Vroeg wakker worden 's ochtends

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Mijn 7 maanden oude labrador-kruising wekt me vroeg in de ochtend (rond 7u-7u15 is haar vaste tijd). Behalve als we bij mijn moeder zijn, want dan wordt ze pas rond 9u wakker!

Thuis slaapt ze in de woonkamer in haar bench.

Bij mijn moeder slaapt ze in de serre en heeft ze ook een bench. Zelfs als iemand opstaat en lawaai maakt in de keuken die uitkomt op de serre, kijkt ze even en gaat dan gewoon weer liggen.

Thuis begint ze eerst een beetje te piepen, dan te janken en daarna krabt ze als een gek! Ik heb geprobeerd haar te negeren, maar de buren beneden tolereren geen enkel geluid, dus ik kan het me niet permitteren haar een uur haar gang te laten gaan terwijl ik wacht tot ze stopt! (De situatie met hen is al behoorlijk gespannen vanwege het lawaai en haar vroege ochtenden...)

Dus ik sta op, en alleen al het horen van mij zorgt ervoor dat ze rustiger wordt, maar zodra het weer stil is begint ze opnieuw te piepen. Dus ik wacht tot ze kalm is voordat ik haar eruit laat.

Ik denk niet dat het om een plasje gaat, aangezien ze bij mijn moeder tot 9u doorslaapt. De laatste plasronde is rond 23u, en zelfs als het later is wordt ze toch vroeg wakker.

Ook al lijkt 7u vroeg, zeker als ik pas 's middags werk, ik vraag echt niet om tot 11u te blijven slapen! Maar 8u-8u30 zou al geweldig zijn!

Ik heb geprobeerd dezelfde omstandigheden als bij mijn moeder na te bootsen, namelijk een luik open laten (zodat ze net als in de serre wat licht heeft), maar vanmorgen was het weer raak om 7u15.

Ik heb ook geprobeerd haar uit te laten voor haar behoeften en haar daarna weer in de bench te doen, maar dan piept en jankert ze, terwijl ik haar juist helemaal benchgewend heb gemaakt voor de nacht (ik liet haar 's nachts alleen uit voor een plasje en deed haar daarna meteen terug in de bench, totdat ze hele nachten doorsliep).

Hebben jullie tips? Rekening houdend met de mopperende buren op de begane grond...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • F
    Fastball83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is Bounty en alvast bedankt voor jullie advies :)

Vertaald Frans
    F
    Fastball83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik haal dit topic weer even omhoog om te kijken of iemand een gouden tip voor ons heeft. Onze lieve Bounty van 8 maanden maakt ons namelijk elke ochtend om 5:30 uur wakker... en als we niet meteen met haar naar buiten gaan, plast ze op de tegels.

De laatste ronde 's avonds doen we tussen 22:00 en 23:00 uur, maar dat maakt geen enkel verschil. Hoe laat we de laatste wandeling ook doen, de volgende ochtend is het om uiterlijk 5:30 uur raak.

Vertaald Frans
    S
    Sandra72 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo allemaal,

Mijn pup van 5 maanden wordt elke dag om 6:00-6:30 uur wakker en ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Hij slaapt in de bijkeuken.

Ik vraag me af of hij het misschien koud heeft, of honger??? Ik weet het echt niet meer; hij jankt, krabt aan de deur en ik heb ook nog eens buren die niet zo makkelijk zijn, dus ik moet er wel uit.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal!

De mijne is 6 jaar oud, hij heeft me nooit wakker gemaakt, maar sinds een week speelt hij elke ochtend de baas door te blaffen zodat ik naar beneden kom. Ik blijf gewoon in bed liggen, op een gegeven moment stopt hij wel, maar zodra hij ook maar het kleinste geluidje van boven hoort, draait hij helemaal door lol. Als ik dan eindelijk naar beneden kom en de deur voor hem opendoe, steekt hij z'n neus niet eens buiten, speelt niet, geeft me een klein begroetingsritueel en gaat dan weer liggen slapen tot 10:00 of 10:30 grrrr, zo frustrerend...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het enige wat ik me kan bedenken, laten we zeggen de simpelste optie, al weet ik niet of het moreel helemaal verantwoord is, is om hem wat meer "af te matten", oftewel hem echt uit te putten.

Ik zeg dit omdat die van mij (ze is bijna 6 maanden) soms, heel zelden eigenlijk, vroeg wakker wordt en de boel op stelten zet. Dat is meestal wanneer de avond daarvoor wat minder actief was.

Kortom, als ik jou was, zou ik het gewoon eens testen. Als je zelf niet zo sportief bent, zou mijn strategie met een Lab zijn om hem te leren apporteren, bijvoorbeeld met een bal. En dan zou ik hem een avond lang echt helemaal moe maken, gewoon om te zien of dat zijn ritme een beetje verandert.

Ik heb inmiddels geleerd om die van mij niet meer volledig uit te putten, maar af en toe gebeurt het toch. In die gevallen wordt ze de volgende ochtend pas rond 11:00 uur actief! Normaal gesproken is dat rond 09:00-09:30 uur. Maar als we haar activiteit de avond ervoor om wat voor reden dan ook beperken, dan kan het zomaar zijn dat ze rond 06:00 uur 's ochtends al begint te krabben en te piepen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ah ja, elke ochtend is het weer raak... ik zou zo graag gewoon één keer per week willen uitslapen lol

Maar wat ik niet begrijp, is dat ze bij mijn moeder makkelijk tot 8 uur slaapt, of zelfs nog langer!

Zelf vind ik het niet eens zo heel erg, maar het is vooral de onderbuurvrouw die klaagt over het geluid. Omdat ze zo vroeg wakker en actief is, begint ze meteen te spelen en dat maakt herrie in huis, wat beneden natuurlijk behoorlijk doorklinkt...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

ik wil je niet ontmoedigen, maar wij hebben een Jack Russell van 2 jaar en 's ochtends is het uiterlijk 7:00/7:15, elke dag van de week. Hij maakt echt geen onderscheid tussen doordeweekse dagen, het weekend of feestdagen.

En als we hem niet op tijd uitlaten, dan is het gegarandeerd raak in huis. Het is nou eenmaal zijn ritme, daar is weinig aan te doen.

Succes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie!

Nee, bij mijn moeder houden we qua uitlaten en spelletjes precies dezelfde gewoontes aan. Het enige verschil is dat de laatste wandeling daar een halfuurtje eerder is, en toch wordt ze later wakker... Het is de omgekeerde wereld lol

Wat me echt dwarszit, zijn de benedenburen! We wonen in hetzelfde huis, zij op de begane grond en ik boven, maar de twee woningen staan volledig los van elkaar. Bij het minste of geringste geluid dat zij of ik maak, flipt de buurvrouw hem helemaal!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Mijn Labrador-kruising van 7 maanden maakt me 's ochtends vroeg wakker (rond 7:00-7:15 uur is haar vaste tijd). Behalve als we bij mijn moeder zijn, want daar wordt ze pas rond 9:00 uur wakker!

Thuis slaapt ze in de woonkamer in haar bench.

Bij mijn moeder slaapt ze in de serre en daar heeft ze ook een bench. Zelfs als er iemand wakker wordt en herrie maakt in de keuken die aan de serre grenst, kijkt ze even op en gaat ze weer liggen.

Thuis begint ze eerst een beetje te piepen, dan te janken en daarna krabt ze als een gek! Ik heb echt geprobeerd om haar te negeren, maar de onderburen kunnen totaal niet tegen lawaai, dus ik kan het me niet veroorloven om haar een uur lang haar gang te laten gaan tot ze stopt! (De situatie met hen is nogal gespannen juist vanwege het lawaai en haar vroege weksessies...)

Dus ik sta maar op. Het feit dat ze me hoort kalmeert haar wel, maar zodra het weer stil is begint ze weer te piepen... Dus ik wacht tot ze rustig is voor ik haar eruit laat.

Ik denk niet dat het is omdat ze haar behoefte moet doen, aangezien ze bij mijn moeder tot 9:00 uur uitslaapt. De laatste plasronde is rond 23:00 uur, en zelfs als dat later is, wordt ze nog steeds vroeg wakker.

Ook al vind ik 7:00 uur vroeg, zeker omdat ik pas 's middags hoef te werken, vraag ik niet om tot 11:00 uur te slapen! Maar 8:00-8:30 uur zou al geweldig zijn!

Ik heb geprobeerd dezelfde omstandigheden als bij mijn moeder te creëren door een rolluik open te laten (zodat ze net als in de serre daglicht heeft), maar vanochtend was het om 7:15 uur weer hetzelfde liedje.

Ik heb ook geprobeerd haar even buiten te laten voor een plasje en haar daarna weer in de bench te doen. Dan gaat ze piepen en janken, terwijl ik haar juist met de bench heb opgevoed voor de nacht (ik liet haar er 's nachts alleen uit voor haar behoefte als ze piepte en deed haar direct weer terug tot ze de hele nacht doorsliep).

Hebben jullie tips? Rekening houdend met de klagende buren op de begane grond...

Hoi,

Ik denk dat het gewoon haar ritme is. (Wij worden zelf ook vaak op dezelfde tijd wakker als we altijd op hetzelfde tijdstip opstaan, tenzij we echt doodop zijn). Mijn hond Mia van bijna 5 maanden heeft ook haar eigen ritme. Mijn vriend laat haar om 6:30 uur uit en dan gaat ze meteen weer liggen, maar zodra hij rond 7:30-7:45 uur vertrekt, wordt ze wakker en gaat ze in haar eentje spelen of ze gaat voor mijn bed zitten en staart me aan (heel eng om te zien lol!!!!)

Misschien laten jullie haar bij je moeder vaker of langer uit, waardoor ze daar vermoeider is dan bij jou? Wat dat krabben en piepen betreft: dat is om je aandacht te trekken of om te laten zien dat ze eruit wil..

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!