Wat vinden jullie van die Italiaanse hamberenbotten?

Enicia
Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Mijn man kwam vorige week helemaal blij thuis omdat hij een Italiaanse hamschijf voor de hond had meegenomen. Omdat ik zelf een beetje huiverig ben om botten te geven, ben ik de reviews gaan checken. Op Zooplus schreven veel mensen dat hun hond diarree kreeg of moest overgeven. Bij een paar honden zouden de lippen zelfs drie keer zo dik zijn geworden, met flinke dierenartskosten als gevolg...

Volgens sommige dierenartsen is dit bot puur vergif en zou het niet eens verkocht mogen worden... In eerste instantie wilde ik het weggooien, maar daarna dacht ik dat ik misschien alleen het vlees eraf kon schrapen. Nu ik echter lees over de voordelen van BARF, denk ik: dit is toch ook zo'n soort bot? Val me niet meteen aan als ik het mis heb hoor, want ik weet nog niet zoveel van BARF. Kortom, raden jullie me aan om het aan mijn hond te geven of niet? Alleen de ham eraf schrapen of gewoon direct de prullenbak in?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

28 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb altijd gehoord dat je Frolic beter niet als dagelijkse voeding kunt geven, omdat ze er lokstoffen aan toevoegen! Als ik jou was, zou ik Royal Canin kopen; ze hebben bovendien een speciale lijn voor de spijsvertering. Maar het is natuurlijk wel duidelijk dat je zak dan geen 4 € meer kost!

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Ik heb eens naar de samenstelling van mijn brokken gekeken omdat het me toch een beetje dwarszit. Het zijn de senior brokjes van Leader Price (een Frans budgetmerk) en er staat geen percentage bij de granen, maar 'granen' staat wel als eerste vermeld. Daarna komen mineralen en dan pas vlees en dierlijke bijproducten. Voor het natvoer is het 42% vlees en dierlijke bijproducten en 4% granen, waaronder gekookte rijst... Ik vermoed wel dat dit niet best is, maar welk percentage granen raden jullie maximaal aan? En wat vinden jullie van brokken die speciaal voor een bepaald hondenras zijn ontwikkeld?

Ter info: een zak van 3 kilo kostte me 4€ en daar doe ik twee weken mee, plus dan nog het duurdere natvoer van Pedigree Senior. In het begin gaf ik Frolic, maar de dierenarts zei dat Frolic prima is voor jonge honden maar veel te zout voor de oudjes... Ik zou graag willen overstappen op brokken van een betere kwaliteit, maar ik ben niet bereid om mijn budget voor voer te verviervoudigen... Hoeveel betalen jullie gemiddeld voor je brokken, even ter indicatie?

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Oké bedankt, maar Orijen is helaas te duur voor ons budget, ook al ziet het er goed uit... We hebben een oude hond gered zodat hij zijn leven niet achter de tralies hoeft te eindigen, maar het is niet de bedoeling dat we hierdoor in de schulden raken...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, klopt, het is inderdaad best ingewikkeld. Waarom koken we vlees eigenlijk? Omdat we van nature fruiteters zijn, dus we zijn er eigenlijk niet op gebouwd om het te eten, maar het levert wel een bepaalde vitamine. Het is net als met zuivel, wat ook heel slecht is voor de gezondheid... maar goed, ik wil geen discussie starten, kortom. Ik raad je de brokken van Orijen aan. Ik heb mijn opa en oma zover gekregen dat ze die voor hun oude labrador zijn gaan gebruiken. Hij kreeg eerst Hills voor senioren, maar toen ik de samenstelling las schrok ik echt; er zat bovendien helemaal niets in voor de gewrichten.

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Ik zie door de bomen het bos niet meer met BARF... holbewoners aten ook rauwe mammoet, maar die zijn later geëvolueerd omdat rauw vlees bacteriën bevatte. Dat is trouwens ook de reden waarom we het tegenwoordig koken of bakken.

Ik zeg niet dat BARF slecht is, dat weet ik gewoon niet, maar al die tegenstrijdige reacties helpen me echt niet verder.

Ik heb op 'Tribu Carnivore' (een Franse site over rauwe voeding) gelezen, maar eerlijk gezegd lijkt dat gedoe met 10% van dit en 20% van dat me best wel ingewikkeld... Ik heb de vraag al eens gesteld, maar niemand wil een voorbeeldmenu voor de week geven. Iedereen verwijst je door naar een linkje zodat je het zelf maar moet uitzoeken... Maar ik snap niet waarom die link geen voorbeeldmenu's per week geeft op basis van de grootte van de hond. Dat zou mensen misschien eerder overhalen om ermee te beginnen... zeker voor jullie die zo overtuigd lijken van de voordelen van BARF.

Wat mij betreft, bedankt voor jullie reacties, maar ik ben nog steeds de weg kwijt wat betreft de voeding van mijn oude hond..... ik weet alleen dat er zo min mogelijk granen in zijn brokken moeten zitten....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik geef zelf geen kippenbotten (van een dier), ik geef liever kluiven van buffelhuid. Maar zodra er een klein stukje overblijft gooi ik het weg; stukjes die afbrokkelen gaan direct de prullenbak in. Met mijn 3 honden heb ik zo nooit problemen gehad.

Wat de brokjes betreft: die haal ik niet bij de supermarkt, maar bij de dierenspeciaalzaak of de dierenarts. Ik kies het bekendste merk, en als de hond specifieke problemen heeft, laat ik me adviseren door de dierenarts. Het merk dat ik koop maakt namelijk heel specifiek voer.

Het is wel vreemd dat je dierenarts je brokjes uit de supermarkt heeft aangeraden.

Je kunt natuurlijk ook zelf voor je hond koken, zoals gekookt witvlees met groenten, maar je moet wel even met de dierenarts overleggen wat je precies mag geven. Ik zag laatst nog op tv dat er mensen zijn die hun huisdieren vegetarische brokjes of zelfs een volledig vegetarisch dieet geven, en blijkbaar leven ze dan langer!

Wat een onzin, je hond krijgt zo echt tekorten met die zelfgekookte maaltijden van je, zeker als het alleen maar wat gekookt witvlees en groenten is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Met brokjes heb je kans op een maagkanteling, omdat het wel 12 uur duurt voordat ze verteerd zijn. Rijst helpt ook niet bij de spijsvertering. BARF is echt top; zodra ik een slachthuis vind, stap ik direct over. Raw feeding ook, want tja, vroeger aten honden toch ook gewoon vlees en botten...

Geef nooit gekookte botten, alleen rauwe.

Je kunt allerlei problemen krijgen door brokjes, zoals blaasproblemen, nierfalen, enzovoort...

Vertaald Frans
    Odrade
    Odrade Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wij geven vooral brokken van een goed merk (liefst zonder te veel granen), soms natgemaakt en soms niet, met of zonder groenten. Verder krijgt ze af en toe natvoer uit blik, en als we bij de slager zijn, nemen we bevroren botten mee. Ze krijgt er dan af en toe eentje als hij ontdooid is, zo'n 2 à 3 keer per maand. Het zijn grote botten, van die doorgezaagde wervels. Op mergpijpjes kluift ze eindeloos; ze doet er maanden over voordat ze er echt wat van af heeft. Ze speelt er ook mee door ze in de lucht te gooien, maar dat zal wel zijn om het gedrag van katten na te apen... 😁

O.

Vertaald Frans
    Enicia
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Verder heb ik nog een misschien wat stomme vraag, maar goed: ik heb een oude hond geadopteerd. De eerste 4 jaar weet ik niet wat zijn baasje hem te eten gaf, daarna heeft dat baasje zelfmoord gepleegd en heeft de hond 4 jaar in het asiel gezeten. Daar kreeg hij alleen maar goedkope brokken en natvoer in saus van lage kwaliteit. Is de schade dan niet al aangericht bij mijn hond?

Gaat het echt nog wat uitmaken voor zijn gezondheid als ik nu goede brokken voor hem koop, afgezien van de scheten misschien? Want die zijn echt niet te harden!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik geef zelf geen kippenbotjes (van een echt dier), ik geef liever kluifjes van buffelhuid. Maar zodra er een klein stukje overblijft, gooi ik het weg; ook de stukjes die afbrokkelen gaan direct de prullenbak in. Met mijn drie honden heb ik zo nooit problemen gehad.

Wat de brokjes betreft: die koop ik niet in de supermarkt. Ik ga naar de dierenspeciaalzaak of naar de dierenarts en kies dan het bekendste merk. Als de hond specifieke problemen heeft, laat ik me adviseren door de dierenarts; het merk dat ik gebruik maakt namelijk heel specifieke brokken voor dat soort situaties.

Ik vind het trouwens maar vreemd dat jouw dierenarts je brokken uit de supermarkt heeft aangeraden.

Je kunt natuurlijk ook zelf voor je hond koken, zoals gekookt wit vlees met groenten, maar overleg wel even met je dierenarts wat je hem precies mag geven. Laatst zag ik op tv nog een item over mensen die hun dieren vegetarische brokken of zelfs een volledig vegetarisch dieet geven; blijkbaar leven ze dan zelfs langer!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 28

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!