Ziekte van Addison
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Mijn hond Java van 11 jaar heeft al een jaar of 5 à 6 hartfalen. Ze krijgt hier medicijnen voor, maar nu is ze gestopt met eten, moet ze overgeven en is ze ontzettend moe. Ze wil ook niet meer naar buiten.
De dierenarts denkt aan Cushing, maar ik denk zelf eerder aan Addison.
Haar huid is al jaren slecht, maar nu ziet haar hele onderkant (ze is een laag hondje) eruit alsof het verbrand is.
Wie heeft er advies voor mij?
Bedankt!
Hoi, Liberty is inmiddels 9 jaar geworden.
Toen ze 2 was, werd ze ziek verklaard. We zijn toen 's avonds om 19:00 uur met spoed naar de dierenarts gegaan en ze is direct aan het infuus gelegd. Twee dagen later kregen we te horen: de ziekte van Addison. De wereld stortte even in... De dierenarts heeft ons daarna gelukkig heel erg gerustgesteld over hoe het nu verder moest. Hij legde uit dat ze elke 25 dagen een injectie krijgt en één keer per week een cortisonetabletje. De dosis van de prik hangt af van het gewicht van het dier. Voor ons kost het € 45 inclusief de injectie en het consult, en € 7 voor omeprazol voor 3 maanden. Dat is dus echt heel wat minder dan de bedragen die ik bij anderen voorbij zie komen... En ach, mijn lieve schat geeft ons zulke onvoorwaardelijke liefde... Dan laten we zelf maar wat dingen en zo lukt het wel...
Goedenavond, ik haal mijn Zycortal zelf bij de apotheek voor € 115 per flacon van 4 ml. Daar haal ik 2,5 injecties uit voor mijn hond van 26,75 kg, zij krijgt 1,6 ml per injectie (1,5 mg/kg). De injectie komt dus ook uit op zo'n € 46, waarbij de handeling bij de dierenarts gratis is (onze hele familie komt daar met al hun dieren, in totaal 9 honden en 4 katten). De Dermipred (werkzame stof: prednisolon) kost € 17 voor een strip van 16 stuks waar ze 64 dagen mee doet, en dan elke 6 maanden een bloedonderzoek van € 38. Eerlijk gezegd schrok ik me in het begin rot van wat er werd voorspeld; er werd eerst € 180 genoemd voor alleen de injectie, nog zonder de medicijnen en het bloedprikken 😅
Hoi, Liberty is 9 jaar geworden.
Toen ze 2 was, werd ze ziek verklaard en we zijn toen 's avonds om 19:00 uur met spoed naar de dierenarts gegaan, waar ze aan het infuus is gelegd. Twee dagen later kregen we te horen: de ziekte van Addison. Onze wereld stortte in... De dierenarts heeft ons gelukkig erg gerustgesteld over hoe het nu verder zou gaan. Hij legde uit dat ze elke 25 dagen een injectie krijgt en één cortisonetablet per week. De prik wordt berekend op basis van het gewicht van het dier; voor ons is het € 45,- inclusief de injectie en het consult, en voor de omeprazol betalen we € 7,- voor 3 maanden. Dat is dus heel wat minder dan de bedragen die ik bij jullie voorbij zie komen... En ach, mijn lieve schat geeft ons zoveel onvoorwaardelijke liefde... dan doen we zelf maar een stapje terug en zo redden we het wel...
Hoi, mijn hond van 8 jaar heeft sinds november de diagnose atypische Addison. In dit stadium krijgt hij nog geen Zycortal. Hij is van 4 naar 7 kg gegaan. Sinds 2 dagen krijgt hij een kwartje Dermipred 5 en ik ben bang dat hij te weinig krijgt, maar ik zie dat anderen ook op een kwart zitten.
Hoi!
Mijn Mechelse herder x Beauceron van 2,5 jaar heeft afgelopen zaterdag haar laatste injectie gehad. Toen de ziekte zich openbaarde (eind oktober 2024), was ze in de tijd dat we zochten naar wat ze precies had afgevallen van 25,5 kg naar 22 kg. Een maand later (5 december) zat ze weer op 25 kg. Ze is op 19 december gesteriliseerd, omdat we sowieso geen nestje willen en andere gezinnen niet met de (medische) kosten willen opzadelen. Nu bij de laatste injectie weegt ze 26,75 kg. Ik denk zelf dat de ziekte de gewichtstoename in de hand werkt. De dierenarts denkt niet dat het door de sterilisatie komt, maar het is waar dat alles binnen twee maanden tijd is gebeurd, dus het is lastig te bepalen waar ze precies door aankomt.
Wat de Dermipred (werkzame stof: prednisolon) betreft: als je merkt dat je hond sloom wordt of niet meer goed wil eten, moet je de dosering verhogen naar een halve tablet. Dat is in ieder geval wat mijn dierenarts heeft geadviseerd.
Hoi, mijn hond van 8 jaar heeft sinds november de diagnose atypische Addison. Hij krijgt op dit moment geen Zycortal. Hij is flink aangekomen, van 4 naar 7 kg. Sinds twee dagen krijgt hij een kwartje Dermipred 5 (werkzame stof: prednisolon) en ik ben bang dat hij een tekort heeft, maar ik zie dat anderen ook op een kwartje zitten.
Hoi, mijn meisje heeft nu sinds een jaar de ziekte van Addison.
Ze is nu 2 jaar oud. In een jaar tijd is ze van 2,2 ml naar 1 ml Zycortal gegaan om de 5 weken, in combinatie met een halve tablet Dermipred (werkzame stof: prednisolon) per dag.
De dierenarts verlaagt de dosering van de Zycortal elke maand. Ter info: ik betaal 150 € voor een flacon van 4 ml.
Alles bij elkaar kost het me elke maand zo'n 80 €, inclusief het bloedonderzoek om haar waarden te checken en de dosis Zycortal aan de hand van de resultaten te bepalen.
Hoi, mijn hond Plume heeft ook de ziekte van Addison. Ik geef haar elke 30 dagen een injectie met Zycortal (voorheen elke 25 dagen) en ze krijgt één tabletje Dermipred 5 mg per dag.
Het kost me behoorlijk wat en af en toe laten we een bloedonderzoek doen om de dosering aan te passen. Ik heb echt moeite om voeding te vinden die goed bij haar past en ze heeft de neiging om aan te komen sinds ze met de behandeling is begonnen.
Ik hoor graag jullie ervaringen over de voeding en de behandelingen van jullie hondjes.
Die eerste aanval was echt verschrikkelijk en ik kan me voorstellen dat dit voor jullie ook zo was. Sterkte voor jou en je viervoeters 🐶🤎
Hoi,
Hoeveel betaal je eigenlijk? Wij hebben een apotheek gevonden die de Zycortal voor € 115 verkoopt en daar halen we 2,5 injecties uit.
Wat Nala betreft, onze Mechelse herder x Beauceron, die kreeg eerst de graanvrije brokjes van Ultra Premium en we zijn nu overgestapt op de brokjes van Pure Origin. Daarnaast hebben we haar onlangs laten steriliseren. Het is voor ons nog te vroeg om te zeggen of ze makkelijk aankomt; haar eerste aanval was eind oktober en toen woog ze nog maar 22 kg (ze was er echt slecht aan toe). Ze is daarna gelukkig weer vlot naar de 25,5 kg gegaan en daar zit ze nu nog steeds op. Voor de Dermipred krijgt Nala een kwart tabletje per dag.
Hoi, mijn hondje Plume heeft ook de ziekte van Addison. Ze krijgt elke 30 dagen (voorheen elke 25 dagen) een injectie met Zycortal en ze krijgt elke dag een tabletje prednisolon (Dermipred) van 5 mg.
Het is een dure grap en we moeten regelmatig bloed laten prikken om de boel bij te stellen. Ik heb ook moeite met het vinden van de juiste voeding en ze heeft de neiging om aan te komen sinds ze met de behandeling is gestart.
Ik hoor heel graag hoe jullie dat doen met de voeding en wat de ervaringen zijn met de behandelingen van jullie viervoeters.
Die eerste crisis was echt verschrikkelijk en ik kan me voorstellen dat dat voor jullie ook zo was. Veel sterkte voor jullie en de hondjes! 🐶🤎
Hoi,
Wat betalen jullie eigenlijk? Wij hebben een apotheek gevonden die de Zycortal voor € 115 verkoopt, en daar kunnen we 2,5 injecties uit halen.
Onze Nala, een kruising tussen een Mechelse herder en een Beauceron, kreeg eerst graanvrije ultra-premium brokken. Inmiddels zijn we overgestapt op de brokken van Pure Origin en daarnaast is ze onlangs gesteriliseerd. Het is voor ons nog te vroeg om te zeggen of ze makkelijk aankomt; haar eerste crisis was eind oktober. Ze was toen afgevallen tot 22 kg (ze was er echt heel slecht aan toe), maar ze zit inmiddels weer op 25,5 kg en dat blijft nu stabiel. Wat de prednisolon (Dermipred) betreft, krijgt Nala een kwart tabletje per dag.
Hoi, mijn hond Plume heeft ook de ziekte van Addison. Ik geef haar elke 30 dagen (voorheen om de 25 dagen) een injectie met Zycortal en ze krijgt elke dag een tabletje Dermipred 5 mg (werkzame stof: prednisolon).
Het is best een dure grap en we laten regelmatig bloedonderzoek doen om de dosering aan te passen. Ik heb echt moeite om voeding te vinden die goed bij haar past en ze heeft de neiging om aan te komen sinds ze haar behandeling krijgt.
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn met de voeding en de behandelingen van jullie viervoeters.
De eerste aanval was echt verschrikkelijk en ik kan me voorstellen dat dat voor jullie ook zo was. Veel sterkte voor jou en je hondjes 🐶🤎
Mijn hond heeft onlangs ook de ziekte van Addison gekregen en ik zou graag ervaringen willen uitwisselen met andere eigenaren over deze ziekte en de dure behandeling die erbij komt kijken.
Bij mijn hond is twee jaar geleden de ziekte van Addison vastgesteld.
Ze wordt behandeld met Zycortal
Suspensie voor injectie met verlengde afgifte.
Dit is een onderhuidse injectie die ik haar de rest van haar leven elke 25 dagen geef.
Maar zelfs met de behandeling kan de hond een Addison-crisis krijgen. Zorg er dus voor dat je altijd prednison, glucose (glucosemeter) en een thermometer (warmtematje) in je hondenkastje hebt voor de eerste hulp en overleg altijd met je dierenarts.
Bij deze ziekte kun je het beste een vaste routine aanhouden om stress bij de hond te voorkomen, zodat er geen Addison-crisis wordt uitgelokt.
De hond moet altijd toegang hebben tot water en kwalitatief goed voer krijgen dat rijk is aan eiwitten en laag in natrium.
Gelukkig hebben honden die behandeld worden minder risico op een crisis; in die twee jaar heeft Molly maar één aanval gehad.