Van 3 naar 2 maaltijden per dag

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Zoals de titel al aangeeft en om praktische redenen (het plannen van de wandelingen), zou ik graag van drie naar twee maaltijden per dag gaan met mijn pup van bijna 7,5 maand.

Tot nu toe at hij voor de wandelingen en wachtten we minstens een half uur voordat we naar buiten gingen + een minuut of tien rustig aan de riem lopen om de spijsvertering wat tijd te geven zonder te veel gedoe.

Hij heeft een erg goede eetlust en ik weet niet zeker of hij het volhoudt om de hele dag niets te eten, zeker omdat we 's ochtends, 's middags en 's avonds 'flinke' wandelingen maken. Daarom vroeg ik me af:

- zou ik de middagwandeling moeten overslaan (alleen even een plasje en 5 minuutjes een frisse neus) en in plaats daarvan die van de ochtend en de avond wat langer maken?

Ik heb het vandaag voor het eerst geprobeerd en hij leek de hele middag uitgehongerd. 🤦 Maar misschien is het nog wat te vroeg om te oordelen?

- is er een leeftijd waarop het makkelijker is om van drie naar twee maaltijden over te stappen?

- is het beter om het geleidelijk aan te pakken, door bijvoorbeeld de middagmaaltijd een week lang af te bouwen zodat hij makkelijker kan wennen?

- zijn er mensen die hebben geprobeerd het aantal maaltijden te verminderen maar uiteindelijk toch weer zijn teruggegaan? En zo ja, om welke reden(en)?

Bedankt voor jullie reacties! ;)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

27 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Oké, bedankt.

Mijn hond is wat dat betreft inderdaad echt gebouwd als een boxer: een piepkleine taille en een enorme borstkas.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Beauceron Dierenartsen zeggen trouwens wel dat er een aanleg is door een bepaalde lichaamsbouw, zoals bij de windhond, dobermann, boxer en Duitse dog. Zo'n type met een slanke buik maar een diepe borstkas.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik me destijds nog niet had verdiept in kwalitatief betere voeding, dus ze kreeg veel grotere porties dan mijn huidige honden. Er zat waarschijnlijk te veel gewicht in haar buik. Ze was 10 jaar, dus misschien was de spiertonus ook verminderd waardoor de organen minder goed op hun plek bleven.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoe groot is je hond die een maagtorsie heeft gehad?

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een hond gehad die een maagtorsie kreeg. En dat terwijl ze geen inspanning had geleverd; er was echt geen duidelijke reden voor. Ochtendeten, even plassen in de tuin en een uur later trof ik haar heel slecht aan. Ze kreeg de gebruikelijke twee maaltijden en ik was altijd voorzichtig: geen drukte of sport na het eten en geen eten of drinken direct na een flinke wandeling; ik wachtte altijd een half uur tot een uur. Kortom, ik begreep er niets van.

Toch geef ik mijn huidige twee honden nog steeds twee maaltijden per dag om de risico's te beperken. Ik heb een kwalitatieve brok gevonden waar ik maar heel weinig van hoef te geven. Voor honden van 35 kg krijgt de ene 200 g per maaltijd en de andere 150 g. Hierdoor is de maag minder belast. Ze eten om 6:00 uur 's ochtends en 18:00 uur 's avonds. De flinke wandelingen doen we tussen 13:00 en 15:00 uur.

Ik hoop dat ik er zo alles aan doe om problemen bij hen te voorkomen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Klopt, en hun maag is er zeker niet op gebouwd om de hele tijd aan het werk te zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Alleen grote honden van bepaalde rassen lopen echt risico op een maagkanteling, en zelfs dan blijft het zeldzaam. Je moet rekening houden met hoe het dier zijn eten aanpakt om de overstappen goed te laten verlopen.

3 maaltijden per dag is te veel. Het is een hond, geen kat. Maar als je hond graag snackt en je bent erbij, geef hem dan liever drie (biologische) schijfjes wortel in plaats van die derde maaltijd. Verdiep je goed in de voeding, lees je in, en dan praten we verder.

Een hond die te veel eet, wordt een zieke hond. Net als bij mensen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, het is waarschijnlijk beter als dat 45 minuten later gebeurt... Het is allemaal nogal bij benadering.

Dus Fleur, wat suggesties voor caloriearme dingen om op te kluiven zouden wel goed zijn, heb jij een idee Doudou?

Dat zou een dubbel voordeel kunnen zijn: de trek stillen zonder de maag te veel te vullen + een kauwactiviteit met het bijbehorende energieverbruik...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Trouwens, als ik er zo over nadenk klinkt dat best logisch. Want bij een maagtorsie kun je beter een brij in de maag hebben dan 'hele' brokken (honden kauwen immers niet echt veel, toch?). Dus als er een maagkanteling is waarbij er nog een kleine doorgang naar de dunne darm overblijft, kan die brij misschien nog in een traag tempo doorstromen, maar dat is in elk geval beter dan niets, toch?

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Net als jij weet ik het niet, ik denk dat het onvoldoende is... voor bepaalde sportieve rassen... dynamisch... of rassen die aanleg hebben voor een maagtorsie...

Oxane moest een keer overgeven tijdens een wandeling om 17:00 uur (haar middagmaaltijd), omdat ze achter mijn dochter op de fiets aanrende; een chocolade-raket die plotseling moest stoppen om te spugen...

Wat betreft de spijsvertering zouden we eigenlijk voedingsdierenartsen nodig hebben... om een echt antwoord te krijgen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik vraag me ook af hoe dat zit met dat halve uurtje, want ik meende ergens gelezen te hebben dat je een paar uur moet wachten, maar dat wist ik niet meer helemaal zeker.

Misschien is een paar uur (8 tot 12 uur, zoals geadviseerd bij een narcose bijvoorbeeld) de tijd voor de volledige spijsvertering. Misschien is 4 uur de tijd die de dunne darm nodig heeft (voordat de voedselbrij in de dikke darm terechtkomt) en misschien staat dat halve uurtje voor het omzetten van voedsel in een soort brij die van de maag naar de dunne darm gaat. Ik heb het verhaal een beetje achterstevoren verteld, sorry hoor ^^ Zouden de sprongen van de hond dan minder invloed hebben op de eerste fase van de spijsvertering?

Maar dit zijn ook maar gewoon aannames van mijn kant hoor, ik weet de exacte tijden niet (of nou ja, de geschatte tijden) en misschien klets ik ook wel onzin over het verteringsproces.

Ik moet er vandoor, bedankt voor al jullie reacties < 3 Ik ga er eens goed over nadenken ; )

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 27

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer