Vraagje over de retrieverlijn

Bobkat
Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over de retrieverlijn (of sliplijn). Ik zou er graag eentje willen aanschaffen voor mijn hondje. Nu laat ik haar uit met een Julius-K9 tuigje, maar als ze besluit te trekken, zit er behoorlijk wat kracht achter, ook al is ze klein. Laatst las ik dat die tuigjes eigenlijk niet zo goed zijn voor de schouders. Jammer genoeg ben ik destijds ook voor de Julius-hype gevallen; de kwaliteit is op zich top en hij is erg stevig, maar voor de lange termijn is het misschien niet zo comfortabel.

Aan een gewone halsband loopt ze beter, maar daar floept ze zo uit. Het probleem is dat haar nek ongeveer even breed is als haar kop. Als ze dan achteruit trekt, wurmt ze zich zo uit de halsband. Dat is al een paar keer gebeurd en ik kreeg echt een hartverzakking, zo midden in de stad!

Nu vroeg ik me af of een retrieverlijn geschikt zou zijn voor haar lichaamsbouw?

En kan een hond zich hier trouwens mee verstikken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

66 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Bobkat
    Rapporteren

Och wat is ze schattig, die kleine lol ja ze is echt vlug met die kleine pootjes van haar ^^

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jeetje, wat heeft die 'meid' van je een vaart! Zit je op de fiets om haar bij te houden? Ze heeft in ieder geval de kop van een GELUKKIGE hond! En dat is al helemaal top! De lichaamstaal en de geluiden van honden zijn echt een wonder. Je kunt alles leren en begrijpen door gewoon naar ze te kijken en te luisteren! Elke dag breid ik mijn 'hondentaal' weer verder uit!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Jeetje, wat heeft die 'meid' van je een vaart! Zit je op de fiets om haar bij te houden? Ze heeft in ieder geval de kop van een GELUKKIGE hond! En dat is al helemaal top! De lichaamstaal en de geluiden van honden zijn echt een wonder. Je kunt alles leren en begrijpen door gewoon naar ze te kijken en te luisteren! Elke dag breid ik mijn 'hondentaal' weer verder uit!

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

Yeah!

Inderdaad, zoals je al zei: het is om van punt A naar B te komen, vooral als het ergens druk is. Haar reactie is dan vaak "oh jee, snel weg hier", en dan zet ze haar turbo aan of begint ze zo te zigzaggen dat ik over de lijn struikel enzo.

Buiten dat ben ik niet zo’n fan van strak "volgen". Ik gebruik juist een vrij lange lijn zodat ze de ruimte heeft; het maakt me niet uit of ze voor me loopt. Zoals @Sky al aangaf, is het probleem van constant zo lopen dat de hond niet kan snuffelen, terwijl ik juist wil dat ze de vrijheid heeft om gewoon haar hondendingetjes te doen :)

Een halsband met een stop zou me dus een veiliger gevoel geven. Ik ben tegen wurgkettingen en bij een gewone sliplijn ben ik bang dat ze zichzelf wurgt, ik ken haar langer dan vandaag. Ik snap dat het voor @Misanthrope geen probleem is, omdat zijn Lab waarschijnlijk nooit als een gek trekt, maar bij de mijne heb ik in een menigte wel wat controle nodig. Een stop aan het uiteinde zou me ook geruststellen, want ik ben als de dood dat ik straks alleen de lijn in mijn hand heb zonder hond eraan.

Eigenlijk gebruik ik op dit moment een halsband die ik aan het tuigje vastmaak, puur uit angst dat ze de weg op schiet. Als het druk is, probeer ik de halsband wat hoger in de nek te leggen, een beetje zoals bij een sliplijn, zodat ze dicht bij me blijft. Volgens mij geeft haar dat ook rust, al heeft ze soms zo'n blik van "verrek ja, daar had ik niet aan gedacht". Maar goed, misschien is mijn halsband ook gewoon niks, het is een simpele halsband met een kliksluiting.

Ik begin te denken dat een sliplijn een stuk handiger is dan al dat gedoe waar ik nu mee loop...

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik gebruik liever die van mij, dat is geen martelwerktuig. Toch ben ik het wel eens met veel methodes van Cesar Millan. Maar we moeten niet vergeten dat hij te maken heeft met honden die problemen hebben, wat gelukkig niet bij elke hond het geval is! Het is nergens voor nodig om je superioriteit tegenover je honden te bewijzen.

Kijk. Je kunt dingen "begrijpen", wat weer helpt bij het waarderen en respecteren. Ik ben dol op haar, maar dit is mijn aanpak voor het wandelen aan de lijn met mijn hond, ze is hier op de beelden iets ouder dan 5 maanden:

[youtube=https://www.youtube.com/watch?v=EYnlCcnhnUo]

Ieder zijn eigen ding.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Precies! Een lekker ontspannen loopje en iets geruststellends! Dat bevalt me wel!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik deelde dit filmpje alleen maar om een van de scenario's te illustreren (strak volgen aan de voet, halsband hoog achter de oren), niet om reclame te maken voor wat dan ook :-)

Zelf gebruik ik de sliplijn meer zoals in mijn derde voorbeeld, namelijk voor het relaxte wandelen en als een soort back-up (het idee dat ze toch iets om haar nek heeft hangen voor het geval dat).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb liever die van mij, dat is geen martelwerktuig. Toch ben ik het wel eens met veel methodes van Cesar Millan. Maar vergeet niet dat hij te maken heeft met honden die echt problemen hebben, en dat is gelukkig niet bij elke hond het geval! Het is nergens voor nodig om je superioriteit tegenover je hond te bewijzen.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

De belangrijkste basisprincipes voor netjes meelopen aan de voet zijn lastig uit te leggen via een filmpje.

Het is meer een kwestie van filosofie. Moumouth vindt het gewoon fijn om naast je te lopen, simpel is het.

Hoe leer je een Husky om het écht leuk te vinden om naast je te lopen, ik bedoel, dat hij er zelf ook plezier in vindt? Dat is de grote vraag. Hem inspireren om het te doen, in plaats van hem te dwingen.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

Als je het zo bekijkt, is het inderdaad een nachtmerrie! Echt niet, ik heb er nooit over gepiekerd om onder die omstandigheden een sliplijn te gebruiken. Integendeel, driekwart van de tijd ligt de lijn gewoon losjes over hun schouderbladen alsof mijn honden helemaal niets om hebben, maar ik kan binnen een seconde de controle terugpakken als ik een weg moet oversteken of als er gevaar dreigt. Ik ga echt een filmpje in de stad maken zodra het weer het toelaat! Moumouth loopt echt niet te dromen hoor! Hij is hartstikke zen en Jim die gekkerd ook!

Ik ben heel benieuwd om die te zien.

Voor nu, als het je een beetje geruststelt Andre: de tips in dit filmpje zijn volgens mij vooral bedoeld voor mensen met een hond die lastig onder controle te houden is. Jouw input is eerder van toepassing op een hond die al veel verder is met het proces van netjes aan de voet lopen.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 66

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!