Van 3 naar 2 maaltijden per dag

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Zoals de titel al aangeeft en om praktische redenen (het plannen van de wandelingen), zou ik graag van drie naar twee maaltijden per dag gaan met mijn pup van bijna 7,5 maand.

Tot nu toe at hij voor de wandelingen en wachtten we minstens een half uur voordat we naar buiten gingen + een minuut of tien rustig aan de riem lopen om de spijsvertering wat tijd te geven zonder te veel gedoe.

Hij heeft een erg goede eetlust en ik weet niet zeker of hij het volhoudt om de hele dag niets te eten, zeker omdat we 's ochtends, 's middags en 's avonds 'flinke' wandelingen maken. Daarom vroeg ik me af:

- zou ik de middagwandeling moeten overslaan (alleen even een plasje en 5 minuutjes een frisse neus) en in plaats daarvan die van de ochtend en de avond wat langer maken?

Ik heb het vandaag voor het eerst geprobeerd en hij leek de hele middag uitgehongerd. 🤦 Maar misschien is het nog wat te vroeg om te oordelen?

- is er een leeftijd waarop het makkelijker is om van drie naar twee maaltijden over te stappen?

- is het beter om het geleidelijk aan te pakken, door bijvoorbeeld de middagmaaltijd een week lang af te bouwen zodat hij makkelijker kan wennen?

- zijn er mensen die hebben geprobeerd het aantal maaltijden te verminderen maar uiteindelijk toch weer zijn teruggegaan? En zo ja, om welke reden(en)?

Bedankt voor jullie reacties! ;)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Ja, dat hangt van de hond af en wat hij eet. Het lijkt me best logisch dat brokken, zeker als er granen in zitten, langer nodig hebben om te verteren dan natvoer of barf.

Maar goed, of de vertering nu 4 uur of 15 uur duurt, waar is dat veilige halfuurtje eigenlijk op gebaseerd? Maakt een half uurtje nou echt het verschil op een cyclus van een paar uur?

Ik weet het niet.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Lorna

Wat betreft die verteringstijden: er is zoveel verschillende informatie te vinden dat je echt supersnel de kluts kwijtraakt, tenminste ik wel :-(

Dierenartsen zeggen gemiddeld 6 tot 7 uur voor brokken, terwijl andere dierenartsen weer spreken over 11 tot 15 uur.

In de BARF-wereld zeggen ze ook dat brokken er langer over doen en dat het bij BARF juist veel korter is...

Ik had gelezen dat natvoer minder tijd nodig heeft om te verteren dan droge brokken. Een hond zou natvoer in ongeveer vier uur kunnen verteren, terwijl hij over droogvoer wel acht uur zou kunnen doen voor hetzelfde traject.

En dan heb je nog de tijd die het eten zelf kost, waarmee de spijsvertering al begint... maar ook daar is elke hond weer anders...

Met Volka, die op de brokken stond, had ik een "stofzuiger" die alles in 15 tot 20 seconden op had. Ik weet nog dat ik in 2004 een tennisbal in haar voerbak legde om haar af te remmen, mijn arme Vovo, en later deed ik haar brokken in een grote koekenpan of verstopte ik ze door het hele huis...

🙄

Met een zelfgekookte maaltijd deed ze er langer over om te eten en met BARF ook, behalve die eerste dag toen ze die kippenpoot direct naar binnen schrokte. Ze was zo in shock dat ze rauw vlees kreeg, helemaal verrast en dolblij (net een haai). Van die eerste maaltijd kreeg ik echt rillingen (oeps), ik ben toen bijna in paniek op het BARF-forum beland... als een echte beginner... hihi...

Ze deed er gemiddeld zeker 6 goede minuten over... en soms nog langer bij vleesbotten.

Oxane, mijn derde BARF-hond, doet het in minder dan 2 minuten, een echte Labrador-schrokop... behalve als de groenten haar niet aanstaan 😈

Hoe dan ook, afhankelijk van je hond is het soms best een gepuzzel...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik moet eerlijk zeggen dat het vooral mijn paranoia voor maagtorsies was die me motiveerde om het aantal maaltijden ook zo snel mogelijk te verminderen :-)

Want mijn hond was tot voor kort echt een wervelwind (ze is nu wel wat rustiger geworden) en ik vond het geen fijn idee dat haar maaltijden door haar maag zouden vliegen.

En ik moet zeggen dat die adviezen om een pauze van 30-45 minuten aan te houden rondom een maaltijd me nogal zinloos lijken, wetende dat de maag urenlang bezig is (blijkbaar 7 tot 15 uur voor de "maaglediging", afhankelijk van wat de hond eet). Dus het stelt me gerust om de boel 's nachts te laten draaien, tijdens de echte rust.

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Fleur,

OOkipa wordt morgen 8 maanden en ik ben deze maand geleidelijk overgegaan op 2 maaltijden per dag...

Ik geef hem 's ochtends 1/3 en 's avonds 2/3, in plaats van 1/1/1.

Het lijkt hem niet echt veel uit te maken.

's Middags doen we vaak de meest "actieve" wandeling, dus dan is er minder kans op een maagkanteling... want ik geef toe, hij is een echte vreetzak en schrokt zijn eten in een mum van tijd op.

's Middags geef ik hem na de wandeling vaak zijn Dentastix om op te kluiven, zodra ik weer aan het werk ga...

Voor de overgang heb ik er een goede week over gedaan door 's middags nog maar een halve portie te geven en 's avonds anderhalf... maar misschien heb ik me wel druk gemaakt om niets.

Trouwens, tijdens het wandelen krijgt hij ook nog aardig wat beloningssnoepjes!

Vertaald Frans
    M
    Myma Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt!

Inderdaad, ik kan gewoon op 3 maaltijden blijven aangezien ik toch thuis ben, zeker zolang hij nog een pup is. Als hij straks volwassen is zijn de hoeveelheden minder, dus dan zie ik het wel weer.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, maak je niet te druk ;-)

Hoi Fleur

ja, je kunt het geleidelijk afbouwen om haar te wennen aan twee maaltijden ..

tussen de middag kan de wandeling gewoon hetzelfde blijven, zolang het geen intensieve sport of veel springen is ..

Hoi Myma

als je de mogelijkheid hebt om 3 maaltijden te geven, aarzel dan niet. Er is geen verplichting om met 6 maanden al over te stappen naar twee bakken .. of zelfs naar maar 1 maaltijd later .. dat hangt echt af van het ras van je viervoeter (geldt zelfs voor honden die brokken krijgen)

voor sporthonden wordt het zelfs aangeraden door trainers .. en een bevriende dierenarts adviseerde het me ook voor Volka, mijn eerste Labrador ..

Bij grote rassen is het voor de spijsvertering, en om maagkantelingen te voorkomen, echt beter ...

Voor een ouder wordende hond kun je voor het comfort zelfs weer teruggaan naar 4 maaltijden ...

bij mijn honden wacht ik na het wandelen of zwemmen ongeveer 45 minuten voordat ik ze hun bak geef

De Golden van mijn ouders komt voor de feestdagen, ze is al ruim 5 jaar (ze krijgt BARF) en krijgt twee maaltijden plus een ontbijtje ;-) (dat is echt mijn moeder, haar hond krijgt een stukje hard geroosterd brood met boter)

Labrador Oxane, die vandaag 7 maanden is geworden ;-) krijgt 3 maaltijden: 's ochtends om 7:00 uur de stevigste met vlees en vis, wandeling om 9:30 uur in de winter (de middagmaaltijd is de lichtste omdat we rond 14:00 uur gaan wandelen/sporten voor zo'n 45 min of langer, afhankelijk van wat ze wil, in de winter) wandeling om 17:00 uur zwemmen (1 uur in de winter), haar avondeten rond 19:00 / 19:30 uur en haar avondplasje in de tuin (winter) wanneer ze maar wil vanaf 20:00 uur en de laatste ronde om 22:00 of zelfs 23:00 uur.

(Wat haar overigens niet tegenhoudt om me om 1:50 uur 's nachts wakker te maken ^^ voor een plasje en om naar de jachthonden te luisteren die aan het 'zingen' zijn, ze vindt dat nachtelijke spektakel prachtig ..

Ik denk dat ze op haar 3 maaltijden blijft, voor mij is dat prima te doen omdat ik thuis ben ..

als ik weer aan het werk zou moeten, zou ik haar BARF wel over 2 keer moeten verdelen .. en dan heel geleidelijk, zodat ze niet met een rammelende buik komt te zitten ;-)

👎

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ik zit binnenkort in hetzelfde schuitje als jij. Er is mij verteld dat je met 6 maanden over moet stappen naar 2 maaltijden per dag.

Alleen is mijn kereltje ook een enorme vreetzak, dus ik weet niet hoe hij daarop gaat reageren.

Zeker omdat de dagelijkse hoeveelheid dan door tweeën wordt gedeeld in plaats van door drieën; de porties per keer worden dan groter en ik ben bang dat het te veel is (het is een grote hond, dus reken op zo'n 300 gram per maaltijd). Dat is best wel veel.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ik zit binnenkort in hetzelfde schuitje als jij. Er is mij verteld dat je met 6 maanden over moet stappen naar 2 maaltijden per dag.

Alleen is mijn kereltje ook een enorme vreetzak, dus ik weet niet hoe hij daarop gaat reageren.

Zeker omdat de dagelijkse hoeveelheid dan door tweeën wordt gedeeld in plaats van door drieën; de porties per keer worden dan groter en ik ben bang dat het te veel is (het is een grote hond, dus reken op zo'n 300 gram per maaltijd). Dat is best wel veel.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Met 7 à 8 maanden kun je alvast beginnen met het aanpassen van het maaltijdritme door de porties van één van de maaltijden af te bouwen. Gezien de kruisingen van jouw hond is het echter beter om pas rond de leeftijd van een jaar echt volledig over te stappen.

Het is dus prima dat je nu van 3 naar 2 maaltijden gaat, want het uiteindelijke doel is meestal 1 maaltijd per dag.

Het ideaalste is om je hond zo’n 30 minuten voordat je naar buiten gaat te laten eten. Zo heeft het voer de tijd om te zakken en voorkom je een maagtorsie (maagkanteling), iets wat bij grotere honden nog wel eens kan gebeuren.

Geef hem liever geen eten na de wandeling; dat past niet goed bij de natuur van zijn spijsvertering.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Door al die verhalen hier van mensen over de maaltijden van hun honden, begon ik me bijna af te vragen of ik haar niet onbewust iets tekortdoe. Maar nee hoor.

Ik geef regelmatig mergpijpjes, momenteel bijna eentje per week, maar elke dag zou echt te veel zijn.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 27

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer