Van 3 naar 2 maaltijden per dag

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Zoals de titel al aangeeft en om praktische redenen (het plannen van de wandelingen), zou ik graag van drie naar twee maaltijden per dag gaan met mijn pup van bijna 7,5 maand.

Tot nu toe at hij voor de wandelingen en wachtten we minstens een half uur voordat we naar buiten gingen + een minuut of tien rustig aan de riem lopen om de spijsvertering wat tijd te geven zonder te veel gedoe.

Hij heeft een erg goede eetlust en ik weet niet zeker of hij het volhoudt om de hele dag niets te eten, zeker omdat we 's ochtends, 's middags en 's avonds 'flinke' wandelingen maken. Daarom vroeg ik me af:

- zou ik de middagwandeling moeten overslaan (alleen even een plasje en 5 minuutjes een frisse neus) en in plaats daarvan die van de ochtend en de avond wat langer maken?

Ik heb het vandaag voor het eerst geprobeerd en hij leek de hele middag uitgehongerd. 🤦 Maar misschien is het nog wat te vroeg om te oordelen?

- is er een leeftijd waarop het makkelijker is om van drie naar twee maaltijden over te stappen?

- is het beter om het geleidelijk aan te pakken, door bijvoorbeeld de middagmaaltijd een week lang af te bouwen zodat hij makkelijker kan wennen?

- zijn er mensen die hebben geprobeerd het aantal maaltijden te verminderen maar uiteindelijk toch weer zijn teruggegaan? En zo ja, om welke reden(en)?

Bedankt voor jullie reacties! ;)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vroeg het je omdat ik gehoord heb over maagkantelingen bij sommige grote rassen.

Ik heb een Jack Russell die ik drie maaltijden per dag gaf toen ze nog een pup was. Toen ze 6 maanden oud was, zijn we overgestapt naar twee maaltijden per dag omdat ik weer aan het werk ging en er 's middags dus niemand thuis was om haar eten te geven.

Ik heb toen een hondenuitlaatservice gezocht voor elke dag. Maar op de dagen dat ze niet gewoon aangelijnd ging wandelen, maar met de auto meeging voor een boswandeling met andere honden, hoorde ik dat ze haar ontbijt uitbraakte (terwijl ze dat al om 6.30 uur kreeg).

Dus nu geef ik haar nog steeds rond 6.00-6.30 uur eten, maar een lichtere portie (10 gram minder) voordat de uitlaatservice rond 9.30-10.00 uur komt. De grootste maaltijd krijgt ze 's avonds vroeg, rond 18.00 uur. Datzelfde geldt voor m'n andere lieverd, een kruising jachthond.

Dit ritme houden we ook aan als ik zelf thuis ben om ze uit te laten (dus een licht ontbijtje voordat we rond 10.00 uur een wandeling van anderhalf uur maken aan de lijn, plus op zaterdag en zondag wanneer ze lekker kunnen rennen, en dan eten rond 18.00 uur vóór de laatste wandeling van 21.30 uur).

De eerste drie dagen vond ze het maar raar om 's middags niets te krijgen en bleef ze om me heen dralen, maar dan is het gewoon een kwestie van 'nee' zeggen.

En ik speel een beetje vals: meestal ben ik gewoon thuis en in het weekend geef ik m'n kanjers 's middags wat gedroogde kipstrips.

Maar als er vrienden oppassen, of de uitlaatservice een weekend komt, of als we een weekendje weg zijn, redden ze het prima zonder hun tussendoortje. Ik bedoel, ze drentelen wel even om je heen, maar na vijf minuten zijn ze zo moe van de ochtendwandeling dat ze lekker gaan slapen... tot de wandeling aan het eind van de middag. Als ze dan thuiskomen, hebben ze flinke trek... net als ik!

En wat die botten betreft: ik laat de experts je verder adviseren, maar geef in ieder geval geen gekookte botten. Kies voor een groot, rauw vleesbot dat past bij de grootte van je hond; hij mag het niet in één keer willen doorslikken of er met zijn kaak in vast komen te zitten. En pas op met mergpijpjes, dat zijn echte caloriebommen. Ik kreeg een keer een mergpijp die in de lengte was doorgezaagd, dat was echt super handig omdat m'n Jack zo makkelijk bij het merg kon en tegelijkertijd haar tanden poetste.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nog een idee: misschien kun je 's middags een klein mergpijpje geven? Iets om op te kluiven om eerder zijn kauwbehoefte te bevredigen dan echt zijn maag.

Toevallig vroeg ik me dat net af, maar ik heb ook een andere, waarschijnlijk een beetje stomme vraag: zijn kluifbotten niet te vet? Hoe zit het met de calorieën, op hoeveel komt dat ongeveer uit als je dat kunt inschatten? Ik heb er wel eens een paar gekocht (verschillende botten, niet per se mergpijpjes, ik geloof niet dat ik die trouwens al eens geprobeerd heb). Er is veel keuze en sommige leken me nogal vet, maar ik weet het eigenlijk niet voor mergpijpjes?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik was nog even vergeten te zeggen dat ik het vandaag heb geprobeerd, maar we hebben de middagwandeling gedaan en daarna leek hij echt uitgehongerd. Dat is de reden waarom ik vroeg of ik de wandelingen 's ochtends en 's avonds langer zou maken en 's middags niet meer echt zou gaan wandelen (behalve dan even voor een plasje natuurlijk).

Lorna, wilde je dat gewoon als test veranderen, zonder dat daar een speciale reden voor was?

Ik zou in ieder geval best met je willen ruilen, die wandelingen zijn dan vast een stuk makkelijker te doen. En als ze dan ook nog eens niet zo'n vreetzak is, loopt ze vast niet de hele tijd met haar neus over de grond zoals die van mij 🙄

Gabyn, mijn hond is een kruising (hij is trouwens gecastreerd). Hij heeft vooral veel weg van een Belgische herder (waarschijnlijk een Tervuerense), en daarnaast zou er wat jachthond, Beauceron en Border Collie in zitten. Dat is tenminste wat de "kenners" er meestal van maken.

Hij is best wel energiek, tenminste tijdens het wandelen. Buiten is hij heel levendig en speels, daar kan hij zich echt lekker uitleven. In huis is hij vrij rustig, maar ook weer niet helemaal futloos.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nog een ander ideetje: misschien kun je 's middags een klein mergpijpje geven? Iets om lekker op te kluiven om eigenlijk meer zijn bek dan zijn buik tevreden te stellen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bij mij is het juist andersom :-)

Ik heb geprobeerd om weer een tweede maaltijd te geven om te kijken of dat wat uitmaakte, maar het boeit mijn hond blijkbaar helemaal niks. Ze is niet echt een vreetzak, laten we maar zeggen. Ze eet wanneer ze echt honger heeft en voor de rest doet ze gewoon haar eigen ding.

Ik zit al op één maaltijd per dag sinds... ik weet niet meer precies welke leeftijd, ik denk sinds ze iets jonger dan een jaar was.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

(Ah, nog even vergeten: ik wilde hem eigenlijk na het uitlaten laten eten, maar is het andersom misschien beter?)

Vertaald Frans
  • 27 reacties van 27

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer