met wat voor doelgroep werk je? En vinden je leidinggevenden dat goed?

Wat voor soort bench is geschikt voor dit type hond? Van metaal? Hoeveel m²? Heb je misschien een website die je kunt aanraden?

En wat de petsitter betreft: een huisbezoek of de hond bij die persoon afzetten?

Bedankt!

Vertaald Frans
    L
    Lu12345 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben zelf ook begeleider en werk in onregelmatige diensten. Vroeger woonde ik alleen, dus er was niemand thuis als ik aan het werk was. Voor de ochtenddiensten was dat geen probleem; mijn honden slapen 's ochtends lekker uit als ik ze niet uitdaag. Ik ging dan een goed uur met ze wandelen voordat ik naar m'n werk vertrok, waarna zij weer lekker gingen slapen en ik rond 14:00 uur weer thuis was voor allerlei activiteiten. Voor de middagen was het een ander verhaal: zelfs als we 's ochtends flink hadden gerend, kregen ze aan het eind van de dag vaak een energieboost. Daarom liet ik een meisje van 18 langskomen; zij kon zelf geen honden houden, maar vond het geweldig om die van mij uit te laten en een tijdje met ze te spelen. Het handige van avonddiensten is dat je rooster afwijkt van dat van de meeste mensen, waardoor je makkelijk iets kunt regelen met een bekende. En in het weekend gingen ze met me mee naar m'n werk. Ik heb het hier wel over volwassen honden. Verder is het altijd goed om wat vrije dagen op te nemen als je een nieuwe hond verwelkomt. Je kunt ook kijken of je, indien mogelijk, je diensten zo kunt ruilen dat je in het begin niet op dezelfde tijden werkt als je partner.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gelukkig zijn het niet alleen mensen zonder werk die een hond kunnen nemen....

Het probleem is wanneer je door je werk 5 dagen per week 10 uur van huis bent, waardoor er weinig tijd overblijft voor de hond....

Maar dat is bij jou blijkbaar niet het geval...

Vrij nemen voor de komst van de pup is wel het minste... een maand is misschien wat veel, zeker als je het zo kunt regelen dat jullie roosters de eerste weken wat op elkaar aansluiten of juist verspringen... en een pup van 6 maanden één keer per week 8 uur alleen laten is ook geen ramp.... tuurlijk, de dag duurt lang en hij haalt vast wel wat uit, maar als hij de volgende dag weer lekker met zijn baasjes kan zijn, komt het wel goed.

Je moet de boel inderdaad goed puppyproof maken: geen kabels, geen kleine rondslingerende dingetjes, geen halsband om of zet hem in een puppyren. Kortgeleden was er nog een droevig verhaal bij mij in het dorp: een puppy die er net was is in het zwembad verdronken... de nieuwe baasjes hadden zich niet gerealiseerd dat hij zo door het water aangetrokken zou worden...

Ik houd ze zelf liever binnen als ik weg ben, ik vertrouw het buiten niet zo...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Ik raad ook een puppyren aan in plaats van een bench als het om veiligheid gaat. In dit geval is een bench geen goed idee omdat hij er te veel uren in zou doorbrengen; hij kan dan niet spelen of even lekker de pootjes strekken...

Omdat het een actief en speels ras is, kun je proberen een hondenoppas te regelen tijdens je werkuren die een uurtje of twee langskomt voor een wandeling. Een vriend, familielid of een betrouwbare buur kan natuurlijk ook... Om te helpen met zijn behoeften en opvoeding.

En als je hem tijdens je vakantie in huis neemt, vergeet dan niet om het alleen zijn te oefenen, zodat hij niet van slag raakt op het moment dat je weer aan het werk gaat.

Er staan je mooie momenten te wachten 😉

Vertaald Frans
    O
    Oel_66 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, het is niet toegankelijk. Door de grote poort kun je van buitenaf niets zien. Het is eigenlijk meer een grote binnenplaats dan een tuin.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je tuin toegankelijk is voor vreemden, zou ik als ik jou was ook oppassen voor diefstal.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!