Plotseling overlijden van mijn oude hond / morfine

M
Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of anderen ook zoiets hebben meegemaakt.

Mijn hondje Dipsy van 13,5 jaar oud, een kruising Griffon/Foxterri6r, is gisteren binnen een uur overleden na een injectie met een morfine-achtige pijnstiller.

Ze was al op leeftijd en werd behandeld voor hepatitis/verstopte galwegen en artrose. Ze begon net weer wat op te knappen en at de laatste dagen weer goed... maar toen sprong ze van de bank en kwam ze verkeerd terecht. Ze had meteen veel pijn en kon haar achterpoot niet meer gebruiken.

We zijn direct naar de dierenarts gegaan: een heupluxatie (heup uit de kom). Er zou een zware en dure operatie nodig zijn om dit te herstellen.

De dierenarts stelde voor om haar daar te houden tot we een beslissing hadden genomen over de operatie, die dan de dinsdag erna zou plaatsvinden. Dipsy was oud, niet echt fit en weinig actief, dus we maakten ons zorgen over haar herstel na zo'n ingreep. We besloten haar mee naar huis te nemen om er rustig met het gezin over te praten: gaan we voor de operatie of laten we haar gaan?

De dierenarts begreep onze keuze en gaf haar een injectie met morfine tegen de pijn.

Toen we weer thuis waren, lag Dipsou nog een goed kwartier te hijgen van de pijn. Daarna ontspande ze, ik vermoed door de werking van de medicatie... maar een minuut of tien later was ze dood.

Ik denk zelf dat haar hartje het begeven heeft door de morfine. Het zal al wel erg moe zijn geweest en ze had de operatie onder deze omstandigheden waarschijnlijk toch niet overleefd. Het geeft me ergens wel rust dat ze thuis is heengegaan, omringd door haar vertrouwde mensen en in haar eigen omgeving, in plaats van alleen in een kooitje bij de arts.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Rapporteren

@Docline

Bedankt voor de tip over groene zeep en baking soda... het is waar dat ik dat al eens in je reacties had gelezen, maar ja, als je er zelf niet mee te maken hebt ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€ Ik ga het testen.

@Doudou

Nee, ik heb juist een heel verlegen type. Hij heeft even tijd nodig voordat hij op nieuwe vriendjes afstapt en is de eerste paar keer een beetje onzeker. Hij 'praat' helemaal niet, behalve als hem iets niet zint; dan laat hij een beetje een aparte 'huil' horen. Aan de andere kant weet hij dondersgoed wat hij wil, dat laat hij wel merken met zijn blik, bijvoorbeeld als hij wil spelen.

Maar in de tuin speelt hij de baas als er mensen over de weg lopen. Dan blaft hij, en gezien het kabaal dat uit dat kleine ukkie komt, is het echt komisch... ik heb hiervoor alleen maar middelgrote of grote honden gehad, dus ik moet er elke keer weer om lachen (en ik niet alleen ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰)

Fijne avond jullie twee

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Je zou de manden opnieuw kunnen wassen met Marseillezeep of groene zeep en een beetje baking soda in de wasmachine strooien, dat zou de geur die hem niet bevalt moeten verwijderen. Het is inderdaad belangrijk om te proberen hem wat af te leiden om te voorkomen dat hij neerslachtig wordt.
    Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

๐Ÿ™‚ De aai voor Oxane is gegeven hoor ;-)

Wat schattig als ze zo achter je aan lopen.. Kletst jouw Roxy veel? Ik kende er eentje die altijd uitgebreid met zijn baasje zat te 'praten' ๐Ÿ˜ echt een enorme kletskous..

Het is heerlijk om eens een andere route te nemen: nieuwe geurtjes en andere honden die zijn langsgekomen.

Tot later

Liefs voor jullie beiden

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

En Christelle, Roxy is toch niet zo braaf hoor... maar hij is nog hartstikke jong ๐Ÿ˜‰

Eigenlijk volgt hij me overal, ik ben het zonnetje in zijn leven... ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Is goed...... Bedankt voor je tips Doudou..... ik ga wat dingen veranderen.

Ik heb vanmiddag eigenlijk een andere wandeling gemaakt, op een andere plek, en dat ging een stuk beter.

Groetjes en een aai voor Oxane

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi Monique

Misschien wat gewoontes veranderen voor je kleintje?

Andere plekjes om te wandelen? Nieuwe spelletjes doen of hem wat nieuw speelgoed geven om hem op te vrolijken, en jullie zelf ook?

En wat 'vriendjes' opzoeken...

Ik denk dat wat nieuwe houvasten in zijn dagelijkse routine een goed idee zijn. Hij markeert zijn territorium al, dat is een goed teken.

Die kussens ja, het is goed mogelijk dat de geur hem tegenstaat...

Lekker naar buiten om de zinnen te verzetten, buitenshuis bezig zijn, wat meubels verschuiven of de boel anders inrichten, want juist in huis missen we onze lieverds nog het meest...

Een dikke knuffel voor de kleine Roxy, die er zo braaf uitziet ^^

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi Docline en Doudou

Even een korte update, allereerst bedankt Docline ๐Ÿ‘Œ

Met mij gaat het matig, het is inderdaad lastig om eraan te wennen maar we moeten het ermee doen. De herinneringen komen boven tijdens het wandelen alleen met Roxy, ๐Ÿ˜” hij markeert twee keer zoveel als normaal en probeert de drollen die hij vindt te bedekken (tja, ik woon op het platteland en mensen ruimen het hier niet op). Dit gedrag kende ik nog niet van hem, maar Dipsou had hem zoveel geleerd tijdens de wandelingen...

Vraagje: we hadden in huis een heleboel kussens waar de honden (en soms de katten) hun dutjes op deden. Ik heb ze in de machine gewassen met een beetje bleekmiddel... nu valt me op dat Roxy er sindsdien met geen poot meer op zet... Is dat normaal volgens jullie?

Verder lijkt hij een beetje verloren als wij er niet zijn en lijkt hij haar te zoeken...

Christelle, heb je naast hem vertroetelen en Bach-bloesems nog een andere oplossing?

Fijne dag voor jullie beiden

monique

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ontzettend verdrietig van je hond. Zo'n plotseling en onverwacht verlies is altijd heel heftig.

Gelukkig heb je nog een jong maatje die vast zijn best zal doen om je te troosten.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Inderdaad een Cavalier King Charles Spaniel... een blenheim, mijn kleine Roxy

En ja, echt een schatje, makkelijk in de omgang, heel bijdehand en intelligent, maar vanavond is hij een beetje zielig.

Fijne avond Kalou

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Je hebt er goed aan gedaan om het tegen hem te zeggen, je stem was rustgevend en hij voelde vooral al jullie liefde met al die knuffels.

Het is zo moeilijk om los te laten zonder je eigen pijn en angst over te brengen...

Voor Roxy zal het ook een grote leegte zijn... ze zijn net sponzen als ze ons verdriet voelen.

Ik kom morgen weer even terug...

Ik vind het echt heel erg voor jullie, ik weet hoe het voelt, die pijn :-(

Een dikke knuffel voor je kleine viervoeter

Ik denk aan je twee "sterretjes"

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 19

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer