Vraagje over de retrieverlijn

Bobkat
Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over de retrieverlijn (of sliplijn). Ik zou er graag eentje willen aanschaffen voor mijn hondje. Nu laat ik haar uit met een Julius-K9 tuigje, maar als ze besluit te trekken, zit er behoorlijk wat kracht achter, ook al is ze klein. Laatst las ik dat die tuigjes eigenlijk niet zo goed zijn voor de schouders. Jammer genoeg ben ik destijds ook voor de Julius-hype gevallen; de kwaliteit is op zich top en hij is erg stevig, maar voor de lange termijn is het misschien niet zo comfortabel.

Aan een gewone halsband loopt ze beter, maar daar floept ze zo uit. Het probleem is dat haar nek ongeveer even breed is als haar kop. Als ze dan achteruit trekt, wurmt ze zich zo uit de halsband. Dat is al een paar keer gebeurd en ik kreeg echt een hartverzakking, zo midden in de stad!

Nu vroeg ik me af of een retrieverlijn geschikt zou zijn voor haar lichaamsbouw?

En kan een hond zich hier trouwens mee verstikken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

66 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt.

Met een sliplijn heb je – op een bepaalde manier – meer controle over de kop van de hond. Je kunt hem er in de eerste plaats beter mee aanvoelen. In een ideale wereld traint het baasje zichzelf dus om niet meer naar het dier te hoeven kijken. Je voelt zijn intenties via de lijn.

Nou, ik heb het al vaker gezegd. Je hebt verschillende soorten rukjes aan de lijn. Je hebt ze om te straffen, om het dier te ontmoedigen of te intimideren. Dat is niet goed. Dat willen we niet. En je hebt kleine corrigerende tikjes die dienen om met het dier te communiceren, zonder te straffen. Het is niet eens oncomfortabel, het hoeft niet eens als iets vervelends te worden ervaren, het is puur ter afleiding.

Hét beste voorbeeld van wat ik hier bedoel, komt van de beste hondenbegeleider ter wereld, die zweert bij de sliplijn: Cesar Millan. Voor hem werkt het, omdat hij vindt dat de hond simpelweg naast hem moet lopen. Dat is de deal bij hem. Korte lijn, zonder spanning.

Je mag nooit, maar dan ook echt nooit, nooit, nooit, nooit, nooit (is dat duidelijk?) constante spanning op die lijn accepteren. Hij moet kort zijn, zonder spanning, anders voel je je hond niet. En hij voelt jou dan ook niet.

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=OYJ8sN897S4]

Rond 1:10 gebeurt er iets heel belangrijks. Iets wat waarschijnlijk vaak onder de radar blijft. Drie tikjes achter elkaar. Daarmee maakt hij contact. Hij kijkt hem niet eens aan. Hij begint de hond te conditioneren op deze feedback. Slappe lijn, tikje, los, tikje, los, tikje. Het is niet gemeen. Hij heeft weinig tijd. Alles is live. Het gebeurt zoals je het ziet. Het laatste belangrijke tikje is rond 1:53. Daar maakt hij echt een duidelijk statement naar die Rottweiler, die het niet gewend is om zijn aandacht op de begeleider te richten.

Daarna is hij geconditioneerd. Het is geregeld. De hond begrijpt deze vorm van communicatie. Dan is het alleen nog aan het baasje om te leren jongleren zonder naar de ballen te kijken. Dat is precies hetzelfde. Als je voelt dat de kop van de hond zijn bedoelingen verraadt, is de beweging om hem af te leiden direct. Kort, zonder spanning.

Ik heb nog geen enkele stabiele hond gezien die hiertegen bestand is.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij een sliplijn moet je hond echt vlak naast je lopen; het principe is dat hij zijn kop hoog houdt, waardoor hij niet de neiging krijgt om naar voren te trekken. Dus nee, je kunt hem niet als een lange lijn gebruiken.

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb wat twijfels over de werking van een sliplijn: als de hond trekt, trekt de lus strak om de nek (waar drukt dat dan precies op, op de luchtpijp?) en als hij stopt met trekken, ontspant de lijn dan weer automatisch? En is het alleen bedoeld voor het wandelen? Ik bedoel, kun je het ook als een lange sleeplijn gebruiken? Ik heb sinds twee weken een tweede hond en ik durf hem nog niet helemaal los te laten, zelfs niet in een hondenpark. Dus, kun je zo’n sliplijn ook als lange lijn gebruiken of om hem vast te houden tijdens het zwemmen?

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@En fait Energie, eigenlijk vind ik het niet erg als ze een beetje voor me uit loopt, en ze kan ook lopen zonder te trekken. Ik dacht aan een sliplijn voor in de stad wanneer het druk is; ik heb liever dat ze dan naast me loopt, dat is veiliger voor haar. Ik weet dat ze nog wat angstig is in menigten en dan snel wil oversteken, dat is de reden dat ze trekt. Het doel is dus om haar te leren dat naast me lopen beter voor haar is.

In dat geval is de sliplijn absoluut de beste keuze, dat is duidelijk.

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Super, die foto's! Dat maakt het een stuk duidelijker!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is maar een simpel touwtje, maar ik heb het op veel honden getest en....... helemaal top! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

O ja, dat was ik nog vergeten Energie, ik heb een Easy Walk-tuigje met de ring aan de voorkant, maar je weet dat Shar-peis geen ondervacht hebben en ook een vrij korte vacht. Daardoor heeft die van mij bijna kale oksels en dat schuurt, want als ze wil trekken, doet ze dat toch wel, en dat doet haar dan zeer. Ik neem aan dat het bij een hond met een normale vacht prima gaat :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Met een paardenhalstertouw van 2,5 m van de Decathlon van zes euro heb ik het gedeelte met de musketonhaak eraf gehaald. Daarna hoef je alleen nog maar het touw door de overgebleven ring te halen en een handvat op de gewenste maat te maken. Ik heb allerlei halsbanden en tuigjes, de ene nog luxer dan de andere, maar ik loop alleen nog maar met dit ding rond.

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

@Docline, ik had me er eigenlijk nooit echt in verdiept, maar omdat veel mensen er tevreden over zijn, waarom ook niet.

Als het mogelijk is om er zelf eentje te maken, ben ik van de partij :)

@En fait Energie, ik vind het niet erg als ze een beetje voor me loopt, en ze kan prima lopen zonder te trekken. Ik dacht aan een jachtlijn voor in de stad als het druk is, ik heb liever dat ze dan naast me loopt, dat is veiliger voor haar. Ik weet dat ze nog steeds wat angst heeft voor de menigte en dan snel wil oversteken, dat is waarom ze trekt. Dus het doel is om haar te leren: loop naast me, dat is beter voor je.

In de stad laat ik haar vaak uit aan de halsband omdat ze dan wel dicht bij me moet blijven, maar die glijdt nogal makkelijk af.

Dus ja, het heeft zeker een opvoedkundig aspect, op den duur zal ze wel snappen dat het beter is om niet te ver voor ons uit te lopen.

@Misantrhope : We kijken er met spanning naar uit 👍

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik moet de foto's eerst nog even verkleinen, dus jullie krijgen ze morgen te zien. Geweldig hoor, al die nieuwe technologie, maar ik heb geen enkele foto meer onder de 3,80 MB. En boven de 1 MB accepteert Wamiz ze gewoon niet meer!

Vertaald Frans
  • 60 reacties van 66

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!