Klopt.
Met een sliplijn heb je – op een bepaalde manier – meer controle over de kop van de hond. Je kunt hem er in de eerste plaats beter mee aanvoelen. In een ideale wereld traint het baasje zichzelf dus om niet meer naar het dier te hoeven kijken. Je voelt zijn intenties via de lijn.
Nou, ik heb het al vaker gezegd. Je hebt verschillende soorten rukjes aan de lijn. Je hebt ze om te straffen, om het dier te ontmoedigen of te intimideren. Dat is niet goed. Dat willen we niet. En je hebt kleine corrigerende tikjes die dienen om met het dier te communiceren, zonder te straffen. Het is niet eens oncomfortabel, het hoeft niet eens als iets vervelends te worden ervaren, het is puur ter afleiding.
Hét beste voorbeeld van wat ik hier bedoel, komt van de beste hondenbegeleider ter wereld, die zweert bij de sliplijn: Cesar Millan. Voor hem werkt het, omdat hij vindt dat de hond simpelweg naast hem moet lopen. Dat is de deal bij hem. Korte lijn, zonder spanning.
Je mag nooit, maar dan ook echt nooit, nooit, nooit, nooit, nooit (is dat duidelijk?) constante spanning op die lijn accepteren. Hij moet kort zijn, zonder spanning, anders voel je je hond niet. En hij voelt jou dan ook niet.
[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=OYJ8sN897S4]
Rond 1:10 gebeurt er iets heel belangrijks. Iets wat waarschijnlijk vaak onder de radar blijft. Drie tikjes achter elkaar. Daarmee maakt hij contact. Hij kijkt hem niet eens aan. Hij begint de hond te conditioneren op deze feedback. Slappe lijn, tikje, los, tikje, los, tikje. Het is niet gemeen. Hij heeft weinig tijd. Alles is live. Het gebeurt zoals je het ziet. Het laatste belangrijke tikje is rond 1:53. Daar maakt hij echt een duidelijk statement naar die Rottweiler, die het niet gewend is om zijn aandacht op de begeleider te richten.
Daarna is hij geconditioneerd. Het is geregeld. De hond begrijpt deze vorm van communicatie. Dan is het alleen nog aan het baasje om te leren jongleren zonder naar de ballen te kijken. Dat is precies hetzelfde. Als je voelt dat de kop van de hond zijn bedoelingen verraadt, is de beweging om hem af te leiden direct. Kort, zonder spanning.
Ik heb nog geen enkele stabiele hond gezien die hiertegen bestand is.