Hoi allemaal,
Ik vroeg me af of anderen ook zoiets hebben meegemaakt.
Mijn hondje Dipsy van 13,5 jaar oud, een kruising Griffon/Foxterri6r, is gisteren binnen een uur overleden na een injectie met een morfine-achtige pijnstiller.
Ze was al op leeftijd en werd behandeld voor hepatitis/verstopte galwegen en artrose. Ze begon net weer wat op te knappen en at de laatste dagen weer goed... maar toen sprong ze van de bank en kwam ze verkeerd terecht. Ze had meteen veel pijn en kon haar achterpoot niet meer gebruiken.
We zijn direct naar de dierenarts gegaan: een heupluxatie (heup uit de kom). Er zou een zware en dure operatie nodig zijn om dit te herstellen.
De dierenarts stelde voor om haar daar te houden tot we een beslissing hadden genomen over de operatie, die dan de dinsdag erna zou plaatsvinden. Dipsy was oud, niet echt fit en weinig actief, dus we maakten ons zorgen over haar herstel na zo'n ingreep. We besloten haar mee naar huis te nemen om er rustig met het gezin over te praten: gaan we voor de operatie of laten we haar gaan?
De dierenarts begreep onze keuze en gaf haar een injectie met morfine tegen de pijn.
Toen we weer thuis waren, lag Dipsou nog een goed kwartier te hijgen van de pijn. Daarna ontspande ze, ik vermoed door de werking van de medicatie... maar een minuut of tien later was ze dood.
Ik denk zelf dat haar hartje het begeven heeft door de morfine. Het zal al wel erg moe zijn geweest en ze had de operatie onder deze omstandigheden waarschijnlijk toch niet overleefd. Het geeft me ergens wel rust dat ze thuis is heengegaan, omringd door haar vertrouwde mensen en in haar eigen omgeving, in plaats van alleen in een kooitje bij de arts.
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Bedankt voor het lezen.