Plotseling overlijden van mijn oude hond / morfine

M
Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of anderen ook zoiets hebben meegemaakt.

Mijn hondje Dipsy van 13,5 jaar oud, een kruising Griffon/Foxterri6r, is gisteren binnen een uur overleden na een injectie met een morfine-achtige pijnstiller.

Ze was al op leeftijd en werd behandeld voor hepatitis/verstopte galwegen en artrose. Ze begon net weer wat op te knappen en at de laatste dagen weer goed... maar toen sprong ze van de bank en kwam ze verkeerd terecht. Ze had meteen veel pijn en kon haar achterpoot niet meer gebruiken.

We zijn direct naar de dierenarts gegaan: een heupluxatie (heup uit de kom). Er zou een zware en dure operatie nodig zijn om dit te herstellen.

De dierenarts stelde voor om haar daar te houden tot we een beslissing hadden genomen over de operatie, die dan de dinsdag erna zou plaatsvinden. Dipsy was oud, niet echt fit en weinig actief, dus we maakten ons zorgen over haar herstel na zo'n ingreep. We besloten haar mee naar huis te nemen om er rustig met het gezin over te praten: gaan we voor de operatie of laten we haar gaan?

De dierenarts begreep onze keuze en gaf haar een injectie met morfine tegen de pijn.

Toen we weer thuis waren, lag Dipsou nog een goed kwartier te hijgen van de pijn. Daarna ontspande ze, ik vermoed door de werking van de medicatie... maar een minuut of tien later was ze dood.

Ik denk zelf dat haar hartje het begeven heeft door de morfine. Het zal al wel erg moe zijn geweest en ze had de operatie onder deze omstandigheden waarschijnlijk toch niet overleefd. Het geeft me ergens wel rust dat ze thuis is heengegaan, omringd door haar vertrouwde mensen en in haar eigen omgeving, in plaats van alleen in een kooitje bij de arts.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Rapporteren

* ik bedoelde haar, of eigenlijk heeft het leven voor ons gekozen....

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Echt heel erg bedankt jullie drie voor jullie steunberichten... gelukkig helpt mijn kleine donderstraal van inmiddels bijna 11 maanden me om door te gaan en vult hij de leegte die ons oudje heeft achtergelaten een beetje op.

@Kalou we komen elkaar vaak tegen bij de katten 😉 we hebben vaak dezelfde ideeën en waarden, en ook hier vinden we elkaar weer. We hadden onze beslissing sowieso al genomen, niet vanwege het financiële plaatje, maar omdat we echt twijfelden of ze de revalidatie wel aan zou kunnen en weer zou kunnen lopen gezien haar leeftijd en algemene toestand. Ik zie dat jij er precies zo over dacht. Zij, of eigenlijk het lot, heeft voor ons gekozen.

Of het nu de morfine was of een embolie... ze is vredig heengegaan, liggend op haar kussen en met ons tweeën om haar heen.

Voor een hondje dat uit het asiel kwam, denk ik dat ze vanaf dat ze 6 maanden oud was een prachtig leven heeft gehad. Ze was destijds gered uit een asiel dat erom bekend stond honden heel snel te laten inslapen, maar zij heeft haar portie wandelingen, knuffels en speelmaatjes wel gehad.

@Doudou... ik herken je hier helemaal in. Ik volg het hondengedeelte van de site niet altijd even vaak, maar je bent een bijzonder mens. Dat je Cheyenne noemde, raakt me enorm. Misschien een beetje sentimenteel, maar toen ik besefte dat ze ging, heb ik tegen haar gepraat en gezegd dat ze mocht gaan en dat ze haar Cheyenne weer zou terugvinden...

Ze heeft nog 11 maanden extra gehad, wat niet altijd makkelijk was door haar artrose, maar ze heeft Roxy, onze kleine CKC, nog van alles geleerd.

Echt ontzettend bedankt dat je ze allebei noemde, ik ga mijn meiden enorm missen.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ohhhh lieve Monique, ik lees het net van Dipsy :-(

Ik leef met heel mijn hart met jullie mee.

Het is weer zo'n vreselijke beproeving, je kleine meisje.. Als er een paradijs bestaat, hoop ik dat ze samen is met Cheyenne..

Ik wens jullie heel veel sterkte

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heel veel sterkte vooral, ja het gemis, de gewoontes die je niet meer zult hebben... wat een pijn.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Heel erg bedankt voor jullie hulp, allebei.

Ik denk ook dat dit zware verlies, juist omdat het zo plotseling was, ons heeft geholpen om geen heel moeilijke keuze te hoeven maken... Wat nu rest is het gemis, maar gelukkig zijn er een heleboel mooie herinneringen.

Fijne dag nog

Vertaald Frans
    Vénus17
    Vénus17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sorry, ik zie dat het hondje Dipsy heet en niet Mike.

Vertaald Frans
    Vénus17
    Vénus17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Mike64,

Afscheid nemen van je huisdier, waar je zoveel mee hebt gedeeld, is altijd ontzettend pijnlijk. Blijf denken aan alle mooie momenten en het geluk dat jullie samen hebben gekend. Mike is in alle rust heengegaan; de morfine heeft ervoor gezorgd dat de pijn op zijn laatste momenten verdween. Je hebt de juiste beslissing genomen en Mike heeft gevoeld dat je tot het einde trouw aan zijn zijde stond.

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Mike64,

allereerst heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd. Ik ben geen dierenarts, maar ik denk dat het afscheid van je hond op de best mogelijke manier is gegaan onder deze omstandigheden. Ze is rustig in haar eigen vertrouwde omgeving ingeslapen en je bent tot het allerlaatste moment bij haar gebleven...

Misschien heeft de morfine haar geholpen om het los te laten en haar 'vertrek' wat makkelijker gemaakt; volgens mij is dat ook wat er bij mensen in de laatste levensfase gebeurt. Het was waarschijnlijk het beste wat haar kon overkomen: ze was 13,5 jaar oud en een operatie had alleen maar voor extra lijden gezorgd, terwijl het bovendien niet zeker was of je kleine meid er wel weer bovenop zou komen. Ik wens jou en je familie heel veel kracht toe.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ik heb inmiddels wat meer gehoord na een telefoontje van mijn dierenarts... zijn overlijden is zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een of meerdere bloedstolsels na zijn verwonding, die naar het hart of de longen zijn geschoten... een longembolie dus.

Vertaald Frans
  • 19 reacties van 19

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer