Vraagje over de retrieverlijn

Bobkat
Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over de retrieverlijn (of sliplijn). Ik zou er graag eentje willen aanschaffen voor mijn hondje. Nu laat ik haar uit met een Julius-K9 tuigje, maar als ze besluit te trekken, zit er behoorlijk wat kracht achter, ook al is ze klein. Laatst las ik dat die tuigjes eigenlijk niet zo goed zijn voor de schouders. Jammer genoeg ben ik destijds ook voor de Julius-hype gevallen; de kwaliteit is op zich top en hij is erg stevig, maar voor de lange termijn is het misschien niet zo comfortabel.

Aan een gewone halsband loopt ze beter, maar daar floept ze zo uit. Het probleem is dat haar nek ongeveer even breed is als haar kop. Als ze dan achteruit trekt, wurmt ze zich zo uit de halsband. Dat is al een paar keer gebeurd en ik kreeg echt een hartverzakking, zo midden in de stad!

Nu vroeg ik me af of een retrieverlijn geschikt zou zijn voor haar lichaamsbouw?

En kan een hond zich hier trouwens mee verstikken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

66 antwoorden
Sorteren op:
  • Damathe
    Damathe Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor al je uitleg.

@Misanthope, ik zou graag het adres willen hebben waar je het over hebt :-) Bedankt

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

Geen probleem Lorna

Maar ik ben zeker benieuwd naar jouw mening hierover, ik vertrouw op je oordeel.

Nog even voor de context: ik heb het over wandelingen in de stad.

Ik heb niks tegen een lange lijn, ik heb er zelf ook een, maar de manier waarop en de omgeving waarin je die gebruikt, vind ik niet geschikt voor een simpele stadswandeling. Juist in die situatie heb ik liever dat de hond die specifieke bewegingsruimte heeft.

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik stem ook voor het adres van de paracord jachtlijnen en halsbanden! ^^

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, het blijft in de meeste gevallen toch anders. Ben te moe vanavond om aan een hele uitleg te beginnen LOL

Maar je hebt duidelijk niet hetzelfde contact met een lange lijn als met een uitrollijn.

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

Het is eigenlijk vooral één grote verwarring voor de hond. Met een sliplijn zit er totaal geen logica in; de hond leert niks, hij weet niet wat zijn bewegingsruimte rond zijn baasje is en hij weet nooit wanneer hij die ruk aan zijn nek kan verwachten... Elke keer als ik een klein hondje aan zo’n rollijn zie, heb ik echt medelijden. Mensen gebruiken het als een soort jojo! Het ene moment kan de hond vrij rennen, dan blokkeert hij ineens op twee meter, dan weer op anderhalve meter, enz. En die honden hangen daar dan als een stel cavia's aan het einde van die lijn alle kanten op te spartelen, het slaat echt nergens op.

Helemaal mee eens, de hond snapt er geen snars van!!

Trouwens, ik ken er ook genoeg die geen rollijn hebben, maar een riem van een paar meter die ze dan laten vieren en vervolgens weer om hun hand wikkelen. Gewoon precies hetzelfde als een rollijn dus!! En dan komen ze je vertellen dat een rollijn troep is, en als je dan vraagt wat ze zelf aan het doen zijn met die lange lijn... "Ja, maar dat is anders" 😒 😔

Vertaald Frans
    L
    Lacurieuse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misanthrope, dat interesseert mij ook!

Had je het niet ook over eentje die gemaakt was met een sleeplijn van Decathlon?

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben ook wel benieuwd naar dat adres.

Ik heb jarenlang een supergoede retrieverlijn gehad die ik ben kwijtgeraakt in het bos.

De dierenarts kan zich niet eens meer herinneren dat ze die ooit hebben verkocht,

en in de winkels waar ik ze nu nog vind, zijn ze veel te glad of is het touw te dun. Kortom, ik vind het echt helemaal niks.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Precies hetzelfde bij mij! Ik had bijna een kleine Yorkie overreden toen ik achteruit reed met m'n auto, omdat hij aan zo'n touwtje zat en de baas er wel vijf meter achter liep! Die heb ik echt even de volle laag gegeven! Elke keer als ik van die 'doosjes' zie met zo'n stuk touw eraan, heb ik de neiging om er de schaar in te zetten. Echt volkomen idioot!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor een hond is het eigenlijk vooral super verwarrend. Met zo'n sliplijn zit er totaal geen logica in; de hond leert er niks van. Hij heeft geen idee wat zijn bewegingsruimte rondom zijn baasje is en hij weet nooit wanneer hij die ruk aan zijn nek kan verwachten...

Elke keer als ik zo’n klein hondje aan een rollijn zie, heb ik echt medelijden. Mensen gebruiken die dingen echt als een jojo! De ene keer kan de hond vrij rennen, dan blokkeert dat ding ineens op twee meter, dan weer op anderhalve meter, enzovoort. Die hondjes vliegen dan alle kanten op als een stel cavia's aan het einde van die lijn; het slaat gewoon nergens op.

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

Hoi hoi

Paracord is echt top! Voor de creatievelingen onder ons kun je ook gewoon touw kopen en ze zelf maken, tenminste als je een beetje handig bent en de tijd hebt hè.

En wat die rollijn betreft: vergeet het maar. Iemand gaf me er ooit eentje en ik heb hem maar één keer gebruikt; ik vertrouw die dingen voor geen meter. Op een gegeven moment willen ze niet meer oprollen, net als bij een stofzuigersnoer, en je hebt totaal geen controle. Bovendien, omdat de hond vooruitloopt en de lijn steeds langer wordt, heb ik het idee dat hij eraan went dat er altijd een beetje spanning op de halsband staat, en dat is echt niet best.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 66

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!